Pada tahun 1980-an, model enjin 100cc GN-5 yang lebih besar diperkenalkan khususnya di Asia. Model 100cc yang lebih terkini tersebut adalah peningkatan taraf utama bagi model Honda Cub yang lama, dengan memperkenalkan ciri-ciri baru seperti sistem gantungan hadapan teleskopik bagi menggantikan gantungan rangkaian bawah, dan transmisi 4 kelajuan yang lebih cekap bagi menggantikan transmisi 3 kelajuan yang digunakan pada model lama. Model 100cc tersebut dikenali sebagai Honda Dream di Thailand dan Honda EX5 di Malaysia..
Motosikal Kapcai digerakkan enjin kecil diantara 50cc hingga 125cc merupakan motosikal yang dianggap jimat penggunaan minyak petrol .. senang kendalian kerana menggunakan transmisi manual automatik memudahkan penunggang menukarkan klac tanpa menghadapi masalah enjin hampir mati kerana kurang cekap menggunakan Klac manual....
Cerita 2 biji moto EX5 kesayangan aku
Mari lihat Motosikal Ex-5 merah ni.... Kapcai EX-5 ni aku selalu bawak pergi konvoi yang melibatkan geng-geng Ex-5 pergi jalan-jalan makan angin kat mana-mana destinasi konvoi... tak ade ape ape yang aku buat pada motosikal ni.. tak ade modifikasi yang terlampau...standart bodoh
Kapcai EX-5 biru ni hanya aku buat gi kerja sahaja... tak ade ape ape yang aku buat pada motosikal ni.. tak ade modifikasi yang terlampau...standart bodoh je.. basuh motor pun tak... aku malas basuh motorsikal lah..tak tau kenapa begitu malas sekali.. ape pun mari berkenalan ngan motorsikal kesayangan untuk cari rezeki aku ni...
Colour yang aku pilih adalah warna biru diamond silver effect... meh lihat lebih lagi... klu siang hari dibawah sinar matahari memancar bling-bling .... cat dengan manik manik bling-blig berwarna perak susun rapat-rapat ... eeem cuma tak basuh je tu yang nampak cam kelabu asap jeModifikasi EX5....
Story lama saje nak ulang...Sekarang musim orang modifide motor EX5... Sejak tersebarnya ceriter pasal EX5 biru turbo ni... dah banyak perubahan drastik pada mat-mat kapcai EX5 ni...
Cuma bagi aku walaupun EX5 biru turbo ni dah lama punya cerita.Motor ni dah berkurun punye crite la...hasil kreativiti dicks workshop memang aku respect...Di sebalikEX5 turbo ni ianya memberikan kesan membangkitkan suasana meriah pada pemilik EX5 yang lain....cuma ulang citer moto nih...kalau tengok thread cara-cara install turbo ade kot link u-tube cepai biru dgn cepai ijau turbo .... dah banyak dah... cari aje kat You tube
Musim Pasang Bracke Disk Depan Belakang pada EX5..
Musim sekarang ni yang aku lihat main make up motor.. pasang brake disk depan belakang .. tayar besar.. pakai aloi.. sport rim pon smart gak.. cover rantai pakai sekali.. smart gile.. pakai pulak box.. Lagi pun budak-budak sekarang suka make up moto dan aku percaya rempit- rempit sekarang orang jarang layan…
Modifikasi Brack Disk EX5 ni banyak yang perlu di tukarnya... Misalnya Nak tukar Brack Disk bahagian depan kena pakai fork wave , pakai fork ss boleh, pakai fork legend pun boleh
klo nak lg ranggi, pakai la fork usd, comel gak. Cuma kalau pakai fork wave+disk brake wave
nak carik spot rem pun senang... Kalau Pasang Bracke disk belakang yang ni banyak sikit belanjanya kena beli satu set bracke disk dan banyak kena buat modifide ...
Story lama saje nak ulang...Sekarang musim orang modifide motor EX5... Sejak tersebarnya ceriter pasal EX5 biru turbo ni... dah banyak perubahan drastik pada mat-mat kapcai EX5 ni...
Cuma bagi aku walaupun EX5 biru turbo ni dah lama punya cerita.Motor ni dah berkurun punye crite la...hasil kreativiti dicks workshop memang aku respect...Di sebalikEX5 turbo ni ianya memberikan kesan membangkitkan suasana meriah pada pemilik EX5 yang lain....cuma ulang citer moto nih...kalau tengok thread cara-cara install turbo ade kot link u-tube cepai biru dgn cepai ijau turbo .... dah banyak dah... cari aje kat You tube
Musim Pasang Bracke Disk Depan Belakang pada EX5..
Musim sekarang ni yang aku lihat main make up motor.. pasang brake disk depan belakang .. tayar besar.. pakai aloi.. sport rim pon smart gak.. cover rantai pakai sekali.. smart gile.. pakai pulak box.. Lagi pun budak-budak sekarang suka make up moto dan aku percaya rempit- rempit sekarang orang jarang layan…
Modifikasi Brack Disk EX5 ni banyak yang perlu di tukarnya... Misalnya Nak tukar Brack Disk bahagian depan kena pakai fork wave , pakai fork ss boleh, pakai fork legend pun boleh
klo nak lg ranggi, pakai la fork usd, comel gak. Cuma kalau pakai fork wave+disk brake wave
nak carik spot rem pun senang... Kalau Pasang Bracke disk belakang yang ni banyak sikit belanjanya kena beli satu set bracke disk dan banyak kena buat modifide ...
Kiri Single disk bracke Kanan Double disk bracke Pemasangan Bracke disk belakang
Pemasangan bracke disk belakang juga
Pemasangan bracke disk belakang juga
Pastikn beli brg yg halal...ada resit pemasangan kat kedai pun ok dah...kena tahan kat polis trafic ke atau JPJ ke tunjuk je resit...
Modifikasi pada cekpai-cekpai yang lain...
Modifikasi pada cekpai-cekpai yang lain...
Mari terjah gambar cam kat bawah ni....
Solek Cekpai dengan airbrush jadi trendBebudak muda sekarang, mungkin sebagai permulaan minatnya lebih cenderung pada motosikal, itulah dunia mengasyikkan bagi mereka. Macam mana pun mesti ada tertanam cita-cita nak beli motosikal. Nak-nak kalau semua kang kawan lain dah beli. Bebuluu je mata jeling motor kawan tau. Kalau dah ada motorsikal mestilah nak nampak gempak dan menarik supaya dapat pujian rakan sekeliling yang lain. btul tak... Ok kita pandang positif jangan ambil yang negetif...Jangan pula selalu kaitkan golongan ini sebagai mat rempit... Ada dikalangan mereka sangat meminati dalam seni air brush.Berkaitan Dengan Basic Penjagaan Enjin EX5... Motor kena servis lah selalu
Nak kongsi siket pasal motor ex5 ni...4 stroke nie banyak yang nak kene godek bagi laju.. modal kena banyak.. ape2 hal ko tukar rantai 1 set.. mesti ko rase lain mase ko bawak..Ade orang tukar rantai 420 1 set laa semua.. motor EX5 tu adalah laju sikit, pakai 37 15 or depan 14 tu sesetengahnya penunggang EX5 main pacak-pacak.. kalau nak top speed 35 15...carburator dinasihatkan janganlah pandai-pandai adjust sendiri kalau tak pandai..tapi kelemahan tetap ada, lelagi bila sebut pasal rantai yg lebih rendah siri 428 tuka ke 420, mmg ringan dan sedap... tapi ingat dia punya life mungkin lebih pendek kalau tak dijaga rapi... so kalau nak guna rantai 420 tu kena jaga / minyakkan slalu.... kalau tak jaga kang masa tengah pecut tetiba putus, org kemana moto kemana....Ade sikit lagi modifide motor korang.. tukar spring clucth utk menambahkan pick up n bagi laju moto korang.. korang pakai spring 125z.. tapi kena cari yang original.. mesti korang masuk gear dier terus sentap.. tak pon pakai spring racing pon ok.Ni pun kira nampak lah adelah laju sikit....
Tapi kalau korang nak bagi laju lagi moto korang banyak nak modifide banyak modal keluar nie..Ade orang kata piston kena besar.. blok, coil api, piston kawasaki horny tak pon piston kriss.Ade plak pakai corburator kips .Konon-konon untuk menampahkan kelajuan dan pick up...Dah lah tak payah motor standart pun dah kira laju dah tu.
Motor kalau kuat makan minyak ( selalunya 50km perjalanan minyak lebih kurang kena isi dalam RM 15.00 - RM 20.00 harga minyak dah naik lah, tengok lah gaya ko bawak motor macam mana) silalah servis balik carburatot korng tue.. mane tau tersumbat .. ade org usik setting ke.. mana laa tau kan, Kalau nak save pakai laa carburator standart aje, kalau pakai dream tukar jarum ke jarum ex5 lame.. sebab leh set ko nak letak takuk mane satu.. g.. kalau dream jarum die tak leh tukar takuk.... yang penting sentiasa servis carburator korang.. 2bulan sekali.. tak pon sebulan 1 kali... Tukar minyak hitam selalu... tak kiralah mahal ke murah ke... yang penting kena jaga enjin lah
Ohhh ye terlupa checklah cluth plate .. takut karburater okey tapi cluth plate dah haus pun boleh jadi minyak makan banyak, enjin mengaum tapi tak boleh blahtu yang kenalah pulas minyak lebih sikit ..Gantilah Clucth plate, pastu jek skit cluth spring ni..
Selalunya EX5 ni kalau nak naik bukit tu yang jadi masalah macam berat nak naik..Mungkin ade masalah pada sporket rantai kecik sangat, mungkin Clucth plate dah nak habis atau autoclutch problem
Ceriter EX5 enjin Turbo Betul atau Tidak ?
Ex5 turbo...korang tgk lah camne dorang ni modified motor. ... ade orang kata enjin ni kena buat sikit dgn korek blok..Bab ni aku tak arif sangat lah tapi korang tengok ajelah macam kat bawah ni.. emmm ade siput sedut kat celah-celah enjin tu....
Nak kongsi siket pasal motor ex5 ni...4 stroke nie banyak yang nak kene godek bagi laju.. modal kena banyak.. ape2 hal ko tukar rantai 1 set.. mesti ko rase lain mase ko bawak..Ade orang tukar rantai 420 1 set laa semua.. motor EX5 tu adalah laju sikit, pakai 37 15 or depan 14 tu sesetengahnya penunggang EX5 main pacak-pacak.. kalau nak top speed 35 15...carburator dinasihatkan janganlah pandai-pandai adjust sendiri kalau tak pandai..tapi kelemahan tetap ada, lelagi bila sebut pasal rantai yg lebih rendah siri 428 tuka ke 420, mmg ringan dan sedap... tapi ingat dia punya life mungkin lebih pendek kalau tak dijaga rapi... so kalau nak guna rantai 420 tu kena jaga / minyakkan slalu.... kalau tak jaga kang masa tengah pecut tetiba putus, org kemana moto kemana....Ade sikit lagi modifide motor korang.. tukar spring clucth utk menambahkan pick up n bagi laju moto korang.. korang pakai spring 125z.. tapi kena cari yang original.. mesti korang masuk gear dier terus sentap.. tak pon pakai spring racing pon ok.Ni pun kira nampak lah adelah laju sikit....
Tapi kalau korang nak bagi laju lagi moto korang banyak nak modifide banyak modal keluar nie..Ade orang kata piston kena besar.. blok, coil api, piston kawasaki horny tak pon piston kriss.Ade plak pakai corburator kips .Konon-konon untuk menampahkan kelajuan dan pick up...Dah lah tak payah motor standart pun dah kira laju dah tu.
Motor kalau kuat makan minyak ( selalunya 50km perjalanan minyak lebih kurang kena isi dalam RM 15.00 - RM 20.00 harga minyak dah naik lah, tengok lah gaya ko bawak motor macam mana) silalah servis balik carburatot korng tue.. mane tau tersumbat .. ade org usik setting ke.. mana laa tau kan, Kalau nak save pakai laa carburator standart aje, kalau pakai dream tukar jarum ke jarum ex5 lame.. sebab leh set ko nak letak takuk mane satu.. g.. kalau dream jarum die tak leh tukar takuk.... yang penting sentiasa servis carburator korang.. 2bulan sekali.. tak pon sebulan 1 kali... Tukar minyak hitam selalu... tak kiralah mahal ke murah ke... yang penting kena jaga enjin lah
Ohhh ye terlupa checklah cluth plate .. takut karburater okey tapi cluth plate dah haus pun boleh jadi minyak makan banyak, enjin mengaum tapi tak boleh blahtu yang kenalah pulas minyak lebih sikit ..Gantilah Clucth plate, pastu jek skit cluth spring ni..
Selalunya EX5 ni kalau nak naik bukit tu yang jadi masalah macam berat nak naik..Mungkin ade masalah pada sporket rantai kecik sangat, mungkin Clucth plate dah nak habis atau autoclutch problem
Ceriter EX5 enjin Turbo Betul atau Tidak ?
Ex5 turbo...korang tgk lah camne dorang ni modified motor. ... ade orang kata enjin ni kena buat sikit dgn korek blok..Bab ni aku tak arif sangat lah tapi korang tengok ajelah macam kat bawah ni.. emmm ade siput sedut kat celah-celah enjin tu....
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti .. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks
motor yg kaler biru ngan kuning tuh geli ah tgk.... mcm ntah apa2.
ReplyDeletetp lain org lain taste, so sukati dia la ek?
bila nak modified motor ex5 aku lak??hehe
ReplyDeleteperghhh yang biru tayar bulat tu gempak bai haha
ReplyDeletewaa..cantek!!
ReplyDeleteteringat lak kat ex5 bapak aku yg hilang kene rembat..siol tol la..
lau x aku dah modified baek punye..
huhu ^^
ermm..entry berinformatif~
pergh.. mengancam gak tengok ex5 yg dah di modified tu.. (^__^)
ReplyDeleteWaduh waduh..sexy abeh ler EX5 hasil nukilan blog ko nie Zam.. Cayok.. Best giler.. Teringat zaman Juara-Juara dulu..EX5 JFG4322 Merah modified block Kawa, TS carburetore..Mcm jet pergi dibueknyo..Tapi itu sumer tinggal kenangan jer bro..
ReplyDeletewa dari dulu lagi tgk EX5 turbo biru tu..gile bijak orang kite..
ReplyDeletewa tgk EX5 letak sportrim Kawasai AR80..smart giler..tapi kalu pakai letak sepah2..sila lah tanggung sendiri..ekekeke
Bro azri pe cer? jamming jom..hehe
wow cun jugak beb!!!
ReplyDeletetp kan motor EX5 nih pujaan budak2 rempit n pcuri motor kan??
pesal ek??
P/S: Tharu sama kamu, bz dgn bengkel masih lagi gigih update blog n jengah blog Pojie n blogger lain², gigih kamu.. Leh bg award nih. Heheh.. btw itu barang baikk punya datang dai US. nti Pojie update klo dah sampai ok!
best jga mtor modified yg kt atas skali tu, aq pun nak buat 1 mcm tu jugalah?nk tnya berapa modal yg nak kena keluar.;;;;kepak mtr/brek disk depan/sit mtr warna mcm tu/plek kristal/amsober gas/paip cobra.
ReplyDeleteslm..aq cadang na modi ex5 dream aq.. tkar spot rim racing boi 3 spoke(wave 125 punyew) dpn n blkng pastu pkai disc brake wave 125 kt dpn..n aq da nego ngn t0key kdai kt tmpt aq.. dia kira2 kos sumenyew rm400..berbal0i ta???
ReplyDeletetk berbaloi lha bro kat tempat aq rm300 je
Deletemantap bro..
ReplyDeletesy nk upload Honda Ex5 sy..
layari my blog.
http://akiemforever.blogspot.com
lain negeri lain makeup
ReplyDeleteex5 dream yg asal kalau nk tukar disk brake dpn bape kena abes ye?fork wave bape?set disk brake bape? :)
ReplyDeleteBagi yang kata moto berat bila nek bukit tuh, sebelum adjust moto rasanya tuan diri kena adjust berat dulu...hee
ReplyDeletemmg detail, pada setiap modifikasi kelajuan pada kenderaan handaklah di sertakan dengan keupayaan mem"brek" atau keupayaan memberhentikan kenderaan dlm masa yang betul. combination sproket yang betul akan mendapat keupayaan yang maximum, bergantung kepada berat beban, iaitu rider dan pembonceng, untuk pemanduan dalam bandar, "pickup" lebih mendapat keutamaan, berbanding highway dimana "top peed" pula menjadi keutamaan.
ReplyDeleteLaw nk minyak rantai bapa mingu sekali nk kena minyak
ReplyDeleteLaw nk minyak rantai bapa mingu sekali nk kena minyak
ReplyDeletetukar jarum ex5 lama....kita kena setting apa2 tak??
ReplyDeleteSaya mau top speed sama pic up...saya mau turun hingga 140km/h.... Mau buat apa ye....
ReplyDeleteSaya mau top speed sama pic up...saya mau turun hingga 140km/h.... Mau buat apa ye....
ReplyDeletesalam nak tnye macam ne nk pasang disc belakang ex5 sebelah spoket .???
ReplyDeletebleh ke ex5 pki brake disc...klo kene tahan jpj @polis nk wat cm na...??
ReplyDeleteBro ade wechat x whatssapp ke? Bleh le sembang2 personal pasal motor2 nie. :)
ReplyDeleteSaya peminat ex5...baru jer pakai....brp kos masuk disc dpn
ReplyDeleteApe nme rim 3 batang tuh?
ReplyDeleteNk tya brp costing utk psg break disc dpn?
ReplyDeleteBang..ada cara x nk jadikan ex5 dream standard,jadi laju...dan boleh bwak jauh
ReplyDeleteTerbaik!!!
ReplyDeletebro, kalau belakang pakai lc sportrim tkde disk, boleh tolong senaraikan tk barang yg perlu?
ReplyDeleteMotor biru tebo tu plasing je x ada funsion pun.aku dah tengok depan mata masa auto show.dekat stadium keluang
ReplyDeleteBerapa kos 1 biji turbo bos?
ReplyDeleteklu masuk depan blkg set honda dash 125 boleh ke..fork dpn dgn swing arm blkg siap disk brake..sport rim
ReplyDeleteada idea mcm mner ex5 nk jadi monoshock.. 1 spring je blakang
ReplyDeletekalau nak modi ex5 guna disc brake sebelah kiri pakai skuter honda beat boleh ke?
ReplyDeleteThis is very informative content. Nice and unique content. Thanks for sharing this information. I appreciate to this content. I hope you liked this my compliment. sound deadening material
ReplyDelete