Salam lama tak update ni...Hari ni ade ade masa free sikit... Rasanya dah banyak soalan tak terjawab... Jadi nak jawab beberapa pertanyaan yang dah lama tertunggak... Maaf ye agak lambat jawab ..
Macam mana nak citer yerr.... EEMMMM....Ok....Honda Civic adalah model Kereta kompak keluaran Honda. Ia mula dikeluarkan pada Julai 1972 sebagai model kereta 2 pintu, disusuli dengan varian hatchback 3 pintu dan model 4 pintu. Model terawal menggunakan enjin 1169 cc pacuan roda hadapan manakala model terkini generasi kelapan mempunyai 2 pilihan enjin iaitu 1.8L dan 2.0L. Honda Civic adalah jenama kereta Jepun kedua paling lama bertahan di dalam pasaran selepas Toyota Corolla.
Generasi pertama Honda Civic menggunakan enjin SOHC 1.2L 8 injap, manakala enjin CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) mula digunakan pada tahun 1975 untuk memenuhi tuntutan piawaian emisi Amerika Syarikat yang ketat, menjadikan Honda Civic generasi pertama sebagai satu-satunya model kereta yang melepasi piawaian emisi Amerika Syarikat pada masa tersebut tanpa menggunakan penukar bermangkin.
Model generasi pertama boleh didapati dalam varian transmisi manual 5 kelajuan dan transmisi automatik 2 kelajuan. Ia juga boleh didapati dalam pilihan model 2 pintu atau 4 pintu.
Generasi kedua Honda Civic menggunakan enjin Super CVCC yang telah ditambah baik, iaitu dalam varian 1.3L dan 1.5L. Model transmisi automatik juga turut ditambah baik melalui penggunaan kotak gear 3 kelajuan. Model generasi kedua juga adalah keluarga terawal yang memperkenalkan pilihan badan berbentuk sedan.
Enjin bagi keluarga Civic generasi ketiga dinaik taraf kepada enjin 12 injap yang lebih cekap. Selain itu, Honda turut memperkenalkan varian CRX, iaitu varian berprestasi tinggi pertama bagi keluarga Civic. Selain itu, model Civic CRX Si adalah varian pertama yang menggunakan sistem suntikan bahan api berbanding varian lain pada ketika itu yang masih menggunakan karburetor.
Model dalam keluarga generasi keempat Civic boleh didapati sama ada model karburetor ataupun model suntikan bahan api. Enjinnya juga dinaik taraf kepada enjin 16 injap, dengan sistem VTEC mula dipasang pada varian Civic SiR. Semua model transmisi automatik bagi generasi keempat Civic mula menggunakan transmisi 4 kelajuan.
Generasi kelima (1992-1995)
Bermula daripada generasi kelima, kereta Honda Civic mula popular di kalangan peminat sukan bermotor disebabkan penggunaan teknologi VTEC dalam hampir semua varian, di samping reka bentuknya yang anggun. Sungguhpun demikian, teknologi VTEC-E mula diperkenalkan dalam sesetengah varian dalam generasi kelima ini dengan tujuan utama untuk meningkatkan penjimatan bahan api. Pilihan enjin adalah sama ada enjin 1.5L ataupun enjin 1.6L.
Keluarga generasi keenam mula menggunakan teknologi VTEC3 Peringkat, menggabungkan peningkatan kuasa yang diperoleh daripada teknologi VTEC konvensional serta penjimatan bahan api yang didapati daripada teknologi VTEC-E. Di Malaysia, model generasi keenam ini adalah model Honda Civic terlaris sehinggakan pembeli terpaksa menunggu sehingga 6 bulan untuk mendapatkan kereta tersebut setelah ditempah pada minggu kedua pelancarannya. Semua varian Civic pada masa tersebut menggunakan enjin 1.6L.
Sebuah varian berprestasi tinggi iaitu Honda Civic Type R mula diperkenalkan dengan enjin 1.6L ditala sehingga 185 bhp. Model tersebut adalah model kedua yang dilabelkan dengan label Type R selepas Honda Integra Type R.
Generasi ketujuh (2001-2005)
Honda Civic generasi ketujuh menggunakan enjin yang lebih besar iaitu enjin 1.7L dan 2.0L untuk lebih kuasa. Kedua-dua enjin tersebut menggunakan teknologi i-VTEC bagi mengurangkan kesan "sentakan kuasa" semasa mekanisme VTEC berfungsi. Varian 2.0L mula menggunakan transmisi automatik 5 kelajuan.Varian Honda Civic Hybrid mula diperkenalkan pada tahun 2003 sebagai sebahagian daripada keluarga generasi ketujuh Civic. Ia menggunakan enjin 1.3L dengan bantuan motor elektrik yang mendapat kuasanya daripada satu set tatarajah bateri. Bateri tersebut dicas semasa pemandu mengurangkan kelajuan kereta melalui kesan pembrekan penjanaan semula (regerative braking).
Model terkini Honda Civic
Kesemua opsyen transmisi automatik bagi keluarga generasi kelapan Civic menggunakan transmisi 5 kelajuan. Selain itu, rekabentuk papan pemuka juga adalah dari jenis hibrid, iaitu gandingan takometer analog dan meter kelajuan digital. Pilihan enjin adalah sama ada enjin 1.8L ataupun enjin 2.0L.Transmisi boleh laras berterusan (CVT) digunakan pada model Honda Civic Hybrid yang mengekalkan enjin 1.3L dengan bantuan motor elektrik, tetapi dengan sistem aliran tenaga yang diperbaharui untuk meningkatkan kecekapannya. Generasi kelapan juga turut menampilkan varian Honda Civic Type R Sedan yang setakat ini hanya boleh didapati di Jepun dan Malaysia
Kami Jawab:
Proton Tiara merupakan sebuah kereta kompak berasaskan Citroën AX, direka di bawah lesen Proton dari 1996 hingga 2000.Pasal dulu-dulu lahh Proton tiara 1.1 GL nie diorang ada kerjasama dengan citroen.kalau nak kirakan enjin citroen berkongsi platform yg sama kira teknologi Perancis..cume rekabentuk body,chasis dan dalaman saje yg berbeza....Asalnya model Tiara merupakan keluaran DRB...Pastu Proton ambik model tu dan tukar cop je proton .... Citroen AX pada asalnya ada yang 4 pintu sama cam tiara cuma bahagian blkg lawa sikit dari tiara.. Dan ada gak Citroen AX gti yang 2 pintu aku suka tengok pasal bahagian cermin belakang dia tu memang nampak cantik..Sebenarnya proton tiara nie bukanla kereta yang tak bagus potensinya. Sape yang kata Proton tiara ni tak bagus? Kalau tak bagus Proton Tiara ni tak masuk Rally tau.... Cuma pada pendapat aku lah kesilapan nyer adalah dari segi alat ganti,ketahanan enjin,rims tayar plak 3 lobang ajer mana nak cari. in case kalau nk tukar tayar spare jadi susah.Pastu Wipper kat cermin depan tu ade sebijik tak dapat menampung air bila hujan lebat..Slalu panas kalau jalan jauh,takde mite temperatur,yang ada cuma lampu merah bila dia over hiting baru lampu menyala..macam aku cakapkan tadi la spareparts problem sikit..tapi kalau tau cari part tak jadi hal..sebab banyak parts tiara boleh guna barang Citroen .. Tentang enjin Modifide tu ade orang masuk sumbat nye enjin citroen convert enjin AX1.4 tau 1.6 dan ade gak yang modifide masukkan Toyota Starlet 4e pun ade gak...
Dari segi reka bentuk masih boleh diterima pakai cuma Tapi ada jugak org2 yg berani main tiara modifide enjin dan kacuk bodykit dari part citroen AX....Ok lah tu kan... Aku suka kereta kat bawah ni tak sangka gak Proton Tiara kalau Modifide cantik gak ...nt5044 :
salam... sy nk tny ckit la... ade sesape tau ape beza corolla KE30 ngnKE50??
Model 50 series pula kebanyakannya dalam bentuk Sprinter Sports Coupe dan Liftback Toyota contohnya Corolla KE50 2D Hatchback model ni dikeluarkan pada 1977-1978
PmakaAsrul:
nak tanya leh..bolehker proton saga lama aku nie masuk 4age blacktop..xpun silvertop?
Jawapan kami:
EEEEMMMM entahlah nak jawab camner yerrr....Bab enjin ni aku tak mahir lahhh...Cuma pendapat aku lahh,
Sekarang ni Proton Saga lama apa pun orang boleh modifide enjin... Bukan Setakat Proton Saga lama convert enjin Vtec ajerrr...
Dari enjin 1000cc .. . Kemudian nak Convert charade detomaso1600cc dari kedai potong .. Boleh tukar semua accessories dalam mana-mana yang patut .. kecuali enjinnye tak boleh tukar Deto 1.6 .. sbb JPJ tak lepas klu tukar lebih 25% .. so ambil enjin lain 1300cc .. lebih 0.5% pun kena isi borang G10 .. slalunya org guna runner utk setelkn hal nih .. (tukar enjin JPJ akan cek mounting, brake dan lain-lain kena hantar kat Puspakom .. then generate geran baru; no enjin pastu chasis ... .. Pastu pergi Puspakom ..
Terpulang pada anda....kat sini ade beberapa pilihan kalau nak tukar enjin apa..
1) HC-C- Carburetor (enjin asal Aura CX)
2) HC-E- Electronic Fuel Injection (Kissa)enjin dia lebih kurang Espri Detomaso (HD-E)...
Ada jugak enjin 1.5 yang serupa dengan enjin ni...tapi jarang terdapat kat Malaysia...perlu diambil perhatian, enjin HD-E tidak digalakkan untuk dipasang pada Charade CS (cc lari banyak wor...) Tapi tidak untuk model CX...
Sila Tunjuk ajar kami kalau ade infor yang salah... yerrrr.. jangan tanya pasal enjin lagi ok..
salam Tauke Azli..wah panjang lebar entri kali ni...memang best saya baca.terima kasih dengan info/artikel macam ni.banak manfaat pada sapa-sapa yang nak amik tahu pasal kete.
ReplyDeleteppeerrrgghh..aku pun lepak baca penerangan kat entry ni..huhu
ReplyDeletewah..best ah entry ni. byk yg baru ku tahu... nice info
ReplyDeletepenatt kanns.. ekeke
ReplyDeleteoiii seksinya gambar yg bawah tuh
ReplyDeleteFuhh... Letih baca sampai abis.. hu3.. No komen.. kalau Jai yang nak sisat camni, stgh jln mau blank..
ReplyDeleteaku suka Honda Civic
ReplyDeletebyk bezanya model civic dari dulu sampai skang,
ReplyDeletemember2 kami ramai yg pkai honda civic baru tu, kami tk mampu lagi hehe.
patutlah susah nk cari rupanya tiara ni? thnkz! nnt aku kasi thu bapak aku.. sbb info pasal keta tiara ni bpk aku yg tanya2... sbb dia cari sparepart susah nk jmpa...
ReplyDeleteuittt banyak tul generasi mana gi generasi ke 10 lak hehehee
ReplyDeletebro,mekacih utk info nih...memang aku nak tau sgt pasal civic tu,dah info2 ni memang cukup berguna,mekacih skali lagi bro,hehehe
ReplyDeletefuh byk nyer soalan diorg =)
ReplyDeletedlm entri nie sy baca pasal honda je....hehehe...keta lain xminat.
ReplyDeletekalo kat skolah ada subjek sejarah keta memang taw dah sapa yg paling seswai jadik cikgu:)
salam..
ReplyDeletewah..panjang lebar penjelasan tentang soklan2 yang ditanya...
bro memang blogger permotoran yg mmg mesra..hehhee
honda civic era 2001-2005 mmg da nampak kemodenan n releven sampai sekarang...
proton tiara skank susah nk jumpa di jalan raya dah..hu3
latest entri:
belajar bahasa ketiga memang best,korang pula?
gue pun dh penat membaca...
ReplyDeletegood info
wah..
ReplyDeletebagus lah broo..
tahu lah skit2 pasal sejarah kereta...
thanks broo..
;)
kwn suka honda civic baru..
ReplyDeletengeh3x....
bro, Tajuk topik ejaan dihastu charate tu salah, sepatutnya daihatsu charade
ReplyDeleteni lagi 1,,,
ReplyDeletemana la bro buat research ni kan,,
da macam saintis pulok~~
hehe
Proton Tiara tu model kete mula2 aku belajar bawak, kira jasa besar gak la. Kat KL rasanya dlm 4>5k dah dapat. Student foreigner UIA pun ada gak pakai menatang ni, murah sangat skarang..
ReplyDeleteSalam semua..
ReplyDeleteSy tringin nk ambik civic es 1.7...
Spare part snang x..?
Trutamanya d area utara..kdah & penang..
Salam semua..
ReplyDeleteSy tringin nk ambik civic es 1.7...
Spare part snang x..?
Trutamanya d area utara..kdah & penang..
Terbaik Boss Menjawab soalan, kalau ke30 masuk silvertop dan blacktop ader jual tak mounting?
ReplyDeleteAre you know This content is very unique? This is very nice content and very informative. Thank you for sharing this information. I liked this too much. I hope you like my compliment. sound deadening panels
ReplyDelete