Pages

Tuesday, April 26, 2011

PROSEDUR BAWA MASUK KENDERAAN LUAR NEGARA KE MALAYSIA


Pertanyaan yang diajukan
Guest
salam..bleh terangkan camner nk guner moto-moto besor singapore di m'sia, leh terang psl harga road tax n coe? cmner nk renew road tax n coe? tq

_______________________________
Jawapan kami..
Pertanyaan ini agak sukar nak jawab memandangkan kami tak berapa tahu hal tersebut.. tetapi mungkin ini boleh membantu anda sedikit sebanyak.. Ok baca macam kat bawah ni yerr...

Sebenarnya bagi pandangan saya sistem cukai di Malaysia menyebabkan ramai rakyat Malaysia yang teringin nak pakai superbike tak dapat pakai sebab harga nya jadi hampir kepada tidak masuk akal untuk dibeli, tu sebab ramai yg ingin tau cam ner nak pakai superbike singapore yang jauh lebih murah,
_______________________________
Prosedur membeli motor/kereta/kenderaan dari luar negara
(Thailand/ Singapore/ Memana Negara)
untuk dibawa masuk / dipakai di Malaysia..

_______________________________
Sebenarnya tidak salah memakai kenderaan bernombor pendaftaran asing di malaysia, cuma anda perlu patuh kepada segala syarat dan ICP anda sah.

Mana-mana warganegara asing atau warganegara Malaysia yang mempunyai status Penduduk
Tetap (PR) atau permit bekerja yang sah dari mana-mana negara asing, dibenarkan membawa
masuk satu kenderaan atau satu motorsikal; jika memenuhi syarat-syarat di bawah:

1) Kenderaan telah didaftarkan oleh pihak berkuasa yang bertanggungjawab untuk
pendaftaran atau pelesenan kenderaan motor di negara tersebut;

_______________________________
Ada 2 cara membawa masuk kenderaan:

a. melalui AP / permit import
b. tanpa AP / menggunakan ICP (international circulation permit) - seperti cukai jalan sementara untuk tempoh 3 bulan..
Kenderaan hendaklah dieksport semula dalam tempoh tiga bulan dari tarikh import; maksudnya 3 bulan sekali kene renew permit keluar masuk motorbike tersebut. (benda ni semua boleh mintak tolong runner buat tu kita tak yah pegi sana janji bayar ajer lah upah kat dia) Senang cakap lah .Pemandu kenderaan hendaklah memohon Permit Pergerakan Antarabangsa (ICP) daripada Jabatan Pengangkutan Jalan, Malaysia dan mempamerkan permit tersebut pada kenderaan di pintu masuk. Walau bagaimanapun, pemandu yang membawa masuk kenderaan yang didaftarkan dari Singapura dan Brunei adalah dikecualikan.Di pintu masuk sempadan Malaysia, pengimport perlu mengemukakan Sijil Pendaftaran Kenderaan dan lain-lain dokumen kepada pegawai kastam yang hak jika dikehendaki untuk pengesahan dan kelulusan.
_______________________________
Apa yang perlu buat
a) .Untuk membawa balik kenderaan tersebut secara kekal ke Malaysia, dikehendaki mendapatkan AP ( Approval Permit ) daripada pihak Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI). - sila rujuk http://www.mohr.gov.my/pdf/permit_ap.pdf
b). Kalau tanpa AP haruslah menggunakan ICP (international circulation permit).
c). Anda perlu berurusan dengan pihak Kastam Diraja Malaysia (
http://www.customs.gov.my), anda perlu mengemukakan AP, mengisi borang kastam 1 untuk proses pembayaran duti.

Bayaran yang dikenakan terhadap anda oleh Kastam: Kadar duti/cukai yang dicadangkan adalah sebagai panduan sahaja berdasarkan nama dagangan. Pegawai penaksir mempunyai kuasa untuk menentukan kod tarif yang sesuai dan kadar cukai adalah berdasarkan kadar yang berkuatkuasa semasa pengimportan.

Contohnya motorsikal yamaha YZF R-125 seperti gambar di bawah (cuma berharga RM 6 ribu lebih di negara lain !) yang mempunyai CC 125 - 30% cukai dari harga sebenar kenderaan di negara anda beli (setelah di tukar ke matawang RM), 30% duti eksais dari kos anda terhadapkos insuran, kos pengangkutan, jenis pemasangan kenderaan (CBU/CKD) dan kos ICP
_______________________________
Cara lain pulak..
Ok berbalik macam pertanyaan En guest pulak berkenaan menggunakan motor besar Singapore tentang road tax dan COE..

  1. Lesen Antarabangsa
    - boleh dibuat di JPJ di sempadan dengan harga RM150/year
    - sebelum buat lesen antarabangsa ini,lesen Malaysia perlu hidup paling kurang setahun.So.seeloknya hidupkan 2 tahun(..senang cerita)
    - tujuan dibuat lesen antarabangsa ini adalah kerana untuk tukar nama motor dan tujuan insuran motor.
    - kedai motor singapore perlukan lesen antarabangsa untuk motor itu dijual pada kita.
    - bawak 2-3 keping gambar passport utk buat lesen antarabangsa ini

Berkenaan lesen, perlu lesen antarabangsa kerana anda sedang membawa kenderaan berdaftar luar Malaysia. ini untuk selamat dari diganggu pak polisi kalau bawak kenderaan daftar di Malaysia, dah tentu la lesen biasa sudah memadai.Lesen memandu ini boleh digunakan untuk 146 buah negara di seluruh dunia..
_______________________________
2. COE
- COE ni maksudnya Certificate of Entitlement. sesiapa yang nak memiliki kenderaan mesti beli sijil dulu baru layak beli keta .. Moto singapore ada COE (kira macam kontrak la) yang menghadkan tahun penggunaannya. Tamat je COE tu, bike itu dikira scrap (buangan/sampah dll). buleh juga kalau nak sambung COE, tapi belanja besar. seeloknya hidupkan untuk 10tahun..kosnya SGD 1000 untuk 10 tahun

_______________________________
3. Insurans
-Kalau kenderaan tersebut berada secara kekal ke Malaysia
.. Insurance & road tax singapore hanya valid di singapore sahaja. Di malaysia, road tax & insurance tu tak guna. So kalau eksiden ke, memang insurance tak cover. kalau hilang pun sama. Kalau eksiden, cedera ke, mati ke, pun sama.. tak dicover. Apa bila SGD tamat tempoh, kalau kena road block ngan jpj, confirm moto kena angkut dan tak boleh tebus balik pula ..so kalau motor tak ada AP, ICP ,tak ada Road tax dan tak ada register geran Malaysia, yang terang nampak nombor plate pun lain. boleh di anggap motor tu legal, duduk secara haram kat Malaysia, atau motor curi.. masalahnya motor tu road tax tu mane ade.. ini motor Singapore, tak ade roadtax JPJ (Malaysia)..kalau kantoi dengan kastam, anda akan didakwa dan akan dikenakan denda cukai import motor tu. maka anda kena bayar la. benda ni sebab tuan elak cukai.. kesemua ini berpunca roadtax Malaysia tak ade..
_______________________________
4. Road Tax

Cukai Jalan (segi lapan) Singapore mesti ada.

600cc = SGD 150 setahun
1300cc = SGD 450 setahun
_______________________________
5. Inspection (rasa ni macam Puspakom diaorang)
- pemeriksaan dilakukan di "puspakom" Singapore
Kena bawak balik ke Singapore tiap-tiap tahun utk inspection / renewal.. Leceh woi.
Banyak kerenah dan banyak kerja.. buang masa dan sudah tentu la buang duit. Kena paham, Di singapore, setiap tahun, kenderaan kena buat inspection (kira cam PUSPAKOM kita la, tapi lebih strict) utk dptkan roadtax & insurance. Kos utk ini semua paling busuk RM 3000-4000 (bergantung pada umur kenderaan tersebut & juga cc, lagi berumur, lagi mahal)
_______________________________
6. Kita perlukan alamat di Singapore untuk beli motor Singapore.
- Mesti ade member Singapore yg sanggup bagi nama dia untuk register motor tu kat Singapore. Jika tidak ada alamat di Singapore, boleh pakai alamat kedai motor untuk surat menyurat., kalau korang dok kat johor.. especially berdekatan ngan sempadan la, kalau kau rakyat Malaysia tapi bermaustatin kat Singapore (leh dapat AP)
Kalau kau ada saudara kat Singapore boleh gunakan nama saudara kau sebagai pemilik dan nama korang sebagai rider vice versa
- tapi korang perlukan:
i) international pasport (korang kena rajin kuar masuk singapore)
ii) international lesen (pegi kaunter JPJ, angaran bayar RM200 bagi gambar dan lesen.. siap, dapat on the spot)
iii) sentiasa pastikan salinan geran dibawa bersama ketika ride

So anda sendiri boleh totalkan kos setahun untuk pakai motor Singapore ini.

Pesanan dari saya beli la moto singapore yang ada COE atau permit mesti ada kebenaran kalau tak ada kantoi nak jawab bila jumpa Kastam, kalau tak habis lerrr motor korang kena sita..

Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks

62 comments:

  1. nombor plate luar smart2 bro. tapi mahal le pulak!

    ReplyDelete
  2. leceh la nak bawak masuk keluar ulang2.

    sigh~

    ReplyDelete
  3. pergh komplikated sgt nak bw kete g singapore

    ReplyDelete
  4. lepas nih bole le aku beli moto Ducati cap singapore.. hahaha..

    ReplyDelete
  5. sukar jgk ni..baik beli kat dalam negeri je..senang procedur..hehe

    ReplyDelete
  6. rumit jugak nak bawak masuk kenderaan dari singapore ni..

    ReplyDelete
  7. wahhh banyak lak prosudur yer....macam2 rumit2

    ReplyDelete
  8. Macam2 nak kena ikut.....senang cerita belilah kat malaysia je...hehhehe

    ReplyDelete
  9. nampak mcm menyusahkan jugak kan...

    ReplyDelete
  10. thanks 4 sharing.. setakat nie aq x nk beli lg kereta.. duit kurang

    Entri terbaru:
    Apa Itu SPAM?

    ReplyDelete
  11. tu la. mahal kalau nak bawak masuk. huhu thanx 4 da info :)

    ReplyDelete
  12. kat sini selalu nampak kenderaan dari thailand
    banyak la jugak berkeliaran kat jalan
    hehe

    ReplyDelete
  13. wow!!
    info ni memang diperlukan..
    thankz...

    ReplyDelete
  14. tak snggup bawa kereta msuk bro,nak beli kerta dalam negara pun tak mampu...heheeee

    ReplyDelete
  15. perghh lecehnya kalau pakai kereta import..keta akupun keta import gak..tapi import sabah hehehe

    ReplyDelete
  16. uish..lecehnya....maka...beli lah barangan buatan Malaysia... :)

    ReplyDelete
  17. bek beli jew kat malaysia..ahahahaha~_~

    tak pon pakai jew yang biasa2...tadelah perabis duit..ngeh3

    ReplyDelete
  18. leceh jugak kat singapore...
    lagi leceh dr malaysia...
    ehehhehhe...
    bnyk urusan kene buat...

    ReplyDelete
  19. Banyak juga prosedur yang kena dipatuhi. Kena ada lesen memandu antarabangsa lagi tu. Terima kasih atas info berguna macam ni. Motor dekat Singapore murah-murah tapi macam susah juga nak beli dari sana. Huu.

    ReplyDelete
  20. Hmmm...masih dlm mimpi lagi bila bab2 nak bermoto beso nih....

    ReplyDelete
  21. hebat betul penerangan niee..hehehehe....baru paham..

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. macam mana kita nak tahu sama ada COE dan roadtax motor singapore tu original atau palsu?

    ReplyDelete
  24. nice info bro...tp mmg leceh,haha

    ReplyDelete
  25. sangatla informatif.. terima kasihhh!!!.. la ni tgh pikio2 nk bawak balik Rabbit 2011 daril luarnegara... kalo harganya RM45k .. kastam tax agak2nya berapa?

    ReplyDelete
  26. salam...bagus info ni..sgt membantu...tp sy nk tanye..kalau kita beli moto second dr singapore, melalui direct owner...maksudnya, kita beli terus dari orang singapore, adakah prosesnya sama mcm saudara terangkan di atas?

    ReplyDelete
  27. Salam..
    Bai, nk tanya, kalau moto dari brunei proses sama x?

    ReplyDelete
  28. Rolling2 pn same je kos cam kite beli motor kat malaysia. Same je.. bek aq kumpul wet cket utk bli superbike.. event bini aq kastam bleh tlg pn, xnak lew.. payah aq nak turun nek singapore even singapore tu blakang uma aq je.. huhuhu

    ReplyDelete
  29. ibu sy asal org singapore ,sudah lama tgl di malaysia. ayah org malaysia , boleh kah anak nya bwa kereta singapore dtg malaysia , guna no singapore.

    ReplyDelete
  30. saya ada soramg kawan yg baru shj dapat AP utk moto besar..ttp saya dan dia tak tahu nak buat apa..AP tu boleh beli motor besar seluruh dunia KECUALI dari Singapore dan Thailand...minta tolong clear the haze..blank x tahu nk buat apa ngan AP tu...

    ReplyDelete
  31. Bro klo nk tukar geran singapore jadi geran malaysia buley tak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xder jalan nk buat legal kecuali legalkan cara geran thailand ja

      Delete
  32. nk ikutkn kerete buat malaysia ni xlar mhal bnor... pakcik aq dlu bli kete proton kt UK mrah jer... RM6000-RM8000 jer.. BARU lak tu.. mse tu taun 2002 - 2003 gitu lar.. tp syang, xdpt bwk blek sbb cukai yg melambung nk dftarkan kt cni..

    sy rse klu AP dn ckai xprnah ujud @ dihapuskan lg bagus...
    smer orang dh lmer pakai supercar jauh lg murah...

    stahu sy kerajaan amek cukai lam 300% dari harge asal.. bayangkan klu kete rm100000 jadi barape?.....

    renung-renungkan lar...

    ReplyDelete
  33. So kenapa government malaysia terlalu tinggikan tax superbike ni....? Apa alasannye... kamu tolong jawap dari pangangan kamu sendiri... tq

    ReplyDelete
  34. So kenapa government malaysia terlalu tinggikan tax superbike ni....? Apa alasannye... kamu tolong jawap dari pangangan kamu sendiri... tq

    ReplyDelete
  35. well..dasar kerajaan nak wat mcm mna..xleh nak komplen dah la..

    ReplyDelete
  36. herm...ohh malaysiaku syg..hahahah

    ReplyDelete
  37. Saya beli kereta antik dr indonesia..tp sy pki pas pelancong je..bole ke bwk ke malaysia ni?? Da trsadai lame kat indon tu... Xde ke agent yg bole wat kn kereta sy tu??

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum. .. ada sesiapa nk beli AP moto recond 200 unit.. rm4k setiap unit... nak tolak semua.. pls email ammirez_amir84@yahoo.com

    ReplyDelete
  39. hi, nak tanya, kalau beli rim dari luar negara, apakah prosedurnya? tq

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. Tgok prosedur mmg rumit & leceh. Yg penting ad coe icp atau ap..tu pn nk kne selalu g singapore..perhh kj sni pn settle lgi ni mlyn bnd ni..tp hrga mmg gila babi murah.sp yg kpla brutal dn sk price murah tu blh la hihi

    ReplyDelete
  42. Sapa dah baca scrip di atas rs² pale brutal nk jg gn sbk singapore yg gler best price tu msti ad icp,ap. Pepe insyuran tk tgg tp hrga bebaloi.sp minat sila find di fb "superbike singapore-malaysia terpakai" tq

    ReplyDelete
  43. Cube la tnye sape yg jge duti import kt malaysia ni..

    ReplyDelete
  44. Sy ade beli bmw singapore..asyik kene pau ngan polis je..tapi boleh lepas kalu kene pau ngan kastam jpj mungkin ke dalam..so disini sy perlu legalkn dgn mmbuat icp..3 bulan sekali renew roadtax dan pakai plate kete luar negara ..sebenarnya kendeaan singapore boleh je pakai kat malaysia dan legalkan dgn mmbuat icp pastu renew setiap3 bulan..runner yg akn buat..so xlah leceh sgt..polis kastam jpj dah xleh pau sbb geran roadtax semua sah disisi undang2..sbb sy dh bayar cukai kat kastam..ade jalan nk buat

    ReplyDelete
  45. zulaikha darwisy klu beli kete scrap Singapore tu bole buat mcm sis ke..

    ReplyDelete
  46. Salam.

    Saya ada motor dari Mesir. Saya beli dalam keadaan yang buruk dan bawa balik Malaysia. Setelah sampai di Malaysia, saya restore betulkn baiki balik motor itu. Sekarang motor dah boleh guna. Soalan saya:

    Bagaimana saya boleh mendaftar motor tersebut untuk diguna-pakai di Malaysia secara sah dan boleh punyai geran dan nombor plate yang available di Malaysia?

    ReplyDelete
  47. Salam...nk tanya skit..bos sy dr singapore nk bawak masuk kereta die ke KL. Kereta tu ptt dh kna scrap kt singapore, tp bos sy nk bwk ke sni utk keguanaan ofis di kl. Keta tu under nama company kt singapore. Dh try mintak AP kt miti, tp xlepas sbb keta bukan atas nama individu. ada cara lain x nk bwk masuk..please help me......tq

    ReplyDelete
  48. Aku baru bawa masuk Harley Davidson Model 2015. Aku kena bayar cukai kastam dalam MYR40K.

    Didalm total cukai tu.... GST nak dekat MYR6K

    ReplyDelete
  49. macam mane Malaysia nak maju kalau macam ni lah jadi nya semua tax mati lah keta ni..
    udang2 Amat bodoh sampai barang makan pun kena cukai.......
    Amat sudah mak jadi Org Malaysia tada macam negara lain itu
    PM najib razak keta 700ribu u.s dollar keta macam mana lah beg rosmah sampai harga 2 m macam macam mana lah masuk malaysia

    ReplyDelete
  50. Aku nk beli RS 150 winner x..Kat Singapore je ade...

    ReplyDelete
  51. Kalau motor thailand dpt free untung la

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum...kalau kereta dari brunei sama jugak process nya ke? Saya ada kereta sendiri dah abis bayar... Nak bawa masuk ke sarawak... Tukaq semua roadtax malaysia boleh ke?

    ReplyDelete
  53. This content is very well written and very instructive. I greatly value the information you provided. Too much, I liked this. I hope you enjoy hearing my praise. sound deadening

    ReplyDelete