emang per pendapat tuan tentang jentera naza blade 250n..peformance? sparepart? tahan lasak? tq..
Jawapan kami..
Maaf agak lambat balas jawapan Naza Blade ni..Sebenarnya aku tak berapa tahu tentang motor Brand Naza Blade ni.. Tapi ade sedikit info yang aku dapat kongsi sedikit... setelah bertanya dengan member-member yang menggunakan jentera ni...
Naza Blade telah berada di pasaran sejak 2005 mempunyai pengikutnya tersendiri..Naza Blade terdapat beberapa model iaitu
a)Naza Blade 250 naked full fairing
b) Naza Blade 250 tak ada pasang fairing
c) Naza Blade 650 naked dan full fairing.
Sejarah Model Naza Blade..
Sejarah Model Blade 250/250R adalah keluaran Hyosung Motor Co yang berpusat di Korea Selatan yang lebih dikenali sebagai Comet 250/250R. (aku dengar di tiru atas motor Suzuki SV naked)enjin patented suzuki.. under license.. tapi buatan korea...Kemudian Naza bikes telah ambil model ni melalui perpindahan teknologi untuk kedua-dua model adalah melalui kerja sama antara NAZA Bikes dan Hyosung Korea.
Model ini telah mengalami beberapa perubahan spesifikasi untuk memenuhi permintaan tempatan dengan perubahan terkini dilakukan adalah spesifikasi mesin EFI (Elektronik Fuel Injection).Blade adalah motosikal yang menjimatkan minyak dengan kapasiti tangki yang boleh menampung 17 liter
Hilangkan sifat negetif ...model 250 tu bukan tak ok..kuasa maksimum sehingga 160 kilometer sejam..walaupun pun engin 2 cylinder dan berbeza compression ratio dan torque dengan 4 cylinder inline,di kira cukup kuat dan boleh dikatakan memuaskan.sebagai perbandingan Kawasaki Ninja ZXR250 menggunakan enjin 4 silinder 16 valve memang lah kawasaki ninja ZXR250 memang lah lebih baik....Lagi satu Jangan bandingkan moto besar versi neked dengan motor kecik ( kupcai macam Y135LC dan 125Z). Kalau Kupcai memang lincah di jalan raya ketika banyak kereta, sebab body kecik (Senang cilok), motor besar versi neked ni nak bawak kena lebih berhati-hati sebab body besar. jadi untuk jalan yang banyak kereta tak sesuai di bawa laju-laju. tapi cuba la kat hi-way…pecut 150km pun dah lain rasa… tok sah la nak cite 180km.. ke atas…
Naza Blade 250 VS Motorsikal lain
Baru-baru ni aku tanya member yang pakai Motor Naza Blade ni. dia kata "jangan gerun bila geng LC kata motor dia boleh pergi lajak 180km ke. kalau Kupcai nak try speed dengan naza blade 250R Efi cubalah kat high way, Kalau 135LC dapat 160km maka meter Blade baru 127km.FZ 147km meter Blade baru 121km.Kawasaki 250 meter gak sama.ER6 payah sikit nak kejar pick up dia kuat jauh tinggal.Tapi kalau geng Honda RR 150 kalau berani Blade boleh kena cicir..".. bagi aku Blade ni sesuai untuk ride konvoi beramai-ramai, ride untuk enjoy dan perjalanan jauh..
Sparepart? Tahan lasak?
Tentang ni aku tak pasti sebab aku tak pakai motor ni... tapi rasanya kalau dekat ngan servis center tu mungkin senang lah sparepart dia.. tapi ade gak yang kata bila ianya buatan dari korea sudah pasti ianya tidak berkualiti tinggi. pakai lama sket dah.. itu rosak ini rosak. Tapi bagi aku lah moto mane yang tak ada masalah..Mungkin kalau yang model lama tu ada lah masalah tapi kalau motor yang baru tu dah banyak Naza buat improved mengatasi masalah demi masalah.Tak ada engineer yang nak buat enjin bermasalah.Sikit-sikit tu adatla…
Tak ada motor yang perfect..yang penting perlu patuhi jadual penyelenggaraan Tukar minyak hitam setiap 3000km.Guna semi syntitic atau fully.Fahamje la RPM motor ni selalu pegi kat 10000rpm.Kalau Kereta paling tinggi pun 4000rpm. Minyak cepat terbakar.Tukarkan penapis angin pada tahap 10000km.Sila tukar sparkplug sekali. kalau baru beli motor blade ni ,bila dah dapat motor tu jangan terus lenjan .Bagi habis edah dulu.Lepas dah 1000km dan tukar minyak hitam ke 2 baru boleh start naik 140-150km ke. Dah agak kita rasa motor dah boleh pergi, barulah boleh terus pulas max trottle.bagi piston tu masak dulu. Spray rantai guna Motul atau Total.Rantai Blade 250 ni ianya ada o ring pada setiap cantuman rantai.Jangan guna minyak hitam biasa kerana ia boleh mengeraskan o ring dan menyebabkan rantai cepat berbunyi..
Dari segi ketahanan dan kelasakkan... Insya Allah... ramai yang bawak blade ni dan joint dalam konvoi permotoran .. kira ok lah motor tu.. Bab rosak tu..mana-mana motor pun kalu tak pandai bela jahanam gak. beli baru pun kadang-kadang ada slack gak. tu semua tengok LUCK jugak lah.
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks"
tapi kurang confident jugak dgn brand naza nie..
ReplyDeletespisis superbike gak ke ni?
ReplyDeleteAah..tp blh dikatakn small superbike..
DeleteSportbike la.. Belom taraf super lg..
Delete"Beginner" sportsbike
DeleteSalam..nak tumpang tanya ni..
DeleteNaza bled.gt650 berapa piston ya
naza boleh tahan gak motor dia...
ReplyDelete'uhuhhuhuuh
tu dia.. mcm mana nak bonceng tu.. mcm susah je..wuu
ReplyDeleteAssalamualaikum, boleh tahan jugak ek..
ReplyDeleteyela keluaran korea cpt jatuh harga
ReplyDeletewah banyak nya info, betul yng penting penjagaan..
ReplyDeletesuka ayat.."bagi abis edah dulu'..suci hahaha
-minta izin copy pantun dari blog muncung manis..thanx-
ReplyDeletelawa motor ni!
ReplyDeletesekarang ramai orang beli motor besar. dah macam trend pula.
oww.. performance naza blade mmng nmpak mcm kurang skit dr segi kelajuannya cmpare ngn ninja 250.. p ada jgk kelbihannya jgk kan..
ReplyDeleteyer sokong.. saye pn kurang ler klu brand naza nih.. kurang pcaya.. even top performence.... pndpt saye je laa.. hehe
ReplyDeletenaza blade bentuk dah cun, terbaik dah, tapi ER6 tu memang lagi mantap...kalau pakai ni byk juga labur duit ni...
ReplyDeletebz memnajang tak smpt dtg sni..maaf bro..
ReplyDelete*pegh dasyat gak mtr ni..hehee kalau dpt satu pun sdp ni..heheee
bz memnajang tak smpt dtg sni..maaf bro..
ReplyDelete*pegh dasyat gak mtr ni..hehee kalau dpt satu pun sdp ni..heheee
emmm....macam ok je...
ReplyDeleteuntuk pengemar kaki konvoi boleh lah rasanya....
hmnn..nampak best motor ni,tapi syg..aku x tampai bawak motor~hee ^..^
ReplyDeleteNaza Blade ni agak2nya dh bape bijik kat jalanraya yekk....ade masa tu mmg mcm minat gak...tp "rm" menyebabkan aku terpaksa bersabar sikit....hehehe
ReplyDeleteAs Salam. saya ada soalan: saya nak tukar radio dlm keta kancil saya. Kalau nak tukar perlu power booster ke? mengikut orang kedai, kalau saya beli radio yg takde built in power booster, saya kena beli seperate. harganya rm120. betul ke?
ReplyDeleteterima kasih.
kurang berkenan sangat motor ni.. maybe sbb namanya naza kot.. tetete
ReplyDeletex ramai yang pakai motor ni
ReplyDeletesmart juga yer motor ni.. :)
ReplyDeletejom ke APA KATA HATI pulak ;
NASI AYAM IBU
mat kriss
ReplyDeletesalam ziarah dari krissauto..
lama tak singgah blog anda,makin menarik dan ilmu yang sgt berguna..
http://krissauto.blogspot.com
kat ne nak dpt skirt and bumper satria 1.3 1 set yg murah2...?
ReplyDeletebumper ak pecah la
kene langgar... huhu
smart!!suke tgk naza blade 650...efisienla afzai jawab soalan... (^___^)
ReplyDeleteAda duit boleh beli, takde duit boleh tengok orang beli hehe..
ReplyDeleteaku ade kwn nama Nazatul..maybe dia dpt nama tu sbb abah dia suke moto Naza kot..huhu..
ReplyDeletejarang nampak naza ni kat jalan
ReplyDeleteatau aku memang kurang perhatian?
Wow motor besor! Bentuk depan macam MV Agusta....
ReplyDeletememang stylo la motor ni..
ReplyDeleteheheheee
jarang la nampak org pakai motor nie kat tgh jln, 1st time nampak kat blog nie...huhuhu
ReplyDeletekami minat kat moto vespa keluaran terbaru naza tu le, kalau bole bro tolong post pasal vespa tu..thanks..:)
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteNaza Blade 250r dengan (efi-electronic fuel injection) semakin bagus. kalau ada probs tu, tgoklaa ridernye cmne.
ReplyDeletepernah pakai blade naked dlu, sekarang pakai zx10. ade duit sikit baru beli streetfighter. apa2 pun, jangan laa jadi mat rempit. nak main moto biar serius. mat rempit is LMAO :)
Aku pernah gak pakai blade naked dulu tapi bukan efi selain dari beberapa jenis motor lain, dari segi performance memang tak lalu aku nak pakai motor ni kalau nak banding ngan lain-lain model 250, pasal tu la aku jual.. tapi dari segi rupa dan gaya... memang cun weiii, ninja baru tupun tak lawo cam blade ni..
ReplyDeleteSalam,
ReplyDeleteHarap blog owner hubungi saya ye.. 2 gambar kat atas gambar saya dan moto...mana bro dapat? thanks
mintak blog owner remove gambar ni:
ReplyDeletehttp://1.bp.blogspot.com/-9wLoMOZvthM/TcRNc0lXIkI/AAAAAAAAL_o/GPpTSM9hh2M/s400/10.bmp
thanks
mmg ad niat nk bli.. tp relek dlu lar.. dgr mcm cte yg x sng..
ReplyDeleteproblem NAZA BLADE 250 EFI skrang ad prob mcm NAZA BLADE 250 yg lme x??
mmber ad cte.. enjin blade krng than lsak.. btol ker??
engineer NAZA mmg xrepair problem nieh??
Model efi nie mungkin kurang prob. Sbb maybe engineer die. Ikut luck lah.
Deletesapa2 nak beli blide 250r-07 sila cll 0125021849. Gambar blh tgk dlm mudah. moto kat perak.
ReplyDeletesapa2 nak beli blide 250r-07 sila cll 0125021849. Gambar blh tgk dlm mudah. moto kat perak.
ReplyDeleteSampai sekarang banyak problem enjin...aku bli 3 bulan...bwak bese...slow je....pergi balik kje je...jahanam....bearing pecah...grand shaft jahanam...kon rod jahanam....servis semua da jaga ckup baik....tp mungkin luck kurang baik bli motor ni
ReplyDeleteSampai sekarang banyak problem enjin...aku bli 3 bulan...bwak bese...slow je....pergi balik kje je...jahanam....bearing pecah...grand shaft jahanam...kon rod jahanam....servis semua da jaga ckup baik....tp mungkin luck kurang baik bli motor ni
ReplyDeletePlug cap selalu pecah
DeleteTah le aku pkai blade dh lme le juga,mse knvoi xpnh lg la tsadai..hehe..
ReplyDeleteNaza blade tbr dah buat improvement better Bbeli this bike...Bro!
ReplyDeleteApa beza tbr ngan gtr bro? Teringin jgak nak bli.
Deletetolong buang gambar moto saya...sebelum saya report
ReplyDeletelampu F1 asyik menyala pada blade 250gtr.... apa ubat yang mujarab untuk diberi. tq kawan-kawan yang sudi berkongsi idea.
ReplyDeletebiasanya sensor atau pon sensor clutch,, kalau dh bypass sensor clutch kalau nasib xbaik, mmg akan naik fi,,
DeleteMacam mana kalau banding dengan pulsar pulak ya. . Sebab harga mmampu milik jugak tu
ReplyDeleteDah 5yrs pki blade naked 250efi..bawa mmg lenjan abis..red line slalu..masa br kluar kedai..xda dan ikut pantang edah..huhu..alhamdulillah...5yrs injin xda prob...cuma throttle cable stahun skali putus hahaha...n skg dah 5yrs stgh...br la sproket ganti...relay double signal sbiji ganti...n injin bahagian atas ade leaking skit..sb gasket....so far alhamdulillah xbyk prob..part2 byk ble kacuk..top speed bole la 174kmh.....servis?huhu 2bln skali...
ReplyDeletekenapa naza blade naked 250 sy tgh laju tiba2 semput tp enjin tak mati..blh jln tp semput2
ReplyDeleteSalam bertanya skit pada pnunggang blade.. Moto ni bleh msok blok yg lgi besar x..nk tau jgk mcm mne pegi moto ni klo dh sntuh injin
ReplyDeleteNice information please share more of this type of information...
ReplyDeleteacoustic foam