Pertanyaan Yang diajukan
adda salam. keta neo saye nih lowered bebenor ..boleh tlg cadangkan camne nak bg kereta tinggi skit dan brp expected cost? tq!
Jawapan kami...
Thanks bertanya pada adda.. maaf agak lambat sikit nak jawab...Selalunya orang sebut lowered kan kereta kali ni lain pulak ( nak tinggikan kereta pulak dahh...) sebenarnya saya tak tau nak jawab camner ..memang tak arif bab ni... cuma saya hanya dapat bagi sedikit pandangan ajerr..
_______________________________
Tip nak tinggikan kereta sikit
_______________________________
Hanya Pandangan Saya..
Pergi kedai tayar boleh buat macam kat bawah untuk kasi tinggi kereta korang...
1) Bahagian depan -hanya tambah Coil Spring buffer (jarang nampak orang tambah spring bush kat depan pasal kereta akan nampak tak cun jadinyerr..)
2) Bahagian belakang -Boleh pasang Coil Spring buffer and spring bush(kalu slalu kereta naik ramai) bush atas 1 inchi, bawah 1 inch dah kira ok dah.. kalau 2 inch lebih kurang 5 jari boleh masuk.. tinggi sangat lahh...
Spring Bush
kalau letak spring bush ..bentuknya macam alas spring la...adalah nampak tinggi sikit..Dipasang pada atas atau bawah spring...(selalu klu budak-budak yang nak main concept rally dorang tambah getah sampai 2 inch lebih sampai kerete jadi tinggi semacam.) harga dalam RM20-RM40 rasanyer jerk...
Yang lecehnya kalau pasang bush belah depan kena buka leraikan spring dan absober sebelum pasang Spring bush ni... banyak kerja sikit...
Tapi kalau bahagian belakang sesetengah kereta ada senang sikit just hanya letakkan pada bahagian atas dan bawah saje pada spring tu...
Coil Spring Buffer
Coil Spring Buffer diperbuat dari meterial getah or silicon... Coil Spring buffer nih dia terletak pada tengah-tengah spring...Kalau tambah buffer nih tinggikan kereta sikit ajer tak sampai beberapa inch pun...Tapi kerete akan rasa selesa sikit..... Kalau tak silap harga untuk depan RM 40 untuk belakang RM 30 kot nyer lah harganyerr...
Basically spring buffer ni untuk menyerap tekanan pada spring kereta anda. Kebanyakan kereta yang dah lowered ke, atau tukar ke rim yg lebih besar akan mengalami masalah sagat tayar terutama kalau full load. Jadi dengan ada spring buffer ni, dapat mengatasi atau mengurangkan masalah tersebut
Adjustable Absorber
Penukaran 'adjustable absorber' mungkin dapat mengatasi masalah tersebut .. terpaksa korang beli absober yang boleh adjust tinggi punya tapi bajet kos tinggi lah ... Kalau amik adjustable, baik yang betul-betul branded cam HWL & Titan brand luar baik punya dalam RM2000++ la. kalo adjustable yang Malaysia keluarkan seperti GAB,HWL,HOTBITZ harga bawah RM2000 sahaja...Tapi ni memang kompom OK. Pilih ajer nak yang camner , nak HI/LOW atau SOF/HARD cuma kebanyakan 'adjustable absorber' bergantung pada spring yang kita pilih. Kangkadang tu 'adjustable absorber' kita beli memang siap dah ade spring lagi.
Jika kereta anda rendah,boleh tinggikan sedikit dengan menggunakan adjust wrench tool..Kalau pandai buat adjustable nie memamg kite leh adjust sendiri...kalo kat kedai...upah adjust nak bagi tinggi/rendah sebatang dia charge RM30...bukan susah pun...bukak tayar...pakai alat yg dia sediakan masa beli adjustable tu...
Contoh macam aku pakai adjustable GAB HA series.boleh adjust 2 cara..adjust spring dan tapak.so untuk kesan cengkaman yang best,kita kena bagi sama tinggi or rendah depan dan belakang..contohnya aku set jarak antara tayar & fender 2 1/2 jari.depan belakang kena sama.kalu korang nak tinggi lagi contohnyer 5 jari, so depan,belakang pun kena 5 jari gak.
Sport rim / Tayar besar
Mungkin ada yang cadangkan gunakan Sport rim/ tayar yang lebih besar sama ada 16 inch...17 inch untuk meninggikan sedikit kereta korang... rasanya tak banyak membantu meninggikan kereta korang, Ini bukan jalan penyelesaian yang sesuai... Elok lagi gunakan rim dan size tayar asal lagi...Kalau guna Sport rim besar tentu tayar tukar size besar gak.. sagat tetap akan sagat pada body, boleh rosak bunga tayar.. Pandai-pandai lah korang yerr ketuk fender tu bagi rata..
Andai kata korang nak gak tukar sport rim yang jauh lebih besar ( 16 inch...17 inch ) maka bearing asal kena tukar baik punya sebabnya bearing asal itu pastinya tidak mampu bertahan lama... Jika guna sport rim yang terlampau besar plak berkemungkinan drive shaft tak dapat nak handle.. performent kereta korang juga mungkin berkurangan juga..
Heavy duty Spring
Pakai spring sport bawah asyik sangkut je dengan bonggol.. Kalau korang dah tukar absober Boleh lah korang cari heavy duty spring (spring nie keras lebih kurang cam supertoring) ..
Carilah yang bersesuaian dengan performant kereta korang sama ada cari kat kedai potong body, kedai tayar atau oder kedai spare part.. kena tengok jugak, cuba kira berapa lingkaran lebih berbanding spring stendard sedia ada tu...Walau pun rasanya tak banyak membantu meninggikan kereta korang ... heavy duty spring agak keras... mesti tak selesa nak buat drive.. begitu juga sebaliknya kalau lowered.. spring lembut....
Penukaran Absorber
Yang sebenarnya absorber yang menentukan tahap ketinggian atau kerendahan sesebuah kereta. kalau nak tau absober tu tinggi atau lowered ke tak, kita check dan ukur tinggi antara kaki absorber dengan mangkuk yang nak tutup spring tu.. Ketinggian kaki absorber dengan mangkuk spring tu tak sama tinggi antara satu jenama dengan jenama lain...
Adengan yang tak best...
Memang diakui terdapat banyak kebaikan membina bonggol dilengkapi papan tanda serta garisan kuning. tetapi ada kalanya bonggol itu dibina terlalu tinggi, tidak rata dan sekali gus membahayakan pemandu kenderaan .. kereta standard ajerr pun tak lepas bonggol... bukan salah keretakan...
Apa pun ini hanya pandangan saya sahaja... kalau apa-apa yang salah harap maaf dan sila perbetulkan kesalahan yang ada...
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks.
Thanks bertanya pada adda.. maaf agak lambat sikit nak jawab...Selalunya orang sebut lowered kan kereta kali ni lain pulak ( nak tinggikan kereta pulak dahh...) sebenarnya saya tak tau nak jawab camner ..memang tak arif bab ni... cuma saya hanya dapat bagi sedikit pandangan ajerr..
_______________________________
Tip nak tinggikan kereta sikit
_______________________________
Hanya Pandangan Saya..
Pergi kedai tayar boleh buat macam kat bawah untuk kasi tinggi kereta korang...
1) Bahagian depan -hanya tambah Coil Spring buffer (jarang nampak orang tambah spring bush kat depan pasal kereta akan nampak tak cun jadinyerr..)
2) Bahagian belakang -Boleh pasang Coil Spring buffer and spring bush(kalu slalu kereta naik ramai) bush atas 1 inchi, bawah 1 inch dah kira ok dah.. kalau 2 inch lebih kurang 5 jari boleh masuk.. tinggi sangat lahh...
Spring Bush
kalau letak spring bush ..bentuknya macam alas spring la...adalah nampak tinggi sikit..Dipasang pada atas atau bawah spring...(selalu klu budak-budak yang nak main concept rally dorang tambah getah sampai 2 inch lebih sampai kerete jadi tinggi semacam.) harga dalam RM20-RM40 rasanyer jerk...
Yang lecehnya kalau pasang bush belah depan kena buka leraikan spring dan absober sebelum pasang Spring bush ni... banyak kerja sikit...
Tapi kalau bahagian belakang sesetengah kereta ada senang sikit just hanya letakkan pada bahagian atas dan bawah saje pada spring tu...
Coil Spring Buffer
Coil Spring Buffer diperbuat dari meterial getah or silicon... Coil Spring buffer nih dia terletak pada tengah-tengah spring...Kalau tambah buffer nih tinggikan kereta sikit ajer tak sampai beberapa inch pun...Tapi kerete akan rasa selesa sikit..... Kalau tak silap harga untuk depan RM 40 untuk belakang RM 30 kot nyer lah harganyerr...
Basically spring buffer ni untuk menyerap tekanan pada spring kereta anda. Kebanyakan kereta yang dah lowered ke, atau tukar ke rim yg lebih besar akan mengalami masalah sagat tayar terutama kalau full load. Jadi dengan ada spring buffer ni, dapat mengatasi atau mengurangkan masalah tersebut
Adjustable Absorber
Penukaran 'adjustable absorber' mungkin dapat mengatasi masalah tersebut .. terpaksa korang beli absober yang boleh adjust tinggi punya tapi bajet kos tinggi lah ... Kalau amik adjustable, baik yang betul-betul branded cam HWL & Titan brand luar baik punya dalam RM2000++ la. kalo adjustable yang Malaysia keluarkan seperti GAB,HWL,HOTBITZ harga bawah RM2000 sahaja...Tapi ni memang kompom OK. Pilih ajer nak yang camner , nak HI/LOW atau SOF/HARD cuma kebanyakan 'adjustable absorber' bergantung pada spring yang kita pilih. Kangkadang tu 'adjustable absorber' kita beli memang siap dah ade spring lagi.
Jika kereta anda rendah,boleh tinggikan sedikit dengan menggunakan adjust wrench tool..Kalau pandai buat adjustable nie memamg kite leh adjust sendiri...kalo kat kedai...upah adjust nak bagi tinggi/rendah sebatang dia charge RM30...bukan susah pun...bukak tayar...pakai alat yg dia sediakan masa beli adjustable tu...
Contoh macam aku pakai adjustable GAB HA series.boleh adjust 2 cara..adjust spring dan tapak.so untuk kesan cengkaman yang best,kita kena bagi sama tinggi or rendah depan dan belakang..contohnya aku set jarak antara tayar & fender 2 1/2 jari.depan belakang kena sama.kalu korang nak tinggi lagi contohnyer 5 jari, so depan,belakang pun kena 5 jari gak.
Sport rim / Tayar besar
Mungkin ada yang cadangkan gunakan Sport rim/ tayar yang lebih besar sama ada 16 inch...17 inch untuk meninggikan sedikit kereta korang... rasanya tak banyak membantu meninggikan kereta korang, Ini bukan jalan penyelesaian yang sesuai... Elok lagi gunakan rim dan size tayar asal lagi...Kalau guna Sport rim besar tentu tayar tukar size besar gak.. sagat tetap akan sagat pada body, boleh rosak bunga tayar.. Pandai-pandai lah korang yerr ketuk fender tu bagi rata..
Andai kata korang nak gak tukar sport rim yang jauh lebih besar ( 16 inch...17 inch ) maka bearing asal kena tukar baik punya sebabnya bearing asal itu pastinya tidak mampu bertahan lama... Jika guna sport rim yang terlampau besar plak berkemungkinan drive shaft tak dapat nak handle.. performent kereta korang juga mungkin berkurangan juga..
Heavy duty Spring
Pakai spring sport bawah asyik sangkut je dengan bonggol.. Kalau korang dah tukar absober Boleh lah korang cari heavy duty spring (spring nie keras lebih kurang cam supertoring) ..
Carilah yang bersesuaian dengan performant kereta korang sama ada cari kat kedai potong body, kedai tayar atau oder kedai spare part.. kena tengok jugak, cuba kira berapa lingkaran lebih berbanding spring stendard sedia ada tu...Walau pun rasanya tak banyak membantu meninggikan kereta korang ... heavy duty spring agak keras... mesti tak selesa nak buat drive.. begitu juga sebaliknya kalau lowered.. spring lembut....
Penukaran Absorber
Yang sebenarnya absorber yang menentukan tahap ketinggian atau kerendahan sesebuah kereta. kalau nak tau absober tu tinggi atau lowered ke tak, kita check dan ukur tinggi antara kaki absorber dengan mangkuk yang nak tutup spring tu.. Ketinggian kaki absorber dengan mangkuk spring tu tak sama tinggi antara satu jenama dengan jenama lain...
Adengan yang tak best...
Memang diakui terdapat banyak kebaikan membina bonggol dilengkapi papan tanda serta garisan kuning. tetapi ada kalanya bonggol itu dibina terlalu tinggi, tidak rata dan sekali gus membahayakan pemandu kenderaan .. kereta standard ajerr pun tak lepas bonggol... bukan salah keretakan...
Apa pun ini hanya pandangan saya sahaja... kalau apa-apa yang salah harap maaf dan sila perbetulkan kesalahan yang ada...
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks.
aku pakai rim asal je
ReplyDeletesebab banyak kelebihannya
terutama sekali bajet
hehe
haha..tak suka keta tinggi2.pelik jer..
ReplyDeletebro..pasal link kat komen tu setelah diselidik dan dikaji secara menyeluruh buat masa ni takder problem.. hanya beberapa komen yang mengikut standard spam je yang boleh diband oleh blogspot.com..so buat masa ni takder masalah..
biasa total cost brape?
ReplyDeleteorang suka tinggi belakang tapi aku tinggikan depan..sebabnya aku pakai spring sport sebab nak loweredkan kereta.
ReplyDeletebila tukar bumper baru, bumper tu seinci je dari nak sapu jalan..habis semua sampah atas jalan dia heret sekali.
so aku pakai spring bush kat depan.tinggi lah sikit bumper depan.
tak minat kereta tinggi..ntah macam apa..tapi sebab jalan kat malaysia ni baik sikit je dari jalan kat afganistan, terpaksalah pakai kereta tinggi.
malaysia negara maju tapi jalanraya bertaraf negara mundur kelas ketiga.hancur berlubang macam kena bom
bila kena langgar bonggol tu yang parah tu.. hehe
ReplyDeleteAssalamualaikum.
ReplyDeleteBiasa kita tengok kereta di 'lowered'. Atau maintain yang original. Kalau nak bagi tinggi lagi, rasanya sesuai nak digunakan sebagai offroad.
TQ
thanks,,,,bnyak info dlm blog ni,,,syabas buat bro...sentiasa berusaha memuaskan hati kkwan yang bertnya..
ReplyDeleteBagi pengguna motor macam aku, teringin nak tukar mono belakang yg tinggi sikit kasik tonggek. Hehehe...
ReplyDeletekalau kena dgn gaya..mmg cantik.. tapi yg biasa sy tgk...tak cantik..tongek je montot kete tu..something wrong somewhere huhu... :)
ReplyDeleteoh canggini rupanya..aku selalu dengr orng cakap jak..tp tak pernah tahu pasal ni..
ReplyDeleteTakleh wat sendiri nih..hehe
ReplyDeleteAku cadang nak tinggi kan 2 inci saga flx aku..getah buffer. Dah beli..tapi dah pasang buffer spring.agak-agak tinggi tak belakang terjongkit sila begi pandangan..
Deletenak sangat tinggikan kereta.. senang xyah fikir benda bawah..lunggah je..haha
ReplyDeletex brp minat kat kete terjungkit jungkit nih...
ReplyDeletextahan sbb kdg2 ade byk bonggol tinggi kat kawasan area rumah tu..rosak bwh kete..
ReplyDeleteAbsorber keta nazz memang patut ditukar..tp tak tukar2 lagi..budget xcukup lgi..melendut je le keta..(T_T)
ReplyDeleteaku mcm nak rendahkan kete sket. sbb sentap bile kazen aku kate kete aku mcm jenjang pelamin sbb tinggi. taw r kan saga blm cane. agak tinggi. tp aku benci plak bile sangkut kat bumper nnt. haih
ReplyDeletewah nice tips..tq bro
ReplyDeletetak tahulah apa kelebihan kereta lowed ni..takut nengoknya
ReplyDeletekpd sesape yg guna wira nk tggikn sng jek 1)absober dpn pakai wira 1.6(buatan malaysia,original proton) 2)spring dpn wira 1.6 'high performence'
ReplyDelete3)sng citer absorber dpn fully wira 1.6 la termasuk ngan mangkuk atas sekali...budget dlm rm4++ la.
4)absober blkg plak guna waja punye,fully waja.
5)getah atas amek 2"inci dh cukup tinggi,kalau nak lg tinggi guna 3"inci,kompom jd rally car..budget dlm rm2++ gitu..
6)ni sume aper yg aku pakai kat keta aku skrg ni,tp aku cume pakai sport rim 15 je(205/65/15)
7)rasanye tu jek yg aku ingat...
kebaikan keta tnggi ni:-
1)setakat banjir sikit2 air susah nk masuk.
2)boleh pnjt divider kalau jln jem,xpayah nk U turn jauh2..
3)setakat bonggol sume bole sapu je,xpayah nk senget2 keta..
4)kalau pakai tayar tebal blh kurang gegaran dlm keta(biasa la buatan malaysia)...
keburukannye lak:-
1)kelajuan keta berkurangan(sblm tnggi speed blh smpai 160km/h,lps tinggikn speed max hanya smpai 140km/h) nak cecah 150km/h meter macam dah cut off..ni terjadi pd keta aku la mase on the way blk kmpg ikut highway PLUS...
2)xblh nak main corner lap maximum,kang xpsl2 total lost plak..hehehe
3)lg 1 nak bwk org pun yg sdg2 bole ler,kalau badan besar2 keta jd berat sgt..
so far ni je la yg dpt aku kongsikan ngan korang
terpulang korang untuk menilaikannya....
Pasang terus je ke boss...tak perlu modi lg ke
DeleteTqvm bos..atas tip dan info..saya guna kereta wira SE..
Deletesalam bro mane lebih baik dari segi perfomens???
ReplyDeleteGuna adjustable Absorber dengan spring sport? ataupun guna adjustable Absorber tp kekalkan spring asal kereta?
Nak tnya pd yg arif lg bijak..sy mmg blur psl keta ni..
ReplyDelete1.Macam mane nak tau time bile nk kena tukar absober..?
2.absober standart hrga brape..?
3.tmasuk gan spring ke klu kite tkr absober..
Sory la sy bru pkai keta so mmg clueless.
ari tu aku tuka spring sport tapi lowerd depan...bile nk turn bukit je...sagat habis...bini aku da memekak sbb die da takut nk bawak ..dulu corner x sedap..trun bukit sedap..skunk corner sedap..trun bukit cam gam..ng...
ReplyDeleteari tu aku tuka spring sport tapi lowerd depan...bile nk turn bukit je...sagat habis...bini aku da memekak sbb die da takut nk bawak ..dulu corner x sedap..trun bukit sedap..skunk corner sedap..trun bukit cam gam..ng...
ReplyDeleteari tu aku tuka spring sport tapi lowerd depan...bile nk turn bukit je...sagat habis...bini aku da memekak sbb die da takut nk bawak ..dulu corner x sedap..trun bukit sedap..skunk corner sedap..trun bukit cam gam..ng...
ReplyDeletemana nak dapat pelapik untuk spring depan, nak tinggikan depan
ReplyDeleteAku tgk dlm shopee ada jual
DeleteSalam
ReplyDeleteKat mana area usj boleh pasang spring bush depan proton wira. Byk kedai dah tanya kata tak leh buat...nak psg buffer x leh masuk pulak. Belakang ok ada bush dah.
boleh tak kereta biasa (cth: wira,myvi) pakai sport rim 4x4 punya?
ReplyDeleteHahahaha..xbgerak tuan macam gorila pkai kaki beruk
Deleteas salam dn salam sejahtera,
ReplyDeletesy nk tye mcm ane nk tonggekkan kereta proton sy,spring standet...br ni dah lapik bush atas 2 inci bwh 1 inci...tp x nmpk tonggek,dan kete nmpk senget sebelah(rendah sebelah kanan) cadangan dan pndgn boleh hamtar ke email sy,terima kasih.
evilsamurai666@gmail.com
Aku bawa viva jalan ladang. Biasa la offroad. Pakai sport rim14x6jj. Spring ori.. blog bnyk membantu. Lepas ne nk letak la coil spring or spring bush. Tayar selalu kena fader tu.
ReplyDeleteAku bawa viva jalan ladang. Biasa la offroad. Pakai sport rim14x6jj. Spring ori.. blog bnyk membantu. Lepas ne nk letak la coil spring or spring bush. Tayar selalu kena fader tu.
ReplyDeleteAs-salam...
ReplyDeleteSedikit pertanyaan... sy ada waja campro 1.6
Saya pakai rim 17' vossen lebar dan terkeluar sedikit dr fender dgn saiz tayar 215/50R17. Spring standard waja terlalu lembut... tayar bergeser dgn body kereta... walaupun sy telah gunakan 2 buffer dan alas spring 2 inci...
Bolehkah dikacuk spring dr kereta lain, contohnya spring belakang mana2 model kereta lain yg lebih keras dan bersesuaian dr segi saiz dan tinggi bg menggantikan spring standard blakang waja...
Yerima kasih.
Salam kepada pihak penjawab , 1 soalan dr saya , adakah boleh adjustable absorber yg kita Pakai di setting kan kepada belakang tinggi depan sedikit rendah ??
ReplyDeleteYaa mmg boleh..dah nama pon adjustable..mmg boleh ejas tinggi rendah
DeletePeh..lpas baca ni aku nak tukar adjustable..tp takut kurang keselesaan pulak.
ReplyDeleteSalam...Saya pemilik Proton saga FLX & saya berminat nak tinggikan bahagian belakang kereta saya...Senang cite saya nak setup rally...Dalam masa yang sama saya nak sarung sportrim mangkuk saiz 13'...Boleh x bagi pandangan & cadangan??
ReplyDeleteMcm kereta saya neo depan satu jari tk boleh masuk if pakai bush spring ni berapa jari boleh naik? 1jri boleh lepas tk?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSalam.. saya nk tnya... saya baru pakai honda civic fd... kereta baru 3 bulan pkai... sblom nie kereta saya mmang dh pkai sport rim size 17.. tayar 215.45.. 3mnggu lepas saya tukar rim.. saiz 17 7.4jj et35 masaalah nya bila naek 4 owg tayar balakang jejak... sblom nie naek 4 owg xjejak... mohon bantuan mcm mana nk selesaikn nya
ReplyDeletesalam.. nak tanya..saya nk tinggi kqn kereta wira saya...rim 14..nk bagi lima jari lepas antara fender gan tayar..ada efect pada lower arm atau tulang anjing tak
ReplyDeleteRsanya xder tuan tp nampak macam kanggaru lh
Deletebelakang keta klu di drop ke bawah apabila orang naik, apa masalah ya, sebab saya dah tukar obsorber dia. tak tau pula klu ada part yang lain perlu ganti. boleh bagi pendapat?
ReplyDeleteAssalam Tuan. Tq atas perkongsian info. Tayar belakang saya akan sagat sedikit bila full load. Nk cuba psang coil spring buffer.
ReplyDeleteSalam bos.sye pakai viva.sye pakai spring sport gab.tapi knpa dpn tggi blkg rendah.lowered blkg dari dpn.harap mmbntu
ReplyDeleteAdjust spring depan bg rendah lak..aku pusing guna jem playar ja haha
DeleteInfo yg sangat bermanafaat...tq
ReplyDeleteTerima kasih kpd tuan empunya artikel ni. Sedikit sebanyak dpt tambah pengetahuan sya pasal kereta.
ReplyDeletexsober & spring std kilang, rim dr 16 ke 17, tayar 205/55 r16 ke 215/50 r17..
ReplyDeletefull loaded akan sagat tayar bile bump... add spring buffer depan B & belakang C... problem selesai.... conner pon mantap....tq
Saya sedang menggunakan Nissan B13 sentra. Nissan adalah salah satu model yang senyap bunyi engine. Kini saya ada masalah mendapatkan alat ganti. Lower arm nissan saya sudah rosak. Adakah sesiapa boleh bantu saya membeli alat ganti lower arm kanan dan kiri.
ReplyDeleteUntuk kereta viva ada ka bos.. Macam mau tambah kiri 2 , kanan pun 2 .. Sama depan belakang .. Kos harga berapa bos
ReplyDeleteSkrg ada mslh wira terlampau lowered, trauma bila nampak bumper or bawa penumpang blkg sbb gerenti bawah kreta kena. Dah tukar absorber dgn spring tp msh lg mcm tu. Kreta kita wira 1.5..huhuhu
ReplyDeleteSalam..sblm ni sya guna saiz,tayar 175.50.15 (ori savvy)..sekarang tukar kr rim 14..175.65.14..,masalahnya sebelah blkg kanan sahaja..dgr bunyi sagat...sebab ya tuan...
ReplyDeleteTerima kasih bang sangat membantu sya sbb sya slalu bwk brg berat tpi naik kancil ja
ReplyDeleteSalam, wira tu selalu tyr mkn sebelah dlm g kdi kte absorber Dh rosak Sb dia Dh try alignment abis stail x bole..
ReplyDeleteKepada pemilik kereta NGV Proton Wira kalau nak tinggikan kereta belakang boleh pakai spring depan Honda (SM4 atau Accord).
ReplyDeleteSetup belakang: Absorber pakai Proton Heavy Duty (1.6 @ 1.8), spring pakai spring depan Honda Accord, kena terbalikkan spring jika tak nak potong. Bush spring jangan lebih 1 inci, sangat keras nanti. Pakai setengah inci kalau ada. Nak potong spring pun boleh, ikut citarasa masing-masing.
Bawak 3 orang dewasa dan boot belakang penuh barang memang terbaik.
Setup depan: Pakai 1 set absorber dan spring 1.6 proton.
Hasil: Depan belakang boleh masuk 5 jari dengan tayar 195/55/15. (Saya tak potong spring)
Ade jual ke bush setengah inci?
DeleteMaaf tuan . kalau belakang saga flx. Nak bg tinggi lagi dr depan lebih 5 jari ..apa pengalaman tuan utk sy dpt buat dgn tepat??
DeleteKlau spring belakang dah pakai buffer...nak tambah satu lagi buffer boleh ke?....kire satu batang spring ade 2 buffer
ReplyDeleteTolong jap..sy dh pakai spring heavy duty warna biru utk saga flx. Depan je beli Spring tu .. Kata kedai Spring tu standart punya.... Memang best sebb tinggi lebih 5 jari yg di idamkan..tp masalahnya belakang pula nampak rendah dr depan...hahaha..ikutkan nak bg tinggi lagi dr depan yg baru tukar tu sebb yg sekarang belAkang tu pakai spring standart betul yg warna hitam tu la..huhh
ReplyDelete,.perlu x tukar spring belakang juga warna biru mcm dh buh kat depan tu ..boleh x tinggi lagi dr depan dgn agak2 tinggi x dgn Spring biru tu yg setinggi 1 kaki lebih??
Atau nak pakai spring tinggi lagi mcm cth spring perdana ka gitu ...ada cth n pengalaman x sesapa yg dh pakai..minta messenger sy jap kat Nukman Khattab atau ws di nombor sy, 01155013051. Tq admin .n guys??!?!!
Aku nk tggikan belkg sikit.. Sebb bila naik ramai mcm keta nk whellie... Rasa nk terangkat depan bila laju sikit
ReplyDeleteNice website...
ReplyDeletesoundproof mat
Thank you so much for sharing all this wonderful information. It is so appreciated.
ReplyDeleteElectric Mini Bike