Pages

Thursday, January 5, 2012

Tip Servis Motorsikal LC135


Pertanyaan yang diajukan..
· lok kalo bunyi kipas radiator tu kuat die problem ek?
· lok perh,,,coolent kene tukar air ek tiap 6 7bulan,,adoii,,da setahun lebey xtukar,,
· lok bro,,kalo LC135 punya spark plug kene tukar ikut time macam mana?
Jawapan Kami...
Thanks pada lok bertanya... Sebenarnya dalam entry-entry yang lepas banyak saya bincangkan tentang Yamaha LC 135 dan tip penjagaan... Cuma saya saya dapat katakan kat sini macam kat bawah ni..
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Tip Servis Motorsikal LC135
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Apa-apa tentang penjagaan motorsikal ni kena jaga benda basic jagalah minyak hitam, plug, oil filter, spoket rantai, air coolant. Tayar kena ikut tempoh masa servis yang di tetapkan.

Servis minyak hitam
Tak kira lah minyak hitam mahal murah ikut la. bergantung kepada milleage perjalanan dan keadaan motorsikal tersebut ada yang tukar minyak hitam setiap 1000 km, 3000km, 5000km dan 6000km … Kadang kala tu ada yang tukar minyak hitam setiap sebulan setiap 2 bulan atau 3 bulan sekali...
_______________________________


Jenis minyak hitam
Pemilihan minyak hitam bergantung kepada perjalanan dan cara kita menunggang motorsikal . jenis minyak pelincir terpulang ikut bajet korang samaada nak guna Shell VSX, AGIP, Castrol GOLD POWER 1, MOTUL . Lagi satu sama ada nak guna minyak pelincir Sintetik contoh sae 10w-40, 5w-40 atau minyak pelincir Mineral base contoh 20w-50 dan 20w-40.. Tapi kebiasaannya .. disuggestkan guna mineral based 4t kelikatan 20w-40/50 sudah memadai..
_______________________________


Tukar Oil Filter
Disuggestkan oil filter tukar setiap 2 kali tukar minyak hitam ( senang nak kira) atau Oil Filter ikut manual 1200km atau setahun..
_______________________________


Tukar Spark Plug
Spark Plug motor perlu di tukar pada setiap 10,000km bagi memastikan api di tahap optima, jadi jangan lah lokek untuk membeli sebiji plug sekiranya dah sampai masa kena tukar segera..
Spark Plug kalau nak performance punye NGK 'G' POWER, NGK'R', DENSO biasanya yang mahal sikit dari standard biasa punya yang murah tu..
Peringatan: Cuba buka plug motor tu dan check spark plug dia..... hitam legam atau bersih? kalu hitam teruk, maksudnya pembakaran tidak sempurna.. Kebarang kalian plug terlalu lama dan perlu tukar.
_______________________________

Tukar Coolant
Sila tukar air coolant baru dalam 6-7 bulan. coolant cari yang long life yang warne
merah dan gunakan air mineral.. Hantar pusat servis yamaha atau mana-mana workshop suruh diorang buat flush coolant radiator..
Peringatan: Kalau nak check coolant Motorsikal LC 135 ni korang boleh tengok reserve tank .. pastikan cecair coolant paras ditetapkan..kalau kurang, tambahkan... kalau tiba-tiba tank bawah overflow melimpah.. mungkin ada kerosakan berlaku samada gasket bocor, overheat, cap radiator bocor
_______________________________


Periksa Kipas radiator
Kipas radiator harus pastikan berfungsi, tapi kalau ada keluar bunyi 'tek tek tek' bunyi yang keluar dari enjin motorsikal mungkin dah perlu kena tukar yang baru...Sebenarnya kipas kena tukar 2 tahun sekali.. Tak kira lah rosak atau tak rosak kena tukar jugak sebabnya perfomen putaran kipas dah tak sebaik yang baru... Cuba korang tengok keadaan pusing kipas tu laju ke atau slow kekadang kala ada kemungkinan kerosakan disebabkan tak pernah cuci habuk pada kipas radiator tu.... mungkin juga habuk atau pasir ada melekat pada celah kipas yang buat berbunyi kuat kat kipas tu..
_______________________________


Periksa Thermostat
Kadang kala kipas tak boleh berpusing ni mungkin di sebabkan thermostat rosak..
termostat hanya akan terbuka apabila bahagian bawah panas ( overheat).. bila termostat rosak air coolant memberi tekanan dan memaksa masuk dalam block (gasket head bocor) disebabkan aliran coolant tersekat......
Peringatan: Ok macam mana nak check thermostat baik atau rosak
-Buka tudung radiator tu....
-Pulas throttle minyak...klau air coolant tidak memancut dan normal thermostat keadaan baik berfungsi.... Tapi air coolant kalau memancut...maybe thermostat valve dah jammed ( rosak)..
_______________________________

Periksa Bateri
Air bateri kena check selalu sebab cepat kering.. Pastikan Idle charging maintain 13V dalam keadaan baik.. pastikan tukar bateri setiap dua tahun
_______________________________


Periksa Air filter
Air filter Standard punya kalau kotor sikit-sikit tembak dgn angin compressor tapi kalau dah kotor sangat tukar aje baru..
_______________________________


Periksa set sporket dan rantai Motorsikal
Pastikan set sporket dan rantai Motorsikal LC135 anda tidak haus. Jika ianya haus, adalah perlu anda menukar baru. Bagi menjamin mutu dan keselamatan ketika pemanduan.. Letakkan pelincir pada rantai kapcai anda.
-Jarak terbaik untuk menukar rantai adalah sekitar 60,000 kilometer, bergantung kepada faktor tunggangan dan keadaan persekitaran.
-Jika korang asyik ajer ketatkan rantai skru pelaras habis dipusing, tetapi rantai masih kendur, maka tukarlah rantai korang.
Pastikan sporket dan rantai selalu bubuh minyak agar melicinkan pergerakkan..
_______________________________


Periksa CDI (Capasitor Discharge Ignition)
CDI sebenarnya yang menentukan timing spark untuk spark plug. Ada setting advance , ada setting retard. Jika ada tukar CDi Racing kena pastikan setting angin dan minyak seimbang. Jika tidak, lapisan carbon akan terhasil pada bahagian spark plug korang..Ini akan memberi efek terhadap performance mahupun enjin motor korang.
_______________________________


Periksa Brake motorsikal
Periksa brek sama ada masih okey atau tidak .. Periksa cengkaman brake samaada mencengkam atau tidak.. periksa kandungan minyak brake..kalau kurang tambah kan ajerr... kalau dah lama tak tukar minyak pun dah bertukar warna elok lah tukar minyak baru ajerr... Kalau brake ade problem brake tak berapa mencengkam... caliper perlu diservis. mungkin perlu buat bleeding. tukar minyak brake motor sekali ..
_______________________________

Periksa tayar motorsikal
Periksa tayar cukup angin atau tidak untuk mengelakkan ketidak seimbangan pada motorsikal kita. Tekanan yang sesuai bagi tayar kapcai ialah 200kPa (belakang) dan 175kPa (depan).Jangan pam kurang.jangan pam lebih. kalau angin kurang tayar jadi lembik motorsikal jadi tak seimbangan dan makan permukaan sisi tepi tayar , terlebih plak kang cornering masuk longkang kang sebab keras sangat tayar.

Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..

91 comments:

  1. Sepanjang mengikuti blog ni, banyak berguna, ada yang simple tapi praktikal. Mungkin boleh saya cadangkan bukukan tip-tip di blog ini dan terbitkan untuk munafaat yang lebih kepada masyarakat umum. terimakasih berkongsi ilmu dan syabas.

    ReplyDelete
  2. sy dh lama x servis moto..tau naik jer

    ReplyDelete
  3. sib baik aku tak pakai LC.. hahahaha
    motor panas ni.. susah nak jaga.. kena aim olh orng hahahahaa

    ReplyDelete
  4. Guna coolent chap toyota memang mantop.. Alhamdulillah sampai saat ni kondisi moto sy ok. Thanx admin untuk tips2 yang sangat berguna ni..

    ReplyDelete
  5. setuju dgn khairul...moto panas nihh...kene banyak kunci woo...klau x kejap je lesap...tp tips yg ko bagi mmg terbaik bro...banyak gunanya nih.

    ReplyDelete
  6. ado kwn yg pakai LC nih den suruh dio terjah entry ni yer..;)

    ReplyDelete
  7. aku ni selalunya serah pada anak je yang buat
    tapi memang bagus juga kalau kita tahu keadaannya

    ReplyDelete
  8. saya tak pakai moto dan tak tahu bawak moto pun. boleh tak kalau xnak amek tahu. hehehe

    tunang saya pakai moto ni~ LC135. adk saya pun mtk ayah beli kan moto ni~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah jadi suami ke tunang awak

      Delete
    2. Haha bape tahun punya soalan , smpai dah kawen .. 😂

      Delete
    3. Tip yg berguna..bnyk kna servis kt moto ni...yg selalu tukar,minyak hitam,filter,rantai,flug ,sporket yg tu ja..lpas ni air coolent pulak kna try Chek..

      Delete
  9. Dah lama tak naik motor. Dah dekat 10 tahun. Entah reti lagi ker tak. Hehe...


    Terbaru dari Logokoko:

    [U] Salah pakai stokin

    [U] Hujan

    [10PG] Lawak pilihan #5: Sweet Seventeen

    ReplyDelete
  10. Motor dah 2 tahun a.k.a 56,000km. Monoshock pun dah lembut. haha... Mintak tukar baru. adoii...

    ReplyDelete
  11. kalau ary2 ulang alik 60km ...pegi 30km balik 30km.....minyak itam jenis apa yg elok....

    ReplyDelete
  12. Motor Belang tak ada ke...lasak kot

    ReplyDelete
  13. Motor Belang tak ada ke...lasak kot

    ReplyDelete
  14. Motor Belang tak ada ke...lasak kot

    ReplyDelete
  15. Motor Belang tak ada ke...lasak kot

    ReplyDelete
  16. Saya nak tanya, pusat servis Yamaha Lc135 cawangan utara ada tak? Seperti di Pulau Pinang/Kedah.

    ReplyDelete
  17. Cara pasang head blok tak ada kes bos..ikat head nk pakai top reange ke..gamhead atau copper spray....water pump boleh reapair tak...ada oil seal ke kalau bocor tq

    ReplyDelete
  18. Salam..nk tnye la lc model baru ni kurang laju kenapa ek...dgr kata cdi di 'cut'..so mcm mane nk seting..sy drive jarak jauh...tolong admin...

    ReplyDelete
  19. Salam..nk tnye la lc model baru ni kurang laju kenapa ek...dgr kata cdi di 'cut'..so mcm mane nk seting..sy drive jarak jauh...tolong admin...

    ReplyDelete
  20. Salam..nak tnya...apa fungsi device resonator pada cooling engine lc??

    ReplyDelete
  21. Assalam,Saya baru tukar air collen ,setelah sekian lama.(tak tahu original yamaha atau tidak...masalah sekarang selepas seminggu motor berbunyi nyaring dibahagian coolen.check kt kedai katanya perlu tukar waterpum n kemungkinan bearing pecah.Mintak pendapat apa masalah lc sebenar..meter dah 60 ribu..3 tahun pengunaan...mintak pendapat admin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakai coolen apa merah atau hijau.

      Delete
    2. Tukar coolen 20000km atau 2 tahun yg mana dahulu. Paling cantik pakai coolen merah toyota.

      Delete
  22. Bab oil filter sebagai pembetulan bukan 1200 km tetapi 10000 km. Ini dlm manual.

    ReplyDelete
  23. Salam bro kat area ukay perdana nih kat mana kdai motor yg pandai repair moto lc? Sbb byk kedai yg menipu je hasil hampeh..minta pandangan..

    ReplyDelete
  24. Salam bro....apa yg boleh lajukn ex5 selain carburetor,cdi,blok,dan cam shaft

    ReplyDelete
  25. Aslm knpe moto LC bila nk start lampu coolant menyala tpy x leh start pon... knpe ekk??? Frist time pki LC

    ReplyDelete
  26. Aslm knpe moto LC bila nk start lampu coolant menyala tpy x leh start pon... knpe ekk??? Frist time pki LC

    ReplyDelete
  27. tips yang sangat berguna untuk lc135 saya terima kasih

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Dlu air coolent saye kurang.. Lpas hantr kedai isi.. Coolant cam x berkurang ..masih diparas full.dh dekat 6 bulan ni ... Hope dapat pencerahan

    ReplyDelete
  30. Maigad sye ni nme je pakai LC tpi servisnye x lngsung,,maklumlah jahil pasal moto now bru tau.sempena dkt thun bru ni nk kasi servislah moto supaye smakin kehadapan hahaha

    ReplyDelete
  31. Maigad sye ni nme je pakai LC tpi servisnye x lngsung,,maklumlah jahil pasal moto now bru tau.sempena dkt thun bru ni nk kasi servislah moto supaye smakin kehadapan hahaha

    ReplyDelete
  32. Bro... motor sy tiap kali bru on mcm pagi2 tu.. ad bunyik tek tek tek... tu knp ek? Ad kena mngena dgn kipas ke? And last night te nk kuar mlm... sehari moto tu x jalan.. tiba2 time nak ignite... xleh... meter semua x hidup... senang cerita macam xde bateri la... knp ek? bateri low ke ap? Y x tau sgt pasal moto nie sbb nie baru beli...secondhand dri mudah... owner du sbelom tu jarang gerak moto nye... mileage bru 13000 sedangkn moto beli dh dkt 4 tahun dh... boleh terangkn knp x??

    ReplyDelete
  33. Boleh tolong x siapa2 bg bantuan..lmpu temp. Lc sy asyik menyala semalam dah bwak ke 3 bengkel..prtama dia check katanya radiator dah pecah..jadi kena cari kedai lain buat..pergi bengkel k2 tukar radiator baru isi air coolean..air tu menedang balik xmaw masuk..pomen tu kata minyak hitam yg naik..so kne tukar head block skli..ya Allah..mcm mna boley kne cmtu..disebbkn kekurangan duit trpkse tukar radiator..dah tukar dia kata just susah start guna tgan so guna kaki je..1st jln ok..msa dkt traffic lite moto tiba2 mati semula..bwak kebengkel k3 dia tukar plug je utk smpaikn kerumah sbb dia kta plak ada mslh block..mslh nye block pun baru tukar bbrapa bln lpas..skrng moto susah nk hidup..tlong bg advice ape sy perlu buat??

    ReplyDelete
  34. Bro saya mengalami masalah air coolant kering walaupun baru tukar.. And didapati coolant dah bercampur minyak dalam kotak angin so mintak pencerahan apekah masalah yg dihadapi

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum Admin & otai2 dlm blog ni..sy pakai lc 4s V1,& skrg nkbpakai rim 125 6btg gp.. klau sy nk pakai pump break blkg mmg kna modified ke klau nk pakai pump ni??minta tunjuk ajar.

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. boleh saya dapatkan manual utk jadual servis lc135. sebab ada org kongsi jadual penukaran coolant setiap 3 tahun... 6-7 bulan atau 3 tahun?

    ReplyDelete
  40. boleh saya dapatkan manual utk jadual servis lc135. sebab ada org kongsi jadual penukaran coolant setiap 3 tahun... 6-7 bulan atau 3 tahun?

    ReplyDelete
  41. Nk pkai minyak ape ye yg nak letak kt rantai tuu bro??tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy guna Yamalube chain spray, minyak tak splash kena sport rim, color biru kt rantai bila lps spray.

      Delete
  42. Assalamualaikum admin. Thermostat lc V1 4s terletak dekat mana ye? Saya syak thermostat saya jam sbb air tendang keluar masa pulas minyak.

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum admin. Thermostat lc V1 4s terletak dekat mana ye? Saya syak thermostat saya jam sbb air tendang keluar masa pulas minyak.

    ReplyDelete
  44. Salam Tuan,

    Macam mana sukatan campuran air mineral dengan air coolant toyota tu?

    ReplyDelete
  45. Salam,saye gune lc135,da 4 taon.....baru-baru ni jd susah nk start dan bile pecut msk je 100km/h die sempu t dan trus mati.....bateri ok plug sume ok......
    So,ape mslh die ye.....
    Trime kasih......

    ReplyDelete
  46. Salam,terima kasih kerana memberi info yang baik untuk pengguna motosikal jenis ini.

    ReplyDelete
  47. Salam,terima kasih kerana memberi info yang baik untuk pengguna motosikal jenis ini.

    ReplyDelete
  48. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  49. Masalah motor saya.. Bila enjin panas.. Bila nk gerak gear 1 jadi sengguk2.. Knpe ye.. Dan satu lg.. Bila jln jauh... Skli da brhnti ttup suis nk start blik xidup.. Kene tggu enjin sejuk btol2 bru ok..

    ReplyDelete
  50. Nk tanya kipas bunyi kuat sgt.. Problem kipas ke ye?sblum ni xde..

    ReplyDelete
  51. salam admin.maaf ganngu.nak tnya pndapt sikit,air coolant dekat tangki spare klau cepat kering knape ek?

    ReplyDelete
  52. salam admin.maaf ganngu.nak tnya pndapt sikit,air coolant dekat tangki spare klau cepat kering knape ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waterpump ade leaking... kalau head gasket bocor air tembak masuk tngki spare..pgalaman sy lah

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  53. Salam admin. Nak tanya lc135 punya absorber kalau dah lama tak tukar akan ada problem dekat highway ke. Sebab bila bawak time hujan tayar belakang bergegar waktu meter sampai 110km/j

    ReplyDelete
  54. Askm..nak skit ,motor saya rasa mcm x stabil masa corner dan break belakang kurang grip,sudah tukar monoshock dan minyak fork,tp masih belum selesai masalah..mohon pencerahan..TQ



    ReplyDelete
  55. Salam admin..... Lc clutch, setiap kali langgar lubang, rantai aksn berbunyi.... Dah adjust tapi tetap berbunyi.... Apa penyelesaiaannya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Monoshock bro...bila lembut lambat jmpe lubang..swing arm gerak laju sgt myebabkan bunyi rantai

      Delete
    2. Monoshock bro...bila lembut lambat jmpe lubang..swing arm gerak laju sgt myebabkan bunyi rantai

      Delete
    3. Monoshock bro...bila lembut lambat jmpe lubang..swing arm gerak laju sgt myebabkan bunyi rantai

      Delete
  56. Baru je kena...waterpump hancus bearing dan oilseal....pada mulanya dh repair..lepas tu bila.smua pasang air tembak tngki spare plk angkat head tukar gasket...lepas tu masalah sama jugak last tukar radiator cap..alhamdulilah ok dah....punca sbnar overheat air kering sbbkan cap radiator leak

    ReplyDelete
  57. Kat gambar atas tang minyak hitam tu guna rimula. soalan aku ialah boleh ke guna minyak hdeo kat lc?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro.. Aku pakai rimula R4x dah setengah tahun.. Setakat ni alhamdulillah xde masalah..

      Delete
  58. Selama ni servis tukar minyak hitam dgn filter je sbb bila tnye family kena tukar ape je dorg ckp paling tak pun tukar dua tu... Lepas baca ni baru puas nk tau ape je kena tukar.. Dah la saya ni jenis yg jalan jauh... Kdg2 xfeel bwk motor lc ni...

    ReplyDelete
  59. Selama ni servis tukar minyak hitam dgn filter je sbb bila tnye family kena tukar ape je dorg ckp paling tak pun tukar dua tu... Lepas baca ni baru puas nk tau ape je kena tukar.. Dah la saya ni jenis yg jalan jauh... Kdg2 xfeel bwk motor lc ni...

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum admin...nak tanye la ape prob fan xjalan...thermostat da tuka baru...sensor pun da baru...bypas kipas ok je jalan laju...nak ckp radiator problem xda bocor or tersumbat...ok je...tolong admin mcm mne nak selesaikan masalah sy ni...

    ReplyDelete
  61. Kalau lc tak pakai coolant, buat jalan dekat dekat boleh ke?

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum admin.. Klu motor xde masalah, boleh x klu nka servis carburator..

    ReplyDelete
  63. Terima kasih. Dari sini saya dapat belajar sikit demi sedikit penjagaan motor. Saya selalu pepah je throttle. Tak fikir ape, janji sampai tempat kerja. Baru-ii ni saya terfikir nak dengar enjin motor, bunyi macam bearing kereta dah. Tapi tak kuat mana pun, entah. Rasanya kuat kot bunyi. Btw thanks buat laman ni. Appreciate bro!!!

    ReplyDelete
  64. Asalam admin nk.bertanya sikit saya baru ambil.lc135 version pling baru dn tk.smpai 5 bulan . Bila sy bawak ats jln diaa rsaa mcm tayar pecahhh . Padahal angin smua oky tdk msalah tayar . Bila.bwk jaaa laju atau pelan dia akn rsa mcm.tayar pecah . Bergoyang stu bdn. Minta pndapat otai ii .sbb apa.jdi mcm.tu yaa ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dh settel ke?? klau blom cuba double stand motor n goyang2 tayar belakang/depan.. sbb mgkin msalah bearing

      Delete
  65. Semalam ride Dr terengganu ke Cameron Highlands.. Hala blik Tbe2 indikator overheating nyala.. Tp ble brenti rht, enjin still running indikator 2 padam...jln 5 km, nyala balik... Kipas on, coolant dlm tangkai simpanan pn ade.. Ape masalah 2 bos?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau radiator ok,patut air coolant tak turun ke tangki simpanan bawah tu

      Delete
  66. mcm mane nk tau kipas ok ke tak?kipas sentiasa pusing atau pusing pada masa tertnetu saja?

    ReplyDelete
  67. patut tykar je kipas klu dah lebih 2 tahun

    ReplyDelete
  68. Bang,coolant dalam radiator sy pndai kurang kalau isi harini,esok kurang lagi..tp tak banyak cuma paras hos kat atas tu..kebocoran mcm takde..kenape ye

    ReplyDelete