Soalan Yang Di ajukan Oleh Bro Fix Autoz....
klu charade aura 1.0 nk convert deto 1.6 agak2 lepas x jpj? deto 1.6 ngn gtti turbo mna ok?dgr cter gtti turbo 1.0 pun power gak..betui ke?
Jawapan Dari kami
Thanks Tentang soalan ini... Sebenarnya kami tak arif tentang enjin kereta ni, coz kami hanya tukang cat kereta... Adelah lebih elok ditanyakan oleh pakar modifikasi yang lebih profesional... ape pun kami cuba jawab... Tapi ini cuma pandangan kami.. tak semestinya betul..
First kena fahami sejarah kereta Dahaitsu Charede Aura ni dulu...
Generasi pertama (G10)
klu charade aura 1.0 nk convert deto 1.6 agak2 lepas x jpj? deto 1.6 ngn gtti turbo mna ok?dgr cter gtti turbo 1.0 pun power gak..betui ke?
Jawapan Dari kami
Thanks Tentang soalan ini... Sebenarnya kami tak arif tentang enjin kereta ni, coz kami hanya tukang cat kereta... Adelah lebih elok ditanyakan oleh pakar modifikasi yang lebih profesional... ape pun kami cuba jawab... Tapi ini cuma pandangan kami.. tak semestinya betul..
First kena fahami sejarah kereta Dahaitsu Charede Aura ni dulu...
Generasi pertama (G10)
Pada tahun 1977. Kali ini sedia sebagai 3 pintu atau 5 pintu hatchback, hanya disokong oleh 993 cc 3-silinder dengan 50 hp JIS (37 kW). Awal G10 (Seri 1) lampu bulat dan G10 (Siri 2) mempunyai lampu persegi. Enjin berkuasa 843 cc 3-silinder merupakan 3-pintu hatchback dengan dua tetingkap bundar kecil di belakang.
Generasi kedua (G11)
Generasi kedua (G11)
Pada tahun 1983, sekali lagi sebagai 3 atau 5 pintu hatchback. Ini memaparkan beberapa variasi daripada 3-silinder 1.0 L enjin, termasuk versi turbocharged dengan 68 hp JIS dan diesel dan diesel turbo versi. 5-speed transmisi manual yang sedia. Yang G11 ini dihasilkan dengan 2 variasi "persegi-mata" (Siri 1) dan "mata kucing" (Siri 2).
Daihatsu Charade G11 Terdapat dua varian enjin.(1) Enjin yang menjana kuasa 993 cc tiga silinder CB23 50-55 bhp. 0-60 mph . (2) model DeTomaso Enjin Turbo CB60 cb60 tiga enjin silinder 993 cc dilengkapi dengan Turbocharger 65-70 bhp.
Selain model DeTomaso Daihatsu memperkenalkan 926R, sebuah prototaip daripada enjin pertengahan Charade, direka dengan 993 cc, 12v, twin-cam, turbo engine, dipasang di belakang sopir - menggerakkan roda belakang melalui transmisi manual 5 speed dan memberikan 118 hp. (mirip dengan Renault 5 Turbo Maxi).
Generasi ketiga (G100)
Daihatsu Charade G11 Terdapat dua varian enjin.(1) Enjin yang menjana kuasa 993 cc tiga silinder CB23 50-55 bhp. 0-60 mph . (2) model DeTomaso Enjin Turbo CB60 cb60 tiga enjin silinder 993 cc dilengkapi dengan Turbocharger 65-70 bhp.
Selain model DeTomaso Daihatsu memperkenalkan 926R, sebuah prototaip daripada enjin pertengahan Charade, direka dengan 993 cc, 12v, twin-cam, turbo engine, dipasang di belakang sopir - menggerakkan roda belakang melalui transmisi manual 5 speed dan memberikan 118 hp. (mirip dengan Renault 5 Turbo Maxi).
Generasi ketiga (G100)
Pada tahun 1987. dari masa kesemasa enjin Dahaitsu Charade telah di upgredkan kepada beberapa versi enjin
(1) (CB23) berenjin 1.0 L 3-silinder enjin dan 1.3 L empat silinder dengan satu karburetor (HC-C). HC-C- Carburetor (enjin asal Aura CX, Rusa, Hijet) CB23 lingkungan 30-40hp 1000cc carb (stock for g11,aura,some espri)
(2) (CB70) Berenjin 1.0 L turbo diesel,dan satu lagi (CB80) Berenjin 1.0 L twin-cam turbo CB70/CB80 around 90-100hp 1000cc turbo efi
(3) Enjin GTti Berenjin 1.3 L 4-cylinder ( HC-E) 1300cc efi HC-E- Electronic Fuel Injection (Kissa)
berkuasa 101 hp JIS (74 kW) pada versi Gtti hanya dalam 2 pintu hatchback
(4) (CB90) berenjin 1.3 L 3-cylinder itu kemudian ditambah EFI . pada versi ini didatangkan dalam 3-pintu dan 5-pintu hatchback. . Di Jepun versi GTti digelar GT-XX, memaparkan bentuk kerusi yang berbeza, sunroof, power window, udara-con, power steeringdan spoiler belakang yang berbeza kepada GTti.
(1) (CB23) berenjin 1.0 L 3-silinder enjin dan 1.3 L empat silinder dengan satu karburetor (HC-C). HC-C- Carburetor (enjin asal Aura CX, Rusa, Hijet) CB23 lingkungan 30-40hp 1000cc carb (stock for g11,aura,some espri)
(2) (CB70) Berenjin 1.0 L turbo diesel,dan satu lagi (CB80) Berenjin 1.0 L twin-cam turbo CB70/CB80 around 90-100hp 1000cc turbo efi
(3) Enjin GTti Berenjin 1.3 L 4-cylinder ( HC-E) 1300cc efi HC-E- Electronic Fuel Injection (Kissa)
berkuasa 101 hp JIS (74 kW) pada versi Gtti hanya dalam 2 pintu hatchback
(4) (CB90) berenjin 1.3 L 3-cylinder itu kemudian ditambah EFI . pada versi ini didatangkan dalam 3-pintu dan 5-pintu hatchback. . Di Jepun versi GTti digelar GT-XX, memaparkan bentuk kerusi yang berbeza, sunroof, power window, udara-con, power steeringdan spoiler belakang yang berbeza kepada GTti.
Dahaitsu Charade kemudian mengeluarkan 3 bentuk pula
(1) CES (Base model)juga dikenali sebagai CB-90 berenjin 1.0L 3-Cylinder, 53 bhp, Fuel injected enjin elektronik
(2) CLS variasi yang tersedia dengan standard CB-90 1.3L 4-Cylinder Fuel injected elektronik HC-E (3) Clx juga tersedia dengan standard CB-90 1.3L 4-Cylinder Fuel injected elektronik HC-E
(1) CES (Base model)juga dikenali sebagai CB-90 berenjin 1.0L 3-Cylinder, 53 bhp, Fuel injected enjin elektronik
(2) CLS variasi yang tersedia dengan standard CB-90 1.3L 4-Cylinder Fuel injected elektronik HC-E (3) Clx juga tersedia dengan standard CB-90 1.3L 4-Cylinder Fuel injected elektronik HC-E
Sekarang tinggal Model Aura CS dan CX.....
Generasi keempat
Pada tahun 1994, sekali lagi di perkenalkan dengan hatchback dan sedan. Sebuah enjin 1.0 L model Jepun, tetapi banyak negara Eropahmenggunakan 1.3 L SOHC . Sedan, diperkenalkan pada tahun 1994, memaparkan enjin 1.5 L dengan pilihan 4WD. .
Model GTti turbocharged yang digantikan oleh GTI yang lebih konvensional dengan SOHC 16-injap enjin 1,6 L. 124 hp JIS (91 kW) di pasaran Jepun (HDE - 125hp for jpn spec 1600cc efi). De Tomaso juga telah di upgredkan dengan menambah bodykit kerusi Recaro kemudian dikenali sebagai Charade G203 dengan ubahsuai lampu depan, tampak lebih mirip dengan saudaranya Toyota Starlet .
Model GTti turbocharged yang digantikan oleh GTI yang lebih konvensional dengan SOHC 16-injap enjin 1,6 L. 124 hp JIS (91 kW) di pasaran Jepun (HDE - 125hp for jpn spec 1600cc efi). De Tomaso juga telah di upgredkan dengan menambah bodykit kerusi Recaro kemudian dikenali sebagai Charade G203 dengan ubahsuai lampu depan, tampak lebih mirip dengan saudaranya Toyota Starlet .
Ape pun pada tahun 2000,Charade telah digantikan dengan model Sirion / Storia ( Model Produa myvi seperti yang ade Sekarang )
Perbezaan luaran di antara Charade kat Malaysia dan kat Jepun
Perbezaan luaran di antara Charade kat Malaysia dan kat Jepun
Biler charade aura jer mesti convert GTTICharade Aura 1.3 limited Aura 2 pintukasi masuk bodykit G11 Detomaso atau G200 Detomaso.....canteek, dashboard kasi itu G200 Deto, enjin kasi letak G100 GTti.....interior main G11 Deto, merah hitam....rim masuk 17"... tapi tak ade gambar lah...
Deto 1.6 dengan gtti turbo mana ok?dgr cter gtti turbo 1.0 pun power gak..betui ke?
Antara pilihan budak2 charade adalah enjin GTti(turbo).tapi enjin ni dah pupus memang susah nak dapat dah..tapi kalo dapat memang betuah ler badan sebab enjin ni adalah antara enjin 1.0cc yg boleh dikatakan power.Nak cari sekarang ni Enjin kosong pon belum tentu boleh dapat cari ..satu lagi Enjin Daihatsu kissa yg bersasaran 1.3cc(na) masih ada lagi di half cut tapi korang kena carilah kat kedai potong la..kissa ni pon dh hampir pupus sebenarnye tapi masih lagi nampak di kedai2 potong walaupun tak banyak.
Enjin apa yg elok gantikan enjin aura 1000cc?....
Terpulang pada anda......
1-Detomaso high compression 1.6cc
2-Aura kissa (spec jepun) 1.3cc
3-Starlet GT / Glanza 5 turbo 1.3cc
1-Detomaso high compression 1.6cc
2-Aura kissa (spec jepun) 1.3cc
3-Starlet GT / Glanza 5 turbo 1.3cc
Option enjin paling baik untuk model Charade aura CS 1.0 ialah enjin HC (1.3)... enjin HC ade dua jenis:
1) HC-C- Carburetor (enjin asal Aura CX)
2) HC-E- Electronic Fuel Injection (Kissa)enjin dia lebih kurang Espri Detomaso (HD-E)...
Ada jugak enjin 1.5 yang serupa dengan enjin ni...tapi jarang terdapat kat Malaysia...perlu diambil perhatian, enjin HD-E tidak digalakkan untuk dipasang pada Charade CS (cc lari banyak wor...) Tapi tidak untuk model CX...
Gambar antara Enjin Dahaitsu GTti 1.occ Klu tak silap aku....
Gambar Enjin Deto 1.6cc Seingat-ingat aku..
Rupa Enjin deto 1.6 lebih kurang macam Charade 1.3
Gambar Enjin Starlet GT, Glanza aku rasalah...
Amaran:
Begitu jugak enjin 4E-FTE (Starlet GT, Glanza)...mounting banyak kena bikin...jadi enjin ni pon tak sesuai untuk kedua-dua model (CS dan CX)... Emmmmm Tapi Klu masuk Starlet GT atau lagi elok Glanza yang ni lagi Power beb .....kalo nak masuk gak... sila tanggung sendiri kalau kereta kena sita...kawan ako ramai dah kena dah
klu charade aura 1.0 nk convert deto 1.6 agak2 lepas x jpj?
Penukaran enjin hanya dari model yang sama dan keupayaan kurang 25% dari keupayaan asal.
Dari enjin 1000cc .. . Kemudian nak Convert charade detomaso1600cc dari kedai potong .. Boleh tukar semua accessories dalam mana-mana yang patut .. kecuali enjinnye tak boleh tukar Deto 1.6 .. sbb JPJ tak lepas klu tukar lebih 25% .. so ambil enjin lain 1300cc .. lebih 0.5% pun kena isi borang G10 .. slalunya org guna runner utk setelkn hal nih .. (runner amik rm400-rm450 .. Bila tukar enjin JPJ akan cek mounting, brake dan lain-lain kena hantar kat Puspakom .. then generate geran baru; no enjin pastu chasis ... .. Pastu pergi Puspakom .. Orang JPJ akan pesan awal-awal .. jangan sampai Dua tiga kali pergi Puspakom .. klu smpi dah lebih berkali-kali ulang alik Puspakom tuh something wrong somewhere ..
Jenis-Jenis Permohonan
1. Kategori 1 : Penukaran enjin yang sama model dan keupayaan kapasiti dengan enjin asal.
2. Kategori 2 : Penukaran enjin dari model yang sama dan keupayaan kapasiti tidak melebihi atau tidak kurang 25% dari enjin yang asal.
3. Kategori 3 : Penukaran enjin dari model yang sama dan keupayaan melebihi atau kurang 25% dari keupayaan asal.
4. Kategori 4 : Penukaran enjin dengan menggunakan bahan api berbeza dari yang asal.
5. Kategori 5 : Penukaran enjin dari model yang berlainan dari enjin asal.
1. Kategori 1 : Penukaran enjin yang sama model dan keupayaan kapasiti dengan enjin asal.
2. Kategori 2 : Penukaran enjin dari model yang sama dan keupayaan kapasiti tidak melebihi atau tidak kurang 25% dari enjin yang asal.
3. Kategori 3 : Penukaran enjin dari model yang sama dan keupayaan melebihi atau kurang 25% dari keupayaan asal.
4. Kategori 4 : Penukaran enjin dengan menggunakan bahan api berbeza dari yang asal.
5. Kategori 5 : Penukaran enjin dari model yang berlainan dari enjin asal.
"*Peringatan bila convert enjin, sistem suspensi, brek dan ekzos perlu juga diambil berat pastikan dalam baik, bersesuaian dan selamat...pastikan convertion kita halal
Syarat syarat yang perlu dipatuhi ketika membuat pertukaran enjin·
-Tidak ada pengubahsuaian pada enjin 'Mounting'·Kimpalan pada enjin 'Mounting' tidak dibenarkan.
-Propeller Shaft' tidak dibenarkan dipotong atau disambung di mana-mana bahagian.
-Tiada keretakan atau karat pada enjin 'Mounting'.
-Sistem brek perlu dinaikkan taraf bagi enjin kapasiti melebihi 25% daripada kapasiti enjin asal.
-Sistem gantungan (Suspension System) perlu dinaikkan taraf merangkumi 'Spring Stiffness'.
Syarat syarat yang perlu dipatuhi ketika membuat pertukaran enjin·
-Tidak ada pengubahsuaian pada enjin 'Mounting'·Kimpalan pada enjin 'Mounting' tidak dibenarkan.
-Propeller Shaft' tidak dibenarkan dipotong atau disambung di mana-mana bahagian.
-Tiada keretakan atau karat pada enjin 'Mounting'.
-Sistem brek perlu dinaikkan taraf bagi enjin kapasiti melebihi 25% daripada kapasiti enjin asal.
-Sistem gantungan (Suspension System) perlu dinaikkan taraf merangkumi 'Spring Stiffness'.
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks
17 comments:
thanks bro..nice info
salam,thanx kpd abg azli krana ntry ni..maaflh klu mnyusahkn bro ye.
teringat kat satria gsr turbo aku yang dah di letgo...
Salam.. wah.. info yang sangat berguna.. bila dah de keta nant.. leh lah sy berguru dengan tuan umah ni.. (^__^)
ko rajin search kat internet ker? bagus la camni..
ble tak enjin detamaso ni,masuk kat kancil..lau bleh,,macam cun juga tu..
good info.. huhu, sy br je gne charade aura cs 1.0.. dlm stahun lbey gitu.. hmmm, x plan nk mdified paper pn.. tp just nk tnye, cmne ek klw nk make sure charade sy ni sntiase dlm keadan yg ok? maintanance yg pnting ke? hmmm, lg satu.. sy study kat tronoh, perak.. agak2 ade tak pakar2 charade at area2 ni.. hehe.. thanks.. =)
salam .nak tye pasal radiator custom starlet ep 82msuk kat charade aura dapat yg kecik 3layer pun cun kot .mane nak usha ea
salam .nak tye pasal radiator custom starlet ep 82msuk kat charade aura dapat yg kecik 3layer pun cun kot .mane nak usha ea
salam .nak tye pasal radiator custom starlet ep 82msuk kat charade aura dapat yg kecik 3layer pun cun kot .mane nak usha ea
salam .nak tye pasal radiator custom starlet ep 82msuk kat charade aura dapat yg kecik 3layer pun cun kot .mane nak usha ea
Saya sAlut dengan review nya, saya memang bercita2 tuk tukar engine chArade saya dgn Gtti klo ada.
tumpang tanya. ade tak door trim charade yang murah2 ?
salam bro kasi promote barang charade ko kat sini https://www.facebook.com/pages/Car-Accessories-Parts-G100G200/139578639466849?ref=hl tqvm harap terjual
Charade xblih masuk enjin yrv ke?
Ada tak enjin daHaitsu charede klua ada tolong info jap sebab tengah cari enjin daHaitsu charede ni
Banyak ade .. nanti kasi contact number
Post a Comment