Namun akhirnya tidak berjaya.... lalu beredar dengan perasaan hampa....
Alhamdulillah.... aku terus berjuang setiap hariii... demi Ramadan yang penuh makna....
Kami Kembaliiiii...Maaf dari kami kerana agak lama tak buat entry baru...Sesejak kebelakangan ini masa agak terbatas kerana agak sibuk kat bengkel.... Sekali buka blog maakkkk oiiii banyaknya soalan... macam macam gaya soalan lah....
Soalan Pertama:
Soalan dari En.budak baru belajar:
saya nak bli moto tp tak tau nak bli 125zr atau 135lc
Jawapan Kami: Antara Yamaha 125z dan Yamaha 135LC mana satu yang korang pilih dan rasa berbaloi....
Pendapat aku camni....kalu nak jimat banyak ,of course yamaha 135LC..kalu nak laju dan pikup 125ZR lah,Motor clutch la katekan..dari segi maintenan lak 135 lg kira save sikit poket..tapi125 nie kena gune 2t,so parah siket..minyak dah parah dah,tambah lagi ngan 2t..kalau pasal pencemaran 125zr lagi bising berbanding 135LC kalaupencemaran asap = rasanya LC lagi kurang asap berbanding 125. kalau anda inginkan keselesaan, mesra alam, bunyi yang syahdu, minyak yang jimat, senang nak make up, boleh lah amik LC 135. sekiranya anda inginkan kelajuan, pick up yang mantop, motor yang ringan, bunyi yang berdesup, disc break depan belakang, minyak 2T yang kerap, sila gunakan 125Z.
Fakta Yamaha 125ZrMesin 125 mmg ringan dah..memang sedap...memang berbaloi...tapi biasa lah 2 stroke...perlukan duit yg agak lebih utk minyak..lagi satu 125 ni body berat,aerodinamik,rendah,memang sedap badannye..stabil pada kelajuan tinggi.. tak goyang bila lawan angin lori.. everything seems perfect.. .bagi aku,aku lebih menyokong 125 sbb mmg best untuk perjalanan dekat dan jauh...kalo jalan jauh tu jangan lah merembat je keje...mmg jem la nanti
Fakta Yamaha LC 135Yamaha LC135 ni tengah top di jalan-jalan raya sekarang....Ade orang kata Standart aje (LC first edition) tukar spoket 37-15 ..motor ni paling maksimum pun boleh pi 170km je..setakat 125zr klu main 2km, bleh cucuk angin lg..boleh tapow 125z stendert cume dgn 500meter je.... emmmm betul atau tidak tak taulahkan.... itu orang kata... Kalau perjalanan long distance pakai rk-m 428 saiz 39-15 tu dh sedap dah tu… tak yah lah nak bawak lelaju... bahaya...
Soalan kedua
Soalan nizam
salam bro.. kawan ingin bertanya.. mahal ke kos pembaikan untuk enjin L200 carburator? nmasih senang ke nak dapatkan partnya? TQ
Soalan Mr.L2Syok
Bro bila baca coment D'bawah tu nak taulah beza antara L2 & L2s sekali
aku baru convert kanch aku tapi aku takut kena tipu
Jawapan Kami..
ok first kena kenal dulu beza antara L200 dengan L200s
Pada bahagian enjin model L200, sohc 3cylinder, 64 hp, 12V
model L200s, sohc 3 cylinder, 64 hp, 12V, enjin lebih komponen elektrik, model lepas l200
antara L200 ngan L200s takde pape besa sgt. EnjinL2oo takde 4 silinder. semua L200 dan L200s 3 silinder SOHC.. Kalau enjin L500 ada la yg 3 silinder (SOHC) ada yg 4 silinder (DOHC 16valve)
1. L200s ada diagnostic box kat sbelah wiper motor...
2. cable plug L200s lebih kecil dari L200 punye..
3. kotak kat terminal + bateri besor sket dari L200 nak dikatakan L200 lagik bagus dari L200s..L200 low compression dari L200s ..enjin L200s baru sket dari enjin L200.ada yang kate enjin L200 lebih tahan dari L200s
lagi satu ...tak silap aku kedudukan turbine nyer berbeze...tak silap aku L2oo more to sebelah kiri(pandangan dari depan)...and L200s more to ketengah(pandangan depan gaks) Kalau L2oos pastikan ade LSD
memandangkan ramai gak yg ingin tau.. so aku try jela cite ape yg aku tau..Perbezaan L200 dengan L200s(panduan membeli halfcut sebelom ditipu) sebenanyer byk perbezaan die tp cume sikit2 jew... tak berapa nampak sangat lah ...tapi kalo ditelitikan betul-betul memang ade perbezaan...
Mari Bezakan antara L200 dan L200s
Model L200 punya
Model L200s Blow Off Standard L200 takde mana kalau L200s ada selepas intercooler ada mcm batang pipe leading to behind of intercooler unit.
Meter
L200 warna Grey Colour dengan Turbine Warning Lamp kat RPM cluster, dan L200s warna dia putih dengan turbine warning lamp kat fuel/temp meter cluster.
Steering
L200 ni tak pakai power steering dan L200s siap dengan power steering.
Brake Disc
Brack Pad L200s ni lebih mahal sikit dari L200 punya barang
Plug Cable
L200 pakai Bigger MM plug cable tapi L200s plug cable cuma pakai perodua's stock cable ajer...
Kalau di tanya tentang kos selenggara L200 ni boleh lah kurang sikit dari korang pakai model L500 atau lelain tu... Dari segi part senang sikit nak carinya kot kat kedai potong kereta.. pasal ramai orang pakai L500 punya barang masih boleh cari lagi rasanya... Insya Allah ada lagi stock potong tu agaknya...
Soalan ketiga
Pertanyaan Mr.Guest mcm mana nak baca nombor enjin kenderaan kat kad cukai jalan motor ek?
Jawapan kami:
Soalan ni aku tak dapat nak jawab pun pasal puas aku cari nombor enjin kenderaan kat roadtax motosikal kereta tak ada tulis pun... yang aku tau nombor chassis tu adalah dia tulis... tapi kat geran kenderaan ada tulis plak nombor enjin ni ye... aku pun baru perasan bila ko bertanya...
Soalan ke Empat
Soalan dari naim PDD:sy tgh cari network utk club..arap boley dpt no cntx club2 laen..( 012 4969041)
Jawapan kami:
Club-club Berkereta yang kamu boleh link kan silalah klik kat bawah ni ye
Kalau Motosikal punya club ni ni ada lah skit aje... klick aje ye
Soalan ke Lima
Soalan dari En.Guest
salam. td skirtimg myvi dpn kemek tercuai time paking.. aku x tau r..boleh ketuk x? aku takut kena ganti
skriting..tolong!!x de bajet
Jawapan kami
Side skerting Myvi depan tu kemek teruk ke tak.... Ok side skerting ni tak leh hantar ketuk pun cuma kalau sikit tu boleh diperbaiki samaada kena simen atau kalau pecah pun boleh sambung atau kalau teruk kena ganti baru... tak leh buat apa-apa pun... apa pun kami tak dapat gambaran jelas keadaan side skerting tersebut jadi kami tak boleh bagi spakulasi lebih lanjut... harap maaf ye..
Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..