Proton Satria..
Proton Satria adalah model Kereta hatchback 3 pintu keluaran Proton. Generasi pertama Proton Satria adalah berasaskan model Mitsubishi Mirage Cyborg, dikeluarkan pada tahun 1995 sehingga tahun 2006. Generasi kedua pula yang dikenali sebagai Proton Satria Neo adalah rekaan Proton sendiri, dikeluarkan pada tahun 2006 sehingga sekarang.
Generasi pertama (Satria; 1995-2006)
Model generasi pertama Proton Satria boleh didapati dalam pilihan enjin 1.3L, 1.5L, 1.6L dan 1.8L. Model 1.3L dan 1.5L menggunakan enjin mitsubishi orion yang turut digunakan dalam proton saga dan wira manakala model 1.6L pula menggunakan enjin mitsubishi 4G9 yang juga digunakan pada Proton Wira1.6L. Semua model didapati dalam pilihan transmisi manual manakala pilihan transamisi automatik pula didapati pada model 1.5L (3 kelajuan) dan 1.6L (4 kelajuan).
Model generasi pertama Proton Satria boleh didapati dalam pilihan enjin 1.3L, 1.5L, 1.6L dan 1.8L. Model 1.3L dan 1.5L menggunakan enjin mitsubishi orion yang turut digunakan dalam proton saga dan wira manakala model 1.6L pula menggunakan enjin mitsubishi 4G9 yang juga digunakan pada Proton Wira1.6L. Semua model didapati dalam pilihan transmisi manual manakala pilihan transamisi automatik pula didapati pada model 1.5L (3 kelajuan) dan 1.6L (4 kelajuan).
Selain itu, varian sports bagi generasi pertama Proton Satria juga boleh didapati iaitu:-
Proton Satria GTI:
Hatchback sport 3 pintu. Merupakan percubaan Proton untuk mengeluarkan versi sport dan market hatchback berkuasa tinggi. Amat popular di Malaysia dan mempunyai pengikut yang ramai di Australia. Digerakkan oleh enjin 4G93 berkuasa 4 silinder 1.8 liter DOHC.
Proton Satria R3:
Proton Satria R3:
Merupakan versi terhad spek perlumbaan untuk Satria dengan hanya dikeluarkan sebanyak 150 unit. Merangkumi kerangka chasis ringan dan enjin 4G93 yang ditala semula.
Generasi kedua (Satria Neo; 2006-sekarang)
Proton Satria Neo dilancarkan pada Jun 2006 sebagai pengganti kepada generasi pertama Proton Satria. Digerakkan oleh enjin Campro, model ini boleh didapati dalam 2 piilhan enjin iaitu 1.3L dan 1.6L. Model high-line 1.6L turut menawarkan ciri keselamatan seperti beg udara,ABS dan EBD. Semua model Satria Neo boleh didapati dalam pilihan transmisi manual & transamisi automatik . Mulai tahun 2009, model high-line 1.6L kini menggunakan Enjin Campro CPS dengan teknologi pemasangan injap boleh laras yang menawarkan peningkatan kuasa sehingga 125 hp berbanding 110 hp pada enjin sebelumnya. Enjin Proton Neo adalah kejuruter aan hasil usaha sama Proton dan Lotus . Mengguna pakai enjin Campro. Campro adalah singkatan nama Cam profile. Antaranya memberi hasil output yang lebih baik dan menepati ciri2 terkini. Pada ketika ini, Cam Pro adalah nadi penggerak kereta keluaran proton tempatan yang dimuatkan di dalam keluaran medol Waja, Gen2, Pesona dan Satria Neo . CPS (Cam Profile Switching system) adalah teknologi yang dibangunkan untuk meningkatkan prestasi enjin Cam Pro. Kebanyakan keluaran model terbaru proton dilengkapi teknologi CPS.
Proton Satria Neo dilancarkan pada Jun 2006 sebagai pengganti kepada generasi pertama Proton Satria. Digerakkan oleh enjin Campro, model ini boleh didapati dalam 2 piilhan enjin iaitu 1.3L dan 1.6L. Model high-line 1.6L turut menawarkan ciri keselamatan seperti beg udara,ABS dan EBD. Semua model Satria Neo boleh didapati dalam pilihan transmisi manual & transamisi automatik . Mulai tahun 2009, model high-line 1.6L kini menggunakan Enjin Campro CPS dengan teknologi pemasangan injap boleh laras yang menawarkan peningkatan kuasa sehingga 125 hp berbanding 110 hp pada enjin sebelumnya. Enjin Proton Neo adalah kejuruter aan hasil usaha sama Proton dan Lotus . Mengguna pakai enjin Campro. Campro adalah singkatan nama Cam profile. Antaranya memberi hasil output yang lebih baik dan menepati ciri2 terkini. Pada ketika ini, Cam Pro adalah nadi penggerak kereta keluaran proton tempatan yang dimuatkan di dalam keluaran medol Waja, Gen2, Pesona dan Satria Neo . CPS (Cam Profile Switching system) adalah teknologi yang dibangunkan untuk meningkatkan prestasi enjin Cam Pro. Kebanyakan keluaran model terbaru proton dilengkapi teknologi CPS.
Kebanyakan peminat Proton Satria terutamanya golongan berpendapatan sederhana membelanjakan untuk mengubah suai dan menukar atau manik taraf alat ganti.. beberapa pengubahsuain telah dilaksanakan termasuk menukar ekzos, kotak gear, stereng, dan exterior modification. Penukaran ekzos, dan beberapa pengubahsuain enjin( engine tuning) telah meningkatkan kadar penggunaan minyak (fuel consumption). Secara keseluruhannya, pengawalan(handling) kereta cukup baik ..
Mari Lihat gambar model-model Satria ni
15 comments:
suka satria baru yg lotus tuh
tantekkk
aku suka Satria.... cun je
yang lotus tu dah tgk demonstrasi mmg menarik utk di milikki
kawe pakai Satria gak tapi satria 1.3 punya rasa ok je masih hidup sampai sekarang
aku minat satria GTI nanti Gua pun harus memilikinya... bagus entri ni...
helo bro..sory lama tak masuk sini.modem ada masalah ler.
proton satria memang best tapi aku tak minat. sebab dia kecik hahaha. lagipun model 3 pintu aku tak gemar.rasa bahaya lak terutama kalau duduk belakang. kalau eksiden susah nak kopak wooo.
thank u!
akhirnye ade gak info pasal satria.
heheh permintaan aku dimakbulkan..
thanks,aku ske giler satria.
nice info.
akan save page ini buat pedoman:)
Hye Bro..can ya tell 'bout proton satria GTI if u don't mind..and where can i get it...'couse i'm very lovely that car..that's very nice..simple and Racing sport
Nk tnye penggunaan myk krte satria nie brp yea?? Untk 100km.. bwk dlm 100km/j
1.3 thun berapa
1.3 thun berapa
apakh mksud lambang p yg trpampar di meter satria first model auto 1.6..adakh sesiapa yg boleh bntu
Dari segi masaalah neo 1.6 auto ada x..
Sbab saya nak mwmbelinya yg 2nd..
Takde sejarah sangat pun haih mana nak cari blogger yang betul betu enthusiast ni eh?
I hope you liked this my comment because this is very unique content. I really liked and appreciate this content. Thanks for sharing this information. soundproofing barrier mat
Post a Comment