Kali ni nak ceritakan sikit pasal yamaha ego yang aku miliki sekarang... asal colour motor ego ni warna merah.. aku dah tukar colour dan touch sikit-sikit sehingga lah seperti yang ade sekarang... dari warna asal merah kepada biru tua hinggalah biru Johorean... Antara koleksi peribadi motor aku.... tugas dia cuma bawak aku gi pasar beli barang dapur dan bawak aku pusing-pusing santai... Standart je moto scuter ni... tak ade usik ape-ape ... pasal skuter amat sensetif klu melakukan modifikasi enjin terhadap nya... jangan ambil risiko.....Yamaha ego ni pun aku cat warna biru agak tua skit berline merah kat coverset tepi ... cat yang aku pilih adalah Biru Diamond 5 colour effect... Antara koleksi peribadi motor kesayangan ku.... kira ego ni untuk keperluan harian aje...Standert ajerr tak mau buat bukan -bukan pasal nak biarkan dalam bentuk sedia ade aje... Yang ni Line tepi coverset tu yang aku cat berbelang warna merah dan biru.... kira warna ala-ala bendera johorean lah.... Memang pada mulanya rasa nak buat air brush tapi buat simple-simple standert aje tak mau buat air brush nanti wanted plak ...
Meh lihat Motor Yamaha Nouvo
Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..
Cuba lihat ye bebetul ye... memanik bling-bling tu ade lima jenis colour.. klu di lihat dibawah sinaran matahari nampak lah perbezaan warnanya...bersinar-sinar.. mengelip-ngelip lah..... dari coverset biru diamond hinggalah warna sport rem tu semua bubuh 5 diamond colour effect...
Selalu ego/ego-S kuar kedai nieh 140 senang-senang jer kot... hahaha... Sebenarnya mmg aku akui lah meter ego ni ringan...brand yamaha smua merapu meter die..tp beza nouvo s (120km) ego s (130km) tapi aku dah test sprint motor aku kat higway ..ego standard & nouvo s standard... Ade saingan ego dengan nouvo.. Say ba-bay to nouvo s kene tinggal skit kat belakang kira cucok angin le..mane taknye engine same tapi body kecik dan besar je beza..konpem yang kecik menang coz ringan..
First sekali....Scuter mempunyai enjin kecil berkuasa diantara 50cc hingga 150cc..tetapi sekarang skuter pun boleh pecut diantara 250cc hingga 900cc.. enjin skuter terletak dibahagian bawah tengah tempat duduk dengan enjin satu selinder dan kebanyakkannya menggunakan transmisi automatik CVT... senang nak bawak tinggal pulas minyak je.. terus jalan
Selalu ego/ego-S kuar kedai nieh 140 senang-senang jer kot... hahaha... Sebenarnya mmg aku akui lah meter ego ni ringan...brand yamaha smua merapu meter die..tp beza nouvo s (120km) ego s (130km) tapi aku dah test sprint motor aku kat higway ..ego standard & nouvo s standard... Ade saingan ego dengan nouvo.. Say ba-bay to nouvo s kene tinggal skit kat belakang kira cucok angin le..mane taknye engine same tapi body kecik dan besar je beza..konpem yang kecik menang coz ringan..
Antara ego lama dgn ego baru aper beza yg ketara? ego dgn nouvo?
Paling ketara petrol tank dia. Ego lama ciput jer. RM6 dah penuh. Ego baru >RM10. Head lamp beza. Baru macam Nuovo cikit, yang lama lagi kiut..motor ego dan nouvo lebih kurang jer sebab barang part boleh tukar-tukar lak tuh...
Dari segi maintenance ego dengan nouvo... (enjin keduanya sama cuma berbeza carburator : ego - keihin, nouvo - mikuni) untuk enjin sama jer ketahanan lasaknye... tapi ego kene jaga airbox (airfilter) sebab carb dia agak kurang berkualiti... majoriti problem yg ade pada ego adalah carb dia... selalu semput dan kene tukar diafrem.. kadang tu dah tukar diafrem ori pon jadik semula semput dalam masa sebulan...head plak slalu bocor valve (termasuk nouvo)... tapi bergantung pd penggunaan la.. penyelesaian kalau berlaku masalah nieh :-carb ego slalu wat hal diafrem. tukar pakai carb nouvo,setting minyak sama cuma kene ejas tapak cable throttle skit..valve bocor... guna valve original ataupon dari jenama TAA.. setakat nie aku pakai TAA jer sbb lagi keras dari original...
maintenance jaga minyak itam sama gearbox.. lagi satu kalau nak sumbat rim besar jangan godek airbox suke-suka pasal carbnyer mudah kene penyakit sempot... seeloknyer cari sesape yg dah tau penyakit nyer sebelum godek itu airbox kalau nak sumbat rim besor...minyak itam syorkan : shell VSX (kalau just main dalam bandar) shell sx (long distance)..(pasai VSX cepat kering kalau nak long distance ngan enjin ego)*enjin ego/nouvo cepat panas pada bahagian head.. so elak guna minyak yg cair macam VSX atau sebagainye jika nak buat long journey...
Mari lihat Motor Yamaha Ego
Dari segi maintenance ego dengan nouvo... (enjin keduanya sama cuma berbeza carburator : ego - keihin, nouvo - mikuni) untuk enjin sama jer ketahanan lasaknye... tapi ego kene jaga airbox (airfilter) sebab carb dia agak kurang berkualiti... majoriti problem yg ade pada ego adalah carb dia... selalu semput dan kene tukar diafrem.. kadang tu dah tukar diafrem ori pon jadik semula semput dalam masa sebulan...head plak slalu bocor valve (termasuk nouvo)... tapi bergantung pd penggunaan la.. penyelesaian kalau berlaku masalah nieh :-carb ego slalu wat hal diafrem. tukar pakai carb nouvo,setting minyak sama cuma kene ejas tapak cable throttle skit..valve bocor... guna valve original ataupon dari jenama TAA.. setakat nie aku pakai TAA jer sbb lagi keras dari original...
maintenance jaga minyak itam sama gearbox.. lagi satu kalau nak sumbat rim besar jangan godek airbox suke-suka pasal carbnyer mudah kene penyakit sempot... seeloknyer cari sesape yg dah tau penyakit nyer sebelum godek itu airbox kalau nak sumbat rim besor...minyak itam syorkan : shell VSX (kalau just main dalam bandar) shell sx (long distance)..(pasai VSX cepat kering kalau nak long distance ngan enjin ego)*enjin ego/nouvo cepat panas pada bahagian head.. so elak guna minyak yg cair macam VSX atau sebagainye jika nak buat long journey...
Mari lihat Motor Yamaha Ego
Meh lihat Motor Yamaha Nouvo
Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..
cantik... tapi gua pakai suzuki step. puas dah cari ego lama. tapi tak ada dah. so terpaksa lah beli suzuki step
ReplyDeletebagus2.. Good info ttg skut yang paling banyak diminati..
ReplyDeletep/s : apa beza lak Nouvo LC 135 yang pakai Liquid Cooler tuh? cc enjin tetap sama kan?
135 tu cc dy la..
Deleteak suke nouvo LC huhuhuhu.....
ReplyDeletebeza ego lame ngan 135 LC ku yg plg ketare.....bile aku nk potong lori treler.....ya tuhan...melayang aku bawak ego hihihihihi
best nye kalo dpt design best2 kat motor cam tu kan..nak wat design hello kitty..leh tak.?
ReplyDeletegambar paling top tu sexy siot haha
ReplyDeletewah...
ReplyDeletememang cantik giler scooters neh
pakai ego gak..he3
kalerfulnyerr.. ehehe
ReplyDeleteSalam. Emmm.. Kalau aku plak guna Shell VSX 15w-50 utk jalan jauh. Tp aku naik Yamaha 135lc. Skrg guna Motul 5100 pulak. HUhu..
ReplyDeleteBaru2 ni aku eksiden, cover ekzos calar2, head kat bahagian lampu tu lubang sikit. Ingat nak buat air brush la kat cover ekzos tu, berapa yekk kos nya? Huhu...
whoa...
ReplyDeletenice la skuter2 itu..
hehe
suka motor ego
ReplyDeletenampak stylo la lelaki bawak
hee~
=]
Bkn nmpk janggal ke
Deleteguane... nampaknya ego ni ade peminatnya sendiri... info pasal minyak 4t tu mmg bagus.. raamai yang tak tahu pun ... kawe pun tak tahu habuk... but demo beri penerangan baru kawe mengerti
ReplyDeleteGempak siut motor kau ni.. aku tak sangka ko ade motor yamaha ego.. pasal aku tengok ko selalu pakai motor lain.... kira banyak gak koleksi motor ko ni ye... dahsyatnya engkau ni bro
ReplyDeletewah...tough bro atas tu..tp sayang, motor pink..haha
ReplyDeletecantikla bro motor ko..cat sendiri plak tu..lagi puas ati..thank berkongsi pasal minyak itam shell tu..sbb aku suka pkai minyak itam tu.
ReplyDeleteNew Entry Pawaka19 Dot Com
"Pekerjaan Paling Cool Di Dunia"
lawa beb motor konvoi sultan tu.
ReplyDeletelau dpt sebiji kan best..hehheheh
teringin
abg atas motor tuh sexy laaa
ReplyDeletehaha..tah la bro...ak pn xthu r...misteri yg x dpt diungkai
ReplyDeletebtw kalu ko ckp antara mtr dgn awek..ak syg lg mtr ak...mtr leh bwk jln2...
sori lmbt reply komen ko..ak wat part time mse SUKMA kt mlk aritu
1 more...kalu ex5...long distance pki shell advance vsx ok ker?
ReplyDeletehahaha..terbaekk la gamba yg plg atas tu..bole jadi model kalender tu..caiyok!!
ReplyDeletewah model... hahaha!
ReplyDeletetak pernah naik motor... rasa macam tak safe je
sy sukew scooter...nak jugak...tp ayah sy x bg amek lesen motor...sob2...
ReplyDeletepix no 4 gmbr moto ungu+pink to moto mbe aku... ilang kat angsana... klu korg jumpe, sila halo aku k...
ReplyDeletesalam bang...nak tanya,sy pon pkai yamaha ego jgk..prob dia bila stat njin,sy kne hold throtle,kalo lps enjin akan mati..sama jgk kalo berhenti,sy kne pulas minyak ckit.kalo x njin mati..sblm nie sy da penah adjust timing,tp mslah yg sama blaku jgk..bila adjust timing tggi ckit,motor bjalan sndri pulak..sblm nie sy da penah tukar karburator..xkn karburator prob lgi kot...jdi slain karburator,ada apa2 masalah lain x yg bole buat moto sy jadi cmnie?
ReplyDeleteBro pkai carb racing ke?? Klu tukar carb mmg byk problem...kne bersabar skit..hehehe...just bg thu...
Deletebro moto sy ppn ada masaalah macam tuh...moto sy semuanya dlm keadaan standart x modified apa2....apa yg harus sy buat.
DeleteSalam, nak tanye kenapa yamaha ego saya bila bawak 14o km ada bunyi krik2 kat bahagian belting? adakah dia bunyi dari clutch plate ataupun dari gearbox?
ReplyDeleteBpe lme dh kau x tkar belting?? Hati2 bro...silap2 putus nnt bila fly
DeleteMoto sempot2 mcm mane nk buat ek???head block standart cume x pakai kotak angin jer??puas dh aku setting x dpat2 smpai jarum minjet bleh tembus....tolong berikan tunjuk ajar.....aku dh bleeeerrr
ReplyDeleteMoto sempot2 mcm mane nk buat ek???head block standart cume x pakai kotak angin jer??puas dh aku setting x dpat2 smpai jarum minjet bleh tembus....tolong berikan tunjuk ajar.....aku dh bleeeerrr
ReplyDeleteKlu semput...anta kedai mne kau setting..nie mst minyaknya setting terlehih...klu setting sndri xjd...aq pon prnh kne
DeleteEgo aku pakai carb RXZ, minyak memang kuat gila makan. Kalau boleh tiap tiap hari aku isi minyak. Nak tanya sikit. Macam mana nak set minyak kasi save?
ReplyDeleteEgo aku pakai carb RXZ, minyak memang kuat gila makan. Kalau boleh tiap tiap hari aku isi minyak. Nak tanya sikit. Macam mana nak set minyak kasi save?
ReplyDeleteSenang je...kau kne tkar pilot jet..jgn la pkai pilot rxz..mmg sah2 mkn minyak..aq pon asl dlu pkai rxz pye...tp skrg pkai NSR...byk koleksi carb aq..125,rxz
DeleteSenang je...kau kne tkar pilot jet..jgn la pkai pilot rxz..mmg sah2 mkn minyak..aq pon asl dlu pkai rxz pye...tp skrg pkai NSR...byk koleksi carb aq..125,rxz
Deletetumpang tanya ada sape2 jual carb wave125 x?sy nk bli kt sni.
DeleteEgo aku pakai carb RXZ, minyak memang kuat gila makan. Kalau boleh tiap tiap hari aku isi minyak. Nak tanya sikit. Macam mana nak set minyak kasi save?
ReplyDeleteEgo aku pakai carb RXZ, minyak memang kuat gila makan. Kalau boleh tiap tiap hari aku isi minyak. Nak tanya sikit. Macam mana nak set minyak kasi save?
ReplyDeleteKlu nk modifikasi ego nie boleh...tp kne pndai jge lah..minyak itamnya dan byk lg...mmg dia sensetive..klu dh buat...jgn lh lenjan tiap hari...ego aq pon dh modifikasi..mmg puas hati...mstu test 160-170 moto aq pergi...test dgn rxz member...xtipu pye..if korang nk bikin...aq leh bg idea...mybe korg xcye...nk sng g cari pomen cina...diorg pkar bab moto skuter
ReplyDeleteaku dah serik pakai ego,asyik meragam,geram.Mahu jual buyer nak murah sangaaat,eeee......menyampah!
ReplyDeleteNk tnya
ReplyDeleteBro nk tnya. Nouvo s blh pkai caver set nouvo lc tk
ReplyDeleteSalam bro, ape problem kalo pecutan skuter dh kurg? maksud sy bunyi enjin kemaen kuat lg tp x laju pun.. npe ea? ape yg patut buat spya pecutan maintain mcm dlu? moto Yamaha Ego 2006
ReplyDeleteSalam..bro nk tanya sikit apa masalah ego sy bila panas enjin tetiba mati,lagi satu enjin sebu semacam bila nk jln...sy pakai rim besar kotak angin dh mod.
ReplyDeleteAssalam bro . Nak tye . One way starter dah mcm nak xnak start . Ade ape2 tips x mcm mane nk settlekn mende tu sebab kick starter hilang time acident rituh sblum tukar one way starter baru
ReplyDeleteBro.. kat area mane mau cari rim Nouvo LC.. Super urgent nie nak tukar pasal dh patah langgar lubang bro..
ReplyDeleteaku ingatkan sym jet x tahan lasak rupenya yahma ego pun banyak hal
ReplyDeleteBro...nak tanya...kalau ego semput...mekanik ckp kena tukar caburator...betul ke kena tukar or boleh ke kita service je carburator tu?
ReplyDeleteBaru beli ego s. Siang pakai malam sudah semput.Esoknya dah x leh start. Katanya hantar pi company balik. Sudah dua minggu lebih tunggu x dapat balik motor.
ReplyDeleteBaru beli ego s. Siang pakai malam sudah semput.Esoknya dah x leh start. Katanya hantar pi company balik. Sudah dua minggu lebih tunggu x dapat balik motor.
ReplyDeleteBuntu...nk bli scooter ap ni...huwaaa
ReplyDeletesapa2 tau mana website@fb yang ada jual coverset ego s ? yg boleh d percayai.. tmekasih..
ReplyDeleteSalam bos..nk tnye la..ego lc boleh sarung sportrim nouvo x?ade effect pape x..harap sesape boleh jawab..tq geng
ReplyDeleteSalam bos..nk tnye la..ego lc boleh sarung sportrim nouvo x?ade effect pape x..harap sesape boleh jawab..tq geng
ReplyDeleteAssaalammualaikum... Nk tanye mcam mne nk laju kn ego s..moto sye jalan 90 je..?
ReplyDeleteAssaalammualaikum... Nk tanye mcam mne nk laju kn ego s..moto sye jalan 90 je..?
ReplyDeletebro .aku masih pakai moto ego ni pakai gy kerja,gy sekolah, masok hutan jalan lecak pun penah .memang lasak ,smpai skrng aku buntu sbb nak cari set lawa2 mcm ni...hu huhu.. tapi topspeed smpai 70 km/j je sekarang ni mcm2 masalah moto ego ni
ReplyDeleteBro nak tanya pasal ego s..kenapa ar bila bawa laju or slow kt bahagian exzos ada bunyi letop2
ReplyDeleteSalam bro.. macam mna nk setting bg laju sikit utk ego lama nie. sye guna utk long distance jugk laaa.. rasa mcm mendak sngat motor. Mohon suggestion sikit. TQ.
ReplyDeletePublish Preview
ReplyDeleteCmne nk setting myk ego bgi jimat sket ea?sbb skrg trse myk kuat..ke ad mslh kt carb?
ReplyDeleteSalam.. Berapa kos overhaul enjin ego’s? Kos untuk upah sahaja..
ReplyDeleteSalam.. Saya guna motor ego lama.. Apa masalah ya lau minyak tdak sampai d enjin..asal buang minyak dr karburator bru dpt hidup motor.. Apa masalah tu ya.. Mohon pencerahan..
ReplyDeleteBerkenan betul aku tgk cover set ego mio tuh
ReplyDeleteEgo kena guna carburetor ape bang?
ReplyDeleteEgo kena guna carburetor ape bang?
ReplyDeleteAda spa² thu pomen yg blh buat moto ego frst model x...mncri pomen yg btul² blh diprcyai..tq
ReplyDeleteArea puchong atau sewktu dngnya
ReplyDeleteTuan, boleh rekemen bengkel moto yg expert service/repair yamaha ego lama ni. Moto saya tahun 2016
ReplyDeleteEnjin boleh hidup tapi pulas minyak dah tak jalan. Sya sedia dihubungi di 019 9954007
Tak jalan maksudnya pulas throttle enjin mengerang tapi tak jalan? Kalau jadi macam tu elok la tukar tali sawat baru sebab yang dah sedia ada dah putus
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletesalam...motor ego saya...bila nak full throttle...mcm tak lepas...speed masih x laju...auto clutch dah tukar...still sama je...ade masalah yg lain ke?
ReplyDeleteSalam...nak tanyer...kalau nouvo s pakai front pulley racing roller 12 gram masalah x?
ReplyDeleteSalam bos..nk tnye skit la psl masalh moto ego ni,bila on suiz lampu x nyala,bateri msih bru fius x putus.lg 1 kdg2 moto payah hdup mcm tekanan angin x kuat.
ReplyDeleteHope you liked this compliment because this is very unique content. I really appreciate this. Thanks for sharing this information. noise absorbing foam
ReplyDelete