1) Guest: Aku adalah seorang pengguna motor EX5 (1st model) sejak tahun 2001 sehingga sekarang. Walaupun aku sudah lama pakai motor ni, pengetahuan di dalam teknologi kenderaan berenjin masih cetek, senang citer tak tau langsung.Adakah sesuai jika saya menggunakan minyak 4T shell VSX untuk motosikal saya? Bagaimana pula kesannya terhadap enjin dalam jangka masa panjang. Apekah kadar kilometer untuk menukarnya minyak itam dan boleh tau cara manapenjagaan motor ni. camne pulok service honda wave ...?.TQ.
bro..tips penjagaan EX5 xde ker??
3) tehr said... aku tak biasa dengan yamaha ni dari dulu dengan honda je..tapi penjagaannya lebih kurang juga kan, bro?
_______________________________
Jawapan kami..
Terima kasih kerana bertanya... Honda EX5 dan Honda Wave merupakan motorsikal empat lejang.. Jadi penjagaan nya juga tidak lah rumit kerana motor empat lejang merupakan motor yang tahan lasak..Kos penyelenggaraan dan alat ganti juga murah.
Honda EX5....Motor yang paling murah dan popular.Walaupun dikategorikan motor murah, tapi motor ni paling – paling sedap bila ditunggang kerana ia ringan. Mudah ditunggang kerana adanya klac emparan automatik, oleh itu sesuai digunakan untuk belajar menunggang motosikal. Sangat menjimatkan minyak (sehingga melebihi 40 km/L) Honda EX5 pada asalnya mengantikan generasi honda cup lama ni dilengkapi sistem gantungan hadapan teleskopik bagi menggantikan gantungan rangkaian bawah, dan transmisi 4 kelajuan yang lebih cekap bagi menggantikan transmisi 3 kelajuan yang digunakan pada honda cup model lama. Penggunaan enjin 4 lejang menjadikan enjinnya lebih senyap berbanding enjin dua lenjang yang digunakan oleh saingannya dan mampu berjalan jauh tanpa lampau panas.
_______________________________
Honda Wave... Menggunakan kerangka tiub keluli, brek disk hadapan dan set penutup plastik dalam pelbagai pilihan enjin - 100cc, 110cc dan 125cc. Dari segi kelasakan rasanya wave lagi baik kot. Kalau nak tahan lasak jalan hari-hari atau distance jauh , spare part senang, maintenance senang, minyak jimat ni lah pilihannya.makin panas enjin honda makin smooth, dari segi minyak memang menang kat honda wave jimat memang terasa beza.
_______________________________
Tip-tip Penjagaan Motor empat lejang
(Honda EX5, Honda Wave)
Setiap kali servis motor ni, 3 perkara yg wajib aku lakukan ialah tukar minyak hitam, ganti plug baru, refill air bateri sekiranya diperlukan.
_______________________________
1) Servis MotorJadual penukaran minyak pelincir dan servis perlu diikuti secara tepat untuk memastikan tahap perlindungan enjin secara maksimum.
Sebenarnya penjagaan Motor Honda EX5 penyelenggaraannya murah.. cuma tukar minyak hitamnya aje... Minyak pelincir bagi Honda EX-5 anda perlu ditukar setiap 5,000 kilometer seperti dicadangkan pengeluar.Sekiranya anda jarang menggunakan motosikal dan ia belum mencapai 5,000 km dalam masa enam bulan, tukarlah minyak pelincir bagi mengelakkan minyak hitam tu tak likat (cair).Tapi ada yang kata 4 stroke macam EX5 nih kena kerap la tukar minyak hitam.. 1000km sekali atau sebulan sekali..
Bagi Motor Honda Wave pula penukaran minyak pelincir dari 5,000 km kepada 6,000 km.
_______________________________
2) Minyak PelincirGunakan minyak pelincir yang terbukti keberkesanannya seperti minyak pelincir Castrol active 4T atau Shell Advanced 4T . Walaupun minyak Castrol ni murah RM3 berbanding Shell Advanced yang harganya dalam lingkungan RM20 1liter. kedua dua jenis minyak 4t ni boleh lah dikatakan sesuai untuk Honda EX5 dan Honda Wave..Lagi satu kena juga tengok gred minyak hitam yang sesuai untuk motorsikal tu.Ada bacaan gred yang tertentu macam 5/50w (fully sintetik), 10/40w@15/40w@15/50w (semi sintetik), 20/50w (mineral) pilih lah yang bersesuaian dengan corak tunggangan ... Rasanya kat casing enjin tu pun ada tampal stiker suruh guna minyak castrol minyak hitam yang sesuai tu ikut recommended Boon Siew lar.....tapi kalau tak nak guna castrol, boleh cuba minyak-minyak mahal yang lain..minyak untuk ex5 ni sama je dengan minyak hitam untuk motor-motor 4 lejang yang lain..takde pun special kat ex5 ni. kalau pakai minyak lain brand pun tak tinggalkan kesan apa-apa pun pada enjin moto korang.. up to you lah...
_______________________________
3) Tukar Spark Plug Spark plug boleh tukar kalau dah mula missfire kalau motor meletup-letop hidup mati .plug yang ok slalu leh tahan 20,000km... dah check warna plug? dari situ kita leh tahu setting carb dah ok ke tidak..check spark plug dia..... hitam legam atau bersih? kalu hitam teruk, maksudnya pembakaran tidak sempurna..lagi satu tolong periksa coil api atau coil magnet kadang start macam nak giler payah nak hidup....Kalau tak kuat api memang ler payah nak hidup motor tu sebabnya api tak kluar kat plug.
_______________________________
4) Servis CarburatorServis carburator Motor kalau kuat makan minyak ( tengok lah gaya ko bawak motor macam mana) silalah servis balik carburator motor korang tue.. mane tau tersumbat .. ade orang usik setting ke.. mana laa tau kan, Kalau nak save pakai laa carburator standart aje, kalau pakai dream tukar jarum ke jarum ex5 lame.. sebab leh set ko nak letak takuk mane satu.. kalau dream jarum die tak leh tukar takuk.... yang penting sentiasa servis carburator korang.. Pastu alang-alang cuci karburator tukar skali Fuel filter baru... fuel filter yang diguna sudah terlampau lama kekadang tersumbat atau flow dia tak berapa lancar..
_______________________________
5) Tegang Rantai dan SporketPeriksa ketegangan rantai motosikal anda. Pastikan ianya tidak longgar atau terlalu ketat.Spocket dan rantai boleh tahan dalam 15,000km lebih kurang bergantung kepada cara kita memandu
Juga, pastikan set sprocket dan rantai EX5 anda tidak haus. Jika ianya haus, adalah perlu anda menukar baru. Bagi menjamin mutu dan keselamatan ketika pemanduan, pilihlah set sprocket yang berkualiti seperti RK-M atau SSS. Letakkan pelincir pada rantai kapcai anda. Pakai Standard je (Standard lebih bagus) Yang paling penting tukar sporket bila mata sporket dah tajam..Pastikan ketegangan rantai motor sesuai..Ketatkan rantai motor yang longgar..orang perlu tukar set rantai bile rantai dah rosak..rantai rosak tulah penyebab sporket tajam.. Pastikan sporket dan rantai selalu bubuh minyak agar melicinkan pergerakkan.. bagi yang pasang cover rantai bertutup penuh eloklah lumurkan dengan gris..
kalau moto standard dan ulang alik kerja, pakai sprocket saiz 14/36 atau 14/34 untuk standard moto ex5... Secara logik, "tak akan memberi kesan sepenuhnya kalau hanya berharap kepada penggunaan saiz spocket yang tertentu yang kononnya dapat bagi pickup ngan lajak .Kalau EX5 banyak yang nak kene godek bagi laju.. modal kena banyak.. cuba korang tukar rantai 1 set.. mesti korang rase lain mase ko bawak..
Motor untuk daily ride, 428 paling sesuai untuk orang bekerja..agak susah nak putus kalau 428.. 415 senang putus kalau rantai terlalu tegang atau tersangkut kat double stand..kalau tak jaga karang masa tengah pecut tetiba putus, orang kemana motor ke mana.... pakai 15/37 atau pakai depan 14 tu sesetengahnya penunggang EX5 main pacak-pacak.. kalau nak top speed 15/36..... Konon-konon untuk menampahkan kelajuan dan pick up...Dah lah tak payah motor standart pun dah kira laju dah tu...bagi aku kalau korang tukar sporket belakang kecik sangat nanti pikap pulak takde..lagi satu cepat ajer tayar haus dan botak.. .
_______________________________
6) Tekanan Angin Tayar Pastikan angin tayar sesuai dan permukaan tayar tidak botak atau haus. Jangan pam kurang.jangan pam lebih.kalau angin kurang, terlebih plak kang cornering masuk longkang kang sebab keras sangat tayar. Periksa tayar kapcai anda. Jika ianya sudah terlalu haus, baik ditukar. Gunakan saiz tayar yang sesuai untuk motosikal anda. Saiz standard adalah disarankan bagi perjalan jauh. Jika anda menggunakan tayar tiub, adalah lebih baik anda menukar tiub terlebih dahulu dan membawa bersama tiub ganti, spanar, pembuka tayar dan pam angin sepanjang perjalanan. Malang tidak berbau, tayar anda mungkin pancit. Bagi saya tayar tubeless adalah terbaik untuk perjalanan jauh. Periksa juga tekanan angin tayar tersebut. Tekanan yang sesuai bagi tayar kapcai ialah 200kPa (belakang) dan 175kPa (depan).
kalau moto standard dan ulang alik kerja, pakai sprocket saiz 14/36 atau 14/34 untuk standard moto ex5... Secara logik, "tak akan memberi kesan sepenuhnya kalau hanya berharap kepada penggunaan saiz spocket yang tertentu yang kononnya dapat bagi pickup ngan lajak .Kalau EX5 banyak yang nak kene godek bagi laju.. modal kena banyak.. cuba korang tukar rantai 1 set.. mesti korang rase lain mase ko bawak..
Motor untuk daily ride, 428 paling sesuai untuk orang bekerja..agak susah nak putus kalau 428.. 415 senang putus kalau rantai terlalu tegang atau tersangkut kat double stand..kalau tak jaga karang masa tengah pecut tetiba putus, orang kemana motor ke mana.... pakai 15/37 atau pakai depan 14 tu sesetengahnya penunggang EX5 main pacak-pacak.. kalau nak top speed 15/36..... Konon-konon untuk menampahkan kelajuan dan pick up...Dah lah tak payah motor standart pun dah kira laju dah tu...bagi aku kalau korang tukar sporket belakang kecik sangat nanti pikap pulak takde..lagi satu cepat ajer tayar haus dan botak.. .
_______________________________
6) Tekanan Angin Tayar Pastikan angin tayar sesuai dan permukaan tayar tidak botak atau haus. Jangan pam kurang.jangan pam lebih.kalau angin kurang, terlebih plak kang cornering masuk longkang kang sebab keras sangat tayar. Periksa tayar kapcai anda. Jika ianya sudah terlalu haus, baik ditukar. Gunakan saiz tayar yang sesuai untuk motosikal anda. Saiz standard adalah disarankan bagi perjalan jauh. Jika anda menggunakan tayar tiub, adalah lebih baik anda menukar tiub terlebih dahulu dan membawa bersama tiub ganti, spanar, pembuka tayar dan pam angin sepanjang perjalanan. Malang tidak berbau, tayar anda mungkin pancit. Bagi saya tayar tubeless adalah terbaik untuk perjalanan jauh. Periksa juga tekanan angin tayar tersebut. Tekanan yang sesuai bagi tayar kapcai ialah 200kPa (belakang) dan 175kPa (depan).
_______________________________
7) Sistem Brake Berikan lebih tumpuan pada bahagian motosikal yang membabitkan keselamatan penunggang seperti brek, tayar dan pengendalian. Lakukan juga pemeriksaan menyeluruh terhadap jentera anda seperti tahap kehausan pelapik brek dan brake shoe. kadang-kala drum brake ni tak brape mencengkam..dah brapa kali aku hampir-hampir terlanggar kereta kat depan sebab emergancy brake tak brape mencengkam..
_______________________________
8) Cluth Plate Ohhh ye terlupa checklah cluth plate .. kalau motor korang tak ade pickup minyak makan banyak kenalah pulas minyak lebih sikit dan enjin mengaum tu tandanya cluth plate dah haus ..Gantilah Clucth plate, pastu jek skit cluth spring ni..Selalunya EX5 ni kalau nak naik bukit tu yang jadi masalah macam berat nak naik.. mungkin Clucth plate dah nak habis atau autoclutch problem
_______________________________
9) Lampu Depan, Belakang dan Signal Periksa semua peralatan elektrik seperti lampu depan, belakang dan signal supaya ianya berfungsi dengan baik.mentol klu terbakar tu tukar selalu sebab akan effect mentol yang lain klu dibiarkan lame.. Lampu brake mesti hidup jangan pulak tak hidup...
_______________________________
10) Bateri- Tengok air bateri selalu dan pastikan ia berada ditahap mencukupi seperti ditandakan pada bateri dan tukar setiap dua tahun untuk memaksimakan penggunaannya.
- Tukar bahagian yang rosak sebelum ia merebak dan menyebabkan kerosakan lebih teruk serta menjejaskan prestasi motosikal.
- Amalkan panaskan enjin sebelum gunakan motor.warming up.selepas gunakan motor untuk masa yang lama.
- Mesti ada cooling down.
- Cara penunggangan kelajuan yang disyorkan untuk penjimatan minyak ialah sekitar 60-80 km/h.mmg lambat tapi nak jimat inilah kelajuan yang disyorkan.
- Bila naik bukit jangan pulas throttle gila-gila walaupun kita sedar enjin motor tu tak larat.gunakanlah gear yang sesuai.
_______________________________
Sayangi motosikal anda dan cuba ambil masa untuk membersihkannya sendiri kerana ia membantu anda mengenal pasti kerosakan. Sentiasa pastikan setiap bahagian bergerak lancar dan dalam keadaan baik
..Sayangi Motor anda sebagaimana motor anda menyayangi anda..
7) Sistem Brake Berikan lebih tumpuan pada bahagian motosikal yang membabitkan keselamatan penunggang seperti brek, tayar dan pengendalian. Lakukan juga pemeriksaan menyeluruh terhadap jentera anda seperti tahap kehausan pelapik brek dan brake shoe. kadang-kala drum brake ni tak brape mencengkam..dah brapa kali aku hampir-hampir terlanggar kereta kat depan sebab emergancy brake tak brape mencengkam..
_______________________________
8) Cluth Plate Ohhh ye terlupa checklah cluth plate .. kalau motor korang tak ade pickup minyak makan banyak kenalah pulas minyak lebih sikit dan enjin mengaum tu tandanya cluth plate dah haus ..Gantilah Clucth plate, pastu jek skit cluth spring ni..Selalunya EX5 ni kalau nak naik bukit tu yang jadi masalah macam berat nak naik.. mungkin Clucth plate dah nak habis atau autoclutch problem
_______________________________
9) Lampu Depan, Belakang dan Signal Periksa semua peralatan elektrik seperti lampu depan, belakang dan signal supaya ianya berfungsi dengan baik.mentol klu terbakar tu tukar selalu sebab akan effect mentol yang lain klu dibiarkan lame.. Lampu brake mesti hidup jangan pulak tak hidup...
_______________________________
10) Bateri- Tengok air bateri selalu dan pastikan ia berada ditahap mencukupi seperti ditandakan pada bateri dan tukar setiap dua tahun untuk memaksimakan penggunaannya.
- Tukar bahagian yang rosak sebelum ia merebak dan menyebabkan kerosakan lebih teruk serta menjejaskan prestasi motosikal.
- Amalkan panaskan enjin sebelum gunakan motor.warming up.selepas gunakan motor untuk masa yang lama.
- Mesti ada cooling down.
- Cara penunggangan kelajuan yang disyorkan untuk penjimatan minyak ialah sekitar 60-80 km/h.mmg lambat tapi nak jimat inilah kelajuan yang disyorkan.
- Bila naik bukit jangan pulas throttle gila-gila walaupun kita sedar enjin motor tu tak larat.gunakanlah gear yang sesuai.
_______________________________
Sayangi motosikal anda dan cuba ambil masa untuk membersihkannya sendiri kerana ia membantu anda mengenal pasti kerosakan. Sentiasa pastikan setiap bahagian bergerak lancar dan dalam keadaan baik
..Sayangi Motor anda sebagaimana motor anda menyayangi anda..
Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..
trm ksh utk info b'manfaat ni..
ReplyDeletesy jgk pguna EX5 lbh kurg 3 tahun, tpi byk yg xtahu dr tahu :D
berapa kerap kita perlu buat fully servis motor?
sy pernh ty mekanik kedai, dia ckap cukup setahun sekali.
ye ke?
Kene tukar timing chain dah tu.nak sedap tukar mangkok auto one set.
DeleteBrapa je ?
DeleteMmgla terbaik
Deletesgt pantas, tuntas dan cargas saudara afzainizam menjawab soalan...info yg lengkap n sgt berguna utk pemilik moto...good job bro...
ReplyDeletemmg best blog ni..penuh dengan info
ReplyDeletemoto 4 lejang mmg Honda la terbaek berbanding yamaha atau kawasaki
nice info bro..tpi aku dh lama x pakai motor..hihhihi
ReplyDeleteaku guna honda wave mmg ringan berbanding ngan modenas...
ReplyDeleteSimple juga penjagaan motor EX-5 ni ya. Patutlah ramai orang yang pakai. Simple, murah, jimat minyak, spare part banyak. Hehe.
ReplyDeletethanks 4 d info bro.
ReplyDeleteDh 2 thn aku ulang alik dgn ex5 drpd kL ke putrajaya.
Mmg stuju yg ex5 senang nk maintain..
teringin nak bawak motor..tapi..takut jatuh kena hempap motor...pernah kena ekzos motor..melecur kaki..sebab tu takut kot.
ReplyDeletecepat & padat la bro nie jawab soalan org...apa pun tabikkk springggg kat bro...tp kan angah tak suka bawa motor nie kat highway leh melayang..ringan sangatttt
ReplyDeletesangat berguna info ni..thanks sgt..aku ada gak pakai moto honda wave..so, kenelah tahu jgk penjagaan moto ni..nice bro!
ReplyDeletesalam bro
ReplyDeletesori lambat singgah sbb banyak masa diambil utk study..
hehehe.. honda wave ni moto aku!
thx banyak2 coz bagi info yang amat2 aku nantikan utk moto honda wave nih..
ex5 pulak moto mak pulak..
adehh... serasi :P
pernah juga tukar sporket lebih kecil kat belakang
ReplyDeletemember kata nak bagi laju
hehe
Kalu di beri pilihana aku amik Wave je. Lagi cun rekabentuk dia..
ReplyDeletehahaha nak mengangkut mana la motor tu.
ReplyDelete=D
tu dia!!
ReplyDeletegambar last memang power..
hehheeee
EX5....motor yg terlaris disini...ubah sikit2 je...tetap laku gakk....
ReplyDeleteErr...pic yg last tu mmg lasat ar bro...larat tul mamat tu pikoi moto dia...hahaha
huhu gua nyer Honda Ex5 dah um0q sepuluh tahun tapi masih hensem,,terbaik ar
ReplyDeletethanks bro.. aq pun pakai wave.. isi minyak RM5 tahanlah 4 hari sbb aq selalu guna motor pergi keje
ReplyDeleteagak tak menahan la gambar terakhir tuh.. hahahaa
ReplyDeletecoverset wave cepat bergegar la. ex5 kurang sikit gegar nya.
ReplyDeleteaku guna wave honda.hahha...betul2..cover set wave cpat bergegar...
ReplyDeletesama lah
DeleteSetuju
Deletebro
ReplyDeleteko boley buat entri pasal modified moto x?
aku nak tnye cket kalo aku tuka carburator tx kat ex5..kene ke tukar blok head pe sume?
setting angin pe sume..
untuk rantai ape yg baek?
ape yg baek untuk gear clutch plate ape sume..
boley bro?
Nk masok carb lain nk best tukarlah block racing,head xyah cuit.cluth xyah cuit.klu tukar cluth racing dengan spring racing efect die cume pickup je.pakailah carb yang biase orang pakai macam carb kriss,ts125 sebab xyah nk set menjet cume sarong set angin siap .carb wave125 pade aku xmantap serupe standard je pegi die.
Deletesalam Afzainizam.
ReplyDeletenk tny r sket. muto wave125 aku asik leaking je minyak itam..dh cek kt kedai, mekanik cakap lobang bwh tu dh loose. line utk kasi ketat penutup bwh tu pon dh ilang. nk soh buat line baru, takut makin loose lak lobang tu. camner ha nak settle problem? syukran.
Ko balut pakai tape paip yg warna putih tu tebal sikit dan pasang je mase lepas tukar minyak itam
Deletesalam,
ReplyDeletesy bli ex5 2nd hand tahun 2008 and byk sgt masalah. pegi bengkel cina tu tukar timing chain. aleh2 kene rm120. ni kene tipu ke tak eh?? pastu minyak dari karburator asik bocor je.sy ni buta sikit bab2 moto. moto ex5 bapak sy pakai x penah ade mslh pn. knp eh??
sepatutnya paling mahal 80 lebeh je.. mungkin die tukar gasket mahal kot... leaking carburetor ni sbb pelampung die xbetol.. nnti g kedai lain buat service carb
Deletesepatutnya paling mahal 80 lebeh je.. mungkin die tukar gasket mahal kot... leaking carburetor ni sbb pelampung die xbetol.. nnti g kedai lain buat service carb
DeleteSaya baru tukar clutch
DeleteTapi mekanik cakap 1 minggu lagi datang sebab nak adjust clutch
Saya tukar clutch original ex5 dream
Betul ke tidak
Kalau timing chain rkm harge bende tu rm86,mungkin sekali minyak itam gasket dan upah kot.
DeleteThis comment has been removed by the author.
Deletememang terbaik ... penjagaan yang sempurna .
ReplyDeleteTanye sikit.Brape harga kalau nak tukar brek kaki.??
ReplyDeletetgk pada lining yg akak pkai
Deletethanks info bro
ReplyDeletegood info bro, aku baru nak upgrade wave 125 jd racing, tp bile aku bace blog ni, tak jd kot...hu hu
ReplyDeleteSalam. nak tanye, nape motor wave 100 aq gegar smacam ek? tanye kat bengkel dah x bleh slmt dah, tmpt pijak kaki utk penunggang tu dah macam mesin ogawa je..
ReplyDeleteSalam sejatera. nak tanye...
ReplyDelete1. saye baru je beli 2ndhand kriss 2. Break depan(disk) tak power. mcm mne saye nak kasi power?
2. tlg explain saye tentang cara service motor kriss dan minyak hitam yg sesuai.
terima kasih
salam bro...den skang pkai wave 100 tpi kn ase lmbab r..den pkai moto tu stiap ari kre 40km grenti la stiap ari, slalu sgt lmbt smpai..top speed 110 klu nseb bek dpt la 120..taw x cmne nk bgi top speed tu nek ag sket??
ReplyDeleteSenang je tu...tukar block racing 53,camshaf racing dengan tepet sekali.pastu masok carb ts xyah nk set menjet terus sarong camtu je. pastikan carb ts tu original set sproket 15,30 ikot berat badan la yang sesuailah.engin jangan cuit,head jangan cuit,tengkok carb jangan cuit pakai yang standard je.simple dan selamat.nk mantab lagi tukar timing chain baru,mangkok auto one set dengan sub sekali xyah nk ketok2,
Deletebro,
ReplyDeletesaya baru beli 2nd hand wave 125 tahun 2006.
sudah tukar gear & rantai baru.. and service sikit.
tapi masih kuat makan petrol ?
apasal ? saya full tank ..dalam 60km saja.
i baca kat blog - 1 liter boleh sampai 50km... tapi saya 60km+ sudah guna full tank la.
tak tahan ini.
Tukar tepet kalau perlu camshaf baru,timing chain baru lay block.mangkok auto one set.baru minyak anda akan jimat dengan engin yang lancar cekap dan smoot.
Deletesalam,, sye ni bru jer nk bli motor,,,sye xtaw nk pakai motor ape..law bleh sye nk motor yg ringan n seng nk jge,,,sye brkenan ngn honda wave ni...so ape pndapat awk ye? trime kaseehh...
ReplyDeleteNak tanya...honda wave 100...3 bulan pakai..skrg aku pakai myk semi sintetik castrol active...gred 15-40...tp stiker pada enjin tu cakap kena guna 10-30...takpe ke aku guna myk semi sintetik yg gred 15-40??¿
ReplyDeleteNak tanya...honda wave 100...3 bulan pakai..skrg aku pakai myk semi sintetik castrol active...gred 15-40...tp stiker pada enjin tu cakap kena guna 10-30...takpe ke aku guna myk semi sintetik yg gred 15-40??¿
ReplyDeletesporket yg sesuai untuk rxz main lajak dan pick up ??
ReplyDeleteMemang berbaloi.aku beli tahun 2004 sampai le skrg.ulang alik 30 km setiap hari kecuali cuti duk umah.carburator penah servis 3 kali je.tukar ekzos penah skali.spark plug 1 tahun sekali.lau takleh stat,cabut plag,tiup,gosok2 je.pasang blik da bleh stat.rantai kecik sekali tahun lepas.rantai,spoket da haus baru tukar.tayar da botak baru tukar.minyak itam guna sampai kering baru tukar.sampai kuar asap putih.ganti minyak itam,elok balik.cuci carburator,entah,tak penah ingat ade wat ke tak.servis jgn ckp la,tak taula tak ingat,rasenye tak penah.2 kali kena 'rogol' tp tak dpt dilarikan.kali 3 hilang,6 bulan jumpe balik.semua ni blaku dlm ms 9 tahun.moral cite ni,gasak la mcm mane pun,ex5 terbaik!
ReplyDeletekenapa motor aku bila enjin panas akan keluarkn asap sikit bau die mcm minyak hitam terbakar.plug pon hitam berdebu..blh perjelaskn x kenapa
ReplyDeleteboleh ker ex5 pakai minyak hitam kereta
ReplyDeleteboleh ker ex5 pakai minyak hitam kereta
ReplyDeleteLebih sesuai mengunakan 4t sinetik 20w 50 untuk kelajuan,perjalanan jauh dan mengurangkan gegaran pada enjin..
Deleteboleh...ko tambah je...ikut sukatan manual...lau ikut betoi2....sampai meter terbalik pun enjin k lg
Deleteboleh...ko tambah je...ikut sukatan manual...lau ikut betoi2....sampai meter terbalik pun enjin k lg
Deleteaku mmg guna mnyk hitam kereta..... alhamdulillah.... ssminggu sekali ulang alik dr kota bharu ke k.terengganu.... petrol 1 tangki sehala... umur mutor dh lbh 10thun...
Deletemmg betul² lasak.... kerosakan dlm perjalanan xpernah ado... alhamdulillah...
Thanks bro..
ReplyDeleteDapat belajar benda baru
Thanks bro..
ReplyDeleteDapat belajar benda baru
Thanks bro..
ReplyDeleteDapat belajar benda baru
Thanks bro..
ReplyDeleteDapat belajar benda baru
hai,,nak tnya..brapa harga block n head honda wave 100 yg ori?
ReplyDeleteklau motor yamaha nii ngam pkai mnyak enjin ap yaa.. castrol,shell,mos,motul,?? tlg bagi inform skit....
ReplyDeletealhamdulillah meter capai 1k hari ni..tapi aku guna pelincir brand honda..byk dah motor aku pakai honda jugak terbaik..tq bro atas info yg diberi..
ReplyDeleteSlm sy nk tye ket.. Knp ble motor masuk gear 3 rem lebih ket gegar kuat.. Lpstu ble msuk gear 4 top 50/60 je.. Bunyi dye pn mcm dkt gear 3 lg.. Knp ye?
ReplyDeleteClutch dah abis la..pi tuka cluth
Deletesaya pengguna moto EX5 high power tahun 1998...moto saya agak boleh tahan walaupun dh lama tapi engine mengaum sikit..tapi boleh pakai lagi..cuma pecut tu kurang laju sikit lh..
ReplyDeleteKlu nk tukaq tayaq tiubless....jenama pe y sesuai... bdget berapa ye....sbb nk tukaq dpn blkg......ekzos pon dpur dh jtuh.....bunyi ketik2....ingat nk tukaq skli gk.....skli jln.....saya bdget dlm rm300 je.....xtau ckup ke x.....so tny y pakar....klu da lebih...blh tukaq minyak htam,plug ngn brek blkg skli....
ReplyDeleteBro tlg urgent..ex5 susah nak start..mcm mana nak buka choke (warna hitam) tolak ke atas ke ke bwh..ada satu lg kat bwh mcm choke tp tertulis 'fuel' nak tolak ke atas ke kebwh bro..tlg bro..tqvm
ReplyDeleteAssalamualaikum saya nak tanya, apakah tanda tanda kerosakan enjin dan transmisi motor ya??
ReplyDeleteSalam
ReplyDeleteNak tanya...agak2 nya berapa kos standard untuk ganti valve bengkok (ex5 dream)?
Adakah kalau ganti valve..kedai akan tukar skali gasket & timing chain? Kalau ya, berapa agak2 kos semuanya?
Assalam..blog ni masih ada ke?nak tanya,connecting@aci engkol honda wave class1 sama tak dengan modenas kriss 100cc?tq...
ReplyDeleteAssalam..blog ni masih ada ke?nak tanya,connecting@aci engkol honda wave class1 sama tak dengan modenas kriss 100cc?tq...
ReplyDeleteAssalam..blog ni masih ada ke?nak tanya,connecting@aci engkol honda wave class1 sama tak dengan modenas kriss 100cc?tq...
ReplyDeleteapa beza enjin ori dengan tak ori(ex5)
ReplyDeleteKalau enjin yg diubah suai macam mana pulak
ReplyDeleteService krburator tu biasa berapa bulan sekali... n berapa RM kos dia kebiasaan nya.
ReplyDeleteService krburator tu biasa berapa bulan sekali... n berapa RM kos dia kebiasaan nya.
ReplyDelete3 tahun sekali
Deletekalau nk servis krburator beli je carburetor & trotle body cleaner
ReplyDeletesaya cadangkan jenama (permatex) beli dekat spare part kereta harga dalam rm25 cam tu la ........cara2 nk servis bukak air cleaner orang kampung panggil jantung kot.....start moto dan sembur di dalam tekak krburator sambil spray tu ram sikit trottle nanti moto mati lemas........kalau kereta sama je buang air cleaner start, dan sembur di krburator ataupun trottle body....inshaallah ringan sikit engine
Sy nak tanye motor ex5 dream sy selalu kene tukar rantai timing chain sebab barang motor semua baru bile tukar dalam seminggu dah start bunyi hantar kedai pun pomen buat pun bunyi jugak dalam seminggu , mohon ada pencerahan
ReplyDeletekena ketatkan timing chain kot
Deletebro..aku baru je repair clas motor aku...smua skali 400 lbih...tp lpas 2 minggu aku xleh masuk gear 4..bila bawak mcam biasa...tp klu prlahan bleh pulak...satu lg ak pelik knapa mentol lmpu motor aku kerap sangat bermasalah...blkg dgn dpan sama je
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalam.nak tnye skit. kenape time bawak mtor mcm mati2 yee. bab nak cakap mnyk takde. plug pn bru tkar. ke masalah koil api atau magnet. time bwak pn lampu smua mati. pastu tak bole start. klau api takde prob kt mne? kt koil api ke koil magnet. bantu bro.
ReplyDeleteMungkin Kepala Plug Masuk Air Kott
DeleteAssalamualaikum sya pengguna ex5 .. nk tnya knapa .. Bila msok gear 4 .. Ada rsa gegar dekat enjin .. Lpstu bunyi rod .. Gear 1,2,3 ok ja
ReplyDeletesalam admin, nk tnya apa sbb ehh klu mse nga brekk kaki tibe² bunyi mcm skru .. ?? #EX5
ReplyDeleteHarga clutch plate brapa ye siapa pasang smua ?#wave100
ReplyDelete*siap
DeleteSalam admin....saya nak tanya...battery ex5 stater kick dengan electrical kick sama ke?
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDeleteSy guna kriss110 dekat cover clutch tu ada tulis use oil 20w40, kalau sy guna 15w40 ataupun 10w40 boleh ke?
ReplyDeletesalaam bos sye nk tnye .bagai mana kita nk jaga motor yg sebenarnya .
ReplyDeletesetiap kali minyak hitam di tukar plug pon harus di tukar ke.?
yg setahu sye motor honda ni.anda menyata kan minyak engine yg di syorka n adalah minyak shell sejak keluaran pertama honda ex 5 engine high power.
dn selapas beberapa tahun kluar lah ex dream ex 5 class. tpi minyak yg di syorka adalah castrol...? apa perbezaan kedua2 minyak ni mcm ada sesuatu.
brpe kos untuk smua ni untuk honda wave 125?
ReplyDeleteService motor
1.minyak hitam
2.spark plug
3.service carburator
4.fuel filter
5.rantai dan spoket
6.brake (pelapik brake & brake shoe)
7.clutch plate
8.bateri
9.bearing rim/enjin
terima kasih atas perkongsian tips penjagaan motor Honda ni. Harap jika tuan tanah tak keberatan, mohon sertakan sekali anggaran kos selengaraan dimasa hadapan.
ReplyDeleteharapan saya supaya korang berterusan utk berkongsi pandangan bernas ilmu perhondaan masing2..semoga berterusan maju jayanyakan.
ReplyDeleteSaya baru tukar clutch
ReplyDeleteTapi mekanik cakap 1 minggu lagi datang sebab nak adjust clutch
Saya tukar clutch original ex5 dream
Betul ke tidak
Ade pomen yg camtu,mungkin sbb nk adjust bagi ketat screew cluch tu.ade pomen yg x perlu nk dtg 2,3 kali.
DeleteAssalammualaikum..jika karburator wave100 pakai Kat ex5 high power, aada yg nak kene adjust lagi x.cth...pilot atau minjet...atau jarum
ReplyDeleteSarong teros je....xperlu tukar menjet jarum bagai.carb wave 125 pon sama boleh sarong teros.just plug and play..
ReplyDeletenk tya klu nk tkr sportrim untuk wave alpha yg tak ada disc brake tu..sportrim ap yg blh msuk??puas google xjmpa plk..
ReplyDeleteNk tnye...sy baru pakai caburatar wave 125 kt ex5 dream sy...knape ye time kita bawak tu die kadang2 jadi mcam semput gitu...rase mcm duk menarik skit ke blakang...tme kasih ya...
ReplyDeleteAssalamualaikum..selamat menunai ibadah puase ye semua..nak Tanya kalau ex5 dalam tangki ade serpihan kopekan cat boleh rosak tak piston saya? Tapi sedangkan saya ade guna fuel filter Dari tangki ke kaburator. Merbahaya tak ?
ReplyDeleteBro kalau pakai tayar kecik dengan rim gto kenakan untuk buat wheelie je....selalu nak wheelie apa penting selain brake atau spocket? Sebab aq selalu angkat zombie je hahaha
ReplyDeleteBro nk tanya bateri mana lebih bagus untuk ex5 standard yuasa(bateri basah)@ koyoko nanogel dan mana lebih tahan lama
ReplyDeleteBro...ap pnce bile kite tngah bwak laju lpas tu maen gear die jdi meraung sekejap lpas tu ok blik ? Sbb moto sye ad problem mcm tu
ReplyDeleteaq pakai honda wave 110 ..minyak hitam 10-40 lg baik @ 15-40 lg baik?
ReplyDeleteminyak 4t yg ditulis dkt sticker casing enjin 10w 30 honda boon siew pon ada keluaran.4t tukar setiap 2000km.plug tukar setiap 4000km.aku pakai first model dream arm petak beli baru 2004 alhamdulilah smpi skmg xde masalah meter batuan 35700 waktu komen ini di tulis
ReplyDeletep/s mileage rendah kan tapi setelah habis pusing 2 kali taw kalo nk samakan meter batuan kereta dah lebih 300km la
Masalah moto saya bila hari hujan moto saya macam lemah selalu injin selalu mati apa hal macam tu bos
ReplyDeleteFull service anggaran beraba ye kos untuk 125 wave?
ReplyDeleteBang nak tanya sproket std bagi wave 100 ape ye bang.
ReplyDeleteMinyak castrol active assential sae40 ni boleh guna kat ex5!!??
ReplyDelete