1) Yastro said... Pas ni bro kene buat entri LC, entri pasal 4 stroke plak....Gue dulu suka kat asap 2t,...skg ni x leh blah dah, sakit hidung bila duk blkg moto 2 stroke nih......hehehe
2) Wak! said... utk LC xde ke bro
3) hafidzon: LC ok minyak itam ape?org kata shell vsx..ultra?minyak hitam nak tukar bape jauh skali?nak service setiap jarak bape?berkenaan dgn rantai elok ganti rantai yg standard ker atau yg mcm mana lagi bagus?motot LC sy standard2 jer bukan jenis suka Modi...Baru pakai LC dan nak kenal.xde mase moto mmg aku xpnah service.
4) Guest: Nak tau versi LC lama ngan versi baru apa bezanya
Thanks semua yang bertanya... Dah banyak soalan yang saya telah jawab.. Mugkin ini entry terakhir bahagian motorsikal kupcai.. kerana sudah agak banyak benda tentang motorsikal saya telah terangkan pada episode lepas-lepas...
_______________________________
Yamaha 135LC lama..
Terdapat dua jenis iaitu satu yang ada clutch dan satu lagi model biasa. Dari segi penjimatan minyak memang ketara . Walaupun tangki sekecik 4 liter, tapi dengan cara penunggangan yang berhemah ( 80-100kmh) ,Motorsikal ini boleh digerakkan sejauh 150-180km dengan mudah. Motorsikal ni jugak sesuai untuk perjalanan jauh berikutan dilengkapi dengan coolant dan kipas serta radiator Malangnya motorsikal ni sering menjadik tumpuan pencuri.
_______________________________
Versi terbaru 135LC..
Apa yang best pasal motor ni:
_______________________________
Tip-tip Penjagaan Motor empat lejang
(Yamaha 135LC)
Ni cara jaga Paling basic..
jagalah minyak hitam, plug, oil filter, spoket rantai, air coolant.
mahal murah ikut la. nak sedap beli yang elok memang mahal.sume moto kene jage dengan elok kalu nak pakai lame..bende asas tayar wajib di servis bile sampai waktunye. Kat bawah ni saya sertakan beberapa panduan..
_______________________________
1)Servis minyak hitam.
1st time servis minyak hitam... Kalo ikut buku manual memang patut tukar minyak ketika 500km.. Motor yang baru biasanye akan ada serpihan serbuk besi dalam enjin So kene tukar cepat sebelum benda-benda merosakkan permukaan dalaman enjin anda...disuggestkan guna mineral based 4t ajer dulu.. 1000km tukar minyak hitam dan oil filter. sebenarnya ikut manual tukar minyak hitam kelikatan 20w-40/50 6000km n oil filter 12000 skali tukar. Kalau emel customer servis yamaha, dia akan bagi info dalam bentuk powerpoint, 6000km atau 6bulan, oil filter 12000km atau stahun. tapi ada gak oarang buat tukar minyak hitam bergantung kepada milleage perjalanan. sebagai contoh,no ganjil mcm 1000, 3000, 5000. pastu oil filter tukar setiap 2 kali tukar minyak hitam ( senang nak kira) terpulang pada korang lah yerr..Tetapi ada Segelintir pngguna yang terlalu sayangkan LC mereka selalunya akan kerap menukar minyak hitam mereka.Ada juga yang tukar setiap sebulan...
_______________________________
2)Minyak pelincir 4t
Jenis-jenis minyak pelincir terpulang atas individu brdasarkan bajet yang ada sebagai contoh Shell VSX, AGIP, Castrol GOLD POWER 1, MOTUL ..Pemilihan minyak hitam bergantung kepada perjalanan. biasanya perbezaan 4t ni akan terasa bile kita buat penukaran gear, ride long distance (enjin panas), time enjin sejuk (start pagi), kelancaran bila ride dalam speed maintain samada laju @ slow (smoothing) dan pada pick up/top enjin korang..
-Sintetik contoh sae 10w-40, 5w-40
-Mineral base contoh 20w-50 dan 20w-40..
contoh - 10w-50 w
= wet @ winter.. 10
= kelikatan semasa sejuk 50
= kelikatan sewaktu panas.. semakin besar nombor tu semakin likat & tahan suhu minyak tu..
cuba bandingkan minyak 5w-40 dgn 15w-50 mana lebih likat ?? sudah tentu 15w-50..dan gred ni akan menjadi likat ssehingga tahap 50 apabila mencapai suhu panas..
3) Oil Filter
Oil Filter ikut manual 1200km atau setahun..dan ada orang buat 2-3 kali lepas tukar minyak enjin 4t tukar oil filter sekali. senang ajer nak tukar oil filter ni.. ada 3 nut saiz 8 oil filter bawah sebelah kanan enjin(cover clutch) ...
_______________________________
4) Spark Plug
Spark Plug kalau boleh cuba yang performance punye NGK 'G' POWER, NGK'R', DENSO biasanya yang mahal sikit dari standard biasa punya yang murah tu, pasti sedikit berbeza dari segi performancenye..
_______________________________
5) Coolant..
Cara penjagaan 'coolant' motor aku syor kan korang pakai yang warne merah dan gunakan air mineral, gasket ko akan rosak kalau pakai warne hijau. selalunya 6-7 bulan tukar air coolant baru . coolant cari yang long life kalau pure pati coolant tu kene tambah air nisbah 50:50.
_______________________________Kipas radiator harus pastikan berfungsi, untuk pastikan samada berfungsi atau tidak,hidupkan enjin 5minit,kemudian pulas sedikit throtle keadaan statik dalam suatu tempoh masa.kemudian leh dgr sendiri bunyi kipas tu dan haba pon terasa keluar ikut lubang dkt cover suit sblah kanan tu..
_______________________________
7) Lain-lain ..
-air bateri kena check selalu sebab cepat kering
-Periksa brek sama ada masih okey atau tidak
-lampu signal (takut-takut mahu ke kanan tapi lampu menyala ke kiri pulak)
-pastikan set sprocket dan rantai EX5 anda tidak haus. Jika ianya haus, adalah perlu anda menukar baru. Bagi menjamin mutu dan keselamatan ketika pemanduan.. Letakkan pelincir pada rantai kapcai anda. Pakai Standard je ( rantai jenis o-ring) Namun pemilik motosikal boleh menukarkannya kepada rantai yang lebih baik seperti rantai jenis x-ring.Penggunaan rantai x-ring banyak didapati diarena perlumbaan termasuklah cubprix di negara kita. Selain tu motor-motor berkuasa besar sudah tentu cenderung menggunakan rantai jenis x-ring kerana ketahanannya lebih tinggi daripada rantai 0-ring.
Yang paling penting tukar sporket bila mata sporket dah tajam..Pastikan ketegangan rantai motor sesuai..Ketatkan rantai motor yang longgar..orang perlu tukar set rantai bile rantai dah rosak..rantai rosak tulah penyebab sporket tajam.. Pastikan sporket dan rantai selalu bubuh minyak agar melicinkan pergerakkan..
-Jika ada tukar CDi Racing seperti BRT, ReXToR & sebgainya,pastikan ada buat setting semula angin dan minyak . Jika tidak, lapisan carbon akan terhasil pada bahagian spark plug korang..Ini akan memberi efek terhadap performance mahupun enjin motor korang.
-Setting carburator ( petrol dan angin yg cantik ) dan TPS ( trottle positioning system ) memang ramai yang buat untuk dapatkan speed yang maksimum..
-tayar cukup angin atau tidak untuk mengelakkan ketidakseimbangan pada motorsikal kita.
motor rosak,,again!!!!
lengkap dan padat! saya suka naik LC :)
ReplyDeleteseksi adalah Lc. haha
DeleteSaya suka naik fatin
Deletebetina mcm ni nk naik motor mahal 2. motor cup cai sye nk nakk x.honda 70 .x pon naik basikal lg selamat kayuh je sampai basah haaa haaa confirm bawah bau hanyir haa haaa hAaa busuk....2
DeleteAbg2 laici
DeleteNak tanya sikit..lc135 V2,V3,v4 ni dia pakai fuel injection ke.. sesetengah orang kata tidak, sesetengah orang kata ye
DeleteSila bagi penjelasan sikit..sebab nk tahu
Lc takde pakai FI cuma Karburetor sahaja.. hanya Y15 sahaja yg pakai..
DeleteAlhamdulillh... Takat ni.. Pakai lc v5 ok lg... Insyaallah.. Tiap bln tukr mnyk itm n filter.. Mnyk ron 95.. Hope everthing is ok.. Insyaallah..
DeleteEh ron 97.. 95 tk leh pi.. Slh type.. Hahaha..
DeleteAku kalau dpt Lc ni...tak de nak modipied dahh...cuma rantai besi je nak kene tambah....hehehe
ReplyDeleteMotor LC ni memang jadi kegilaan muda mudi zaman sekarang. Long distance amat bagus sebab ada dilengkapi sistem radiator dan ada kipas radiator padanya.
ReplyDeleteservis tu leh praktik kat motor abah ni..hehe
ReplyDeletethnak bro atas infonya,tapi ini last ke pasal motor kapcai.hehee
ReplyDelete*kalau bro blh jawap,sy nak tnya tapi mgkn sulit kot bro nak jawap..bro keja mana ea?dapat infomasi pasal bnda ni dari mana??or dari pengalaman sndri..blog ini diupdate oleh bro sorang ke?kalau sudi,jawaplah..
*nak tanya pasal kereta pulak, antara kereta mpv yang murah,yang manakah satu menjadi pilihan bro?tak kiralah brand apa,janji harga standrd la.heheee dan mengapa?
motor LC sekarang smart weii..Nak pulak kalau modified balik.
ReplyDeletekalau aku beli LC baru 5 speed tuh, terus aku tukar masuk set LC lama.. Set LC baru tuh tak smart laa.. Lampu belakang pun mcm hapa aku tgk.. LC lama lagi style..
ReplyDeleteak reti je nek motor...
ReplyDeletertapi x tau nak baiki bile rosak...
x tau nak jage...
info2 ni best tuk ak... hoho
haha.. yang ni baru info yang kena ngan sy.. LC.. bnyak jgk y agak baru tahu, ni nk kne servis ni.. heheh
ReplyDeletexde LC la pulak.. TT__TT
ReplyDeleteuhuhhhuhu...
ReplyDeletenak beli lc la...
duit xde la...
LC pun best gakkan...kena tangkap satu ni..hehehe
ReplyDeletewaaaa!! terbaik la bro entry ni..
ReplyDeletebyk info2 yg aku dpt ;)
papepon, LC terbest, tp aku lbh prefer lc lame.. ehehe
motor nie kena pandai jaga
ReplyDeletelama xmerempitt..suka bunyi enjin Lc..senyap sunyii..kalau kene curi pun senyap sunyi jugak..ahaks...alahaii
ReplyDeletemelopong je mulut baca entri ni..ala2 sedang baca encyclopedia tentang motor.. :)
ReplyDeletejom ke APA KATA HATI pulak ;
JAJAN
dan akhirnya pengguna fz jugak melopong sebab yamaha ni akan manjakan moto2 yang bagi profit kat diowang
ReplyDeletehahahahah
for sure fz 5 gear pon boleh cecer dgn lc baru
:(=
lc lama mmg dah takde keluar lagi ke skrang?
ReplyDeletesmua kedai dah xde stok...mana mau cari ni?
Sy ada 1 model lama..👍
Deletesalam,nk tanya sikit..npe moto LC 2011 ni cm lembap cket..dkt highway da pulas habis dpt cecah 130 km/j je..npe ya?pndpt tuan2?
ReplyDeletesbb moto lc bru ni cdi ad cut off tak mcm lc lame pulas je 160-170 bergntung pd rider
Deletesbb moto lc bru ni cdi ad cut off tak mcm lc lame pulas je 160-170 bergntung pd rider
Deletesbb moto lc bru ni cdi ad cut off tak mcm lc lame pulas je 160-170 bergntung pd rider
Deleteok la tu..lc aku 115 km/j je..turun bukit cecah la 120 km/j..hangin gak aku..ke sebab aku ni berat sgt kut :) nk tukar spoket bagi kecik, tukar cdi, spark plug..bleh laju kut??
ReplyDeletex sangka gamba aku pn masuk ye yg last tu.. :)
ReplyDeletePadat nak idup..... Sape2 nak make up motor, gune sticker potong. Leh email kapada saya.
ReplyDeleteNak cat bodi n rim. email saya.
Nak buat sticker vutting limited punye... email saya
ape email saya ; snndewani@gmail.com
019-240 3653
Area meru, klang, kapar dan sedekat dengannya
kepada yg bertanya pasal meter tu, meter LC baru memang agak berat cikit berbanding ngan LC lame..
ReplyDelete120km/j tu kire same la ngan 140km/j
klu 130 tu memang kire laju la gak...
Betul tu farid. Lc lma ringan 20km/j
DeleteSetuju dengan Farid, meter baru memang berat. Cuba set ngan meter ex5..
ReplyDeleteWAH..saya minat moto LC135 nih...best naik...first time naik lc135 abg...tahun ni nk amik lesen moto...beli moto lc135...konvoi LC135~~!!
ReplyDeleteperghhh..Lc mmg terbek...!!!...ats highway bezz giler pecut...tp takat 130km/j.....meter berat...
ReplyDeletemne nk dptkn toyota life coolant tu bro..?moto aku da nek lampu merah da ni...kering sgt air coolant
ReplyDeletealhamdulillah..dpt jgk lc.n tenkiu aaa tuan tanah utk info2.penting utk nubi mcm aku ni...huhu...^__^
ReplyDeleteSalam. . Kawn2 semua. . Ak na tnye la. . .Ak ad lc bru. . .first ak tkar mnyak htam ak pkai shell. . .ak dgr crte motul oke gakk. . .N ak pn tkar mnyak htam ak pkai motul. . .Skarg nh dyowg kap pkai yamalube ag oke bub ori mto pn soh pkai yamalube. . .Tp harga nye murh brbndg yg sblum nh ak bli cm shell n motul. . .
ReplyDeleteAk na tnye lw kte brtkar tkar mnyak htam ad problm ta mtor?? . . .Minyak hitam yamalube tuhh oke ta?ak takot tiruan. . .Tolg bg pndapt yea?n ag satu na bndgkn shell,motul n yamalube?mne lagi bgaek tok enjin?ak na enjin lc ak senyap. . .Plizz bg pendapt?
Ak naek pnink pki psal mnyak nh. . . .
Nak tanya mcmmana nak set carburator LC135 5 speed ni ye lepas masuk Cdi racing ada tak kedai2 yang boleh buat di KL atau di Selangor ni, kawan nak try buat kat LC kawan la... nak tengok jugak kalau2 boleh dapat 160 pon kira ok la kalau top speed kat highway...
ReplyDeleteBoleh dpt 160 tukar spocket 15,36 pakai cdi racing mmg dh cun
DeleteSalam. Mohon kebenaran untuk kongsi artikel bermanfaat ni. Tq
ReplyDeletekawan2 yang pakai LC..sila tolong saya..motor LC saya saya mngalami kerosakan.ade bunyu bising di dalam casing enjin sbelah kanan.mulanya saya ingat bnyi rod dah jahanam.tapi bkan bunyi rod sbab enjin bleh hidup dngan mudah...adakah itu bnyi auto dah rosak atau spring auto rosak??dan ape yg prku dtukar...??
ReplyDeletekawan2 yang pakai LC..sila tolong saya..motor LC saya saya mngalami kerosakan.ade bunyu bising di dalam casing enjin sbelah kanan.mulanya saya ingat bnyi rod dah jahanam.tapi bkan bunyi rod sbab enjin bleh hidup dngan mudah...adakah itu bnyi auto dah rosak atau spring auto rosak??dan ape yg prku dtukar...??
ReplyDeleteSalam... moto lc nii mmg best untuk long distance... aku dh sampai Phuket, Thailand 2 kali dgn moto nii....
ReplyDeleteRujuk entry MBC untuk s0alan2 k0rank .tQ :-)
ReplyDeleteBro aku nak tanya sikit...la bro, selama aku beli motor ni , aku x tahu lak..motor ni keluaran pertama ke atau tidak. Tarikh beli 2006 bulan ogos..
ReplyDeletekalau tukar cdi resing memang kena set blik ka angin dan karburator....ada setengah org ckp xkna seting apa dh,bbuh n naik ja trus, betul atau salah....ce komen ckit....
ReplyDeletepe tu Coolant?
ReplyDeleteAku masih setia pd Krissku yg satu :D
ReplyDeleteNk tya ckit la kn... Lc 1st model.. Kaburetor le cuci ke x? Sbb tye kdai.. Kdai kte xle...
ReplyDeleteNk tya ckit la kn... Lc 1st model.. Kaburetor le cuci ke x? Sbb tye kdai.. Kdai kte xle...
ReplyDeleteNk tya ckit la kn... Lc 1st model.. Kaburetor le cuci ke x? Sbb tye kdai.. Kdai kte xle...
ReplyDeleteNk tya ckit la kn... Lc 1st model.. Kaburetor le cuci ke x? Sbb tye kdai.. Kdai kte xle...
ReplyDeleteKalau tak tahu pasal motor, hantar kedai utk servis pun boleh kan ? 2-3 bulan sekali eh ?
ReplyDeleteKalau tak tahu pasal motor, hantar kedai utk servis pun boleh kan ? 2-3 bulan sekali eh ?
ReplyDeleteCamne nk sukat minyak enjin yg kita tuang tu telebih atau tkurang..moto lc 5s
ReplyDeleteBro tumpang tanya i skrg pakai lc135 clutch...motor i selalu clutch plate habis cepat dan bunyi tak bagus...skrg i pakai block fz150 curborater standart...cdi uma racing...sah lebih 5 kali overhaul. ..nak tanya boleh tak i tukar clutch ke auto clutch?kalau boleh berapa harganya kalau nak tukar...
ReplyDeleteBro tumpang tanya i skrg pakai lc135 clutch...motor i selalu clutch plate habis cepat dan bunyi tak bagus...skrg i pakai block fz150 curborater standart...cdi uma racing...sah lebih 5 kali overhaul. ..nak tanya boleh tak i tukar clutch ke auto clutch?kalau boleh berapa harganya kalau nak tukar...
ReplyDeleteassalamualaikum, saya ade dapat satu esaimen dari lecturer saya, dye mintak ktorg selesaikan masalah, andai rantai motor rosak semase dalam perjalanan ke sasuatu destinasi. apa yang harus dilakukan sementare nak tunggu motor tersebut ditukar rantai..please..tolong saya..
ReplyDeleteParking elok2.. Jgn terlelap, nnt mto hilang.
DeleteAku punya baru angkat 2minggu.,,jadi awek ke2 aku dlm jgaan..haha
ReplyDeleteNak laju senang , tukar cdi , spocket kecik , servis 1 kali sebulan tukar oil filter , tukar plug pastuh merembatlah.. Kt highway bru rasa pergi dia mcm mana.. Lc nie mmg cerewet sikit - lc lame xde cut off sbb tuh laju dri lc bru
ReplyDeleteservice coolant mahal x
ReplyDeletebile kene tukar coolant ?
ReplyDeletebile kene tukar coolant ?
ReplyDeletesy ada motor lc 1st model 2006..beli 2nd hand pada tahun 2012..masa tu nk pakai motor lc sgt2..motor sy ni ada masalah semput..hampir 6 kedai saya pergi xboleh buat..sy dah habis rm 1.5k tuk..mohon pencerahan
ReplyDeleteTuka curb bru..
DeleteSalam otai2. Nk tnye cket nie, mto dh modie,. Tp msalah nye minyk itam xnk naek ke blog n pisto, tp dkat head die nk naek pulak.??? Tolong .
ReplyDeleteSalam.nk tanya skit la.sye bru beli moto lc gp cluth.knpa masa berhenti enjin nya ad bnyi bising skit.mmg moto cluth ad bisung skit kt enjin ke?terima kasih yg jawab.
ReplyDeleteSlm semua buat LC owner V1 dn V2.. kalau ada sape2 tau mntk tlg kongsikn.. soalnnye.. LC V2 5 speed, kalau pakai head FZ150 bleh masuk x ekk...kalau bleh masuk, ada apa2 yg kena adjust or upgrade @ just PNP(plug n play) jee, dh pening dok pikir, kalau blok bleh xkn head x bleh plak..mushkil2.. mntk2 sape yg tau bg pndpt @ info sikit...
ReplyDeletesalam...tumpang bertanya..sya newbies lagi bab2 ni..baru ambik lc..kenapa semasa riding...moto langgar lubang...rasa macam tayar belakang tersekat atau tetarik2 sikit .....memang normal atau mcm mana..minta pendapat king2...
ReplyDeleteMonoshock rosak tu
Deleteilmu yang bermanfaat terima kasih tuan
ReplyDeletesy dah 3 kali xsiden.... skrg sy berhati2 dah x kesah dah laju x cecah 140-160... pandu cermat jiwa selamat...
ReplyDeleteTumpang tanya, kalau 135lc 2016 ni. starting bawak bape laju?. dan berapa banyak kilometer perlu LC ni capai sebelum dapat rasa top speed sebenar?.
ReplyDeleteStarting tu bawa la slow dlm 80km.lps tu buat la servis.and then lenjan la full throtle baru tau top speed blh gi bape.biasa nya lc sampai 130kmh jer lepas tu enjin meraung minta gear lg
DeleteBetul tu..
DeleteBetul tu..
DeleteTumpang tanya, kalau 135lc 2016 ni. starting bawak bape laju?. dan berapa banyak kilometer perlu LC ni capai sebelum dapat rasa top speed sebenar?.
ReplyDeleteLc standard main angin mcm mana pon susah nk lepas 130. Turun sporcket. Rembat jer lc ni.
DeleteSalam bro semenjak 2 menjak ni kan moto aku lc v2 standard kalo pas jalan jauh kan bunyi kipas pastu off moto n then on balik blom start bunyi kipas ape pasai ha pastu lagi satu bunyi mcm mesin tapi bukan kat kipas kat celah mana tah tapi dengan bahagian depan ...plis reply nak aku belanja gula2
ReplyDeleteEnjin panas sgt tu. Kipas akn function bila capai suhu tertentu dan akan mati sampai suhu dh sejuk skit.
Deleteapa tanda -tanda clutch plate perlu ditukar ... kriss
ReplyDeleteapa tanda -tanda clutch plate perlu ditukar ... kriss
ReplyDeleteBerapa lama standard jangka hayat bateri LC?
ReplyDeleteBerapa lama standard jangka hayat bateri LC?
ReplyDeleteLc teruk motorsikal yamaha paling teruk...semua kena jaga..harga spare part pun mahal giller
ReplyDeleteHoi budak.. Ko penah pakai tak yamaha125zr?? Lg teruk dan susah nk jaga.. Spare part lagi mahal drpd lc..
Deletemintak pendapat kengkawan,,
ReplyDeletemotor semput,,bwk2 ttbe nk mati,,pe prob sbnrnyer tu? adakah kurberator tersumbat?
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteReal Nimrod, moto lc135 (2016) hnya cpai 120km.
ReplyDeleteAdmin . Mcm mne nak kilatkan inner hitam pada motor 135lc ?
ReplyDeleteAdmin moto sy lampu n signel dpn blakang mnyala suram...agak2 masalah pa ya bateri br tukar...LC 135 v1.
ReplyDeleteAdmin moto sy lampu n signel dpn blakang mnyala suram...agak2 masalah pa ya bateri br tukar...LC 135 v1.
ReplyDeleteMotor lc byk kelemahan.
ReplyDeleteKalau tak campur air mineral ok ker long life coolant tu?
ReplyDeleteApa yg sy tau kalau guna coolant terus xcampur air lg terbaik..itu info dr mekanik
DeleteTujuan coolant adalah untuk mengelakkan radiator daripada karat. So yg mana pkai Pure coolant shj boleh campur air untk penjimatan
DeleteTumpang tanya admin/tuan tanah atau sesiapa yg tau kenapa brek disk dpn sy lampu menyala direct walaupun xtekan brek..bwk p bengkel diorang cabut 1 kabel kat tempat tekan brek tu..sy tengok ada 2 kabel.xclp hijau n coklat kot...kenapa erk??? Mcm mn sy nak buat bg menyala mcm biasa blk..tekan brek baru menyala..sekarang lampu xmenyala la kalau tekan brek depan.hanya tekan brek belakang ja baru nak menyala...ms pegi bengkel mekanik sibuk.so diorang buat bg padam terus..kalau tak on suis terus nyala...
ReplyDeleteSy nk tanya.. Lc sy kdg2 payah nk masuk gear... Bila lepas throtle baru boleh masuk gear... Apa masalahnya??
ReplyDeleteClutch plate dh habis kot. Tukar baru
DeleteAs salam. Nk ty sy ada motor lc 2016. Baru beli bulam 9 2016. Motor sy dari beli smpai skrg x boleh kena air. Bila hujan ke, langgar lopak ke, mesti motor tu semput and then mati...kalau nk start pon dia mengambik masa yg lama. Selalu dh berhenti tengah2 jln sbb motor x blh kena air..
ReplyDeleteAir masuk caburator dgn plug rasanya. Ke air ada masuk celah2 yg spatutnya
Deleteair masuk kat hose dari carburetor ke kotak angin tu...tu yg tersedut air masuk lm carburetor tu.. cek hose tu ade lobggar/ruang ke
DeleteNak tanya berapa kos nak tukar plate clutch
ReplyDeleteSalam bro... Moto sy lc v2 beli second... Speed limit dia just 100kmh. Mcm mna nk naik kn speed dia
ReplyDeleteSkrg motor lc aku dah msuk block fz, bukan apa, motor nie nk buat gi kerja jer, dulu bolehlah slalu jalan jauh.
ReplyDeleteKebaikkan:
- motor lebih laju
- lajak lagi bagus
- slalu y15 dgn rs150 standard terkejut aku leh potong dia sbb motor lc aku dah upgrade 150cc,
Keburukkan:
- kuat makan minyak (tp xper tmpat kerja aku 10km jer dr rumag). Cuma jarang bawak motor jauh sbb dah nk 5 tahun,
Bkan xnk pakai blok lc tp cuma saja nk upgrade cc memandangkan y15 n rs150 masa tu baru kluar, aku lak malas nk angkat motor baru, tu sbb aku upgrade.
DeleteTumpang tanya taiko.. block FŹ tak panjang sikit ke dr LÇ? Boleh sarung terus ke kena modifik sikit?
DeleteNk tnya, harga pasaran lc baru on the road dlm brapa erk???
ReplyDelete7k
DeleteBantuan...lc135es seeloknya pakai m.itam 20w40 atau 20w50 atau 10w40...nak service nie x tau nak pakai yg mana..moto sehari gerak dlm 50-60km...biasa la...pion
ReplyDelete20w~40/10w~40
DeleteApa beza clutch plate dan auto clucth..
ReplyDeleteBole terangkan kalau rosak plate mcm mana... dan rosak auto mcm mana?
Pening pala moto aku ni.. dah tukar plate n spring pon mcm xde fuction..mcm lambat cengkam
Apa beza clutch plate dan auto clucth..
ReplyDeleteBole terangkan kalau rosak plate mcm mana... dan rosak auto mcm mana?
Pening pala moto aku ni.. dah tukar plate n spring pon mcm xde fuction..mcm lambat cengkam
hi sy penguna lc 135 nak tanya selalu tiap bulan sy akn service moto tkar plug dgn filter sekali tapi kenapa ye bila sy hdup kan enjin ok je bila nak parking moto tolak yg handle pemegang ke kanan moto mati sendiri knpe ye ...
ReplyDeleteHai .. saya pengguna moto LC135 .. saya nak tanyaa .. motor saya semputt bilee kene air .. kalauu timee hujann banyakk kalii mati tepi jalann .. plug dh tukar , kpale plug dah tukar .. air filter ponn dh tukarr .. apee puncee sbenarr nyee ehh ?? Adee kene mengene dgn CDI takk ?? Tolongg bagii idea bolehh .. saya tak tauu sgt pasal motoo LC135 nihh .. ��
ReplyDeleteBilakah masa untuk minyak gear
ReplyDeletetukar*
Deletemohon bertanya motor saya xpernah isi air coolant sejak beli 4 bulan lalu, memang dlm tangki pn xada langsung isi air coolant mcmna ya??
ReplyDeleteadakah blh stay xisi aircoolant atau wajib kena isi jgk??
ReplyDeleteterbaikk
ReplyDeletelc135 v2 susah nak masuk gear.kena free throttle.masalah apa ya?lagi 1 start pagi atau time sejuk susah hidup pakai kaki atay starter ke22 sama susah hidup juga
ReplyDeleteAnda bahaya dan berisiko ketika menunggang motosikal .musibah kita tak tahu bila bila masa . Marilah ambil sedikit peluang yang ada untuk menampung persediaan masa hadapan yang kita pon tak tahu bila bila masa mungkin esok ? Tiada siapa yang tahu .hanya takdir yang menetukan .marilah membuat persedian risiko (risk) saya selaku risk management advisor sedia membantu anda .pertayaan adalah percuma. Adib pru bsn takaful (011-55944155 )
ReplyDeletekenapa terasa motor rase kuat minyak
ReplyDeleteaku baru bli moto lc135 baru, masa nk bwak blik moto tu mcm bobok nk mati, tukar gear mase kt trafic light terus mati.. adakah sebab timing? sbb pomen kt kedai moto aku bli tu ckp lc baru ni mmg mula2 susah nk hidup, timing pon dh cun.. die ckp lps minyak fulltank yg prtama hbis, baru la moto jdi ok.. betul ke?
ReplyDeleteAku buat spec 65mm,tapi yang peliknya bile laju rse mcm bendera (ye laa sebab aku ni kurus dari segi fizikal),tapi ape bro ni cakap betol2 kne btg hidung aku sendiri..dari bab std smpai la ke bab extreme spec
ReplyDeleteThis content is very well written and very instructive. I greatly value the information you provided. Too much, I liked this. I hope you enjoy hearing my praise. sound deadening van
ReplyDelete