Pertanyaan Yang diajukan
razif: kisah aku minggu lepas..banyak kopak duit rantai putus. Ride ke Kelantan.Nak buat mcm mana dah nasib aku. bleh x bro citer psal rantai moto ni?
Jawapan kami
Thanks bertanya pada razif tentang perkongsian pengalaman .. Saya cuba kongsi serba sedikit berkenaan rantai motorsikal ni.. Insya Allah seperti dibawah ni..
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ ۩ஜ۩ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Tip Penjagaan Rantai Motorsikal
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ ۩ஜ۩ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Rantai adalah antara bahagian motosikal yang kurang diberi perhatian oleh ramai penunggang. -Jarak terbaik untuk menukar rantai adalah sekitar 60,000 kilometer, bergantung kepada faktor tunggangan dan keadaan persekitaran.
-Jika korang asyik ajer ketatkan rantai skru pelaras habis dipusing, tetapi rantai masih kendur, maka tukarlah rantai korang.
Rantai O-Ring dan X -Ring
Pakai Rantai Motorsikal Standard je ( rantai jenis o-ring) Namun pemilik motosikal boleh menukarkannya kepada rantai yang lebih baik seperti rantai jenis x-ring.Penggunaan rantai x-ring banyak didapati diarena perlumbaan termasuklah cubprix di negara kita. Selain tu motor-motor berkuasa besar sudah tentu cenderung menggunakan rantai jenis x-ring kerana ketahanannya lebih tinggi daripada rantai 0-ring.
_______________________________
Set Sporket
-Satu lagi, kalau rantai motor asyik tercabut dari gigi sporket (mata spoket dah tajam) Yang paling penting tukar sporket bila mata sporket dah tajam. tukarlah satu set sekali..Bagi menjamin mutu dan keselamatan ketika pemanduan, pilihlah set sporcket yang berkualiti seperti RK-M atau SSS.
_______________________________
Rantai Motorsikal Putus
Ada penunggang sampai rantai putus baru nak mencari yang baru. Bahayanya apabila rantai putus ia berkemungkinan tersangkut pada bahagian moto atau roda dan akibatnya anda boleh hilang kawalan ataupun rantai boleh melibas sehingga merosakkan bahagian enjin. Jika nasib baik ia mungkin jatuh atas jalan tanpa sebarang tindak balas. Tau tau bila tekan minyak motor tak bergerak. Jika ada selekoh di depan sudah pasti anda terbabas.
_______________________________
Akibat Rantai Putus
Tengoklah rantai bila rantai putus boleh mengakibatkan kerosakan besar apa bila rantai tersangkut dalam cover enjin motorsikal dan mengakibatkan cover tersebut pecah dan kesemua sporket rosak teruk dan jahanam.
_______________________________
Sila bawa Tool bersama anda
Kalau nak jalan jauh seperti nak pulang ke kampung .. Harap lah dapat bawa sekali peralatan seperti di bawah untuk persediaan kalau motorsikal dalam keadaan darurat terputus rantai motor.. Tak ada siapa yang nak tolong atau Bengkel Motorsikal langsung tak ada yang berdekatan disitu.. Maka ini lah ikhtiar yang dapat kita lakukan
_______________________________
Cara Memotong Rantai
1) Cari pin penyambung, pasang chain cutter, di posisi pin tersebut 2) Putar tuas penekan pin penyambung sampai kira2 pin penyambung berada di sisi rantai lawan
3) Putar tuas yang satu lagi agar mendorong pin keluar
4) Rantai telah dipotong akhir pin penyambung (Jgn sampai terlepas).
_______________________________
Cara Menyambung Rantai
1)Masukkan pasangan rantai secara manual
2) Gunakan chain cutter untuk memasukkan balik pin penyambung. (berlawanan dengan cara memotong).
3) Pin penyambung di masuk seluruh nya ke dalam rantai.
4) Ketika mengetatkan roda belakang, pastikan kedua sisi sudah sejajar/segaris sempurna sebelum diketatkan, jika tidak dapat menyebabkan kehausan pada rantai maupun sprocket.
_______________________________
_______________________________
Pelincir Pada Rantai
-Di nasihatkan hendaklah sentiasa memeriksa rantai dan pastikan rantai sentiasa di sapu minyak agar licin dan senyap apabila memusingkan tayar belakang.
_______________________________
Adengan yang tak mau dialami
Ha benda camni yang tak mau kita terjadi.. ada siapa yang nak tolong? so ini lah penting kita mengetahui serba sedikit bakat baik pulih kerosakkan ni kan... ada gunanya gak..
Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..
4) Pastikan sisi kiri dan kanan dari pin penyambung secara seimbang tidak berlebih (dapatmenyebabkan rantai terlepas).
_______________________________
_______________________________
Cara ketatkan rantai motorsikal
Pastikan ketegangan rantai motor sesuai..Ketatkan rantai motor yang longgar..orang perlu tukar set rantai bile rantai dah rosak..rantai rosak tulah penyebab sporket tajam..
Pastikan ketegangan rantai motor sesuai..Ketatkan rantai motor yang longgar..orang perlu tukar set rantai bile rantai dah rosak..rantai rosak tulah penyebab sporket tajam..
1) Longgarkan nut shaft tayar tu pastu adjust nut rantai tu.
2) Pastu nak tau ketegangan yg sesuai,agak-agak free play (jarak kendur dan tegang) rantai tu dalam 1 inci. kalau nk kunci rantai tu tak nak bagi lari,korang sangkut la spana 10 kat spoket tu pastu ikat balik nut rantai tu.
3) Kalau nak bagi center tayar tu supaya tak senget. Salah satu cara,korang tengok pada swing arm tu...ada marking kat situ.. pastu adjust la kiri kanan bagi sama marking dia..
_______________________________
Ketatkan kembali gandar belakang
_______________________________
Ketatkan kembali gandar belakang
4) Ketika mengetatkan roda belakang, pastikan kedua sisi sudah sejajar/segaris sempurna sebelum diketatkan, jika tidak dapat menyebabkan kehausan pada rantai maupun sprocket.
_______________________________
Membersihkan Rantai
Tidak ramai yang suka membersihkan rantai kerana tangan akan berlumuran dengan minyak dan gris. Untuk kotoran yang degil gunakan kain yang lembab
Tidak ramai yang suka membersihkan rantai kerana tangan akan berlumuran dengan minyak dan gris. Untuk kotoran yang degil gunakan kain yang lembab
_______________________________
Pelincir Pada Rantai
-Di nasihatkan hendaklah sentiasa memeriksa rantai dan pastikan rantai sentiasa di sapu minyak agar licin dan senyap apabila memusingkan tayar belakang.
- Rantai yang kerap diberi pelincir akan tahan lebih lama. Pusing roda dengan tangan (bukan dengan menghidupkan enjin )
_______________________________
Adengan yang tak mau dialami
Ha benda camni yang tak mau kita terjadi.. ada siapa yang nak tolong? so ini lah penting kita mengetahui serba sedikit bakat baik pulih kerosakkan ni kan... ada gunanya gak..
Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..
aku br taw kt swing arm ade marking...hahaha..adoi..sblm ni men adjust sendiri je..xde tgk2 pun marking..
ReplyDeletetq bro..
haha putus kat ladang kelapa sawit? memang malang!
ReplyDeletetolak la gamaknya..he2
ReplyDeletekadang2 penjagaan rantai motor ni la orang tak ambil kisah sangat.. info yang berguna bro..
ReplyDeleteaku ingat lagi..masa nak g klia baru2, ada sorang mamat ni kemain laju bawak moto...tiba2 rantai moto tercabut daaa...padan muka...tu la.sape suruh merempit...tau la jalan ke klia tu lengang...xyah aa bawak macam pelesit
ReplyDeletebro byk info berguna lah..tank Q
ReplyDeleteini biase berlaku bro. ramai orang yang tau bawak jer sampai habes rosak spoket tu. itu pun takmau tukar 1 set. ramai yang tak sedar, walaupon kena modal lebih sikit untuk servis motor, itu lebih baik. beli baju raya mahal2 boleh plak heheheheh nanti perot buncit dah xmuat keh3
ReplyDeleteyang last tu pic ko ke bro..hehe
ReplyDeletehurmm klau takde bawak tool maknenye tolak la moto tu spanjang highway
selalu tengok hubby ketatkan rantai jer..tak pernah plak tukar rantai, maybe motor jarang guna kot
ReplyDeletehmm...mcm tu...rumit juga yer..huhu.. :)
ReplyDeletetak boleh nk komen panjang2...sbb tak tau...xde motor pun..
so..ambil ilmu dari sini jer la.. :)
putus kat ladang kelapa sawit? bahye wooo..
ReplyDeletealahai bro,kami pakai skooter takde rantai..hehe
ReplyDeletenampak mcm senang nak repair rantai motor tp kena ada kemahiran juga..:)
hehe kalau dah putus,kene tolak guna kaki la alamatnya ~
ReplyDeleteAlhamdulillah....setakat ni aku lom penah kene lagi ngan masaalah rantai putus nih....mungkin sbb aku selalu tgk2 kot rantai tu...tp klau jadi gak, mmg bahaya laaa...tak leh aku nk bayangkan wooo...ngeri siott...
ReplyDeletenasibla tak pernah putus rantai lagi..
ReplyDeletetapi kena jaga...
xD
penting ni nanti tetibe rantai buat hal..hhuhu
ReplyDeleterantai motor buat bergaduh sedap.tapi kalau terlibas ke muka sendiri terus rasa x sedap hehehe.
ReplyDeleteGood info. mungkin sekarang ni moto dah tak payah pakai rantai lagi. enjin terus sambung dengan tayar belakang.
ReplyDeletetak pernah plak godek rantai moto
ReplyDeletedulu godek rantai beskal jer..
info berguna walaupun dah lamo x bwk moto...hehe
ReplyDeleteslm bro..
ReplyDeletesetakat ni,rantai ok je selalu...cuma kdg2 selalu kendur ni..tak tahu kenapa,malas nak repair asik antar p bengkel je la..heheee
slmt ari raya^^
rantai putus tiba2 dekat tmpt yg sunyi dan gelap mmg sakit dan seram..jenuh nk cari bengkel moto nnt..
ReplyDeletemotor pun leceh gak eh nak jage. naseb ade 1 harta je. haha
ReplyDeleteaku walaupun menunggang motor, tapi tak tau langsung pasal ni...thanksbro...kalu ada masalah memang aku carik kat sini...hhehhehe
ReplyDeleteAku guna moto pandai nak repair sendiri urmmm mmg xde la.. klw setakat tukar plug sendri tu boleh la.. hahah.. Info yg sangat berguna.. Cara penerangan dan penggunaan istilah(part2 moto kan..)pon bgus.. Tang gambar2 tu mmg terbaik, so sume boleh nmpak jelas.. Ko mmg rajin bro.. Tp Kalau ade video lg bagus.. (*cadangan je..) Keep it up bro..
ReplyDeleteMane nk beli alat pemotong rantai?
ReplyDeleteMane nk beli alat pemotong rantai?
ReplyDeleteMane nk beli alat pemotong rantai?
ReplyDeleteMane nk beli alat pemotong rantai?
ReplyDeleteSye slah buat masuk spoket depan pastu tersangkut mcm mana nak bukak balik spoket depan yang sangkut tu..
ReplyDeleteSye slah buat masuk spoket depan pastu tersangkut mcm mana nak bukak balik spoket depan yang sangkut tu..
ReplyDeleteAssalamualaikum bro..ni aq ada mslah yg sgt brmslah ni..kdang2 kunci mtor aq sangkut dkt lock mtor..aq tarik pn still sangkut kat c2..kna tggu esk bru blh cabut..dah 2 kali aq tkar kunci..sma jgk mslhnye..apa mslhnye bro??emel kt hazwan_scorpion@yahoo.com ..tq bro
ReplyDeleteSya dah 2x kali putus rantai..bhaya
ReplyDeleteSya dah 2x kali putus rantai..bhaya
ReplyDeletekenapa sepoket depan bunyi bising erk?padahal letak mnyak sudah,tukar rantai satu set pun sudah..tpi still bnyi lgi..
ReplyDeletekenapa sepoket depan bunyi bising erk?padahal letak mnyak sudah,tukar rantai satu set pun sudah..tpi still bnyi lgi..
ReplyDeleteboleh share jarak atau masa yang sesuai untuk lube?
ReplyDeletedan saya pernah dengar dri bnyak penunggang motosikal berkata kalau perjanan dah hampir 200km rantai perlu di lube
boleh bagi tips yg lengkap
Sye 1st time ade moto sndiri..semangat nk jge..klu lps jln jauh tu ase mcm nk baraikn je moto tu nk check satu2 tp kemahiran xde plk..aduss
ReplyDeleteSye 1st time ade moto sndiri..semangat nk jge..klu lps jln jauh tu ase mcm nk baraikn je moto tu nk check satu2 tp kemahiran xde plk..aduss
ReplyDeleteMotor saya rantai putus n sporket pun dah Rosak ..baru minggu lepas saya ketatkan rantai. Tapi terputus juga knp yea
ReplyDeleteBest and great work buddy....
ReplyDeleteacoustic foam roll