Jawapan kami..
Thanks pada yang bertanya azmi_arif .. Maaf lahh sebab agak lama tak berblog ni sibuk sikit lah... Ini entry terakhir pasal motorsikal pada bulan ni.. sebenarnya aku tak pandai langsung nak jawab pertanyaan ni.. Sebaiknya hantar bengkel dan rujuk pomen balik tapi aku bagi sedikit padangan secara ringkasnya seperti dibawah..
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ ۩ஜ۩ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Masalah Ignition Motorsikal Tidak Boleh Hidup
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ ۩ஜ۩ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Proses pembakaran petrol di dalam enjin motosikal (ignition) dilakukan oleh palam pencucuh (spark plug) yang menerima arus voltan yang tinggi dari Koil Magnet (Magnetic Coil) melalui Kabel Berpenebat. mungkin ada masalah pada beberapa part ignition motorsikal tersebut .. ni kena buat pemeriksaan terperinci
1- Pemeriksaan Pada Bateri
4- Periksa Starter Motor
Starter motor ni memang penting untuk hidupkan motorsikal korang. Mungkin Starter motor dah rosak. Nak kena buka checking apa masalah dia.Keluar starter motor dan test dengan bateri. mungkin carbon starter ajer kotor kena bersihkan dulu ..
5- Periksa Spark Plug
Kadang tu Spark plug pun ye jugak motor tak boleh hidup .. Cuba buka plug motor tu dan check spark plug dia..... hitam legam atau bersih? kalu hitam teruk, maksudnya pembakaran tidak sempurna.. Kebarang kalian plug terlalu lama dan perlu tukar.
Coil Api
Coil ada dua jnis satu coil letrik dalam enjin sebelah magnet moto dan satu lagi coil spark plug.. Api datang dari "coil magneto".....lepas tu baru dia gi "coil plug"....dan last gi ke "plug".....
-klu single phase ,
dari coil magnet > cdi > coil plug. (ac operation)
dari coil magnet > rectifier> cdi > coil plug. (dc operation)
-klu 3 phase, coil magnet > rectifier /batery > cdi> coil plug
6- Periksa Ignition Coil
Cabut plug dari head start enjin sambil sentuhkan body plug tu kat head, ada tak nampak api karen warna biru keluar. pegang dengan tangan pun ada tak rasa karan. kadang mungkin percikan ada tapi tak kuat sangat.
8- Periksa Katab / rectifier
Katab ader dua jenis litar iaitu rectifier dan regulator... litar pengubah arus ulang alik ke arus terus(arus yang digunakan oleh bateri motor, kereta dan sebagainya) namanye rectifier... kalau litar nie tak rosak, lampu masih dapat dinyalakan... kalau lampu boleh dinyalakan tapi terlalu terang dan menyebabkan lampu bakar bermakna litar regulator rosak.... fungsi regulator nie untuk mengawal voltan supaya tidak terlalu tinggi... kalau regulator rosak bateri cepat rosak dan menyebabkan bateri tak dapat menyimpan cas.. kalau rectifier rosak, bateri langsung tak dapat cas .katab ni kalau kong dia tak boleh cas bateri..dan bateri jadik weak. klu biarkan pakai katab/ rectifier rosak pun boleh jahanamkan bateri Sebab ade kebocoran arus.
9- Pemeriksaan CDI
CDI (Capasitor Discharge Ignition) inilah yang menentukan timing spark untuk spark plug. Ada setting advance , ada setting retard. kalau CDI dah tukar tapi masih takleh start bermakna kemungkinan besar voltage bateri tak masuk atau keluar dari CDI. mungkin ada wayar putus.... Kalau dah buat penukaran CDI standart kepada CDI Racing. memang selalu dengar CDI tu cepat rosak berbanding kalau pakai CDI Standart. Ini kerana Chip IC didalamnya dipasang dengan unit yg lebih berkuasa (menguatkan dan menetapkan arus sentiasa tinggi). pro nya ialah 'api' akan jadi lebih kuat. kontra nya, apabila 'api' jadi lebih kuat, haba pun meningkat. jadi, ia akan mencairkan perumah CDI unit dan merosakan Chip IC didalamnya. sebab tu CDI racing jarang tahan lama.
Kena cari wireman dan detect tang mana karan takde. paling penting adakah karan dari bateri sampai ke suis, sampai ke CDI atau komponen penting untuk hidupkan enjin. Mungkin juga wiring motorsikal ada problem.. Mungkin short ni kena hantar pomen buat pemeriksaan check satu-satu
_______________________________
Adengan tak mau dialami..
Blogwalking di sini. Membalas jasa bro yang selalu melawat blog saya. :)
ReplyDeleteTeguran Membina
p/s: thanks for dropping by.
apa function magnet ori dengan local dan perbezaan antara ori dan local
Deletelebih kurang sama cuma tahan atau tidak sahaja
DeleteSaya tkar pkai cdi racing motor jdi mletup ² time pulas tpi Saya tkar balik pkai cdi stndrd motor jdi elok lak . cdi racing tu rosak ka boss
DeleteKalau mcmtu dh kong bang
DeleteBang mau tnya . Kalau api ada tapi kecik tpi wrna biru xda kluar. Tu penyebab motor ssh hidup ka bang
DeleteMaaf mengangu..sy nak tnya pasal mr2 ni motor tiada api dari Coil magnet..sy beli Coil magnet baru masih tiada Karen dari Coil..ada yg boleh bntu ke?
Deletesalam;
ReplyDeleteterima kasih atas segala komen² + semoga komen² itu akan berterusan
~insyaAllah
* pasni blh wat gathering kot ^^
nway,
would like to wish u
Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir & Batin
Salam boss.. Nk tanye cmcmane nk cek api koil magnat motor lc135,,
DeleteBoleh ke kalau cek macam motor ex5.. Ambik wire api sentoh kat megnat pas tu start..
Boleh.. dkt coil magnet lc ada 5 cable kan? Yg satu socket ada dua wayar tu adalah signal pulser (tak perlu check klu motor boleh start) check socket yg lagi satu ada 3 wayar tu.. kuning utk lampu, putih utk charging dan hitam ground..
DeleteAssalamualaikum boss,nk tnya blh,bos ada pengalaman motor hidup kemudian mati tunggu 2-3jam start blik baru blh hidup n mati semula..ni masalah apa yer?? Cdi atau magneto..mohon pencerahan boss..
DeleteAssalamualaikum boss,nk tnya blh,bos ada pengalaman motor hidup kemudian mati tunggu 2-3jam start blik baru blh hidup n mati semula..ni masalah apa yer?? Cdi atau magneto..mohon pencerahan boss.. Motor 135LC
DeleteBos tukar karberator apa moto lc ni?
DeleteBos klau moto tgh jalan relo ttiba mati injin...start xboleh dh...ap masalah nya tu
Deletenak tanye .. kenapa eh nk start moto die jd longgar . mcm kosong je nk start tu ..
DeleteCuba check valve. Kot bocor
Deleteprince klu xpakai motosikal tapi selalu gak start moto tu kasi panas enjin sikit..
ReplyDeleteaku ngeri betul klau ada yang tolak motor macam tu...
ReplyDeletestyle ambah diolog pada gambar tu.ehhee
ReplyDeletehurmm
aku tau tukar plug je..yg lain lau rosak tolak smpai workshop la.kiki
selamat hari raya bro!
tengok bateri tue, tiba2 teringat yg bateri kereta tak check lagi...aduh...
ReplyDeleteThanks untuk entri.
ReplyDeleteentru yang bagus :D
ReplyDeleteni bagus bagi adik aku bace. nak hebat je repair motor. penyudahnye jahanam.
ReplyDeleteHai ct sayang
DeleteHahaaa
DeleteSalam bos nk tnye...moto sy nauvo lc yamaha sy start hidup lps mati..start smpai 3 kli bru hidup ape punca
Deletehmm..mcm tu yer.. :)
ReplyDeleteSelamat Hari Raya...!! :)
entri last ogos? saya harap ade lagi satu entri biasa, bukan pasal motor, tapi pasal puasa dan ramadan.
ReplyDeletedan pasal raya.
contoh mcm entri lama, http://firestartingautomobil.blogspot.com/2010/09/pagi-syawal-antara-burasak-lepat-loi.html
Sebelas bulan kita kejar dunia,
ReplyDeleteKita turuti nafsu angkara.
Sebulan penuh kita berpuasa,
Kita bakar segala dosa.
Sebelas bulan kita sebar dengki dan prasangka,
Sebulan penuh kita tebar kasih sayang sesama.
Dua belas bulan kita berinteraksi penuh salah dan khilaf,
Di Hari suci nan fitri ini, Kita cuci hati, Kita buka pintu maaf.
Selamat Hari Raya Idul Fitri, mohon maaf Zahir dan batin...
Imanshah, Ipoh-Tumpat, 26 Ramadhan 1432 H
berapa lama jangka hayat bateri motorsikl bro?
ReplyDeleteDah lama tak naik motor dah. Dah lebih sepuluh tahun kot...
ReplyDeletePernah jugak tolong tolak motor kawan style macam dalam gambar tuh. Penat kaki ooo... :-)
Terbaru dari Logokoko:
[13SX] Ketiak
[U] Amoi comel
[U] Kentut durian
walaweh...banyak gak kemungkinan kalau x boleh idop ye...aku kalau bab2 ni mmg fail.nak senang hanto pomen je...kalau buat sendiri tah jadi cam mane la nanti...
ReplyDelete:)
selamat hari raya gak kepada tuan blog... :)
Hahaha....bro, aku klau dh kene situasi camnih...mmg same gak la kes ngan apa tu....tp penah gak la sekali motor aku tak idup disbbkan plug murahan....siot tul laa...padehal baru tuka 2 ari...last2 skg nih aku guna ngk jerr...alhamdulillah takat ni okeh jekk...
ReplyDeleteApepun bro...selamat hari raya aidilfitri buat ko...maaf zahir batin kira aku ada buat salah ngan ko ehhh....
aku rasa motor aku kadang susah nak idop sbb salah satu masala di atas..fuhh!! nice info btw..
ReplyDeletesalam ramadhan n salam aidilfitri n salam merdeka bro!
ReplyDeletethx 4 info best sangat untuk mat motor cm aku nih
hehehe
kadang2 susah nak stat moto...
suh kawan tengok...
n bila aku stat balik ok da
tp xbest la xtau apa punca
http://nash121.blogspot.com/2011/08/info-lagu-lagu-raya-yang-korang-perlu.html
motor kdg2 pagi2 susah nak start..
ReplyDeletetp kejap je da boleh start..
pernah merasa ditolak moto begitu..
:)
haha..klu tetibe motor mati tengah jalan lagi pelik..hehe
ReplyDeletesalam aidilfitri bro...memang membantu aku yg ada motor ni...
ReplyDeletehaha ari tu baru je tolong tolak motor orag sbb motor mati ..bukan rosak .. minyak habis hahaha
ReplyDeletebtw nk ucap selamat hari rya bro ..:) thanks salu datag blog sy
selamat hari raya maaf zahir batin :)
ReplyDeletekadang kseian tengok org kena tolak motor kan.
ReplyDeletepaling senang call ja "pomen".
hehe.
selamat berhari raya bro,,,,
ReplyDeletesemoga gumbira bersama keluarga tercinta,,,,
thanks info motor...
ReplyDeletemmg ngeri kna tolak motor,.,malu pun ada,,,lg2 pompuan..
prnh tolak,,kes tak der mnyak,,hahah,,,meter rosak,,so xder signal mnyak mintak diisi...ampeh kna tolak..pnat woi,,
salam aidilfitri sahabat :D
ReplyDeleteselamat menyambut hari raya aidilfitri 1432H
ReplyDeletemembalas lawatan...hehehe komen lagi
ReplyDeletehurmm balutan loi bugis tu unik wlau tak penah jumpe
apa sal Plug tidak kuat Spark? susah mau kick start lama2 mau hidup.. apa hal?
ReplyDeleteentry yg sangat bagus. terima kasih.
ReplyDeleteAssalamualaikum...bro,saya nk tnya sikit psal harga cdi & rectifier utk honda ex5. Agak2 berapa hargenye?? Dekat kdai mne boleh dpat murah punye?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteHaihh.. Moto sy dh tak boleh start ni. Search kt google jumpa jgk info. Finally.. Masalah masalah.. By the way, thanks bro.
ReplyDeleteBro tlong ajar nk wat single wiring utk lagenda bole?
ReplyDeleteBro tlong ajar nk wat single wiring utk lagenda bole?
ReplyDeletebro saya pakai vulcan 800. masalahnya ialah bila dah jalan 15-20 minit enjinnya meragam.. tersenggut-senggut.. macam jalan satu piston jer... bunyi meletup-letup pulak tu.. bila sejuk dia ok.. dah antar pomen tapi masalah tetap sama. tolong beri pandangan apa yang patut diperiksa/diganti atau apa-apa cadangan lain. Karbvuretor dah cuci...
ReplyDeleteHi,sy ade msalah ngn motor cbr 150..motor sng hidup tp bila jln x smpi 5 minit da mati..pastu da x bole idup..ini sebab he tu sy tuk cdi racing dan carburator..tp sy da tukar standart..dan jd masalah gini..bole bg pndngn..tq
ReplyDeleteHi,sy ade msalah ngn motor cbr 150..motor sng hidup tp bila jln x smpi 5 minit da mati..pastu da x bole idup..ini sebab he tu sy tuk cdi racing dan carburator..tp sy da tukar standart..dan jd masalah gini..bole bg pndngn..tq
ReplyDeleteSalam bro semua, Selamat Hari Raya, tumpang tanya, wa punya LC 135 2010 dah lama tak naik & lama tak servis, kekadang ja naik, itu pun buat pergi buang sampah, hehe… sekali LC wa tak boleh start la bro, dia punya engkol loose, masuk gear boleh tolak selamber saja (tanpa start). Tolong bro… any komen?…
ReplyDeletesalam bro... motor saya lampu depan n dada tak boleh menyala.. jadi bila tukar coil magnet ok dah.. selang berapa hari tak menyala juga... bateri saya terus kong.. tak leh start lepas tukar bateri boleh start tp lampu tak menyala juga
ReplyDeleteSalam bro, saya pakai motor srx. api ok tp xboleh start. xde apa2. da cuba tukar carb tp sama jugak. rectifier atau bateri masalah ker
ReplyDeleteelegan 150 aku tak hidup....maybe bateri. tak tahu kat mana bateri terletak kt moto tu...ada sesiapa boleh bagi tau tak,
ReplyDeleteAssalamualaikum geng2 pakar moto ~
ReplyDeleteni mau tanye, moto ak 125z ttbe jadi semput dan snng mati. Klu mula2 dihidupkan, okey je tp kalau dah gerak sana sini, nnt senang mati. RPM dulu selalu range 1k klu idle tp skrng bwh 1k tu yang cpt mati. Problem yang terlintas aku pikir,memula ialah api tak cukup. Sehari sblm kene, cun je moto. Ttbe keesokkannye terus jadi camtu. CDI dah tuka pun still sama gak. Ni ignition coil punye problem ke ? Tu la problem yang aku ingin katakan, harap geng2 dpt tlng aku.
Assalamualaikum Blogger :) Tumpang tanya *saya newbie* saya pakai motor Lagenda 110z 3rd edition . Kenapa motor keluar asap eh? dekat depan keluar asap dekat ekzos pun keluar asap. Terima kasih. :)
ReplyDeleteas salam.saya ada ambil gambar dari blog ini dan telah kreditkan juga.terima kasih
ReplyDelete-cahayacinta.com
as,salam bro sye nk tnye pasal 125zr sye mula-2 sye pakai cdi stndart motor meter 170 . lepas 2 sye cube pakai cdi lain stndart gak lah sye pakai motor taleh blah meter 140 pastu sye masuk cdi asal balik meter sama gak 140 .. motor nk pergi lebih dri 140 tp meter cm mati je duduk kt situ ..agak2 kenapa?
ReplyDeleteSalam trim ksi atas info yg d bri.. ne nk tnya cket,psl motor modenas120, btry bru smlm sa da tukr psl lmpu n signal x nyala.. tpi bila dah tukar lampu n signal belakang x nyala jugaaa... tpi lampu brek ok.. ne yg nk tnya sngat2 ne. apa masalah ya?
ReplyDeletesalam,motor aku lagenda 110z,masalahnya,aku tukar 1.set kepala(cover set meter,lampu),sebelum itu,semua berfungsi,tapi selepas aku memasang yg baru,lampu hadapan,starter,hon tak berfungsi,hanya lampu kecil sahaja yg nyala,apa masalahnya erk?
ReplyDeletesaya pakai lagenda 115z.. masalahnya ialah bila dah jalan 15-20 minit enjinnya meragam biarpun dah pakai gear 4.. tersenggut-senggut... bunyi meletup-letup pulak tu.. bila sejuk dia ok... tolong beri pandangan apa yang patut diperiksa/diganti atau apa-apa cadangan lain..
ReplyDeletesaya pakai lagenda 115z.. masalahnya ialah bila dah jalan 15-20 minit enjinnya meragam biarpun dah pakai gear 4.. tersenggut-senggut... bunyi meletup-letup pulak tu.. bila sejuk dia ok... tolong beri pandangan apa yang patut diperiksa/diganti atau apa-apa cadangan lain..
ReplyDeletesalam bros n sisters aku ade masaalah ckit la ...moto aku vs 125 suzuki... sebu gile... kataw da tukar coil plak da tukar kaburator da service. masih sebu lagi... bole x tolong tunjuk ajar ckit...kalau tau toling sharing k
ReplyDeleteSyukur alhamdulillah.perkongsian yg bgus
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum geng...aku nak bertanye sikit...kenapa yamaha sport 100 aku xboleh ejas timing...tak boleh dapat timing langsung...
ReplyDeleteAssalamualaikom.sy nak betanye..sy pakai modenas kriss 110.baru2 ni moto sy semput mcm tak cukup minyak.perkare yg sy buat:
ReplyDeleteTuka plug
Tuka magnetic coil
Servis karburato
Check battery,cdi
Tapi still semput..apa agaknye masalahnye?
Bro nak tanya sikit, moto kriss aq kalau letak bawah bumbung senang je nak start,,tapi bila parking kat hujan mesti spark plug akan basah kena air susah giler nak start(terutama cold start) & dah banyak kali tukar spark plug.. camne repair bagi waterproof
ReplyDeleteas salam..kat maner bateri yamaha ego lc125? xjmp..maner deme sorok dlm motor ni ntah..
ReplyDeletenk tukar bateri ni..suspect kong..hu3..
ReplyDeleteSalam bro, ada sedikit pertanyaan, jika sy guna magneto atau ignition coil ke dalam 125z Yamaha sy adakah cara ini bolih dan meningkatkan lagi kuasa?? Tq bro
ReplyDeleteSalam bro, ada sedikit pertanyaan, jika sy guna magneto atau ignition coil ke dalam 125z Yamaha sy adakah cara ini bolih dan meningkatkan lagi kuasa?? Tq bro
ReplyDeleteSalam bro. Sy ada modenas jaguh..semalam ada bunyi starter..mlm ni xde langsung. Bunyi klik kat starter relay pun xde. Semalam ok je..tp xdpt hidup. Apa agaknye masalahnye?
ReplyDeleteAssalamualaikum otai skalian..moto sya lc v1 baru sja upgrade ke spec uma 62,super gead sport 20/23,carb uma 30,coil plug uma,cdi brt..bila dh psang smua,try start tak hdup2 smpai tolak pun tak hidup..buka psang balik..minyak ada trun ke carb,api pun ada..rupanya bila tgok plug langsung tak basah..bemaksud minyak petrol tak naik..jadi mcm mna nk slesaikn masalah smua ni??pertolongan otai smua amat d hrgai..
ReplyDeleteAssalamualaikum otai skalian..moto sya lc v1 baru sja upgrade ke spec uma 62,super gead sport 20/23,carb uma 30,coil plug uma,cdi brt..bila dh psang smua,try start tak hdup2 smpai tolak pun tak hidup..buka psang balik..minyak ada trun ke carb,api pun ada..rupanya bila tgok plug langsung tak basah..bemaksud minyak petrol tak naik..jadi mcm mna nk slesaikn masalah smua ni??pertolongan otai smua amat d hrgai..
ReplyDeleteTry cek kat timing 2 kna berada di top, atau (o)marking, valve kna bgi top jugk baru pasang rantai kecil k
Deletekalau enjin motorsikal tak boleh henti selepas tarik kunci?
ReplyDeleteTukar kunci baru bro,kunci swith rosak
DeleteSalam otai2 smua , motor saye kriss mr1 , kick starter dah rosak e-starter pun rosak , jadi saye hidupkan motor cara tolak masuk gear ,tapi saye heran knapa motor tak dapat hidup seperti carb tidak menyedut minyak pastu tukar carb lain pun sama juga , tukar spark plak pun sama juga , bila di tolak masuk gear motor ni mengeluarkan bunyi letup2 , ape ekk masalah motor ni dah seminggu jadi macam ni
ReplyDeleteSalam bro sya mempunyai motor honda nsr 150rr setelah sya servis kipas water pump utk ke radiator mcm tidak berfungsi ble terangkan ka cara ia nya berpusing dan dri mana dpt daya pusingan ter sebut atau ada diagram?..dan soalan terakhir sya beli batteri baru so time jalan tiba2 semua lampu termasuk lampu d meter jd malap dan xlma pandai mati setelah mati kan enjin 10minit kemudian bila kita on kunci hidup balik semua lampu..adakah masalah rectifier?sila email sya hyderjustinkp92@gmail.com
ReplyDeleteMoto ymha skuter ego aku tk bolh idup knape ye...cek cdi ok bateri ok aku cek api sprk plung ade kuat biru lgi api die bolh tk tolang dh pning dh aku skrang trsadai dh tk jlan plezz help me.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletehello bos,aku punya dash110 model repsol 2012, beteri kekadang jer chrging,kekadang msa jalan pandai padam,pastu lama punya lama baru dpat start blik,dia punya lampu AC semua xcukup terang,ari tu pergi kedai tauke ckap rosak magnet coil,pastu g kedai lain lak lain dia punyA rosak,klau dpat nk minta pendapat semua apa yg patut dilakukan,tkut pergi kedai lain nanti banyak lagi benda yg ditambah2 ckap rosak,kempis kocek daa,mohon pertolongan bro semua..
ReplyDeleteSalam saya pakai moto 125zr model 2015 , saya pnya motor ni susah nak start pagi pagi dan pada waktu hujan , kwn saya kata sbb enjin sjuk tpi mslhnya bila nk start je msti saya kene naikkan choke , susah jugk nk strt , spark plug saya bru je tukr tpi prob sma brlaku , kalau bole spe spe tau psl ni bgitau la , harp sngt dpt tau ape mslhnya
ReplyDeleteSlm,motor ex5 dream saya bila kena hujan atau basuh,kena lopak air semput dan mati..kalau basuh motor susah nk hidup..bl hujan pulak parking tempat tuduh start hidup blk..dah tukang coil magnet tp still sama jgk.
ReplyDeleteSlm,motor ex5 dream saya bila kena hujan atau basuh,kena lopak air semput dan mati..kalau basuh motor susah nk hidup..bl hujan pulak parking tempat tuduh start hidup blk..dah tukang coil magnet tp still sama jgk.
ReplyDeleteMinta maaf, nak tanya,starter coil moto saya rosak. Bawak pergi bengkel. Bila dah siap org bengkel mintak 90+.. Harga dia memang mahal ke?
ReplyDeleteSalam bro....vs125 sy ni,dh byk kali dia wat sy blik nek bus.... Power leh hlg tanpa dsgka...tgah bwa,tpasang lampu...trus snyap,Start lik... Mmg trak la..salu kdai kta...ooo dia xcas lik.Tukar la satu brg... 2bln... Jdi lik.Apa pndangan bro.? Moto ni nsib bek xsgkt tpi sg.ja..dak dlm sngai la tmpt dia...
ReplyDeleteSalam tn yg mulia..dh settle ke masalah vs tuan tu?sy hadapi masalah yg sama' Share ckt klu dh dettle
Deletebaru jumpa entry ni... sangat bagus dan penuh dgn info. thanks
ReplyDeleteTakmau cerita panjang lets we start اَلسَّلاَ مُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ sy naik moto 135lc,awal tahun motor break down so tk boleh start punya susah hati,so bawak p bengkel suruh pomen tengok dia check battry dn spark plug bila tukar battry baruuu alhamdulillah semua elok moto boleh gerakkkk selang dua tiga hariiiii start moto nk p kedai bila start je bunyi yg agak kuat memang tk boleh bawak motor so bt keputasan ihtiar banyak2 hantar kedai suruh pomen motor check dia cuba check buka segalanya try start enjin nk kenal pasti bunyi apa,pomen cakap ni blog woooo so dia bukak blog dia cakap blog tk elok sudah bengkok ada air masuk sebab tu bunyi macamtu,tanya dia kalau tukar berapa kena niii kalau blog ori lc mhl dlm 400 lebih dengar jp garu paloooooo huuuuu...dia check 1st apa yg rosak lg selain blog,valve pon bengkok kena tukar so da habis check da tengok apa yg rosak so total semua kena tukar baru arround rm820 pergggggghhhhhh bayar duit kereta sebulan lepassss niiii.ok deal dgn pomen satu hari sudah siap motor tuu...so selang dua tiga hariiiiii bila bawak je motor guna gear 4 asyik nk mati enjin bila berhenti moto enjin terus matiiii haaa pelikkkkkk niiiiii apakah yg berlakuuu...so pk pk mungkin timing rendah kot,hari jumaat niat nk p kedai moto selepas habis solat jumaat nk betulkan timing,start motor baru jalan berapa depaaa enjin matii haaaa sudahhhhhh try start enjin hidupppp jalan lg berapa depaaa enjin mati start punya start tk mahu hiduppppppppp pulaaaaakkkkkk apo kehal ni yobbb aku nk p jumaat ni so tinggal moto tepi jalan p jumaat jln kaki ada org baik hati dia tumpangkan lega jp..lepas habis jumaat abik motor tolak p kedai motor yg haritu tukar blog tanya apesal motor sy asyik bawak matiiiii lpstu sekrang tk boleh start kenapaaa yeee haritu baru je tukor blog bagai tkkn jd lain kot..pomen check try charge smula battry motor enjin hiduppp then dia cakapp ni coil bawah rosak sbb tu battey da lemah...nk tukar mhl rm150 baru je hari habis rm820 so bt keputusan charge battry sejam boleh hidup motor tuuu bawak balik,pomen ckp boleh tahan dlm sehari dua jeee niii.....so ceritanya adakah masalah battry atau coil????? Mohon pakar jawab yeee...terima kasihh اَلسَّلاَ مُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
ReplyDeletesalam.saya menggunakan motor ATV 200cc 4 lejang buatan china,saya ingin bertanya,kenapakah fius bateri seringkali putus
ReplyDeletebro cuba pakai fius 15v.. slalunya org pakai 10v merah tu kan? mungkin moto recharge over volt jd fius putus.. moto saya pun pernah jd mcm ni.. so saya up ckit volt fius tu..
Deletebro cuba pakai fius 15v.. slalunya org pakai 10v merah tu kan? mungkin moto recharge over volt jd fius putus.. moto saya pun pernah jd mcm ni.. so saya up ckit volt fius tu..
Deletevolt ke ampere
Deletethank you bro,saya dah cuba buat,ya berkesan
ReplyDeleteSya ada lagi satu soalan, sya pengguna atv 200cc manual buatan china
ReplyDeleteSya nak tya, sedang saya naik atv, tiba tiba mati ditgah jalan, saya rasakan bau terbakar pada bahagian engin, saya dapati kipas radiator terbakar, saya cba utk hidupkan semula, tapi gagal, langsung tidak boleh hidup, hon, signal, lampu tiadak berfungsi, saya dapati bateri terus menjadi kong, sya tukar bateri baru tanpa memasang balik fan radiator, akan tetapi, walaupun bateri baru, engin masih tidak hidup, hon, lampu, signal masih juga tidak berfungsi, harap bro dapat membantu
Salam..sy ad sdkt kemusykilan..motor kriss sy dh tkr bateri n starter relay tp msh xleh hdp guna starter..crank ad bnyi tp xnk hdp..mcm mn ye...
ReplyDeleteslam,masalah saya dah setel,puncanya adalah kerana ignition switch ,salah satu dari dua wire hitam dan merah putus atau shock circuit,lepas tukar switch tu,semuanya ok
ReplyDeleteSalam boss...sy ada masalah dgn motor lc135v1 sering kali kerap tukar plug. Wal hal xbeberapa la baru di tukar plug terus susah nk dihidupn plug sering itam dan berbwu petrol. Apakh punca nya tuan blh bgtahu tak?
ReplyDeleteDari pengalaman saya dalam bidang engine petrol jika spark plug selalu mati masalah pada timing carburitor tak stabil, minyak terlalu banyak sehinga tidak habis dibakar di dalam engine dan bisa mematikan spark plug.
DeleteSalam bos..skuter ego solariz aku semput kekadang ...da buat major servis...semua brg yg patut tukar dah tukar..tapi semput jgk..off enjin lps tu on balik ok kjp.. lps tu jd balik semputnye...apa masalah ye bos... mintak pencerahan..tq
ReplyDeleteSalam bos...skuter ego s Sya tak hidup...plag ada api...tapi tak tak hidup juga...apa masalah nya ya bos...kaboreta ada minyak...plag basah...
ReplyDeleteBila last overhaul bro?
DeleteSalam bro..saya pakai motor lc 135 v1 kebelakangan ni susah nak start guna stater mahupun kick stater pada awal pagi..terutama apabila motor kena hujan memang x boleh start hinggalah terpaksa saya buka nut untuk buang minyak buflo caberetor dan setelah di buang baru blh Start.motor baru tukar spark flug dan servis minyak hitam pun keadaan pada awal pagi pun adalah sama.mohon bantuan tq.
ReplyDeleteNak tanya. Fzi150 lampu Neutral (N) tak hidup. Starter tejan tak da function. Tarik clutch tekan sterter functiin macm biasa. Boleh hidup. Ada cut ke hika lampu N tak hidop motor fzi150 tahun 2017
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu..saya mohon jasa baik cikgu ingin bertanya..
ReplyDelete*motor kriss 110 baru lepas overhaul.
*karburetor baru beli.
Masalah saya kenapa timing karb x jumpa walau dh diservis cermat.puas saya setting namun gagal.motor saya masa baru nak jalan ada semput sentap.boleh cikgu tolong saya.karburetor skru mixture tidak boleh pusing 1 setengah pusingan.hanya diantara suku sahaja dari tutup baru timing ok itupun timing tidak memuaskan..saya buntu skrg.adakah tanda coil magnet nak kong atau sebaliknya.terima kasih cikgu.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete125 z Nak tnye lah punca kalau start boley hidup tpi nk gerak xboley
ReplyDeletekawasaki z250sl..lampu free gear lambat hidup..selagi tak hidup tak boleh start.bila tolak motor kedepan ke belakang baru nyala dan baru boleh start.kenapa ya
ReplyDeleteAslkm bos,,minta pendapat boleh dk starter EX5 guna ke sym. Apakah kesannya? T.ksih
ReplyDeleteSalam,saya ada sedikit persoalan berkenaan dengan motor saya yamaha lagenda,masaalahnya koil api tidak mengeluarkan walau sedikit api pun walaupun 2 ke 3 kali tukar koil baru,minta diperjelaskan bagi yg sudi...
ReplyDeletekenapa moto ego LC sy baru tukar bateri tapi starter still xjadi. mula2 tukar bateri tu elok je bleh guna starter,tapi bila esoknya saya nak pakai moto starter xboleh pakai xde bunyi langsung. apa masalah dia? tolong la dah xlarat nak start moto pakai kaki.
ReplyDeleteSalam nak tanya coil api plung warna merah ke atau biru..
ReplyDeleteTmpng tnye. Knpa lampu dkt meter . Lampu brek . horn . Signal xmnyala walaupon engine hidup . Lmpu dpn dan brlkng je yg mnyala . Bateri bru . Ap yg perlu periksa ye .
ReplyDeletebang nk tanya.. ada masalah ke kalao bateri x pakai
ReplyDeleteApa masalah motor tiba2 padam,n masa berhenti pun padam.
ReplyDeleteTolong beri tahu kat sahlya,apa sebab bila kite bagi signal dia kurang terang tapi bila kita pulas throttle dia makin terang tapi kelip2 nya laju..hon moto pun sama atas highway boleh bunyi tapi bila bawak slow dia takleh bunyi langsung,tolong tolong saya apa punca nya,moto 125zr cuma tukar cdi oren
ReplyDeleteCara nak terangkan lampu motor macam mana bro sekalian..perlu ke tambah relay kaki empat..
ReplyDeleteAssalam! Nk tanya kipas radiator nouvo lc sy x berenti, stat2 dh berpusing! Sy cari relay kipas tu x jumpa! Blh tlg bgtau kt mne ltk relay tu !Tkt kipas trbkr je
ReplyDeleteHello..boleh tolong tak.saya baru je beli Motor yamaha ego LC(lama tidak kena start selepas bateri kong).
ReplyDeletesaya cuba start tidak hidup.suda ganti bateri .n saya try cek plug.tiada api keluar dari plug.walaupun suda ganti.motor auto saya langsung xtaw nak repair or check.nak bawa p workshop motor tersadai di tengh2 bandar..
Nouvo lc 135. Lmpu oren kt meter hidup. Motor senggut2...mcm plug kurang api. Pastu trus xhidup...minta pncerahan ckit bossku..
ReplyDeleteSalam... Modenas karisma (old) tak ada supply elektrik. Bateri baru... Horn, signal, lampu msih nyala bila hidupkan enjin dengan starter kick. Apa masalah tu ... Minta pencerahan... Apa patut tukar...
ReplyDeleteMcm mna nak tahu rectifier atau magnet coil yg rosak
ReplyDeleteMoto aku check api dari coil magnet x de api.padahal coil magnet baru tukar
ReplyDeleteSama lah.. coil magnet da tukar.. coil plug still xde api jugak.. bro tahu x mcm mna nak settle kan masalah ni? Shared please
DeleteSama lah.. coil magnet da tukar.. coil plug still xde api jugak.. bro tahu x mcm mna nak settle kan masalah ni? Shared please
DeleteAsalammualaikum..saya guna Lc 135 v5 cdi apido coil plak racing apido plak racing.. kenapa jln hanya sampai 120 perkilometer.. sporket 15/35.
ReplyDeleteLc135v2 suda tukar coil magnet tapi api masi tiada apa masalah tu
ReplyDeleteAssalam..xsmpai 6bulan saya coil magnet saya kong kene tukar..apa mslhnya tu yer?
ReplyDelete2kali sudah tukar
DeleteSalam boss...lampu depan hidup tp malap..signal tak hidup bila bawak laju baru lampu terang dan signal berfungsi..mohon bantuan
ReplyDeleteMada on kunci tak ada lampu dekat meter dan bahagian aksesori lampu lain pun x pasang.. kenapa? Pereksa fius masih elok. Selalu jadi macam ni bila nak start moto pakai starter. Tiba tiba off
ReplyDeleteAssalamualaikum. Sy ada masalah mcmni lah. Ingat bateri prob. Dah tukar bateri baru, tak nyala langsung lampu kat panel tu. Nak tolak motor mcm dlm gmbr takde org boleh tolong plak tun ada ke kenal mana2 pomen yg jujur n boleh dtg rumah utk tgk motor sy ni? Lokasi shah alam
ReplyDeleteSalam bos. Moto yamaha 115fz ingiction sy starter dia bermasaalah. Bateri baru tukar. Semingu lps pakai starter x bole guna. Chek relay starter wayar dia panas. Apa puncanya ya
ReplyDeleteHello boss2 semua, nk tanya skit. Kenapa yer motosikal y15 tak nak hidup lepas tukar head n wiring baru, api ada, petrol pancut,marking betul. Minta bantuan boss2
ReplyDeleteSalam bang nak tanya sikit. Saya punya lc api kat plug ada. Minyak masuk dalam carb tpi motor xnk hidup.. Starter okey je tpi tknk hidup
ReplyDeletesalam bang,moto saya mr1..bila start exzoa meletup,pastu mati..bila dpt start,moto semput2..dan mati juga,pa punca die
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera semua.motor Kriss sy rosak xda apa PD plug...dh tukar plug & coil body baru tp masih pada apa jg...apa yg perlu sy buat seterusnya
ReplyDeleteTumpang tanya, honn, signals, lampu depan ok, guna kaki start pn xhidup jga, mcm mn tu...
ReplyDeletesalam boss nak tanya.saya baru tukar bateri lc135 lepas tu lampu jadi malap terus n bila mati agak susah nak start. kadang2 lampu x idop langsung tu mcm mane eh boss
ReplyDeleteAssalam tuan, motor kriss 110, bateri Dan pluq baru.. Maseh x buleh start. Lampu signal hon.. Kuat Dan terang..
ReplyDeleteApa masaalahnye, adakah coil maqnet atau rectifier. T. Kaseh
Assalam boss, nak tanya bos, motor sudah 4 tahun lebih dan bila start agak susah.. Bateri baru, rectifier baru tapi masih juga bateri tu tak masuk cas.. Tetap kong.. Apa masalah dia boss?
ReplyDeletessalam bos,masalah saya srl 110 saya tak dapat dimatikan walaupun switch ignition sudah off..dan boleh start tanpa on ignition
ReplyDeleteSy punya motor mr2 tiada karen dari Coil magnet..dan sy beli coil magnet baru pun Masih tiada karen dari coil magnet..sy derect cek cabut wayar dari Coil magnet pastu cek tiada karen..Apa masalh lagi ni..sebb dari coil magnet yg tiada karen..adakah coil magnet yg baru beli tidak bgus?
ReplyDeletenak tanya ada sape ii tau x pasal wiring sebab petang tadi okey pastu tiba ii on kunci semua lampu kat meter x nyala bole hidup tapi kena guna kickstarter klau ada sape ii tau bole x reply
ReplyDeleteFius bateri putus
DeleteSalam boss nak tanya lcv1 kalau enjin hidup baru lampu 'N'(hijau) nyala apa problem ya ? Lepas tu sy telah tukar wiring ac ke dc melalui suis kunci tetap perlu enjin hidup baru lampu depan dan dada nyala. Sebab setahu sy jika dah tukar ac ke dc just on suis kunci sahaja lampu dah boleh nyala. Boleh bagi pencerahan. Tqvm
ReplyDeletePlease share more contents....
ReplyDeleteacoustic foam
Nak tanya apa punca magnet coil baru pun bila diuji tak ada juga api spark keluar. Saya uji dengan cara sentuh wayar ke bodi dan start tanpa on kunci....
ReplyDelete