Pages

Wednesday, August 3, 2011

Tip periksa kerosakan dan Servis Radiator


Pertanyaan yang diajukan

ozie: Ade kemuskilan skit bro, radiator tsumbat nih.over tempacure.camner nk tau tsumbat.errr ! tgk air tak jalan pun. enjin idup tapi folw air dlm radiator tak gerak pun.camner nak servis ni nk kna buat flushing radiator tau tukar baru ?

Jawapan kami..
Thanks bertanya ozie ye..agak sukar nak jawab sebab tak mahir dalam bab-bab kerosakan ni.. cuma saya dapat bagi pandangan macam kat bawah ni..

Radiator adalah system terpenting kerana tanpanya enjin boleh terbakar atau overhead, fungsinya adalah menyejukan didalam system enjin, supaya tidak terlalu panas, Ada banyak punca yang menyebabkan suhu tempacure kenderaan korang naik (Overheat) punca- punca dia adalah air kurang, kipas tidak berfungsi dengan baik, radiator sumbat air tidak dapat berjalan dengan sempurna, thermostat jem air tidak dapat berjalan, penutup radiator atau cap sudah rosak, Ini mungkin adalah sebab-sebab tempacure kenderaan naik, untuk pengesahan lebih lanjut sila hantar kenderaan korang ke bengkel radiator yang berdekatan

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Tip periksa kerosakan dan Servis Radiator

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Tip Macam mana nak periksa Kerosakan Radiator
1. Air kurang, sebab air kurang mungkin radiator Korang mengalami kebocoran.
2. Kipas tidak berfungsi dengan baik, mungkin karbon motor sudah haus sebab itu kipas tidakdapat berfungsi lagi, mungkin juga fius yang mengawal kipas untuk automatik ade problem kot.

3. Radiator sumbat, radiator mempunyai tiup-tiup kecil untuk air dapat melaluinya, jika tiup-tiup tersebut tersumbat air tidak dapat berjalan dengan lancar, jadi hantarlah kenderaan korang untuk pemeriksaan lanjut.
4.
Air tidak dapat berjalan dengan lancar, ia boleh terjadi puncanya adalah mengalami karat pada thermostat tersebut, macam mana kita nak tahu? korang boleh pegang hose pipe atas dan hose pipe bawah, jika hose pipe atas panas dan hose pipe bawah sejuk, kemungkinan thermostat kenderaan korang jem.

5. Penutup radiator atau cap, jika penutup radiator sudah rosak korang boleh cek, korang cabut paip kecil yang bersambung ke tangki simpanan, korang tekan pedal minyak, jika air banyak keluar dari paip kecil tersebut kemungkinan penutup atau cap radiator korang rosak, cuba tukar penutup tersebut, harga anggaran dalam RM10 hingga RM20 tengok jenis dan kualiti cap tersebut, jika air tetap keluar, munkin radiator anda sumbat, hantarlah kenderaan anda ke bengkel untuk pemeriksaan.

6.Cuba korang check water pump...cara dia masa start pagi-pagi tu bukak cap radiator tu...klu memang nampak air dalam radiator tak gerak langsung atau terpancut air keluar .. makna nye ada kemungkinan water pump rosak...


_______________________________
Pemeriksaan Dengan Radiator Pressure Tester gauge
Kalau ada alat "Radiator Pressure Tester gauge" lagi senang boleh check keadaan radiator korang sama ada mengalami kebocoran atau tidak.. So senang lah nak kesan dan mencari punca masalah tersebut.. mungkin juga terjadi kebocoran sangat halus pada radiator yg tidak mudah terlihat secara kasat mata.

Pemeriksaan kebocoran cooling system yang tak nampak melalui mata kasar perlu di buat pressure test menggunakan pressure test gauge.first... kena masukkan coolant bewarna bila tambah air. Lepas itu periksa kat mana kesan kebocoran sekeliling radiator dan spare tank.
(Ini boleh dilakukan dengan bantuan woksyop yang ada alat ini)..
_______________________________
Sila Servis Radiator Korang
Apa-pun sebagai langkah yang lebih terjamin hantar kereta korang ke makanik bengkel yang menyediakan perkhidmatan Servis welding dan cuci Radiator ni..Selalunya makanik akan cek, water pum, host paip, dan top tank, jika tiada kebocoran disitu dan tidak dapat mengesan, makanik akan buka radiator tersebut untuk test dengan menggunakan tekanan angin dan di masukan kedalam air untuk mengesan kebocoran, disitu makanik akan melihat ada kebocoran atau tidak pada radiator tersebut, jika ada kebocoran, makanik akan welding ditempat yang bocor.


Kalau kat bengkel Servis welding dan cuci Radiator ni.. mekanik tersebut akan menanggalkan part dan bahagian radiator, satu persatu dia cabut sampai terbarai dia tanggalkan dengan mencairkan penyambung patri timah pada radiator tersebut..

Proses mencuci tiub saluran air dalam tangki. Rod besi nipis digunakan untuk menjolok keluar karat dan kotoran mendapan dalam tiub setelah bertahun tahun penggunaan. Cucian kesan cat dan kotoran menggunakan chemical untuk menanggalkan keladak degil yang melekat dan tersumbat tu.. Nampak lah keladak yang menyumbat tu keluar semua...
Kemudian mana mana tempat yang bocor pada radiator tu makanik tu tampal balik tempat bocor tu dengan welding ditempat yang bocor.. Pastu bila dah siap, cantumkan balik dengan menyambungkan patri timah pada radiator tersebut.. Anggaran harga servis radiator ni antara RM 70 hingga RM 150 kot , ikut kerosakan yang dialami..
_______________________________
Jenis-jenis Radiator Kereta
Apa pun kena tengok jugak Korang punya kereta menggunakan Radiator jenis apa..Radiator jenis cooper ,Kalau radiator jenis core cooper dan tank atas dan bawah juga cooper, lebih senang dibaiki jika mengalami kebocoran disemua sudut dan boleh welding dengan menggunakan timah khas untuk menampal kebocoran tersebut.

Tapi ia berlainan dengan radiator proton wira ,wira origanal core cooper tapi tank atas dan tank bawah adalah plastik, jika berlaku kebocoran pada tank atas atau bawah terpaksa di tukar 1 set tank tersebut sebab plastik mana lah boleh di baiki.. mungkin harga anggaran didalam RM140++, Tetapi kalau guna radiator aluminium, jika core dan tank yang bocor boleh di baiki tetapi jika plat yang bocor, ia tidak boleh di baiki lagi, jadi ia kene diganti dengan yang baru..


Flusing dalam enjin
Ada sesetengah bengkel yang siap cuci cooling sistem korang dalam enjin dengan menggunakan flusing air tekanan tinggi .. First makanik tu buka hose pipe radiator atas bawah kemudian sambung pada mesin flusing tu cuci dalam enjin sistem kereta korang..Tekanan air Rolling masuk dan keluar.. So mesin flusing ni cuci dalam enjin melalui kesemua saluran hose pipe, liang block , water pump dan thermostat..jadi keluarlah keladak yang menyumbat cooling sistem dalam enjin korang.. Anggaran kos Flusing enjin ni mungkin dalam lingkungan RM 70 kot..
_______________________________
PERINGATAN PENTING
****Adalah di syorkan Radiator Coolant -sebotol RM8-RM15... selalunya warna hijau! Coolant - tukar tiap-tiap 20,000km. Nak tukar tiap-tiap 50,000km pun boleh dengan syarat guna air suling or RO water.

Jadi sebagai langkah awal...Periksa jumlah air radiator dalam tangki setiap minggu atau kalau boleh kerap kali . Jumlah air radiator harus berada pada aras min dan max, tambahkan jika kurang.Buka tutup radiator dan periksa jumlah air radiator harus penuh, tambahkan jika kurang ..Sekali gus kita dapat mengesan kerosakan yang berlaku dan mencegahnya lebih awal... KALAU berlaku tanda-tanda kerosakan atau kebocoran cepat-cepatlah cari mekanik yang boleh baiki kerosakan tersebut... Sebelum Kereta korang jadi

Ada tak cadangan lain-lain yang boleh membantu boleh lah korang kongsi ye kat sini
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks...

62 comments:

  1. radiator mmg penting..ade pe2 hal hantat servis kedai je..klu bikin sendiri lagi teruk rasenya..haha

    ReplyDelete
  2. sama macam prince di atas. apa2 hantar kedai. sendiri x reti bikin. setakat nak cek air dgn minyak hitam tau la,hahhahaa

    ReplyDelete
  3. salam
    alamak.. radiator
    metang ape nih
    hehhehehe... xtahu la sbb xpenah ade kereta
    hehhee

    http://nash121.blogspot.com/2011/08/iklan-ramadhan-8tv-dan-terbaru-tv9-pula.html

    ReplyDelete
  4. Pada aku takt nak servis sendiri tak de halnya...biasa jek tu...tp klau dh tersumbat mmg kene bg kat pakar laa..

    ReplyDelete
  5. kalau laaaa
    benda ni jadik kat aku..
    mampos!

    kena roger ko la bro~

    ReplyDelete
  6. Kalau kita gi servis kereta secara regular di Proton Service, diorang tak advise ker sama ada radiator kita perlu diservis ke tidak?

    I tahu guna kereta jer, tapi tak reti nak tengok-tengokkan enjinnya...

    ReplyDelete
  7. oo camtu fungsi radiator.. parah la klu xth pape..huhu

    ReplyDelete
  8. salam..
    info berguna untuk semua pemandu nih..he he..bab water pam tu selalu kena lah kereta lama saya.

    ReplyDelete
  9. wahhh .. !!
    bro pakar bab2 kereta rupanya .. huhu :)

    ReplyDelete
  10. nice info.. kene taw bnde ni, nnti jadi kt kita,mula la.. haha

    ReplyDelete
  11. air radiator wajib periksa seminggu sekali..kalu tak abis la..air kering pun tak perasan..hehhehe

    ReplyDelete
  12. Nice sharing. :). Terima kasih utk prkongsian ni,Amat berguna entri ni bla sy ada kereta nnt.^^

    ReplyDelete
  13. Aku takder kereta. Tapi ada motor kecik guna radiator. Dulu ada masalah dgn TPS, asik menyala jek lampu radiator. Mula2 ngatkan radiator kong. Rupanya fius TPS tu jek yg problem. Selamat...

    ReplyDelete
  14. setakat ni kereta kami radiator tak buat hal lg..
    mungkin kereta jenama jepun kot, lebih tahan lasak..:)

    ReplyDelete
  15. errr...sy tk pernh ambil tau pasal ni... :(

    ReplyDelete
  16. kena rajin cek air nie...

    ReplyDelete
  17. mcm2 ada eh! kalau nak pasang radio kat kereta mcm mana ko thu x? sbb ayah aku dia beli radio baru dia ingatkan senang psng rupanya susah? hehe saja tnya ko..

    ReplyDelete
  18. hehe salu sy cek air radiator tu :)

    btw thanks infonye ^^

    ReplyDelete
  19. awas.. jangan bukak cap radiator time engine tengah panas melainkan anda sudah bersedia untuk bergelar ''pirate of karibean''..

    ReplyDelete
  20. pernah bocor sekali..pergi hantar welding je

    ReplyDelete
  21. Aku biasa check air time nk balik kg je, kalu tak memang jarang la bukak bonet kete.

    ReplyDelete
  22. Kalau tempeture enjin tu dah naik tu berwaspadalah sebelum kereta berasap macam dalam gambar tu.. Hehehe :)

    P/s: Maaf lama tak menyinggah sini. Tira sibuk baru-baru ni :)

    ReplyDelete
  23. selamat hari raya tuan rumah..terima kasih beri tip2 kenderaan..insyallah kalo ada masalah leh rujuk blog ni

    ReplyDelete
  24. Salam Aidil Fitri bro,

    kerosakan pada kereta saya berpunca daripada masalah pada radiator tu..

    awal bulan Julai saya telah hantar kereta untuk servis sebab dah melebihi 20,000km..yang masalahnya sekarang belum sampai dua bulan sekali lagi kereta saya kena masuk bengkel milik pengedar iaitu Proton Edar cawangan Miri.

    Sebabnya penutup radiator hilang selepas service dilakukan. Kesilapan saya ialah terlalu yakin dengan pekerja dibengkel berkenaan kerana sering menganggap mereka sebagai pekerja yang profesional dan terlatih. Oleh itu saya sendiri tidak akan lagi membuat pemeriksaan semula pada setiap tempat tertentu dibahagian injin kereta.

    Menurut pihak dibengkel Proton Edar, injin kereta saya terpaksa kena ganti dengan yang baru, harga sekitar RM3000 lebih termasuk minyak serta gasket. Bulan Julai baru servis kena bayar RM579.00...saya rasa seperti betul2 tertipu.

    Patutlah ramai kawan2 nasihatkan saya, kalau dah habis tempoh 3 kali buat servis percuma kat bengkel Proton Edar, jadi untuk kali yang seterusnya tak usah lagi sebab selain harga mahal, mutu perkhidamatan di bengkel Proton Edar memang remeh kerana mereka semua makan gaji bulan bukan seperti dibengkel biasa tepi jalan yang tidak mahu buat kerja "cincai-cincai"...

    Apa yang patut saya lakukan seterusnya bro...? adakah wajar saya buat aduan kat Tribunal Tuntutan Pengguna sebab saya sebagai pengguna rasa sudah terpedaya oleh pembekal?

    ReplyDelete
  25. Injin kereta saya sudah tidak dapat dihidupkan lagi...menurut pihak bengkel, masalah kerana head telah bengkok.. apalah,,,

    ReplyDelete
  26. bro nie aq nak tanya sikit pasal air coolant nie.. minta pandangan betul ker tak..

    ada kwn cakap kalau radiator kita dah karat baik jangan pakai coolant psl coolant + karat akan rosakkan radiator.. kekalkan aje tak pakai coolant sampai radiator tue di servis atau tuko baru

    sebelum aku letak coolant radiator kereta aku tak pakai pun... nak lagi baik dia pesan gunakan air RO atau air mineral... air paip yang menyebabkan dalam radiator mudah karat...

    minta pandangan bro?

    ReplyDelete
  27. stkt radiator kurang air tu blhlah toup-up2..
    kalau bocor mau bocro kepala nk pq..lagi2 tgh mlm!!

    ReplyDelete
  28. kereta sy alami masalah air kurang pada radiator, bila tambah air, tangki simpanan sy menjadi penuh tahap max smpi ke penutup. air di radiator kurang balik. namun suhu tempacure tidak naik.apekah masalah sebenar kereta saya.

    ReplyDelete
  29. klau nak topup kena isi kt tangki atau kena buka penutup radiator tu?

    ReplyDelete
  30. salam, radiator gua baru servis sbb bocor then dh jmpe yg bocor tu, casing plastik bawah yg bocor, dh tukar...tp air msh kurang jugak..pening derr....ade idea takkkk?

    ReplyDelete
  31. Mineral water dan RO water tak boleh digunakan utk radiator. Mineral water mengandungi garam galian semula jadi yg menyebabkan karat. RO (reverse osmosis) water pula adalah dari jenis 'soft water' atau 'air lembut'. Sifat soft water ini ialah menghakis (bukan menghakis mcm asid). Bahan logam akan terlarut sikit demi sedikit.

    Air yg paling sesuai ialah 'distilled water' yg dijual dlm botol bertudung putih. Air ini kandungan mineralnya ialah 0% dan tiada klorin (penyebab karat).

    ReplyDelete
  32. Bro..ajar cara bukak radiator pulak...dari a sampai z

    ReplyDelete
  33. Bro..ajar cara bukak radiator pulak...dari a sampai z

    ReplyDelete
  34. salam, sy pernah tgk rancang omputih kat tv, radiator kereta mereka bocor ketika di kawasan pendalaman... antara ikhtiar terakhir ialah mereka masukkan sebiji telur ayam mentah ke dalam radiator ... kulit telur dibuang n jgn pulak masukkan kulit telur..... telor ayam itu mengeras n dapat tutup kebocoran sementara mereka dpt meneruskan perjalanan ke bengkel untuk dibaiki....kisah benar

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum bang..temprature kereta saya saga flx menunjukan 2 bar walaupun dah 2 jam kereta berhenti.adakah itu narmal atau sebaliknya?? terima kasih.

    ReplyDelete
  36. Salam bro..masalah kereta avanza 1.3 saya ni..temperature tak naik,mmg cantik jer temperature nyer.. enjin pun jalan cantik...cuma air kat tangki simpanan kena selalu top up..2-3 hari sekali...nak kata cap radiator rosak.. temperature ok,nak kata water pump temperature pun cantik tak kan ada masalah water pump...?masalah saya hanya resovoir (tangki simpanan selalu nak kena tgk tambah air) kenapa yer?

    ReplyDelete
  37. Salam.knp kereta wira 1.6 sy air radiator di tangki simpanan kluar overheat .cek kipas dh sensor kipas berfungsi.mungkinkah water pum rosak?

    ReplyDelete
  38. Salam.knp kereta wira 1.6 sy air radiator di tangki simpanan kluar overheat .cek kipas dh sensor kipas berfungsi.mungkinkah water pum rosak?

    ReplyDelete
  39. salam sy nk tnya mslh kereta sy..sy mngunakan jentera satria neo 1.6..sy ad mslh temp gila kjp naek kjp turun..jarum temp to hmpir 100°c ..sy dah tuka moto water pum,moto blower,radiator,thermostat,moto fan,cap radiator,gasket head tp ttp gila temp sy..pomen ckp temp sy xd mslh wayaring? tp bacaan fc sy bru 6.6..klu sy on ac lg cpt temp sy naek..mcm mn ye sy nk selesaikn mslh kereta malaysia sy ny?ad spe2 blh bg pndangn x?

    ReplyDelete
  40. as salam,nak tanya kenapa..air rodiator saya kurang? sebab masa saya isi air kat radiator..bila saya jalan2 and mati kan injin kosong air rodiator saya.water pump saya sudah gnti..hos saya sudah ganti.myb rodiator saya kecil kot.pasal saya pakai injin sr20 det turbo...and rodiator saya nissan suny b13 punya...

    ReplyDelete
  41. Curik gambar blog gua xde bg credit. Siot je..hehehe

    ReplyDelete
  42. Salam.radiator sumnbat biasanyer saya flushing guna minyak tanah.....hose atas Dan bawah sambung bagi panjang Dan masukkan kedua dua hose dalam satu baldi..,.hidupkan enjin..air akan rotate.,setelah rotate untuk seketika masukkan minyak tanah 1/2 litre dalam baldi tu....kita akan dapat lihat air menjadi keruh..(karat keluar)biar selama 5 minit.,pastikan kedua dua hose senantiasa berada dalam baldi ......setelah itu...matikan injin dan tukar air baru ....Dan hidupkan injin....ulang preses Ini hingga air nampak air dalam baldi bersih....masa proses Ini jangan masuk minyak tanah.....yang eloknyer lakukan routine Ini setiap enam bukan sekali........"”PS::COOLENT....pastikan tiada ayat "ANTI-FREEZE" yang tertulis pada botol COOLENT yang kita beli......

    ReplyDelete
  43. Radiotor kereta saya ada masalah..berlaku kebocoran. Kereta saya adalah Cheverolat Aveo 1.5.saya tinggal di kepong..mana workshop yg terdekat?minta tolong..

    ReplyDelete
  44. Baru lepas servis radiator honda jazz. tukar cover radiator plastik yg atas tu je. sekali kena caj rm 290. bapak lah

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum, Salam ukwah, dan salam perkenalan pada admin...
    Sy nk tanya msaalah radiator sy dlm masa 2 bulan ni da 4x tukar,mngu lepas hari Rabu sy baru tukar cap radiator dan radiator, pastu semalam kete sy over heat lg, pasal air xde, tp sbelum ni mekanik tu ckp xde pape bocor pun... Dan lagi satu masalah aircond kadang ada kadang xde, then bila aircond tu hidup atau kipas start pusing engin keta sy jd mcm smput nk mati je... Boleh tolong bantu sy tak, sbb sy xbrapa tahu bab2 automotif ni... TERIMA KASIH PADA ADMIN YG MEMBACA DAN MUNGKIN AKAN BERI SY SEDIKIT INFO PASAL MSALAH KRETA SY... smoga Allah beri kan korg lebih ilmu dan hati yg tenang krana membantu sy dan pembaca yg cuba mengambil info... Insyaallah perkongsian tentang ini sangat bermanfaat pada org2 yg tdk tahu menahu pasal automotif.. Sekian... Salam😃

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum, Salam ukwah, dan salam perkenalan pada admin...
    Sy nk tanya msaalah radiator sy dlm masa 2 bulan ni da 4x tukar,mngu lepas hari Rabu sy baru tukar cap radiator dan radiator, pastu semalam kete sy over heat lg, pasal air xde, tp sbelum ni mekanik tu ckp xde pape bocor pun... Dan lagi satu masalah aircond kadang ada kadang xde, then bila aircond tu hidup atau kipas start pusing engin keta sy jd mcm smput nk mati je... Boleh tolong bantu sy tak, sbb sy xbrapa tahu bab2 automotif ni... TERIMA KASIH PADA ADMIN YG MEMBACA DAN MUNGKIN AKAN BERI SY SEDIKIT INFO PASAL MSALAH KRETA SY... smoga Allah beri kan korg lebih ilmu dan hati yg tenang krana membantu sy dan pembaca yg cuba mengambil info... Insyaallah perkongsian tentang ini sangat bermanfaat pada org2 yg tdk tahu menahu pasal automotif.. Sekian... Salam😃

    ReplyDelete
  47. Air coolant yang mana lgi bagus????. Hijau ke merah???.

    ReplyDelete
  48. Air coolant yang mana lgi bagus????. Hijau ke merah???.

    ReplyDelete
  49. Klu screw minyak hitam loose nak baiki macam mana..

    ReplyDelete
  50. info yg berguna dan serba sedikit dapat membantu utk diri sendiri dan org lain kelak..
    Cuma aku ada sedikit ilmu nk dikongsi kan. itu jika yg bersetuju dan bminat.. Tak de lah istimewa mana pun tips aku ni, cuma berkaitan flushing cooling system jer.. kebiasaannya, 1tahun sekali aku akan cuci enjin kereta hanya guna kan 2@3botol besar Coca-Cola 1.5L. Caranya adalah, semasa enjin keadaan sejuk, bukakan pin skru kekunci salur keluar di bahagian bawah belakang radiator.. dan seterusnya bukakan juga radiator cap atas utk percepatkan air keluar. Hidupkan enjin kereta lebih kurang 5-10minit supaya semua air dlm enjin juga turut serta keluar melalui salur pin kekunci radiator tu. bila keadaan radiator telah sejuk semula. Pasangkan kekunci skru yg dibuka awalan tadi, kemudian masukkan air Coca-Cola mengikut keperluan yg dikehendaki enjin kereta pastikan anda hidupkan enjin kerana Coca-Cola tu dpt memenuhi semua ruang coolant sedia ada termasuk di dalam tangki simpanan. biarkan Coca-Cola dlm system enjin anda bekerja melebihi 20KM-50KM.tp aku amalkan sehingga 70KM lebih kurang 3-4hari aku ulang alik ke tempat kerja.. setelah itu, pastikan anda carikan tempat lapang yg sesuai untuk membuang Coca-Cola flushing itu yg dianggap Setaraf produk chemical di pasaran kerana anda akan dapati hasilnya adalah air Coca-Cola tersebut bertukar menjadi air tanah merah ataupun air karat yg di luar sangkaan anda. ini kerana Soda Coca-Cola telah bertindak balas mengikis keladak kotoran di setiap ruang system cooling kereta anda. Tp harus di ingat, jgn terlalu kerap lakukannya dlm setahun. memadai 1-2kali sahaja dlm setahun bagi memastikan jangka hayat radiator kereta anda tidak terhakis terlalu awal sebelum tiba usianya.

    ReplyDelete
  51. Like my car (viva). Temperature tak naik. Tp tiap2 hari kne top up air kt radiator. Sy syak mmg ada kebocoran. Then bila kereta bergerak mesti tersengguk2 like kuda. Then one more problem is engine selalu sgt mati2 time kereta tgh bergerak. Stresssss giler ! Apa masalah dgn kereta sy ni ya ? Agak2 berapa anggaran kos repair ? Mmg nak hantar bengkel tp hold dlu sbb duit nak guna utk yg lebih penting. Dgn nak raya lagi ni kan. Aduhhh sedihnyaaaa 😭😭😭

    ReplyDelete
  52. Saya nak tnye,kenapa bila enjin start , air running mmang running tpi air kurng running cm bertakung je atas tu tpi bila kipas radiator jalan baru air smua jalan

    ReplyDelete
  53. Assallammualaikum.. Saya nk bertanya saya baru shj service radiator, tukar air coolant baru, tukar penutup radiator baru, hose paip atas nd bawah baru nd thermostat baru.. Sampai di rumah ada keluar air coolant macam keluar air paip shj.. Pe yg terjadi sebenarnye???

    ReplyDelete
  54. Assallammualaikum.. Saya nk bertanya saya baru shj service radiator, tukar air coolant baru, tukar penutup radiator baru, hose paip atas nd bawah baru nd thermostat baru.. Sampai di rumah ada keluar air coolant macam keluar air paip shj.. Pe yg terjadi sebenarnye???

    ReplyDelete
  55. Assallammualaikum.. Saya nk bertanya saya baru shj service radiator, tukar air coolant baru, tukar penutup radiator baru, hose paip atas nd bawah baru nd thermostat baru.. Sampai di rumah ada keluar air coolant macam keluar air paip shj.. Pe yg terjadi sebenarnye???

    ReplyDelete
  56. Kalau start enjin 10 mnit suhu naik tnggi apa maksudnya? kalau bawa jalan terus pergi ke Line Merah. Kipas gerak jer tapi sekejap ( gerak tak smpai 1 mnit, Berhenti tak sampai 1 minit) Taktau lah normal ke kipas tu. Yg pening skrg.. Suhu tinggi walaupun start enjin 10 mnit.. Apalagi bawa di jalan.. Kadang2 suhu terlalu tinggi smpai tahap merah

    ReplyDelete