Friday, May 28, 2010

Nombor Plat Kenderaan

Nombor Kereta Mengikut Kepercayaan Fung Shui Cina...
Angka lapan dalam dunia feng shui di sebut sebagai bintang kekayaan .Ada juga yang menggelarnya sebagai bintang putih yang sentiasa bertuah dan penuh keajaiban.Menggunakan angka lapan dalam kehidupan seharian dilihat sebagai kelebihan dan seseorang itu mampu mendapat keuntungan yang tidak disangka-sangka. Nampak macam sama dengan yang tadi, tapi sebenarnya lain. Tengok betul-betul 8888 tu..Yang ini sebenarnya gua dah confuse. Tak tau mana satu B mana satu 8. Semua nampak sama
Nombor lapan ini kalau digandingkan bersama angka satu atau enam, juga dianggap sebagai bagus.nombor lapan sentiasa menjadi rebutan masyarakat Cina kerana ia ditafsirkan sebagai lambang infiniti iaitu sesuatu yang tiada penghujung.Mengapa angka 8 dikatakan angka yang istimewa? Mengikut Feng Shui cina angka 8 merupakan angka bertuah. Sebutan angka 8 dalam bahasa cina seakan-akan bermaksud ‘peningkatan’ serta ‘kemakmuran’ angka 8 diwakili dengan simbol ‘Yin’ dan ‘Yang’.
Nombor Feng Shui
Feng Shui sendiri berasal dari gabungan kata dalam bahasa Mandarin, dimana Feng artinya angin (arah) dan Shui Air (Tempat), yang dapat disebut sebagai ramalan atau analisa terhadap tempat atau arah Beberapa masyarakat cina percaya bahawa dengan nombor hoki (Nombor Hoki belum tentu nombor cantik)
Mengikut Numerologi Cina lagi, setiap nombor mempunyai elemennya tersendiri.
Angka 1 mempunyai elemen Air.
Angka 2, 5 dan 8 – Bumi.
Angka 3 & 4 – Kayu.
Angka 6 & 7 – Besi
Angka 9 - Api.
Angka 8 yang mempunyai elemen bumi bermaksud memberikan kestabilan serta meningkatkan keazaman untuk mencapai kejayaan

Dalam perhitungan feng shui, nombor boleh ditafsirkan sebagai berikut :
Angka 1 bererti : Satu , satu-satunya, saya, diri sendiri,
Angka 2 bererti : Mudah, senang, tidak sulit
Angka 3 bererti : Menemukan, mendapatkan, hidup
Angka 4 bererti : Mati, miskin, susah
Angka 5 bererti : Tidak akan, tidak pernah, tidak boleh
Angka 6 bererti : Menuju, akan
Angka 7 bererti : Tepat, Hoki, Pasti, ketuhanan.
Angka 8 bererti : MakmurAngka 9 bererti : Sukses, panjang, lama

Kombinasi angka beraneka ragam maksudnya
berdasarkan tafsiran dari feng shui tersebut, misalnya
168 ertinya saya akan makmur
328 ertinya menemukan kemudahan untuk makmur
28 ertinya mudah makmur
54 ertinya tidak akan susah, tidak akan miskin
78 ertinya pasti makmur
Tapi number paling best ialah 3889!!! maknanya ialah Dapat Tuah, Tuah Itu Berterusan!!!

Nombor yang dijauhi seperti :
64 ertinya akan miskin
74 ertinya pasti miskin
58 ertinya tidak akan makmur
24 ertinya mudah mati
34 ertinya hidup susah
angka 69 , walaupun jika diertikan akan sukses, tetapi dalam feng shui tidak berartidemikian. angka 77 orang yang memiliki angka 77, orangnya banyak cakap kosong. Tak leh percaya..
Nombor 4 menurut Feng Shui
Tapi jika anda percaya, jangan menempatkan angka 4 di belakang nomor nombor anda, karena menurut feng shui, ertinya tidak baik.Nombor cantik bukan berarti nombor hoki, coba anda lihat angka 6464, cantik bukan ? tapi ertinya akan miskin berulang ulang, ataupun angka 5588 yang artinya tidak akan makmur. Karena tidak semua nombor cantik itu hoki, jika anda percaya, berhati hatilah untuk memilih nombor, apalagi diketahui nombor cantik yang sebenarnya merupakan angka tidak hoki.
Kod Kawasan Selepas Malaysia mencapai kemerdekaan, pada tahun 1967, Malaysia menggunakan kod pendaftaran kenderaan yang ditetapkan iaitu MAL. Pada zaman sebelum merdeka, kod pendaftaran kenderaan ialah FM (Federated Malays States) pada 1957 dan PTM (Perseketuan Tanah Malayu) antara tahun 1957 dan 1967.

Adakah anda tahu bahawa negeri Perak mendapat prefix A kerana dipercayai residen pertama British yang menggunakan kenderaan bermotor diikuti dengan Selangor (B), Pahang (C) dan seterusnnya. Negeri lain seperti Pulau Pinang menggunakan awalan P kerana menggunakan awalan ejaan negeri masing-masing. Memandangkan Malaysia mempunyai 14 buah negeri dan wilayah persekutuan, huruf awalan digunakan bagi membezakan setiap negeri, wilayah dan kawasan dalam sesebuah negeri.

Rekod plat Kereta termahal di Malaysia
Nombor TAY 1 memperoleh bidaan tertinggi di Malaysia setakat ini iaitu RM220,000.. Harga bidaan itu mengatasi harga untuk nombor plat tertinggi sebelum ini iaitu TAN 1 yang bernilai RM200,090 . di ikuti pula ketiga termahal adalah no plat JJJ 1, RM120,000..TAX 1 sebanyak RM 165,000 dan TAY 8 sebanyak RM62,000

NOMBOR TEMPAT PERTAMA TERMAHAL

NOMBOR TEMPAT KEDUA TERMAHAL
NOMBOR TEMPAT KETIGA TERMAHALApa yang pasti ada yang sanggup membida dengan menempah nombor pendaftaran sehingga harga ribu-ribu Kat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Pemilik boleh mendapatkan nombor yang dihajati melalui proses tender, belian terus, melalui skrin atau melalui nombor-nombor yang tidak dituntut.

Mari lihat bentuk nombor Plat kenderaan Malaysia...
Nombor Plat kenderaan Rasmi Sultan dan VVIP
Kalau Kenderaan Rasmi Sultan-Sultan memang tak ade nombor.... begitu juga kenderaan Rasmi Perdana Menteri... V.V.I.P terkecuali lah.... Sapa berani tegur... Nombor Plat kenderaan Artis & Aktres Popular..
Artis pun dah pakai Nombor cantik-cantik ... Jangan tak percaya ada aktres beli plat nombor kereta lebih RM 50,000... jangan tak cayani.. bukan Gosip ye.. skrg bleh pakai private number..mcm MAF14 bleh jd MAFIA..tp harge tender paham2 je la.. Menurut Gosip MAF14 azhar sulaiman punya ...dah banyak bertukar tangan

Nombor Pendaftaran Kontraversi
Ada gak yang ambik nombor Pendaftaran yang Sensore, bikin gempak
Tak Sanggup Nak Labur Duit Semata-mata beli nombor plate ni

Nombor Pendaftaran yang kami anggap istimewa

nombor paling mahal ialah 1,7,8,9 ..mau puluh ribu gak..klu single..perrgghh..leh beli rumah kos rendah pun aderr..tu beli huruf/abjad lagi...Yang ni Nombor single hanya letak kat motor EX5 aje... CehhhNombor plete lebih mahal dari harga keta.ni antara nombor plate pelik2 dan menarikNombor Pendaftaran Singkatan Nama

mmmm.... berapa riban diorang tender nombor ni?

Nombor pendaftaran yang bagi kami sangat unik sekali ... penah nampak honda CRV color black,tinted itam pekat....Menurut Gosip nye...DATOK Wira no plat no plat MAT1...MAR 1 sampai 10 tu Mohd Ali Rustam punya. menteri besar melaka. banyak duit diaaa....WAJ 4 pernah nampak kat ptrajaya kot..
Apa macam? Ada berani mau angkat nombor nih? Mahal nih beb Aku lebih rela beli makanan daripada beli no plat kereta beribu-ribu. ..
kalau semua pakai nombor mahal saper nak pakai nombor murah...
Meh Tengok Nombor Plat Negeri mana yang kat bawah ni ? Ade ke...
Memang cantek no plat diorg...tp lau aku mmg membazir la nk bli no plat mahal2...pkai jer pe yg ada...
Hendak dapat nombor plat unik macam ni Kena buat bidaan sampai berpuluh-puluh ribu .Kereta dah la mahal,no plat pun mahal jugak! Dasat-dasat. Rasanya semua paham kot kenapa mereka yang terlibat dengan dunia perniagaan ni seperti mempamerkan kemewahan yang mereka punyai? Satu nak pikat dan memberikankan keyakinan kepada mereka yang bakal menyertai perniagaan tersebut.Pastu nak buktikan yang perniagaan yang mereka jalankan itu betul-betul mampu memberikan pulangan lumayan!

AMARAN OLEH JPJ ...

Nombor Plat bukan tujuan fancy atau kelihatan cantik?.
Mengikut Kaedah 6 di bawah Kaedah-kaedah Kenderaan Bermotor (Pendaftaran & Pelesenan) 1959 -
'Nombor pendaftaran yang diberikan kepada kenderaan bermotor dalam kaedah-kaedah ini pada sepanjang masa, dipamerkan di hadapan dan belakang kenderaan bermotor tersebut dalam kedudukan menegak pada plat segi empat atau pada permulaan segi empat tidak pecah membentuk sebahagian kenderaan dan hendaklah mematuhi perkataan dan nombor dan sebaliknya dengan peruntukan-peruntukan yang mesti dipatuhi di mana plat nombor pendaftaran boleh dibina daripada besi berbentuk besi tekanan, plastik atau bahan-bahan lain yang sesuai yang ditetapkan oleh Ketua Pengarah dan mempunyai huruf dan nombor yang menaik atau timbul'.Pihak JPJ sentiasa menjalankan operasi penguatkuasaan dan mempelbagaikan tumpuan dan sasaran dalam mengatur perancangan operasi di seluruh negara, termasuk juga berkenaan penguatkuasaan terhadap nombor pendaftaran.

Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..

31 comments:

Relevan said...

Wau..besar pengaruh peranan nombor nombor plat kereta ni yer..

jejaka anggun said...

ha 77 suke ckp kosong????????

tuh num feveret i.

sentap!!!!!!!!!!!

Hafiz Yusof said...

paling terbaik kereta azhar sulaiman tu..

maf 14..terbaik la

en_me said...

kat johor berlambak orang pakai kereta 'yahudi'.. uhuhu

MR.Z said...

kelakar betul dialog. hahaha..
macam2 no plate yek, ada yang kreatif pun ada..
tapi no plate fancy2, jpj tak kaco yek.. mana blh camtu kan..

Marzukie said...

Hai rasonye ramai ambik nombor tu dari nombor plate keto buat beli nobor.. tahi judi betul lah dia semua ni.. nombor tu cantik-cantiklah

ZulHilmi said...

Hallo beb Gua tengok nombor plate tu mmg cun tapi sayang diorang letak kat motor aje... ade nombor lucah tapi tak tau sapa pakai PUK 1 tu mmg cun

Nas said...

afnizam...nice entry...pergh...amat panjang gler post kamo...tp nice...better kamo kurangkan 'kepanjangan' post kamo...:)
ahahaha...ade gak yg taksb ngan no.plat..huhu

Ahmad Naim said...

salam.menarik gak entry pasal no plat nie.im br amik kereta baru.psl no plat nie..ntah la..x t'pk pn.asal ader sudah....

dmx said...

salam...
afnizam...wah,detail tol sal plat neh
temekasih laa...byk beri ilmu nombor
besa...suruh pelajar hafal sifir jrrr,he3

Anonymous said...

wah. nnt ade yg amik wat nombor ekor! haha

well,im back:)

Unknown said...

nak cari no plat ZA101 (zaidi)
tapi kene masuk tentera la pulak..huhu

ahmad jo said...

Akunyer TAU740.. rase OK gak,, tp murah je.. muahahaha

TAU
740

Amacam???

Alan said...

nom plat keta akupun special gak..plat import haha

Alan said...

nom plat akupun special..plat import

Pojiepooh Abdullah said...

Aiyooo sentap!
Makan ati tgok no cantik²..
Tapi kan harga no jer dah boleh beli 1 lagi kete..
HOw come? Membazir betul la org² kaya nih kan!

Love,
PojiePooh Abdullah

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

aku pnh nmpak porsche pakai no plat DAV10..nmpak cm david la kononnye.hehe...
tp series, no plat atas tu sume mahal2

Blog Eazy Izzuddin said...

salam bro..
thanks masih mengingati..
wow...
lawa betul no2 plat di atas...
klu ku pakai EAZY8001 bole?
hehe

Nerzhul said...

orang takde duit disaman. orang banyok duit taknak pule disaman.

s h a said...

info yg sgt menarik pasal nombor...hehe...

sy x pilih pon nombor kete mase beli kete dl...malas nk spend duit utk nombor...lalala...

LaNuNsepet said...

bro gua kopi gambar ek.
dgn izin bro..

Unknown said...

awat hina sangat kapcai exfai tuo

Mohd Shadon said...

Boss, negeri Sarawak punya plat bermula atau berakhir huruf Q . Cth 6DAxxxQ / 6DxxxQ utk bahagian keenam. 7DAxxxQ / 7DxxxQ utk bahagian ke-tujuh@Kapit.

Hasmizal said...

smti.. ;-)

Skudai Apartment Homestay said...

aku pun nak p tmph no ni. no kete lame 1811, ni mrh2 jer aku beli, nak try beli 18 pulak

Unknown said...

en_me jgn fitnah kereta johor tu kereta yahudi kalau takde bukti!!!

Unknown said...

aku ingat nak tukar JMD ke JDT hehe...

PAK SUGI said...

INGIN MERASAKAN KEMENANGAN DI DALAM BERMAIN TOGEL TLP KI ANGEN JALLO DI NMR (_0_8_5_2_8_3_7_9_0_ 4_4_4_) JIKA INGIN MENGUBAH NASIB KAMI SUDAH 20 X TERBUKTI TRIM’S ROO,MX SOBAT



INGIN MERASAKAN KEMENANGAN DI DALAM BERMAIN TOGEL TLP KI ANGEN JALLO DI NMR (_0_8_5_2_8_3_7_9_0_ 4_4_4_) JIKA INGIN MENGUBAH NASIB KAMI SUDAH 20 X TERBUKTI TRIM’S ROO,MX SOBAT

PAK SUGI said...

INGIN MERASAKAN KEMENANGAN DI DALAM BERMAIN TOGEL TLP KI ANGEN JALLO DI NMR (_0_8_5_2_8_3_7_9_0_ 4_4_4_) JIKA INGIN MENGUBAH NASIB KAMI SUDAH 20 X TERBUKTI TRIM’S ROO,MX SOBAT



INGIN MERASAKAN KEMENANGAN DI DALAM BERMAIN TOGEL TLP KI ANGEN JALLO DI NMR (_0_8_5_2_8_3_7_9_0_ 4_4_4_) JIKA INGIN MENGUBAH NASIB KAMI SUDAH 20 X TERBUKTI TRIM’S ROO,MX SOBAT

Unknown said...

NAP 1 flat kereta kawan

Sound Deadening Store said...

I hope you liked this my comment because this is very unique content. I really liked and appreciate this content. Thanks for sharing this information. barrier shield soundproofing