Friday, July 2, 2010

DIY Polish, Wax, Rubbing Compound Dan Car Wash Syampoo


Soalan dari Mr.X
sejak2 menjak nih kan kucing sya pandai udah naik keta . bila jak dia naik tu mesti ada calar-balar kat bonet lah kat bumbung keta lah . so ada kah petua utk menghilangkan calar2 tu. apakah kegunaan sebenar polish dan wax ?? adakah dia sebagai bahan penghakis atau pun dia hanya sekadar kasi hilang kesan2 kotoran yg kita tak nampak ??camner nak basuh dan cara basuh kereta denga betul coz makin basuh makin kusam??camner nak hilangkan scrach mark kat kereta ni?? Please
Jawapan dari kami..
Fuhhhh payah nak jawab ni panjang sangat soalan nya macam macam plak tu... Thanks ye bertanya dan kami cuba jawab seringkas yang boleh..
Ini teori aku, tak taulah teori yang aku guna nih salah atau betol. Kalau salah tolong betolkan.First, bila basuh kereta, ada yang guna car wash shampoo, ada yang guna wash and wax. Biasanya wash ni hanya untuk basuh sahaja dan wash and wax untuk dikilatkan selepas dibasuh. Jadi wash and wax boleh kilat kan kereta, tetapi kilatnya tak seberapa sangat, macam biasajer. Untuk aktiviti rutin setiap minggu membasuh kereta hanya gunakan wash and wax. Lain kali cuci cepat kalau kena minyak,tahi burung,getah pokok,tar jalan cepat-cepat...kain asing-asing ye.. ! Sabun kalau boleh pakai lah car wash syampoo.. jangan basuh kereta pakai sabun basuh baju.. bilas bersih bersih jangan tinggalkan kesan sabun tertinggal..cuci dari atas bumbung bawak ke bawah.. , dan kain yg cuci atas dan bawah tu.. kalau boleh lain-lain.. dan bila dan cuci kat tepi dan bawah (side), jangan sekali-kali di bawa keatas kain tu.. ! di tepi dan bawah tu laa segala pasir lekat! kalau di lap balik ke atas.. memang macam gosok kertas pasir kat kereta kau ler. ! jangan dicuci di bawah matahari terik sebab kesan sabun akan cepat kering dan meninggalkan kesan kat cat kereta tu dan ko akan nampak bercapok-capok bekas sabun tak hilang.
Sekali sekala bolehlah gunakan shine polish untuk kilatkan kereta.Untuk jangkawaktu 3 hingga 4 bulan, apabila cat kereta ada kotoran yang degil untuk tangal ataupun ada banyak calar yang halus, perlulah di polish. Polish pada masa ini kena guna 2 jenis, Pertama jenis yang kasar untuk menanggalkan kotoran degil, cat mati serta menanggalkan calar-calar yang halus. Selepas tu boleh apply polish untuk shine punya. Polish ni halus, hanya untuk mengilatkan kereta sahaja. sebenarnya jangka waktu wax dan polish ni bergangtung kepada keadaan kereta dan juga kerajinan pemiliknya. Kalau pemilik kereta tu jenis yang tak kisah, tak pernah pon dia polish dan wax kereta nya. Polish & wax aku akan siapkan dalam 3 helai kain gitu ler. satu untuk apply polish, satu untuk lap, satu lagi untuk 2nd round punya lap.scratch mark tu, trick dia masa ko nak bersihkan polish atau wax ko tu...ko jangan tekan sangat kain tu, ko lap selembut yang boleh. sampai la siap semua, letih memang letih....tapi hati puas!!Satu lagi petua yang aku guna, apabila polish kereta, jangan biarkan polish tu terlalu lama pada permukaan cat, sebab bila lama ia akan kering dan terlalau keras sehingga apabila kita wax, masih terdapat polish mark pada permukaan cat. Kalau kereta tu color hitam, memang nampak
Sila Bezakan Antara Clay, Polish, Wax dan Paint cleaner..
Polish untuk membuang cat yang telah 'mati' dan calar calar halus..clay digunakan untuk mengangkat atau membersihkan kotoran diatas permukaan cat ,Paint cleaner menghilangkan kotoran yang ada dibawah permukaan cat.. wax, ada 2 jenis, syntetic polymer atau carnauba wax, bezanya syntetic polymer lebih kilat, tapi tidak sekilat carnauba wax,kalau carnauba wax sebaliknya,ada juga produk yang gabung dua bahan tersebut,wax macam silicon plak untuk menjaga permukaan cat daripada calar calar halus... hujan dan embun.. nampak beza kalau kereta yang selalu di wax dengan yang tak di wax langsung.. kotoran macam lumpur.. tar..senang nak ilang sebab dia melekat pada permukaan yang licin.. kalau time hujan pun.. nampak beza.. kalau yang diwax tu.. kita nampak air hujan tu berbintik bintik kat body... yang tak waktu.. air macam merebak. untuk kereta kereta baru atau kereta baru dicat semula.. selalunya orang wax jer.. sebab kereta tu memang dah kilat.. kalau cat dah mati.. nak ilangkan calar.. baru guna polish.. wax ni senang sket kerja dia banding ngan polish.. polish ni nak nampak kesan dia.. memang kena kerja keras.. nak senang guna mesin aaa... tak penat sangat lagipun sapuan dia rata.. wax ni.. guna tangan ngan kain pun ok dah..

Beza Polish, Rubbing Compound dan Wax
Polish nak bagi hilang scratches tumpulkan calar kecil sebelum dilapisi dengan wax.Kira wax ni untuk bagi cat tu kalis air. tengok plak jenama polish dia tu ada memacam jenis.....Tapi sekarang diorang dah satukan polish dan wax..so takde la banyak kerja nak jaga kereta. Untuk bertahan lama selama 6 bulan atau setahun memang kena buat polish lepas tu wax ..wax pulak macam nak bagi protection cat keta. calar-calar tu kalau sampai ke metal memang takleh hilang... polish and wax sebenarnya takleh nak menghilangkan calar.. kalau yang hilang tu calar kat surface yg paling atas cat, sebab bila kita polish kita akan menghakis sedikit permukaan cat lama kereta..itu yang calar boleh hilang..then kita wax untuk tambah balik coating tu... tu sebab kereta baru tak payah pakai rubbing/polishing compound, hanya wax sudah cukup..Kalau baru di cat usahakan pakai wax soft (biasanya cair), jangan terlalu sering menggunakan wax (max 1 bln sekali) karena sifat wax mengikis lapisan anti gores (acrylic) , kalau terlalu sering dan lapisan antigoresnya terkikis maka yg didapat bukan mengilap malah menanggalkan lapisan cat tersebut..ada pakai tangan dan ada yang pakai mesin. buatlah mana yang korang mampu ye....
Cara Step By Step Nak Kilatkan Kereta
Nak kilat kan kereta ni, ada banyak step. kena tgk keadaan cat kereta tu.., elok lagi ke atau dah teruk sangat . kalau yg dah lama tak polish dan wax tu, mmg mula2 kena pakai rubbing compound ler.., utk tanggalkan kesan2 tar, serangga, taik burung dan sebagainya. Batu pun kadang ada lekat. dah clear rubbing compound, baru pakai polish.. satu lapis lagi. yg ni utk hilangkan kesan2 cat teroksida tu. (yg kaler dah naik berkapur tu..). selesai polish, last skali baru laa kita wax kan. Wax yg biasa aku pakai, Turtle Wax, Johnson Kit dan yg paling aku suka - Soft99 serta Meguiar's. Ada yang guna featherlite .Takyah tekan kuat kuat, sekali letak je mesin polish terus hilang tar-tar tu. featherlite ni bukan jenis kasar.Macam soft99 tu yg tu makan cat cuma sesekali pakai boleh lah.
Mungkin kalau ada bajet lepas ni, nak try Meguiar's NXT tech. Yg ni product baru dari Meguiar's yg based on polymer. yg best, bila kena hujan ke, ada tompok-tompok aje, siram air jer dah bersih balik, takyah lap.. still nampak berkilat-kilat..

satu pakej wash and polish. Dulu mahal, hampir RM 100. Tapi sekarang dah murah. RM 40 - RM 80. Depend pada tempat. Tapi sekarang aku dah buat sendirik. Aku beli polisher machine, ada berbagai-bagai jenis polisher machine kat kedai, ada yang harga RM 50.RM 70,RM 80.. Yang paling reliable jenama black & deker, Harga dia RM 350. Aku beli yang nih. Memang puas hati guna dia. Jenis polish yang aku guna Soft 99. Matelic. harga dia RM 20 lebih kurang. Ini yang kasar punya untuk first. Second guna Adlec, harga dia dalam RM 40. Yang nih yang halus punya bleh cari kat kedai yang jual cat kereta tapi susah jugak nak dapat. Kekerapan aku polish keter ialah 3 bulan hingga 4 bulan sekali. Lepas jer kereta tu dipolish rasanya sayang nak buat jalan. sebab terlalu berkilat, macam baru buat keluar dari kedai. Boleh buat cermin. That all apa yang aku buat kereta aku.
kalau kucing tu kuku tumpul insyaallah kita boleh hilangkan pakai rubbing compound, pastu kita topup balik lapisan yang hilang dengan wax untuk protection dan finishing..hu..hu ..kucing dahmacam wolverine la.. hehehe..
Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..

38 comments:

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

waah...aku suke entry yg ni

sblm ni aku xpnh taw ape itu clay ngn paint cleaner..yg aku taw polish ngn wax je..tp igtkan polish ngn wax tu sama je..kire xtaw gk la..hahaha

aku pakai polish yg tin biru ade tulisan 99 tu je..sbb dr kecik aku di didik oleh bapak aku, kl nk polish yg bgus tp murah, pakai 99 tu.hahaha..ntah ye ntah idak..

keep it up bro.

en_me said...

hantar carwash lagik senang.. ehehe

nice bro..

Hafiz Yusof said...

bagus ni

kekadang nk pi carwash pun tak sempat

so buat jer lah sendiri

dapat sikit ilmu

tq

Lazyf said...

good info...

tp aku nih peloso...

kete kotor jer anta ke carwash...huhuhu

Alan said...

aku x penah buatpun..sebab harga dia boleh wat aku meracau..lagipun cat dah mati sampai tertanggal..so buat apa nak habiskan duit wat polish.

fik-autoz said...

nice info bro,hehe..klu polish mesin tu wat kt mtor sesuai x?huhu..mtor sy ni d calar yg teruk,nk cat pon mls ar,hhuhu tggu duit la nt..

..kwn sy kat klu mtor kita polish cat cler yg lama boleh naik serinya..betui ek

Nerzhul said...

ini baru betoi punye polish. thanx tip ni bro. tapi nak mempolish sendiri ni malas sikit la. hahaaa

jejaka anggun said...

atau jawapan yg lebih ringkasnya ialah... buang jer lah kucing tuh. nescaya masalah kucing mnghinggap atas keta anda akan selesai.

MR.Z said...

panjang berjela penerangan. tapi bagus la, banyak pengetahuan yang ak dapat kat sni. tula sebelum ni pun tak dapat bezakan wax dan polish ni..hehe.

ZulHilmi said...

bagus info bro ramai tak tau pun beza antara polish & Wax ni . Gua pun main belasah aje. gua gosok kasi cun motor gua. thanks bro ajar gua ni

Marzukie said...

Slalu kawe basuh car wash tak bersih pun. pastu basuh sendiri lagi puas hati. nak polish tu nampoknya kat sini ade ajar bagus tu. dari cara basuh keto sampai polish dan wax nampoknya. tak ade blog yang bagi detail cam blog demo ni bagus demo buat cito ni. sekurangnya ade gok kawe dapat bezakan antara polish ngn wax ni lain rupanya

Marzukie said...

lagi satu kawe nok tanyolah kalau rubbing compoun kereta kawe la ni pastu polish pastu wax. wah banyok kerjanya tu ye. rupanya kawe dok tahu pun jago kereta ni. ni lah baru tau. ade tiga jenis lain lain fungsinya. kalau kat car wash buat pun tak puas hati bayar aje mahal. kilatnya pun dok. bagus info ni bro. aku kagum kat demo ni panjang lebo kamu citer jelas dan terang

Faisal Admar said...

waaaa penuh info :)
sekarang ni kalau kena tahi burung dah malas nak cuci. keta lama :(

jAck ALvin buKAn suPErpoRnstAR said...

aku harap ada org nak polish keta aku secara free..n siap bagi free gift..

mazru said...

salam bro..

info menarik ni,jarang2 kite dpt info cam gini bro! tahniah...bagus ni,nt aku nak kilat keter la

Unknown said...

hantar kedai je senang...hehe

dmx said...

wah...
kebersihan...
mlambangkan kecantikan dan keceriaan

in4 yg menarik....

pawaka19 said...

ingat sama fungsi wax ngan polish..br faham..trimas berkongsi ilmu ya..

New Entry Pawaka19 Dot Com

"Sanggup Berkampung Demi Selebriti Twilight Saga Eclipse"

Nas said...

comel budak2 tue wash kereta..
ejejeje
kereta jenis pae tue yg berkilat2 merah???
macam kete mr bean jerk...huhu
xtahu nak komen ape2 sgt..
sebab xthu sgt pasal keta..ehehe

AngahSayang2314 said...

kalau nak polish memang patut guna wax pun buat 3 layer lagi berkilat kete tue

Mizal said...

bro...aku nak tanya...keta aku byk kali dh kena batu sbb jalan umah mak mertua aku tu byk sgt lori batu...skrg ni ada la dua tiga tempat yg tercalar dlm...polish pon tak ilangkan kesan...so aku ambik keputusan cuci karat tu dgn polish sampai nampak permukaan besi pastu aku titik je cat kt tempat calar tu....takde masalah ke bro kalau aku buat mcm tu???

syahira ariff said...

hahaha
terbaik
sbb adik sy suka sgt cakar keter ngan kuku dia walaupun dia bkn kucing

s h a said...

bagusla info ni...selama ni sy x pnah taw pon pasal ni...tertanya2 jugak...huhuh...thanx afzainizam...

wanie said...

ada facebook x? blh add...nway bgkel encik kt mna?nk mnta tlg encik betulkan keta sy.sy byr cosnya.blh gtau sy almt bgkel n no phne blh??

Khalifah Osman said...

bole tlg buatkan entry thread utk cuci part bahagian ENJIN atas dan bawah....apa jenis sabun atau kain yg sesuai di gunakan ?

kebiasannya org cuci bahagian luaran body kereta ....tp cara utk enjin tu caranya macam mana?

Unknown said...

salam sy bru bca.. 2 3 kali bca pn sy xleh fhm penuh..leh explain yg lbih mudah utk sy.kete sy trlanggar besi kt bonet belakang..kete bru 2 thn.wane htam..jd ape ptt sy beli? jenama? email sy : rina_sani90@yahoo.com. tq

Unknown said...

salam sy bru bca.. 2 3 kali bca pn sy xleh fhm penuh..leh explain yg lbih mudah utk sy.kete sy trlanggar besi kt bonet belakang..kete bru 2 thn.wane htam..jd ape ptt sy beli? jenama? email sy : rina_sani90@yahoo.com. tq

Wan Naszami said...

Boss adlec tu category wax juga ker? Boleh bagi gambar sebab searcj dalam google tak dapat?

BARIO said...

Tq bro for your explanation.saya baru nak mula business penjagaan kereta.memang paling minat jaga kereta dan minat dgn kereta.

BARIO said...

Tq bro for your explanation.saya baru nak mula business penjagaan kereta.memang paling minat jaga kereta dan minat dgn kereta.

Unknown said...

IKLAN**Anda sayang kereta anda?xde masa nak BASUH*POLISH*WAX..??!!Call je no nih 0182697259 K.Rul @ 0126176035 Abg.Nan..Bdr Baru Bangi sect.5 dtg je kat rumah..kami akan buatkan utk anda..pasal harga !!! Dont worry..murahhh...murahhh..

kay said...

Alhamdulillah. Good information n tips

Unknown said...

Salam bang mf sy tny psl wax nie,soft 99 nie mmg bgus kew wax nie mmg mkn kaler?lg 1 bleh x wax pd waktu mlm xde chya mtahari?

anje said...

Saya mahu tanya,kalau kita busuh kereta tempat panas macam mana eh walaupun kita buat cepat2 sebelum die kering...boleh jelaskan tak

Unknown said...

Apakah jenis kain yg digunakan masa rubbing, polish dan wax menggunakan mesin? Dimana nk dpt kain ni..

Unknown said...

Thx bro 4 info..cdgnye aku nk buka bisnes polish wax ni kecik2 kt umah..

Unknown said...

salam bos....sy nk polish kereta....nak blajar buat sendiri....keadaan cat kereta pulak masih elok(cat tk sebam lagi)tapi ada lah kesan2 calar.....soalan saya...bole tak bos ajar saya step yg betul dan bahan@jenama wax yg sesuai(yg mudah utk sy dapatkn di kedai...kalau bole saya nk buat sampai nmpak berkaca....dan soalan kedua..bole tak saya gunakan wax untuk hilang calar pada cermin kereta utk hilangkan watermark.....mohon pencerahan dari tuan...

Sound Deadening Store said...

This is very nice content. I appreciate to this. I liked this too much. hoped you like my compliment. Thank you for this information. noise absorbing foam