Sunday, January 23, 2011

Motorsikal Superbike

Superbike impian ku...
Ada tak rakan-rakan di luar sana yang teringin mempunyai motorsikal idaman ? begitu jugak aku….Bukan kapcai (maaf banyak-banyak), tetapi superbikes…Kalau ikutkan impian dari zaman budak-budak lagi memang teringin sangat nak beli superbike. Tapi sampai skarang tak kesampaian lagi. Motor idaman kuadalah Z1000, kalau tak dapat Z1000 dapat ZX-6R pun dah ok. Kalau tak dapat ZX-6R....dapat er-6F pun jadi la..

Kategori 250cc dan kebawah...
Motosikal peringkat entry level...Umumnya di bawah 250 cc serta berkuasa rendah sekadar mencukupi sebagai pengangkutan untuk pergi bekerja...berkuasa rendah boleh dianggap sebagai baby superbike..dan ada juga yang menganggapnya bukan superbike pun..bergantung kepada penerimaan masing-masing...bermula daripada Kapasiti 250 c.c hingga ke bawah tidak memerlukan LESEN KELAS B FULL Memadai sahaja Lesen B2 sebagai asas keperluan motorsikal....
Motosikal sport....
Lazimnya mempunyai saiz enjin antara 250cc . Boleh didapati juga dalam enjin 2 lejang ataupun 4 lejang, tetapi kini semakin kurang motosikal 2 lejang dihasilkan Walaupun saiznya kecil serta berkuasa rendah, prestasinya boleh jadi hampir setara dengan beberapa motosikal sport yang lebih besar.walaupun masih baby jangan sekali-kali menafikan keupayaannya yang mungkin membuatkan anda boleh kena sawan melihat kelajuannya...


Kategori 500cc dan ke atas sikit ...
Umumnya di bawah 500 cc / 650 cc untuk digunakan sebagai motosikal bekerja, tetapi dengan lebih keluaran kuasa supaya dapat digunakan untuk berseronok pada hujung minggu.motosikal dalam kelas ini adalah lebih "power" dengan ledakan kuasa yang cukup mengancam..kuasanya adalah di antara 100hp-120hp mengikut pengeluar masing-masing (sama dengan kereta 1500cc)...Ade yang menganggap motosikal dengan kapasiti 500cc dan ke atas sahaja yang layak dikelaskan sebagai superbike...korang tengok aje la kan perkataan "super" itu sendiri dah menerangkan betapa berkuasanya jentera itu betul tak. Boleh guna untuk bersantai di hujung minggu termasuklah nak test power..
SUPER SPORT...
Motosikal super sport (juga dikenali sebagai motosikal sport pertengahan) sangat diberi tumpuan terhadap prestasi di litar lumba. Motosikal tersebut biasanya mepunyai kelajuan enjin yang tinggi serta bersaiz antara 500 cc hingga 800 cc serta dengan berat dalam lingkungan 170 kg - 204 kg, menghasilkan kuasa kuda sekitar 100 hp (75 kW).
Kategori antara 1000cc ...
biasanya motosikal dalam kelas ini mempunyai kuasa di antara 170hp - 180hp mengikut teknologi pengeluaran masing-masing. Kelajuan yang mampu dicapai oleh superbike dalam kelas ini boleh mencapai maksimum speed lebih kurang 300km/j... tak boleh bayangkan kelajuan ini sebab tak pernah lagi cuba untuk bawa selaju itu..sebenarnya tak berani beb sayang nyawa..superbike dalam kelas ini biasanya digunakan untuk bersantai ataupun berlumba sahaja... Dengan kemajuan teknologi sekarang berat motosikal ini telah berjaya dikurangkan sehingga berada dalam lingkungan 180kg sahaja membuatkannya semakin mudah dikendalikan disamping bentuk yang lebih erodinamik yang boleh membelah angin dengan lebih efektif.
Superbike..
Motosikal superbike adalah motosikal sport bersasaran besar antara 800 cc - 1100 cc. Prestasinya adalah sama seperti motosikal super sport tetapi dengan enjin yang lebih besar dan mampu menghasilkan lebih kurang 170 bhp (127 kW). . Kategori lebih dari 1000cc..
Mana-mana superbike yang berkapasiti melebihi 1000cc dikelaskan sebagai "Hyper Sport"...yang mana kuasanya memang sukar dibayangkan..contohnya Suzuki Hayabusa 1300cc yang dikatakan mempunyai kuasa 197hp dan boleh mencapai kelajuan maksimum lebih kurang 322km/j...perghhhh sama laju dengan "Bullet Train" tu.. kira setakat ini Suzuki Hayabusa 1300cc adalah terlaju antara superbike yang ade...
Hyper Sport..
Motosikal hyper sport adalah motosikal sport bersesaran sangat besar dengan tumpuan utama terhadap kelajuan maksimum dan pecutan. Ia digerakkan oleh enjin bersesaran antara 1100 cc hingga 1400 cc. Motosikal hyper sport adalah lebih besar serta lebih berat daripada superbike dengan berat basah menghampiri 227 kg. Pertambahan berat ini berkompromi dengan keupayaan di atas litar lumba untuk memberi tumpuan terhadap kestabilan pada kelajuan sangat tinggi sehingga melebihi 290 km/j..
Kategori Sport touring...
Motosikal sport touring direka untuk perjalanan jarak jauh. Ia menampilkan lebih banyak ciri-ciri keselesaan daripada kebanyakan motosikal sport. Motosikal sport touring selalunya lebih berat, kurang berkuasa serta kurang tertumpu ke arah prestasi daripada motosikal super sport, tetapi mampu menyimpan banyak barangan, mempunyai ergonomik penunggang lebih selesa serta lebih praktikal. Bergantung kepada jumlah tumpuan yang diberikan terhadap ciri-ciri kembara, saiz enjin motosikal sport touring melingkungi saiz enjin super sport sehinggalah ke hyper sport, tetapi ditala lebih rendah bagi keselesaa perjalanan jarak jauh.

Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..

36 comments:

lalink7 said...

kite suke tgk hayabusa....waaaaaaa...kalau lalu kat higway mesti lambai dari dlm kete (eh yeke?)..mana tau dia benti ke..hahahah..

Alan said...

dari dulu aku suka kawasaki zxr.

Blog Eazy Izzuddin said...

oh idaman ku juga...
;)

lady-D said...

lukisan tu mmg lukis sendiri ek??nice betol la..thumbs up!

ParkAir said...

lukisan tu terbaik! aku pun x reti lukis motor...

AngahSayang2314 said...

angah minat gak.. tapi kalau hubby lg dia minat cuma tak kesempatan jer nak beli bro.... mahallll

Anonymous said...

woww...moto power rangers..
idamanku since tgk cter power rangers...hahhaha ^__^

iwan_dextrous said...

ninja pun dh cukup r..hhhaahhh

Unknown said...

aku sentiasa tertunggu-tunggu enrty ko. banyak yg aku tak tahu pasal dunia automattif ni...

aku selalu berangan nak sambar motor bmw sebijik..huhuhu

adamzico said...

Walla..! Eden suka jugak motorbike..! Leh jadik geng laa.. Leh tengok ja.. Nak dapatkan tu payah sikit.. kan!

DrSam said...

zaman kat Universiti dulu-dulu, kalau pakai RD tu kira paling macho le...

Unknown said...

teringin nak bawak motor besar2...tp kene amek lesen B full la pulak

ijatnuar87 said...

huhuhu...terbaik la bro...ni wat rasa nak menyimpan nih,hehehe

afendi ariff said...

aku idam body mcm model tu...bukan super bike...heh!

lalink7 said...

boleh vote saya tak? kalau sudi..
http://www.cstproduction.blogspot.com/ di entri no 86..

terima kasih yer..

mie said...

gue minat motor2 besar ni..
tapi mahal..
eheheeee

The Sharkox said...

Kris 110 aku pun masih mampu membawa aku dari alor setar ke teluk intan perak..haha

nabilah_2908 said...

kebetulan buat n3 ni..

sy nk tnya tntg motor Yamaha TZM..

sy nk tahu..harga sebenar motor ni..berapa yer..?

sy cuba cari di internt..kebynkknnya berikan harga yg 2nd hand...boleh bantu tak tuk projek penulisan sy..?

jom ke APA KATA HATI pulak,
SAYANGI PEMBACA ANDA

Farhan Zulhusmi said...

hehehehee...betul tu...bila kita dah minat dengan motor teringn gak naek yg besar2 nie...yg boleh beli proton saga sampai 3biji kalau digantikaa...
insyaallah...ada rezeki untuk anda...amin....

LiFe KaMi said...

ingat nak beli motor juga coz honda ex5 lama dah bg kat adik,
skang pkai keta je tp susah juga klu stakat nk pi solat jumaat kena juga pkai moto kan..
superbike mmg smart bro tp tak mampu kami nak beli,bro bole la bru bergaya skit..:) kami pkai skooter ok da kot..

p/s pandai melukis yer..:)

De Mois said...

Orite la 2..dapat melukis pun kira dah tercapai la 2..hehe

Merevolusikan hidup dengan SuaraSendiri

tehr said...

YS 100 je yang terbaik
jimat lagi menjimatkan
hehe

Nas said...

huhu.moto2 macam kat atas tu mmg bukan je aku xmampu.. malah aku xperlu pun nak beli moto cm 2.. buat berat je nak bawak g kelas.. hahahaha...
tapi moto aku ok la drpd moto kapcai kat atas tu :P

Usagi said...

bmw punya motor nampak gempak giler. memang style abes la kalo bawak moto tue:)

pssttt....makcik2 ke yg tengah merempit tue??

Unknown Person said...

HAYABUSA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hysman said...

kat opis nih ade geng2 yamaha R1 1000 perghhh..sekali konvoi gempaq siuuttt...huhuh..

nk lg bile depa gi Tenang aritu..
semnpoiiii giler..hehe

hans said...

mahal sebab besar, laju n lagi canggih
hehehehe

Vote Hans Bernombor 10 Diruangan Komen

lalink7 said...

a'ah tp kena ujan jugak..xbest..hukhuk..

Rush IswaraKu said...

Baru tau rupanya msikal ni..bagus maklumat ini..

Anonymous said...

hanya mampu melihat jer superbike tu....

irwanmiswan said...

aku dh penah bawak honda cbr 1000 cc if xsilap....perghhhh memang besh....tp pnjam sepupu pnye je...xmau beli...dok kampong nak pkai moto superbike leh kena sakit pinggang takpon cirit birit berdarah keh2

Fit said...

err kategori2 tu ko cipta sendiri atau mmg name die camtu? mcm super bike 800 ke atas..selama ni aku igt kawa zxr tu da kategori superbike..silap le aku ni..ape pon aku minat gile ngan ninja zx-6r..mmg turn on la kalo aku bole memiliki beliau..

Unknown said...

aku rase byk wrong info kt sini..sume category yg ko bg sume x ikot spec yg btl bro..sbb aku pkai sbk.n mcm2 sbk aku da pakai.harap ko btl kn category klas2 moto ni ikot cc..

tmpoint said...
This comment has been removed by the author.
fik-autoz said...

assalamualaikum...maaf sbb lama xsinggah sini,huhu..harap2 bro sihat slalu..hihi psal SBK ye?sy minat gsxr.smart..

Sound Deadening Store said...

Are you know This content is very unique? This is very nice content and very informative. Thank you for sharing this information. I liked this too much. I hope you like my compliment. sound deadening material