Monday, April 4, 2011

Convert Enjin Charade Aura

_______________________________

Soalan Yang Di ajukan
gsuzaimiahmad :Bro tanya bleh.Aku cukup sekadar memandu kereta terpakai jenama Charade Aura sbb aku minat. bleh tak terangkan sejarah susur galur keturunan charede ni. So mmg bercadang nak convert charade aura 1.0 nk masuk deto 1.6 lepas x jpj? kasi mintak pendapatan ttg Performance deto 1.6 ngn gtti turbo & gtti turbo 1.0.
Jawapan kami
Thanks Tentang soalan ini... Sebenarnya kami tak arif tentang enjin kereta ni, Adelah lebih elok ditanyakan oleh pakar modifikasi yang lebih profesional... ape pun kami cuba jawab... Tapi ini cuma pandangan kami.. tak semestinya betul..

_______________________________

Sejarah kereta Dahaitsu Charede Aura

_______________________________

1) Generasi pertama (G10)

Pada tahun 1977. Kali ini sedia sebagai 3 pintu atau 5 pintu hatchback, hanya disokong oleh 993 cc 3-silinder dengan 50 hp JIS (37 kW). Awal G10 (Seri 1) lampu bulat dan G10 (Siri 2) mempunyai lampu persegi. Enjin berkuasa 843 cc 3-silinder merupakan 3-pintu hatchback dengan dua tetingkap bundar kecil di belakang.
_______________________________

2) Generasi kedua (G11)

Pada tahun 1983, sekali lagi sebagai 3 atau 5 pintu hatchback. Ini memaparkan beberapa variasi daripada 3-silinder 1.0 L enjin, termasuk versi turbocharged dengan 68 hp JIS dan diesel dan diesel turbo versi. 5-speed transmisi manual yang sedia. Yang G11 ini dihasilkan dengan 2 variasi "persegi-mata" (Siri 1) dan "mata kucing" (Siri 2).
Daihatsu Charade G11 Terdapat dua varian enjin.(1) Enjin yang menjana kuasa 993 cc tiga silinder CB23 50-55 bhp. 0-60 mph . (2) model DeTomaso Enjin Turbo CB60 cb60 tiga enjin silinder 993 cc dilengkapi dengan Turbocharger 65-70 bhp.
Selain model DeTomaso Daihatsu memperkenalkan 926R, sebuah prototaip daripada enjin pertengahan Charade, direka dengan 993 cc, 12v, twin-cam, turbo engine, dipasang di belakang sopir - menggerakkan roda belakang melalui transmisi manual 5 speed dan memberikan 118 hp. (mirip dengan Renault 5 Turbo Maxi).
_______________________________

3) Generasi ketiga (G100)

Pada tahun 1987. dari masa kesemasa enjin Dahaitsu Charade telah di upgredkan kepada beberapa versi enjin

(1) (CB23) berenjin 1.0 L 3-silinder enjin dan 1.3 L empat silinder dengan satu karburetor (HC-C). HC-C- Carburetor (enjin asal Aura CX, Rusa, Hijet) CB23 lingkungan 30-40hp 1000cc carb (stock for g11,aura,some espri)
(2) (CB70) Berenjin 1.0 L turbo diesel,dan satu lagi (CB80) Berenjin 1.0 L twin-cam turbo CB70/CB80 around 90-100hp 1000cc turbo efi
(3) Enjin GTti Berenjin 1.3 L 4-cylinder ( HC-E) 1300cc efi HC-E- Electronic Fuel Injection (Kissa)
berkuasa 101 hp JIS (74 kW) pada versi Gtti hanya dalam 2 pintu hatchback
(4) (CB90) berenjin 1.3 L 3-cylinder itu kemudian ditambah EFI . pada versi ini didatangkan dalam 3-pintu dan 5-pintu hatchback. . Di Jepun versi GTti digelar GT-XX, memaparkan bentuk kerusi yang berbeza, sunroof, power window, udara-con, power steeringdan spoiler belakang yang berbeza kepada GTti.

Dahaitsu Charade kemudian mengeluarkan 3 bentuk pula
(1) CES (Base model)juga dikenali sebagai CB-90 berenjin 1.0L 3-Cylinder, 53 bhp, Fuel injected enjin elektronik
(2) CLS variasi yang tersedia dengan standard CB-90 1.3L 4-Cylinder Fuel injected elektronik HC-E (3) Clx juga tersedia dengan standard CB-90 1.3L 4-Cylinder Fuel injected elektronik HC-E

Sekarang tinggal Model Aura CS dan CX.....

_______________________________

4) Generasi keempat

Pada tahun 1994, sekali lagi di perkenalkan dengan hatchback dan sedan. Sebuah enjin 1.0 L model Jepun, tetapi banyak negara Eropahmenggunakan 1.3 L SOHC . Sedan, diperkenalkan pada tahun 1994, memaparkan enjin 1.5 L dengan pilihan 4WD. .
Model GTti turbocharged yang digantikan oleh GTI yang lebih konvensional dengan SOHC 16-injap enjin 1,6 L. 124 hp JIS (91 kW) di pasaran Jepun (HDE - 125hp for jpn spec 1600cc efi). De Tomaso juga telah di upgredkan dengan menambah bodykit kerusi Recaro kemudian dikenali sebagai Charade G203 dengan ubahsuai lampu depan, tampak lebih mirip dengan saudaranya Toyota Starlet .

Ape pun pada tahun 2000,Charade telah digantikan dengan model Sirion / Storia ( Model Produa myvi seperti yang ade Sekarang )
_______________________________

Perbezaan luaran di antara Charade kat Malaysia dan kat Jepun

Biler charade aura jer mesti convert GTTICharade Aura 1.3 limited Aura 2 pintukasi masuk bodykit G11 Detomaso atau G200 Detomaso.....canteek, dashboard kasi itu G200 Deto, enjin kasi letak G100 GTti.....interior main G11 Deto, merah hitam....rim masuk 17"... tapi tak ade gambar lah..._______________________________

Enjin Deto 1.6 dengan gtti turbo?

Antara pilihan budak2 charade adalah enjin GTti(turbo).tapi enjin ni dah pupus memang susah nak dapat dah..tapi kalo dapat memang betuah ler badan sebab enjin ni adalah antara enjin 1.0cc yg boleh dikatakan power.Nak cari sekarang ni Enjin kosong pon belum tentu boleh dapat cari ..satu lagi Enjin Daihatsu kissa yg bersasaran 1.3cc(na) masih ada lagi di half cut tapi korang kena carilah kat kedai potong la..kissa ni pon dh hampir pupus sebenarnye tapi masih lagi nampak di kedai2 potong walaupun tak banyak.
_______________________________
Enjin apa yg elok gantikan enjin aura 1000cc?....
Terpulang pada anda...

1-Detomaso high compression 1.6cc
2-Aura kissa (spec jepun) 1.3cc
3-Starlet GT / Glanza 5 turbo 1.3cc
Option enjin paling baik untuk model Charade aura CS 1.0 ialah enjin HC (1.3)... enjin HC ade dua jenis:
1) HC-C- Carburetor (enjin asal Aura CX)
2) HC-E- Electronic Fuel Injection (Kissa)enjin dia lebih kurang Espri Detomaso (HD-E)...
Ada jugak enjin 1.5 yang serupa dengan enjin ni...tapi jarang terdapat kat Malaysia...perlu diambil perhatian, enjin HD-E tidak digalakkan untuk dipasang pada Charade CS (cc lari banyak wor...) Tapi tidak untuk model CX...
Gambar antara Enjin Dahaitsu GTti 1.occ

Gambar Enjin Deto 1.6cc

Rupa Enjin deto 1.6 lebih kurang macam Charade 1.3

Gambar Enjin Starlet GT, Glanza...

Amaran:Begitu jugak enjin 4E-FTE (Starlet GT, Glanza)...mounting banyak kena bikin...jadi enjin ni pon tak sesuai untuk kedua-dua model (CS dan CX)... Emmmmm Tapi Klu masuk Starlet GT atau lagi elok Glanza yang ni lagi Power beb .....kalo nak masuk gak... sila tanggung sendiri kalau kereta kena sita...kawan ako ramai dah kena dah

_______________________________

charade aura 1.0 nk convert deto 1.6 tidak lepas JPJ?

Penukaran enjin hanya dari model yang sama dan keupayaan kurang 25% dari keupayaan asal.

Dari enjin 1000cc .. . Kemudian nak Convert charade detomaso1600cc dari kedai potong .. Boleh tukar semua accessories dalam mana-mana yang patut .. kecuali enjinnye tak boleh tukar Deto 1.6 .. sbb JPJ tak lepas klu tukar lebih 25% .. so ambil enjin lain 1300cc .. lebih 0.5% pun kena isi borang G10 .. slalunya org guna runner utk setelkn hal nih .. (runner amik rm400-rm450 .. Bila tukar enjin JPJ akan cek mounting, brake dan lain-lain kena hantar kat Puspakom .. then generate geran baru; no enjin pastu chasis ... .. Pastu pergi Puspakom .. Orang JPJ akan pesan awal-awal .. jangan sampai Dua tiga kali pergi Puspakom .. klu smpi dah lebih berkali-kali ulang alik Puspakom tuh something wrong somewhere ..

_______________________________

*Peringatan bila convert enjin, sistem suspensi, brek dan ekzos perlu juga diambil berat pastikan dalam baik, bersesuaian dan selamat...pastikan convertion kita halal
Syarat syarat yang perlu dipatuhi ketika membuat pertukaran enjin·

-Tidak ada pengubahsuaian pada enjin 'Mounting'·Kimpalan pada enjin 'Mounting' tidak dibenarkan.
-Propeller Shaft' tidak dibenarkan dipotong atau disambung di mana-mana bahagian.
-Tiada keretakan atau karat pada enjin 'Mounting'.
-Sistem brek perlu dinaikkan taraf bagi enjin kapasiti melebihi 25% daripada kapasiti enjin asal.
-Sistem gantungan (Suspension System) perlu dinaikkan taraf merangkumi 'Spring Stiffness'.

Menjadi satu kesalahan bagi pemilik kenderaan yang membuat pengubahsuaian terutama pada enjin tanpa kebenaran JPJ dan akan dikenakan tindakan. “Bagi mengelakkan tindakan diambil, pemilik kenderaan diminta supaya sebelum menukar enjin, berurusan dengan JPJ dan membuat permohonan terlebih dahulu bagi memastikan pengubahsuaian itu dilakukan mengikut piawaian ditetapkan,"Awas Kereta Anda Boleh Disita

Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks

30 comments:

lalink7 said...

abang sy membela charade sekor niee..masih dalam keadaan baikk..agaknye la..hehe

Faisal Admar said...

kereta ni dah macam lagenda :)

en_me said...

dulu penah jadi kete idaman.. ikiki

nabilah_2908 said...

comel jer kete ni...tp dah jarang nampak kt jalan raya.. ;)

teringt pada sorang cikgu perempuan cina...ajar english...garang lak tu...pergi ke sekolah naik kete ni la..warna merah... :)

jom ke APA KATA HATI pulak ;
KEPALA AYAM

Anonymous said...

spare part mudah ke?

Dilla Ady said...

mmg tak reti nk ulas tntg enjin2 nih..tpi tetap nk tinggal komen kt sini..huhuhu

Anonymous said...

Rasa macam dah jatuh cinta dengan Charade Detamaso tapi spare part memang dah boleh katakan mengalami kepupusan. Hehehe.

Unknown said...

wooo bro..panjang lebar tuu...tapi gua rasa mmg pueh hati gak...terutama bab2 tuka engine...
satu soalan lak bro,

gua guna wira A/b U.K spec 1.3....system gua rasa sama tarap ngan 1.5 yg domestic, yg beza cuma engine jerr..gua rasa lerr...

So kalau gua nak tuka engine camne lak tu? masih mengikut spec tidak melebihi 25% power, atau camne?

Ibnushukran said...

wlaupun xde kete lgk, p inf0 ni ttp berguna nnti.. hehe..

ParkAir said...

member aku pompuan bawak detomaso.. laju gila dia tekan, kalah bung mokhtar.

Woofer Storm said...

penerangan yang cukup smpurna..tapi pening gak scroll smpai bwah ni..hehheee

*trimas bro^^

Kira Kekuri said...

hmn.. salam,singgah sini.. best jugak blog ni.bole tgok keta, plus, x loading lama! ^___^ singgah2

Nas said...

salam bro.. nie pon ade banyak generasi eh,.,. kereta ni cm xberape femes la kat melesia nih
hu3

Woofer Storm said...

bro,ada bnda lagi nak tanya tapi rasanya kat sni kurang sesuai,heheeee

Alan said...

x penah naik charade hehehe

Faisal Admar said...

en me, sekarang dah naik Merce, mana nak idam dah haha.

Unknown said...

cantik keta ni bru first time tgk..

mie said...

gue xpenah naik semua generasi tu..
ehehehee

Noor Fatin said...

wah bila la boleh dapat ni. hehe

AngahSayang2314 said...

heheheh tak tahu apa2 punnn

::FAIZ:: said...

dulu penah minat kete ni.... sbb cantik

Mermaid Ungu said...

Kete Generasi pertama (G10) dia punye side mirror klaka..tp bg aku bahye la..driver msti x leh agak jarak punye..

Ct Arina said...

alahai comel je kete charade ni rupenye ^_^

Unknown said...

saya pernah pakai charade g11,g100 dan skarang pakai g200..
best layan charade tapi harga nak bela,sendiri mau ingat..hehehe..alhamdulillah,sparepart utk g200 masih banyak..
1.0 boleh endorsed naik 1.6 untuk g200..

putra said...

salqm bro kereta saya bru lpas wat top .. tpi kenapa masih banyak asap

Unknown said...

Sy pakai g11 dan g200 try msuk enjin 4E. Charade mmg terbaik. :)

Unknown said...

Assalammualaikum...teman baru beli charade aura dgn harga rm700 je dokumen smua lengkap...maklumle dgn budget economic skrg ni...teman nk tny pada otai2 charade ni...enjin yg sesuai utk kegunaan harian n budget kos enjin ape yer...berapa kos utk tukar enjin sahaja...time kasih...ipoh Mali

jack said...

http://cerekburuk.blogspot.my/2016/08/peristiwa-di-lebuhraya-plus-pagoh-muar.html?m=1

Kehidupan Ini said...

Skrg dah x lepas tukar 4e

Sound Deadening Store said...

This content is very well written and very instructive. I greatly value the information you provided. Too much, I liked this. I hope you enjoy hearing my praise. acoustic foam tiles