Thursday, April 7, 2011

Kereta Gear Auto dan Gear Manual

Pertanyaan yang di ajukan..
Woofer Storm said.
ada persoalan yang ingin dirungkai...hehheee. Antara kereta jenis manual dan Auto,yang manakah lagi sesuai untuk diguna? mengapa??
Jawapan kami..
Thanks bertanya...Sepanjang pembuatan kenderaan beroda empat ini, terdapat dua jenis kereta jika kita bahagikan mengikut penggunaan gear.
1. Penggunaan Gear Manual
2. Penggunaan Gear Automatik..
Tapi Sebagai pemandu kereta, perlu juga kita lihat akan kesesuaian utk membeli sama ada kereta bergear manual ataupun bergear auto. Apakah kelebihannya dan apakah kekurangannya?

Alhamdulillah secara kebetulan saya boleh memandu kereta bergear manual dan auto.so tak kisah mengunakan Auto or Manual.bagi saya samada pilihan transmisi manual atau automatik, bukan terletak pada pandangan orang lain tetapi lebih kepada anda sendiri sebagai pemandu sehari-hari..
_______________________________
Berikut merupakan pandangan saya
Berkenaan kereta manual dan auto
_______________________________
Gear Manual
1) Selalu lelaki suka gear manual ni.Sesuai untuk sesiapa yang minat untuk speeding kalau korang jenis yang mencari keseronokan dan cabaran, ambil manual car. Korang boleh try test cuba keupayaan kaki dan tangan korang.
2) Yang manual ni biasa la kena guna clutch untuk menukar gear... jadi banyak sikit pergerakan guna pastu kena seimbangkan minyak, jadi kalu yang tak pandai tu...ada kemungkinan mampus tengah jalan la kalu yang tak pandai rasa tu, Manual memerlukan masa untuk orang yang baru mula-mula hendak belajar memandu. kekadang kita memasukkan gear pada kelajuan yang tidak sesuai ini boleh menyebabkan kerete mudah rosak. Kalau tak pandai balance clutch dan minyak. Banyak kali jugak enjin mati. Lebih-lebih lagi bila naik bukit. Lagi satu kalau tak cekap nak main gear 1.. tiap trafik light je mesti kerete mati enjin..
3) kaki nih kawal 3 pedal (minyak, clutch dan brake ) kaki kiri dan kanan sentiasa bekerja perlu cekap mengendalikan cluth,brake dan minyak(lengguh kaki bagi yang belum mahir)
4) kebaikan dia plak...kalu bawak dalam bandar dia kurang guna minyak nak dibandingkan ngan auto .. Cuma pendapat aku yang dikatakan boros atau tidak minyak bergantung kepada cara pemanduan. jika anda pandu dengan laju maksud nya anda juga menggunakan minyak dengan laju. save minyak (walaupun hanya beza beberapa mililiter! minyak da mahal, kena save walau setitik)
5) kereta jenis manual ni pickup...
6) kalau bawa kerete untuk perjalanan jauh atau banyak guna lebuhraya, rasanya manual lebih ummph..
7) Dari segi keselamatan, Bila berlaku sesuatu emergency brake, gear manual boleh dikawal tapi kalo auto, susah sebab kawalan bukan pada pemandu.
sebagai contoh jika meredah air gunakan gear rendah bagi kenderaan ringan seperti Atoz mahupun wira boleh mengakibatkan hilang kawalan dan terbabas.
8) Bagi manual, setiap 40,000 atau 50,000 km tukar minyak gear box anda.
9) Bila bateri kereta kong atau lemah Kereta boleh tolak beramai-ramai tekan clucth pastu masuk gear satu lepas clucth kereta boleh dihidupkan
10) Bagi kereta manual, semasa memandu jangan sekali-kali meletakkan kaki anda di atas pedal clucth. Ini boleh memendekkan jangka hayat clucth plate nada dan merosakkan gigi gear kereta anda. Laraskan paras clucth supaya berada dalam keadaan yang sesuai dengan panjang kaki anda (minta bantuan mekanik). Jangan paksa sekiranya gear tak masuk sebaliknya cuba lepaskan handbrek dahulu
11) Penukar gear 1 ke 2, 2 ke 3, dan seterusnya.. Apa yang saya buat selama ni ialah:- Tekan clutch hingga jejak ke lantai dan masuk gear satu dengan cermat dan lembut.
Kaki di pedal clucth diangkat perlahan lebih kurang 60% sehingga terasa badan kereta
bergegar hendak bergerak,tambah sedikit minyak dan kawallah kelajuan dan stereng
anda.Bila sudah stabil dan meter mencecah ke 20km - 25km,tukarlah kepada gear 2
dan meter mencecah ke 30km - 35km,tukar ke gear 3,meter mencecah ke 4okm
tukarlah ke gear 4 dan seterusnya tukarlah ke gear 5 mengikut kelancaran jalanraya.
12) Apabila memotong kenderaan ,menurunkan gear dari gear 5 ke gear 4 tetapi perlu di ingat apabila kelajuan melebihi 100 km/j kita turunkan gear ke gear 4 atau 3. Kalau kita tak bernasib baik, kita mungkin dapat mengutip segala gear dan skru bertaburan di atas jalan.
13) Cara hendak mengelakkan dari engin mati setelah gear dimasukkan.
- Jangan angkat pedal clutch secara mengejut dan pastikan kelajuan kereta anda telah stabil barulah penukaran gear dilakukan atau pedal clutch dilepaskan dengan perlahan.
- Jika hendak berhenti atau mengekori kereta yang terlalu perlahan sehingga meter turun
dibawah 30km,tekan pedal clucth dulu baru tekan pedal brek.
Untuk mengelakkan anda kelamkabut kerana anda kurang mahir.
- Bila kereta berhenti pastikan tekan pedal clutch sehingga jejak ke lantai dan pedal brek.
Sebelum mengangkat kedua-dua kaki,anda wajib bebaskan gear dulu dan tarik brek tangan
atau tarik brek tangan dan bebaskan gear.
_______________________________
Gear auto
1) Lebih sesuai untuk perempuan atau bergantung kepada minat gak. sebab senang nak handle. Tak kelam kabut, lebih santai. Simple, rileks, dan memudahkan. Nak parking senang, nak reverse senang.- ramai perempuan teragak-agak dan lambat untuk tukar gear dan tekan minyak, terutama bila nak masuk simpang atau keluar simpang yang sibuk .
2) Gear auto ni senang skit nak bawa. kepada yang tak pro tu elok guna auto jer la tak banyak pergerakan kaki, lepas masuk gear terus tekan minyak ngan kawal stereng jer. gear akan di tukar secara automatik bergantung kepada kelajuan kereta, jadi gear tak mudah rosak..
3) kaki nih kawal 2 pedal (minyak dan brake) kaki kanan banyak memainkan peranan untuk menekan pedal minyak dan brake
4) penukaran gear secara automatik membabitkan pengunaan minyak agak boros.. untuk pengguna kereta auto, anda dinasihatkan untuk melepaskan minyak seketika bila dah terasa gear dh ditukar...ini untuk menjimatkan penggunaan minyak.
5) kereta auto memang kurang pickup sbb nak ambik masa untuk tukar gear secara auto...
6) sesuai digunakan di kawasan bandar yang selalu jammed atau jalan yang sesak dengan kereta seperti di KL. - memudahkan pemanduan, hanya perlu kawal minyak, sistem brake dan stering sahaja sudah memadai
7) Sistem brake kereta auto agak 'menerkam'...jadi kene brake dengan berhati-hati... seperti berada di atas kuda yang berhenti secara mengejut.Untuk kereta auto, pelapik brek hadapan akan lebih cepat haus daripada belakang (biasanya dua kali
ganda cepatnya), pastikan anda lebih kerap memeriksa pelapik brek hadapan.
8) Kereta tidak boleh tolak untuk hidupkan (bila bateri lemah) anda tidak boleh hidupkan enjin dengan cara push start. maka auto kena jaga bateri kereta.maka nak tak nak kena telipon kawan .. mintak tolong jumper bateri kereta korang baru boleh start kereta.
9)Auto-kos penyelengaraan tinggi sedikit berbanding dengan Manual,terutamanya jika berlaku kerosakan pada gear box.Tetapi auto amat mudah untuk dijaga dan diselenggara
10)Auto-tidak sesuai dipasang dengan ekzos racing yang berbunyi bising,berbanding Manual apa-apa ekzos pun boleh.
11) Bagi auto, setiap 15,000 atau 20,000 km, tukar minyak gear box anda.. Kalau nak di banding gear manual ... Servis minyak tranmission lebih kerap kali jika menggunakan gear auto.. kos pun bertambah jugak kan..
overdrive adalah pacuan akhir atau top gear...dlm manual 'overdrive' adalah gear lima.. yang dimaksudkan sebagai 'jangan' adalah jangan 'overdive off', jangan tutup button overdrive (OD) kalau kelajuan kereta lebih dari 100km/j kerana seolah-olah kita turunkan gear manual dari 5 ke 4 . Kesannya tentu kerata akan 'mengaum'...
 
12) Lagi satu, dah biasa bawak auto, tak boleh bawak manual. macam member aku, tak dapat la nak pinjam keta member opis nak gi lunch sebab kat sini ramai guna keta manual. bayangkan kalo keta kiter rosak ker, nak pinjam keta member atau member tetiba takleh drive, camne nak pandukan keta manual tuh?
13) Bagi kereta auto, pastikan anda faham kegunaan semua paras gear iaitu P, R, D, L, 2 dan 3. Bagi pemanduan biasa, gunakan cuma D dan bila memotong, gunakan "overdrive button". Sekiranya kerata anda tidak mempunyai overdrive button (wira 1.6 mempunyai overdrive button dan tidak pada wira 1.3, 1.5 ,kancil), anda perlu menerima hakikat yang kereta anda tidak boleh dipandu secara aggresive. Jangan gunakan overdrive button pada kelajuan melebihi 100 km/j kerana fungsi overdrive button adalah seperti kita menurunkan gear dari gear 5 ke gear 4 apabila memotong dan tetap pada gear 4 sehingga kita offkan overdrive button. Gear 2, 3 dan L adalah untuk kegunaan mendaki iaitu apabila kereta kita tidak dapat mendaki cerun yang curam. Paras gear ini hanya untuk kegunaan kelajuan rendah
(bergantung pada jenis kereta).
_______________________________
Adengan yang selalu kita lihat
P/s: orang yang biasa bawak kereta manual mampu bawak kereta auto.. (tetapi) selalunya orang selalu bawak kereta auto aje dah lupa cara pandu kereta manual...sebab kurang cekap..

Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks...

67 comments:

Anonymous said...

Hehehe, tapi kebanyakkan lelaki pasti suka kereta manual berbanding kereta auto. Baru ada feel nak pandu. Pada Tira mana-mana pun boleh tapi lagi best auto laa. Sebab Tira tak berapa mahir lagi bab kereta ni. Kalau auto cuma kawal minyak dan brek je. :)

Woofer Storm said...

thank bro...hargai sngt2,erm memamng suka bwa mnual dari auto tapi tak tahu kenapa abg sy nak gak beli kete bergear auto..heheeeee

Hairun Azmi said...

Info bagus bnaget.Makasih sobat...

Teksi berkuasa elektrik di Jepun

Kira Kekuri said...

hmnn..nice entry! sy bawak keta manual. manual best..so,kiranya ska speeding n cabaran.aha :D
walaupun keta auto senang nak bawak(pmpuan sllu bwa auto),tapi manual lagi best juga! dulu pernah bawak keta kawan,auto..trus sya blur kejap tengok gear dia..haha.. x taw apa tuh D/D4,P n mcm2 lagi..~.~

Anonymous said...

gear manual lagi feel bawak. tapi selalu bawak auto je. huhu

Unknown said...

Gua ni dh kira masuk golongan otai2...dh x lalu nk pakai manual...selesa ngan auto jerr...tp tu laa...lom tuka lg...lenguh dh kepala lutut ni dok tekan clutch jerrr

IMANSHAH said...

sangat setuju pasal kecekapan tu..ambo dah 6 tahun jarang bawak keta manual lepas tukar auto

Ibnushukran said...

klu nak best mmng manual gear.. best skit,ada feel.. p klu da men kt tmpat bandar, penat jgk kaki ni nk men clutch.. silap2 sodok kete depan.. hehe

Kakzakie Purvit said...

Kereta harian (pergi-balik kerja) kakak manual. Unser kakak pun manual. Kakak lebih suka yg manual sebab dulu belajar pun guna kereta manual. Tapi bila Honda City tak jual pulak yg manual. Rasa kekok kan....

encikReza said...

aku gak la laki yg pakai keta auto!
hehehehehehe
tp bila org kondem
eh, laki pakai auto?
aku slalu jawab balik
mak aku yg slalu guna laaa...

:P

Mermaid Ungu said...

uwaa..aku br nk g daftar amik lesen arini..ko dh buat aku nerves...

Usagi said...

betol2, ak da lama pakai keta auto nie, nak bawak keta manual blk memang da xreti.

tp yg ak pelik, kwn ak nie xreti bawak keta auto coz da biasa bawak keta manual

faiz said...

org sekarang suka dgn kereta auto sebab asik jamm je..takdela lenguh kaki kalau pakai auto ni..xde clush..

iwan_dextrous said...

aku pakai manual skrg...mmg rase laen dari auto..tapi setelah sekian lama nmpknya rasa macam nk tukar pakai auto plak.malas nk ngadap jem.hahahah

aLieF si Muncung ManiS said...

saya pakai manual...baru nampak macho..hhahahaha..adik aku still lagi pakai auto...:P

Madd said...

aku selalu tekan clutch...
kene kurangkan ...
hehehhe
thnks for ur info...

Firdaus Kasim said...

kereta manual tetap jadi pilihan aq.. nk race sedap sikit.. hehe

Salah satu entri paling hot firdauskasim.com
Cara-cara menambahkan ketinggian badan

zulkifli said...

manual! sbb sng nak potong kete. folow je kete, bila dpn da clear, trus lintas. klu auto, kne amek lajak dlu bru ley potong. lmbt amek, dtg plak kete kt dpn. dah x jd nk potong. tp ape sy tgk skg ni, ade jgk pmndu bwk auto tp suka folo kete dpn dlu sblm nk potong. skdr luahan rasa saja~

atuk said...

Assalamualaikum Afzainizam

mula2 bawa auto dulu
pickup nya lambat giler..
minyak lebih pulak
he he

Wassalam

Prince Halilintar said...

slmt la prince boley bawa gune both transmission..so senang la..tak kisah pun nk pkai yg mane..janji boley gerak ke tmpt nk dituju..hehe

Ina said...

aduhai..saya mmg tak reti bawak dah manual..tersengguk sengguk dah lama tak bawak..keta pun boleh mati oo..

Nas said...

salam bro.. thx banyak2 bagi info pasal kereta jenis manual n auto.. sbb aku ni xpernah pon tahu pasal kereta..tp bakal amek lesen kereta.. kne la tahu sket kereta jenis apa yg perlu dibawa n senang utk kita :)

http://nash121.blogspot.com/2011/04/perlukah-kita-kaya-raya-dengan-berniaga.html

Fazleyatul Aini said...

salam bro. lya suka entry ni. lya pon boleh drive dua2 auto dan manual.tapi lagi prefer manual la.nanti asyik main auto je, lama2 lupa manual. lagipon manual best sket. saya lebih selesa bawak kereta manual

mie said...

itu la..
kalo slalu bawak auto..
lupa plak cara manualnya..
ehhehehe

tehr said...

aku lebih suka manual
auto boleh juga bawa, tapi rasa semacam je

Noor Fatin said...

mula2 belajar manual dlu, lepas tu baru auto. kena tau dua2 ni. kalau tau auto saja pun susah jugak. hehhe..

Unknown said...

aku ske auto lagi sbb senang sikit

Mohamadazhan.com said...

salam bro

manual lebih menjadi pilihan, tpkalau dalam jem memang padah lutut aku.haha

ayie said...

saya pakai auto..(macam menang motor lak)

Admin P@P said...

Assalamualaikum.
Saya setakat dah hampir 15 tahun memiliki kereta sendiri, hanya menggunakan yang manual. Tapi ada juga angan-angan nak pakai yang auto pula selepas ini nanti. Tunggu keluaran terkini kereta nasional agaknya.

TQ

Unknown said...

selalu memberikan info berguna utk pengguna jalan raya.. good job

aku lebih suka guna manual sbb suka main dgn gear..hohoho

Unknown Person said...

huhu
aku dah bosan ngan auto
bg aku, auto susah nak handle bile de emergency
tp aku pun pkai auto
hahaha =P

Alan said...

aku boleh bawa auto dan manual hehehe

lalink7 said...

kite suka kedua-dua gear..manual dan autoo..best best bestt!!!

tp yg best auto..

AngahSayang2314 said...

info yg bernas nie brooo

nabilah_2908 said...

masa belajar bawa kete...belajar bawa manual...

lepas dpt keta...sy ambil auto...mudah kerja..kaki pun tak lenguh..

tp bab lambat pickup tu..betul la... ;)

jom ke APA KATA HATI pulak ;
PART TIME PAPARAZZI

Unknown said...

apa2 aku suka auto sbb senang dan tak pernah bawa manual sejak dapat lesen semua auto hu,hu

LiFe KaMi said...

kalau kat kl ni pkai manual bole sakit kepala dibuatnya,apa taknya jem panjang giler, kami prefer auto je..senang bkn org tau pun..:)

s h a said...

memang kalau da lame x bawak kete manual boleh jd lupe...hehe...kalo jalan area kl & selangor lg prefer auto...kalo x letih...

irwanmiswan said...

dua2 jenis aku dah bawak....yang penting ikut kesesuaian...kalau korang dok bandar,better gear auto kot...aku tak bape maher sangat bab keta tp sikit2 tu boleh la...almaklomlah....biase bawak keta sorong dok angkat sawet keh3


kalau x malas,singgahla
antara pageview dan follower,mane korang pilih
iklan barangan pelik dan separa lucah
buffered earning pertamaku
gadis mencuri menggunakan kemaluan,ciss

::FAIZ:: said...

nak tanya pasal Savvy... Hari tu Tumpang Member.. Kete Savvy... Tgk Gear Manual.. Tapi dia tak Tekan Clutch pun masa tukar gear... pelik... bila aku usha tgk ada Pedal Break ngan Minyak je... clutch takde...

lyina said...

manual..buleh bakar auto..pakai ekzos power..brommmm...broommm.terbakar la member.huhuhu

Fawwaz said...

Aku pakai kelisa auto, tak de masalah pun, pickup gile tu, lagi2 kalau race drag kat lampu merah, aku akan turunkan gear ke no2, macam manual gak, cuma tak yah pakai clutch..auto lagi best kalau korang bawak tetamu dalam kereta, lebih rilex dan tenang.

SHILA & FAUNA said...

assalam..suka bawa manual coz dh biasa masa belajar memandu dulu..pickup bila memotong..tp teringin lak nk guna yg auto..ble bwak manual atau auto..klu banding pilih manual..fuhh best!skrg dh berusia rasa nk relax dr bawa mencabar(rempitt..hehehe)conpiuss la plak..nk tukar auto ke tidak..dok kt bandar yg x jem..

zam said...

ada pembetulan kat overdrive..

overdrive adalah pacuan akhir atau top gear...

dlm manual overdrive adalah gear lima..

dlm auto overdrivenya speed 4..

jgn function button 'overdrive" tu adalah anjakan ke speed 3 dan ianya overdrive off...

klau kereta auto tade button tu biasa ada posisi speed 3..



nak kenal kereta auto yang ada 3 speed..

ada L,2,D,R,N,P...tapi tiada button overdrive off..

cth..kancil,wira,saga lama..

pIsCes_lAdy(JB) said...

da ada kereta manual and auto.
org kata kereta auto ni mmg snang, tp klu jln jauh cpt rs ngntuk sbb x byk prgerakan. ak plak budak bru blaja, jd bwk la kereta manual utk mahirkan pmnduan (kata en.suami la) tp try bwk auto, mmg snang...wlaubgaimanapun nk mahir dua2..jd utk permulaan blajar ni bwk la kancil manual ak, nati da rs bole larung, brula lenjan alza auto ak..hehehe :)

Unknown said...

Dah 6 taun bwk kelisa manual.. Skrg tgh tggu kete baru.. Alza auto plak.. Jd, ada dua2.. Komfom x lupa salah satu..

Sern Tan said...

Hahaha..sama la kite..dlu pn sya blur masa 1st tme pandu keta auto..tpaksa tanya kt kwn yg punya keta tu dlu psl huruf kt gear tu..hehe..

Sern Tan said...

Hahaha..sama la kite..dlu pn sya blur masa 1st tme pandu keta auto..tpaksa tanya kt kwn yg punya keta tu dlu psl huruf kt gear tu..hehe..

Anonymous said...

sefaham sy, overdrive adalah pacuan akhir atau top gear...

dlm manual 'overdrive' adalah gear lima..

. yg dimaksudkan sbg 'jgn' tu mungkin adalah jangan 'overdive off', jgn tutup button overdrive (OD) kalau kelajuan kereta lebih dari 100km/j kerana seolah-olah kita turunkan gear manual dari 5 ke 4 . Kesannya tentu kerata akan 'mengaum'... tu kalau apa yg sy fahamlah. atau mungkin penulis maksudkan yg lain?

Unknown said...

PENDAPAT AKU LA KAN.. AKU LEBIH SUKA BAWAK AUTO.. SBB MUDAH, RINGKAS, PANTAS. MANUAL PUN AKU BOLEH BAWAK, TAPI LECEH SBB KEJAP2 TUKAR GEAR, LEMBAP.

Unknown said...

http://www.ecommercemastery.com/provider8/idevaffiliate.php?id=12857

Unknown said...

Assalam..nak tanye..kalo kete manual..fes kite nk start enjin..kite kene tekan clutch dulu kan..baru start enjin..kalo kete auto..nak tekan ape erh..

Unknown said...

tekan brek misz salalziah, untuk kreta auto klu rasa malas nak tekan butang over drive or nak senang potong just lepas kaki drpd pedal minyak, pastu floor trus scara mengejut pedal minyak tu balik, gear akn tuka scara automatic pastu bila da laju gear akn tukar kpda gear yg lebih tnngi, just pndai2 la korng bajet mnyak dgn klajuan yg korng nak slepas floor mnyak tu, slamat mncuba

Unknown said...

Ak bwk manual..baru nk belajar auto tp xfhm apa button overdrive tu

Unknown said...

Ak bwk manual..baru nk belajar auto tp xfhm apa button overdrive tu

Unknown said...

Tekan brake

Unknown said...

Tekan brake

Unknown said...

Dari segi penjagaan...dan ketahanan..
Auto dgn manual mana lagi senang jaga dn lasak?
Sy pki auto...sekali rosak gearbox..rasa mcm nk convert manual la plk...

Unknown said...

Aku belajar kereta auto.. dah2 jangan nak kondem aku.

Unknown said...

Nak tanya, masa ikut kereta dari belakang yg 30km tu, kena tukar gear ke tak?

Unknown said...

Manual jauh lebih feel dari auto. Saya sangat biasa bawa kereta auto dan manual. Manual jauh lebih feel. Untuk memotong kenderaan atau mengambil selekoh, manual jauh lebih bagus. Pendapat dari pengalaman saya memandu kereta manual dan auto.

Unknown said...

Manual jauh lebih feel dari auto. Saya sangat biasa bawa kereta auto dan manual. Manual jauh lebih feel. Untuk memotong kenderaan atau mengambil selekoh, manual jauh lebih bagus. Pendapat dari pengalaman saya memandu kereta manual dan auto.

Unknown said...

Saya ada dngar jugak...klau kreta manual ni dia pikap cuma x dia lajak klau nk banding kan dgn kreta auto dia lajak cuma dia x pikap...mntak pendapat st?

Unknown said...

Maaf yaa..kalau gear manual ni..aku keliru apabila nak tukar gear 3 dan 5..selalu salah masuk gear..itu lah buat saya trauma nak driver kerita manual 🤦😄

Rodziah said...

Manual dan auto, dua2 sy pernah guna. Masing2 ada kelebihan dan kekurangan. Tpi zaman la ni dgn umur dah meningkat sy memilih kereta auto. Apa lgi nak pikir macho tak macho, feel tak feel... yg penting kita rasa selamat dan tak membahayakan org lain.

Sound Deadening Store said...

This content is very well written and very instructive. I greatly value the information you provided. Too much, I liked this. I hope you enjoy hearing my praise. acoustic foam roll