Monday, July 6, 2009

Camne nak Claim Insurans Kemalangan Kereta



INSURANS AKU MANA???
Insurans di istilahkan sebagai satu kumpulan dana wang untuk melindungi pesertanya apabila terjadi kerugian.
* Di negara kita, isyarikat insurans perlu memiliki lesen untuk beroperasi.
* Insurans terbahagi ke 2 sektor iaitu Life dan General.
* Life seperti yang kita tahu memberi perlindungan untuk kehidupan.General memberi perlindungan untuk harta benda.
* Di sektor general (am), antaranya ialah insurans motor.
* Insurans Motor terbahagi kepada beberapa bahagian lain seperti
1. Komprehensif
2. Pihak Ketiga
3. Pihak Ketiga, Kecurian dan Kebakaran

undang2 jalanraya Malaysia mewajibkan setiap kenderaan bermotor perlu memiliki perlindungan insurans pihak ketiga untuk melindungi kepentingan dan hak orang lain. bermakna, ada pihak yg akan menangung liabiliti akibat kecuaian pemegang polisi.cthnya
A - kereta A melanggar tembok rumah. tuan rumah boleh claim dari insurans pemilik kereta.
B - kereta A melanggar pejalan kaki. insurans akan menanggung kos perubatan dan gantirugi termasuk yg menyebabkan kematian dan kiraan nafkah hidup untuk mangsa.
C - kereta A melanggar kereta B. kereta B berhak membuat tuntutan pembaikan dan gantirugi dari insurans kereta A

1st party and 3rd party insurance..?
setiap kenderaan bermotor di Malaysia, diwajibkan menggunakan perlindungan insurans 3rd party. ini bermakna, setiap pengguna jalanraya akan dilindungi oleh insurans sekiranya berlaku kecelakaan disebabkan kecuaian pihak lain.dalam erti lain sekiranya kita gunakan 3rd party insurans, maka setiap pihak ketiga akan dilindungi termasuk pemilik bangunan, pemandu lain dan kenderaannya serta pejalan kaki.sekiranya berlaku kerosakan terhadap kenderaan kita sendiri, maka kita tidak boleh buat tuntutan dari insurans.insurance 1st party juga dikenali sebagai comprehensive atau lengkap. ini bermakna selain dari pengguna lain, kenderaan kita sendiri turut dilindungi pihak insurans. perlindungan komprehensif diwajibkan bagi kenderaan yang dibiayai secara sewa beli oleh pembiaya. oleh kerana risikonya lebih tinggi, maka premium yang kita bayar juga adalah lebih tinggi.

Antara commerce ngan kurnia mana yg elok?
ada 2 jenis commerce insurance..
1. Commerce Assurance
2. Commerce takafultetapi nama2 insurance yg diatas telah ditukar..
disebabkan arahan oleh bank negara yg semua syarikat insurance mesti mempunyai productLIFE dan GENERAL sekali, maka bnyk syarikat insurance telah bergabung (merged)..
1. Commerce Assurace + Allianz = Commerce Allianz
2. Commerce Takaful + Aviva = CIMB Aviva
3. Tokio Marine + Asia Insurance
4. Mitsui Sumitomo Insurance + Aviva = MSIG
5. Berjaya Insurance + Sompo = Berjaya Sompo
6. Mayban General + Mayban Takaful + MNI + MNI Oneline + Takaful Nasional = Etiqa

Elakkan lah dari mengambil Kurnia ?..
Mmg payment senang cepat dapat.. tapi jumlah amount yg diminta tidak mencukupi..misalnya, anda menghantar kereta ke workshop..workshop akan estimate kos baiki adalah sekitar 0k..selepas disubmit ke insurance, insurance akan pass ke adjuster..function utama adjuster adalah cut cost yg diminta oleh workshop..so nilai tadi mungkin berubah ke 7-8k..selepas report diberi ke insurance, tiba giliran insurance untuk cut lg amount tadi..jadi nilai tadi yg berjumlah 7k mungkin akan menjadi 5k..jika amount yg diberi kepada workshop tidak mencukupi, bolehkah workshop nak buat kerja?silap2 mereka suruh kita tukar ke wshop lain atau tambah duit atau baiki sendiri..kalo mereka buat pun, mesti cincai.. barang yg sepatutnya ditukar, tidak ditukar... hanya repair sahaja..so kereta tidak akan berada pada keadaan yg baik dan semestinya sudah hilang safety...dah bnyk sy dengar aduan seperti ini.. bnyk workshop pun tidak berani menjadi panel kepada kurnia..pernah satu ketika dahulu (tahun lepas x silap sy), workshop di serata negara boikot kurnia...itulah kelemahan kurnia.. bnyk cut cost... lebih besar company
, lg bnyk cut...

Sebenarnya, andaian sebegitu kurang tepat。。。
Begini. sykt insurans hanya menjual polisi insurans dan memproses tuntutan serta menanggung liabiliti kerugian pihak yang dilindungi. tetapi, mereka tidak punya kepakaran menilai dan menaksir kerugian dengan tepat dan cekap. di sini lah timbulnya pihak penaksir kerugian yang dikenali sebagai Loss Adjuster Surveyor.sykt adjuster memiliki kepakaran bukan saja di bahagian tuntutan motor, tetapi juga membabitkan jurutera bertauliah untuk menaksir kerugian berkaitan
1. kerosakan harta benda persendirian dan perniagaan akibat
a. kebakaran
b. banjir
c. kecurian/rompakan/pecah masukd. lightning (kerosakan peralatan elektrikal)
e. lain-lain kerugian seperti ternakan (live stock) ayam, kambing yang mati sebelum dijual.
2. bahagian motor
a. own damage dan KFK
b. 3rd party claim
c. 3rd party property damage
d. 3rd party bodily injury
3. marine (berkaitan kapal)
Fungsi utama adjuster
ialah menilai kerosakan pada kadar yang berpatutan mengikut nilai semasa (contoh nilai kenderaan, harga alat ganti, nilai ternakan seperti anak ayam atau dewasa yang berbeza) tanpa mengabaikan kepentingan insurans.sebagai contoh, sebuah bumper hadapan waja berharga RM500(cth). harga itu dibenarkan bagi bengkel EON atau Proton Edar tapi bagi bengkel bukan franchise, maka adjuster akan memberi harga original bukan franchise iaitu RM250. dan bagi Proton Waja 5 tahun dan ke atas (tertakluk pada faktor betterment), maka adjuster (sbg mewakili insurans) akan membayar harga bumper bukan genuine atau terpakai iaitu RM120 (cth).ini dilakukan dalam usaha untuk mengurangkan jumlah tuntutan serendah yang mungkin.namun, sykt insurans selalu percaya bahawa jumlah yang diberi adjuster masih tinggi. maka itu sebabnya insurans akan memotong lagi jumlah yang diluluskan. yg jadi mangsa ialah
1. bengkel - kerana kos membaiki seringkali tak mencukupi
2. adjuster - selalu kena marah dengan bengkel, konon adjuster tak pandai adjust. (selalu timbul isu rasuah)
3. pemilik kereta - kena tipu. bengkel cakap tukar barang baru, tapi diberi barang 2nd hand atau non-genuine. sebenarnya, insurans yang bayar tak cukup.hampir semua sykt insurans mengamalkan dasar sebegini, memandangkan orang yang bekerja dalam bidang insurans akan berkisar dalam circle yang sama. kalau tukar company pun, masih insurans juga. cuma, Kurnia diketahui menekan dengan lebih kuat. kerana itu, byk bengkel makan hati dan makan tulang aje.
kita boleh tukar mana2 atau apa insurans yg kita mahu. malah, kita boleh lindungi keta kita dgn 2 atau 3 sykt insurans. tetapi bila berlaku tuntutan, maka setiap insurans akan membayar sebahagian sahaja dan tidak sepenuhnya.berkaitan kurnia ni, pihak kurnia yg pandai dalam strategi. mereka tahu cara senang utk dapatkan pelanggan ialah melalui used car delaer. jadi, mereka melantik seberapa banyak wakil melalui used car dealer dan langkah ini diconothi oleh Am Assurance.kedua2nya mengalami msalah serupa iaitu menjual terlalu byk polisi motor. bila ada banyak polisi motor, maka ada banyak tuntutan. bila ada banyak tuntutan, maka mereka tak cukup kaki tangan dan pihak atasan akan mengarahkan agak kawalan dibuat utk mengelakkan kerugian.ini yg terjadi pada kurnia iaitu sbg cth bengkel claim 10 ribu tetapi cuma dibayar 6 ribu. ini langkah proaktif menangani tuntutan berlebihan.

Berapa lama tempoh masa nak buat tuntutan tu?.. Beb..
sebaiknya setiap kemalangan jalanraya mestilah dilaporkan. kegagalan membuat laporan polis boleh menyebabkan kita disaman RM300 tuntutan boleh dibuat dengan cepat. malah, bagi tuntutan sendiri (Own Damage Claim) mahupun OD KFK, Bank Negara telah meletakkan beberapa kriteria yang perlu dipatuhi sykt insurans dan pemilik dalam usaha mempercepatkan proses tuntutan iaitu
1. pemilik mestilah laporkan kepada polis dalam masa 24 jam. lebih dari itu kena sama RM300. melainkan pemandu pengsan, masuk ICU atau patah kaki dan sbgnya.
2. kemudian pemilik mestilah memaklumkan kepada pihak insurans berkaitan. pihak insurans akan keluarkan borang tuntuan dengan nombor bersiri. hari ini, kebanyakan borang tuntutan boleh di cetak secara online oleh pihak bengkel.
3. sebaik saja insurans dimaklumkan, mereka mesti menugaskan adjuster utk menilai kerosakan kereta iaitu dalam tempoh 24 jam.

4. pihak adjuster pula perlu melakukan survey juga dalam tempoh 24 jam. laporan taksiran pula mestilah diserahkan pada pihak insurans tidak lebih 7 hari.so, lepas insurans dapat report adjuster, baru mereka boleh proses claim dan buat bayaran pada bengkel. bermakna, kalau ikut atas kertas, paling awal bengkel boleh repair keta kau ialah pada hari ke 8 atau 9. tapi apa yang berlaku ialah pihak bengkel berlumba2 untuk membaiki kereta tanpa menunggu approval utk menjaga imej dan nama baik mereka. so, selalunya, mereka akan mula kerja selepas adjuster membuat taksiran kerugian.

tuntutan sekiranya kereta kita dilanggar org lain?.
ada 2 cara utk buat tuntutan sekiranya kereta kita dilanggar org lain. tapi MESTI lah ada keputusan polis bahawa orang itu bersalah. sekiranya dia disaman, maka konpem dia bersalah. dan barulah kita leh wat tuntutan dari insurans mereka dan melindungi NCB kita.

1. cara pertama ialah tuntutan pihak ketiga atau 3rd party claim. kita baiki kereta kita, bayar dan gunakanr resitnya untuk buat tuntutan terhadap insurans itu. antara kelebihan claim ini ialah kita boleh buat tuntutan loss of use. contohnya, kereta kita tersadai selama 20 hari di bengkel dan kita dibolehkan menuntut kerugian. contohnya sehari RM50 x 20 hari = RM1,000. kira macam duit teksi lah
2. cara kedua dipanggil OD KFK atau Own Damage Knock-For-Knock. kaedah ini diwujudkan oleh Bank Negara pada zaman 90an. proses tuntutan sama iaitu kita claim pada insurans pihak bersalah TETAPI melalui syarikat insurans kita.dalam erti kata lain, kita claim melalui sykt insurans kita (krn lebih cepat) dan kemudian sykt insurans kita akan claim semula dari sykt insurans pihak ketiga. NCB kita tidak akan terjejas.

NCB ialah No Claim Bonusjuga diketahui sbg NCD atau No Claim Discount.bila kita tak buat sbrg claim dalam tempoh setahun, maka pihak insuran akan menganugerahkan kita Bonus kerana tidak claim.kiraanya adalah begini

1st year = 25% 2nd year = 33.3% 3rd year = 38.33% 4th year = 45% 5th year = 55% (maksimum) NCB boleh dipindahkan dari satu kereta ke kereta yg lain begitu juga dari satu insurans ke satu insurans yg lain.

mcm mane nk claim insurans? claim dr syrkt insurans sendiri atau claim insurans dr pihak ketiga?
kita hanya boleh buat tuntutan insurans dari pihak ketiga seandainya pihak ketiga didapati bersalah oleh polis. selalunya keputusan keluar dalam tempoh 14 hari. anda boleh claim insurans sendiri, dan insurans kita akan claim dari insurans pihak ketiga. ini dipanggil KFK claim (knock-for-knock)

Masa buat tuntutan, perkara berikut mestilah di patuhi

1. salinan asal laporan polis
2. sketch map polis kena gak ada lukisan pelan mcm mana kemalangan boleh terjadi / kena pi balai polis balik utk beli pelan kemalangan(dokument report tu pelan dan keputusan polis..)
3. keputusan polis diperlukan sekiranya kita menuntut kerugian dari pihak ketiga (3rd party claim)
4. selain dari itu, pastikan kita menghantar ke bengkel yang tauliahkan oleh insurans. kebanyakan insurans tidak mahu membayar jumlah yang dibaiki pada bengkel yang tidak authorised.
5. borang tuntutan perlu diisi. selalunya dibuat oleh bengkel, pemilik cuma perlu tandatangan saja.
6. pemilik perlu membayar excess sekiranya ada.
jika kereta tak rosak teruk, anda boleh mintak utk guna kereta dulu sehinggalah pihak insurans hantar adjuster dan kemudian meluluskan jumlah tuntutan.


Bleh jelaskan skit tak pihak ketiga?
pihak ketiga ialah semua pihak di keliling kita semasa memandu. ia boleh jadi

a. pejalan kaki
b. pemandu dan penumpang kenderaan persendirian.
c. pemandu dan penumpang kenderaan awam.
d. pemilik harta benda termasuk kerajaan serta sykt konsesi lebuhraya

Apa dia pihak ketiga tu? Pihak yg melanggar anda. di sebelah dia pula, anda ialah pihak ketiga.OD KFK bermaksud Own Damage Knock-For-Knock. bermaksud, anda claim insurans anda, dan insurans anda akan claim semula dari insurans lawan. cara ini lebih mudah dan cepat. dan oleh kerana insurans anda tidak keluarkan duit 1 sen pun, maka sebab itu NCB anda selamat.

Report dari pihak yg melanggar tu perlu tak?.
Tak perlu report pihak yg melanggar.. report sendiri sudah cukup..yg no 3 tu jika membabitkan 3rd party atau orang ketiga.. selalunya berlaku dalam accident jenis KFK (Knock for knock)..keputusan akan dikeluarkan oleh pihak polis dalam tempoh kurang dari 2 minggu setelah siasatan dibuat..jika tiada sebarang aral melintang, masing2 mengaku salah, sekejap je result bole keluar..tambah sikit..

semasa pergi ke workshop untuk membuat tuntutan insurance,anda perlu ada :
1.Salinan geran kenderaan
2. Salinan policy insurance
3. Salinan report police
4. Salinan lesen memandu
5. Salinan I/C
6. Salinan cover note (optional)
Borang tuntutan akan diberi sebelum kerja membaiki dijalankan..document yg perlu ditanda tangan ialah Claim Form..selepas kereta siap, pastikan wshop memberi anda Letter of Offer dan Discharge Voucher untuk ditandatangani..excess perlu dibayar sendiri oleh owner sekiranya :-unamed driver-underage driver-driver experience is less than 2 years (dalam kata lain, still lesen P)nilai excess yg perlu dibayar ialah RM200 (minima) dan RM400 (maksima).
excess ialah 1% dari jumlah nilai keta yang diinsuranskan dan ianya tidak wajib. selalunya di letakkan pada pemandu yang pernah buat tuntutan atau pemandu yang berisiko (terlalu muda sbg cth).bagi
-pemandu yang tidak dinamakan
-pemandu bawah 21 tahun
- pemandu berpengalaman kurang 2 tahun
-atau pemandu lesen P (ada orang ambil lesen semasa berumur 30)maka dikenakan compulsory excess. ini terletak di bawah jadual 2F dalam setiap polisi insurans kereta Malaysia.jumlahnya tetap iaitu RM400.bagi excess yang diletakkan pada polisi terhadap pemilik pula, sekiranya nilai kereta ialah RM75,000 maka excessnya ialah 1% iaitu RM750.


Kalo org blakang langgor..dia tak wat report..pastu aku takleh nak claim insuran dia. So aku claim insuran aku...macam mana ngn ncb aku ek?.
semua jenis OD claim akan effect NCD...hanya windscreen sahaja yg tidak effect NCD

Bagaimana saya nak claim insuran kete yang melanggar tue sedangkan kete tue x ada roadtax (sah insuran pon x ada gak, lesen pon x ada)? Bole ker saya claim?
akta undang2 jalanraya mewajibkan semua kemalangan jalanraya perlu dilaporkan kepada polis dalam tempoh 24 jam, kegagalan berbuat demikian boleh menyebabkan seorang pemandu disaman RM300.

1. jika pihak lagi satu turut disaman polis, maka anda boleh anda boleh buat tuntutan dari insuransnya. tanyakan pada pegawai penyiasat berkaitan tentang surat keputusan polis. bila ada surat rasmi dari polis menyatakn kereta tersebut bersalah, maka tuntutan kita akan diterima pihak insurans lawan.

2. kita masih lagi boleh buat tuntutan pihak ketiga terhadap kereta tanpa road tax. tetapi sekiranya, kereta tersebut tidak mempunyai perlindungan insurans minimum (3rd party cover), maka kita tidak boleh claim apa2. pihak polis akan keluarkan saman, itu aje. dalam kes sebegini, maka kita terpaksa buat claim sendiri (dipanggil OD atau Own Damage)

3. sekiranya claim insurans sendiri, maka pemandu lesen P perlu keluarkan bayaran excess wajib sebanyak RM400.tertakluk pada peraturan Bank Negara endorsement 2F. syarat serupa dikenakan pada mana2 pemandu yanga. kurang dari usia 21 tahun.atau. kurang 2 tahun pengalaman memandu.

keperluan cover windscreen claim insurans?
ramai tak fikir keperluan cover windscreen.ada beberapa contoh endorsement yang kita boleh tambah pada polisi insurans komprehensif iaitu

1. windscreen (ada sykt insurance cover depan saja. ada sykt cover semua tingkap termasuk sunroof. tanya pada agen anda)

2. passenger liabiliti - dalam kemalnagn membabitkan kecederaan, ilat kekal atau kematian, semua penumpang akan dilindungi oleh insurans.

3. damage other than accidents - polisi standard akan melindungi kereta kita dari kemalangan, kebakaran dan kecurian tetapi tak cover heli berikuta. banjirb. tanah runtuhc. dahan pokok jatuh disebabkan ributso, jika kita tinggal di kawasan beririsko seperti banjir atau banyak pokok2, maka bagus kita cover keta kita. tambahan tak seberapa..

Insurans mmg cover untuk semua bahagian kereta tetapi sykt insurans berhak menolak sebarang tuntutan yang dirasakan munasabah.ini termasuk tuntutan bagi komponen yg dirasakan murah, dalam kes ini windscreen. Dalam kes kemalangan biasa yg sederhana teruk, windscreen akan dibayar oleh sykt insurans tanpa banyak soal. Cuma bila kita buat tuntutan utk windscreen sahaja, maka itu insurans agak keberatan utk luluskan. kerana nilai yg diminta sedikit tetapi kos pengurusan utk mengendalikan tuntutan itu pulak yg lebih mahal.maka diwujudkan extension utk cover windscreen sahaja. Kebanyakan sykt insurans cover windscreen hadapan sahaja, tetapi beberapa sykt lain cover semua tingkap sisi juga.Nilai yg perlu dibayar (jika tak silap) ialah tak sampai 0.1% dari nilai windscreen. Bila kita claim sekali, ia tidak akan jejaskan NCB. Selepas kita claim sekali, kita boleh renew semula dan ditambah dalam polisi insurans sedia ada.


Polisi insurans standard tidak akan melindungi tuntutan disebabkan banjir, kecurian aksesori atau cermin pecah (melainkan pecah akibat kemalangan yg teruk). begitu juga pokok tumbang akibat ribut @ uprooted trees melainkan pokok yg tumbang sendiri akibat struktur yg tua atau ditebangjika kita extend utk cover disaster seperti banjir, dan bila kita buat tuntutan ianya tidak akan affect NCB...

Tapi pada pendapat saya... Kalau sekiranya kita kemalangan kenderaan dan kita rasa kita benar. Orang yang melanggar tidak mahu bertanggungjawab dan banyak plak kerenahnya. Lebih elok ambil jalan selamat dengan mengambil khidmat peguam.. Insya Allah sampai ke lubang cacing pun tak leh larilah... Renung-renungkan... Nasihat kami cuba bertanyakan pada yang lebih arif lagi..... Sekian saje..

33 comments:

Unknown said...

apakah butir-butir penting yang perlu dimasukan dalam surat tuntutan insuran supaya bayaran kenderaan akan dibayar lebih tinggi atau 100?

Mohd Harith said...

bolehkah kita membuat tuntutan insuran selepas 7 hari dari tarikh kemalangan? kerana surat keputusan polis lambat keluar.

Ummu Syahmi said...

Thank u so much... info ni bnyk helps me to settle my accident kes semalam... minta halal untuk share info with my colleagues.

Unknown said...

hello...sy ada sedikit persoalan. sebulan lalu, saya terlanggar kereta di hadapan kerana kereta tu tiba2 berhenti di lorong laju (bukan berhenti krana trafik light atau jalan jamm). time tu saya bawa kereta kakak saya. polis yg datang time kejadian cakap tak payah bayar apa2. masalahnya skrang pihak ketiga nak claim insuran kreta kakak saya tu?.bole ke?

Unknown said...

tumpang tnye skt..klw kereta terlanggar divider akibt drp ujan lebat cne lak? kire terbabas mse ujan lebat uh. boleh claim x?

samuelketiga said...

Ee camni saye dh eksiden, patah kaki kiri, body motor rosak, kire kes nih kes kete yg langgar sye, sbb rmai saksi kate org tu yg salah. tapi saye tak wat report lg. roadtax & lesen bru mati.Hari kejadian Jumaat mase sy bru balik dri sekolah.Tapi saye takot nak laporkan kat polis. Tolong bg cadangan bleh? Camne nak tuntut insuran, kene saman ke tak.. Terima kasih.

Nur Atika said...

salam, minggu lepas sy baru je eksiden, dan salah org tu.. and semalam sy pergi ke bengkel kereta tu, dan manager bengkel tu minta sy bayar RM400.. dia kata sbb sy punya lesen xckup 2tahun lagi.. tp dari pemahaman sy ttg polisi tu, kalau sy gunakan insurans sy baru sy patut bayar benda tu.. kalau pakai insurans org yg slh tu, sy xpyh byr ape2 kan.. bila sy tgok pada insurans policy tu Lebihan tuntutan ataupun Excess adalah RMO.OO.. maksudnye xdla.. so, patut ke sy bayar RM 400 tu @ manager bengkel tu nak songlap duit sy je?

from : atika
( ika88_sempoi@yahoo.com )

hilang arah.. said...

salam bro,wa punye motor hilang,tapi motor itu atas nama sepupu wa..kalau wa yang pergi buat claim boleh ke?minta pandangan...

chubby_honey said...

Salam...tumpang lalu,nk bertanya sbb kurang arif..baru2 ni adik saya accident & kereta persona B-Line tu atas nama saya..then pihak insurans maklum claim telah lulus & adik saya ckp cover lbh kurang 14k..tapi abg long saya kate ckit sbb kereta tu baru lg(xsmpi 2 bulan)..sepatutnya brp jumlahnye...kwn saya kate maybe tu limit budget utk repair..if lebih, owner kena tanggung sniri..

Unknown said...

MALAYSIA SAHAJA
PELUANG UNTUK MENDAPATKAN BALIK HAK UNTUK YANG BERHAK……CERITA SEBENAR DAN HARUS BACA.
KISAH INI ADALAH KISAH BENAR YANG MENIMPA SEORANG INSAN YANG PATUT DIJADIKAN PENGAJARAN DAN SEBAGAI PENGETAHUAN AM UNTUK SEMUA.
SEKITAR 5 TAHUN YANG LEPAS (2007), SEORANG INSAN TELAH TERLIBAT DALAM KEMALANGAN JALANRAYA SEWAKTU BERJALAN KAKI UNTUK KETEMPAT KERJA DAN AKIBAT DARI KEMALANGAN TERSEBUT BELIAU TERCEDERA DAN MENGALAMI KECACATAN FIZIKAL YANG KEKAL SEUMUR HIDUP.
BELIAU MERUPAKAN SEORANG RAKYAT BIASA DAN AKIBAT KEMALANGAN YANG MENIMPA BELIAU, MASA HADAPAN BELIAU SEOLAH SAMAR. SELEPAS KEMALANGAN, TIDAK ADA SATU SYARIKAT PUN YANG BERSIMPATI DAN SANNGUP MENAWARKAN PEKERJAAN MAKA KETIDAK STABILAN KEDUDUKAN KEWANGAN BELIAU TELAH BERLAKU.
PAHIT GETIR DAN PANCAROBA HIDUP MENIMPA BELIAU. SAUDARA MARA DAN RAKAN –RAKAN YANG DAHULU MENYANJUNGI BELIAU KINI HILANG MENDIAMKAN DIRI. MUJUR, IBU BELIAU YANG BERSTATUS WARGA EMAS MASIH HIDUP DAN CEKAL BERKONGSI KESENGSARAAN BELIAU.
DALAM KEMAJUAN DUNIA KINI, KENIKMATAN HIDUP TIDAK MEREKA KECAPI AKAN TETAPI KESENGSARAAN MEREKA AMAT BERPANJANGAN KERANA KEMAMPUAN UNTUK MAJU KE HADAPAN TELAH TERBANTUT.
ALHAMDULILAH, PADA AWAL TAHUN INI(2012), MEREKA SEPERTI TELAH MENDAPAT SATU PERTUNJUK DARI ALLAH S.W.T. SECARA KEBETULAN, SEORANG HAMBA ALLAH BERGELAR DATO’ TAMPIL KEHADAPAN DAN MENUNJUKAN MEREKA JALAN KELUAR.
KINI, KEHIDUPAN BELIAU DAN IBU BELIAU TELAH KEMBALI TERJAMIN. MEREKA TELAH MENDAPAT KEMBALI HAK MEREKA YANG SELAMA INI TIDAK MEREKA IMPIKAN.
SELEPAS ANDA MEMBACA ARTIKEL DI ATAS, SAYA BERSERU KEPADA SEMUA
JIKA ADA KENALAN ANDA YANG MENGALAMI KECEDERAAN (WALAUPUN SIKIT) AKIBAT KEMALANGAN JALAN RAYA
HUBUNGI berhakdapat@gmail.com ATAU SMS kepada 012- 3737117.
TANPA SEBARANG KOS, INYAALLAH, HAK ANDA AKAN DI KEMBALIKAN

Unknown said...

macam mane pula saya nak claim OD KFK jika kereta yang langggar saya tu tak nak mengaku bersalah dan mahu hal itu di bawa ke mahkamah?

Unknown said...

macam mane pula saya nak claim OD KFK jika kereta yang langggar saya tu tak nak mengaku bersalah dan mahu hal itu di bawa ke mahkamah?

Unknown said...

bro,geran kete kita perlu yg latest punya insurans ke kt blakang tu?

Unknown said...

Salam..berapa lama tempoh untuk tuntut insurans pihak ketiga..dah sebulan lebih sadai.

Unknown said...

Salam..berapa lama tempoh untuk tuntut insurans pihak ketiga..dah sebulan lebih sadai.

Unknown said...

Salam..berapa lama tempoh untuk tuntut insurans pihak ketiga..dah sebulan lebih sadai.

Anonymous said...

Salam, nak mintak bantuan pasal kes saya, kereta saya meet with accident ogos lepas drive by my friend, dah buat report police semua, tapi saya tak on the spot claim insuran coz the person promised to repair the car. and end of October i found this friend dah hantar kereta ke worshop tapi takda ape yang dibaiki, cuma bumper, bonet, pintu yamg memang dah rosak di dismantle, in this case i try nak claim insuran balik dengan menghantar kereta saya ni kat panel Workshop, yang merisaukan saya, dalam kes ni kereta ini masih boleh claim insuran atau tidak? sebab banyak cakap cakap kata, 1st.. tak claim on the sport, second, anta workshop lain sebelum workshop panel Insuran... sila bantu saya... TQ.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Siapa yg bersalah??? Adakah layak si penunggang menuntut insuran dia?? N ada kh si insuran akn mbyar tuntutan dy??

Unknown said...

Salam..sy xcdent lnggar kereta orang so kalo insurans kete sy xckup utk cover kete yg dilanggar 2 cmne erk??sila beri pnjelasan sbb org yg sy lnggar tu mtk tmbah duit utk rpair kete die..adkh bliau cuba ambil ksempatan or realiti smua ini??mohon bntuan pnjelasan k..tq

Unknown said...

Assalamualaikum,

Saya terjumpa blog encik semasa Googling insurans kemalangan. Baru2 ini saya ada terlibat dlm kemalangan dan kereta itu dipandu oleh ibu saya. Kami x mengalami apa2 kecederaan ttpi penunggang motor yg melanggar kami tu mengalami kecederaan yg agak serius (patah kaki). Kami berada di lane yg betul & ibu saya memandu dlm kelajuan sederhana. Motor itu melanggar bahagian hadapan kereta kami dr arah yg bertentangan (head-on collision). Kereta kami juga mengalami kerosakan yg agak teruk (windshield, sport rim, tire, bumper, dashboard damage). Ibu saya memberitahu yg insurans kereta kami WAJIB membayar segala kos perubatan penunggang motosikal tersebut. Adakah ini benar? Kalau accident antara motor dan kereta, pihak yg memandu kereta harus membayar kos perubatan pihak yg menunggang motor? Harap encik boleh berikan penjelasan. Terima kasih.

Abang Long Online said...

Saya menguruskan tuntutan kemalangan.
cth ketika mnungang motosikal tiba2 sebuah kreta/motor/lori lain melanggar atau terlangar.atau anda yang langgar.atau erti kata lain bersentuh dan menyebabkan berlaku kmalangan.dan di sebabkn dan punca kmalangan itu anda/rakan/adik/saudara anda mndapat kecederaan.cth patah tulang/retak/putus/atau ape saje yg blh di kategorikn sbgai cdera parah.anda layak mmbuat tuntutan kmlgan.Anda perlu mlantik pguam.saya blh mguruskn tuntutan ini.tk kira di mana anda.kol atau msg bila saja.24jam..013 439 6530.Bantu Mbntu sesama kita.

Unknown said...

tq bnyk info

Unknown said...

assalam,hello saya nk tanya ,berapa lama proses pihak insuran akan approve bila motor tu akan dibaiki?sebab saya ada kemalangan motor then saya clim insuran,,dah sebulan lebih masih tak usik lagi motor tu.

Unknown said...

Kejadian berlaku pada sy tempoh hari.. Sy melanggar kebderaan hadapan disebabkan kenderaan hadapan membuat emergency break, kereta sy mengalami kerosakn yang teruk sy tanya pada pemandu hadapan dia tidak mempunya lesen memandu adakah dia bersalah dan sy boleh claim insuran keretanya.

Unknown said...

Salam .mnta pandangan dari semua.. kreta sy boleh dikatakan total loss akibat kecuaian sy melanggar pokik. Kejadian berlaku bulan lepas dan insurance third party. Tiada report polis. Soalan sy..adakah insurance tak dapat bantu sy sedikit pun?

Unknown said...

Saya pemilik sebuah kereta baru 8bulan...kereta sy dilanggar oleh sebuah kereta lain semasa parking menyebabkan fender dan pintu kereta kemek sedikit...pihak insuran sy hnya luluskan untuk ketuk pintu kereta dan tukar fender yg baru...sy tidak berpuashati dan minta pintu juga ditukar baru...lagipun segala tuntutan insurans ditanggung oleh pemilik kereta yg langgar saya sbb dia yg bersalah...tapi pihak insurans saya yg xluluskan pula. Bole bagi pandangan tuan?

Unknown said...

juz pndangan sy r kn..iza ckp or email pihak insurans kta nk buat repot kt bank negara..x pun rjuk kpdnkk..its my opinion r...try r

Unknown said...

sekiranya pihak yang dilanggar tidak ada roadtax insurans? dapat tak claim drpd pihak yang melanggar tanpa mengeluarkan apa2 duit sendiri?

monsters collection said...

saya nak bertanya mengenai proses claimed insurans untuk kereta yang dilanggar org. mengikut kenyataan diatas boleh ke saya gunakan cara ke -2 walaupun nama saya tiada didalam insurans kereta tersebut ?

Anamta said...

macam mana pula kalau yg melanggar tu melarikan diri dan tak sempat nak ambil no pendaftaran kereta yg melanggar..mcm mna nk claim kerosakan kereta yg di langgar..

Amirkoyan69 said...

Lancau....xder respon ke pertanyaan....

BLOGYANGAWESOME said...

sy pn br eksident. bak kata sarjan tu... undang2 mmg x adil 100%.,dlm law mmg dh maktub.. kalau eksident... org yg langgar tu kne bayar/saman/bersalah. so...sbg org yg bersalah mmg kne tanggung repair keta depan
..so... i suran kita lah kne cover