Friday, April 22, 2011

Yamaha 135LC dan penjagaan

Pertanyaan yang diajukan..

1) Yastro said... Pas ni bro kene buat entri LC, entri pasal 4 stroke plak....Gue dulu suka kat asap 2t,...skg ni x leh blah dah, sakit hidung bila duk blkg moto 2 stroke nih......hehehe

2) Wak! said... utk LC xde ke bro

3) hafidzon: LC ok minyak itam ape?org kata shell vsx..ultra?minyak hitam nak tukar bape jauh skali?nak service setiap jarak bape?berkenaan dgn rantai elok ganti rantai yg standard ker atau yg mcm mana lagi bagus?motot LC sy standard2 jer bukan jenis suka Modi...Baru pakai LC dan nak kenal.xde mase moto mmg aku xpnah service.

4) Guest: Nak tau versi LC lama ngan versi baru apa bezanya

Jawapan Kami
Thanks semua yang bertanya... Dah banyak soalan yang saya telah jawab.. Mugkin ini entry terakhir bahagian motorsikal kupcai.. kerana sudah agak banyak benda tentang motorsikal saya telah terangkan pada episode lepas-lepas...
_______________________________
Yamaha 135LC lama..
Pada keluaran pertama LC 135 boleh lari laju gila sebab masa tu model ni tak ada cut off lagi. Tapi kalau nak dibandingkan motor ni dengan motor keluaran Yamaha yang lain, saya rasa model ni la yang paling jimat, cantik dan juga amat – amat berbaloi kalau nak beli.
Terdapat dua jenis iaitu satu yang ada clutch dan satu lagi model biasa. Dari segi penjimatan minyak memang ketara . Walaupun tangki sekecik 4 liter, tapi dengan cara penunggangan yang berhemah ( 80-100kmh) ,Motorsikal ini boleh digerakkan sejauh 150-180km dengan mudah. Motorsikal ni jugak sesuai untuk perjalanan jauh berikutan dilengkapi dengan coolant dan kipas serta radiator Malangnya motorsikal ni sering menjadik tumpuan pencuri.
_______________________________
Versi terbaru 135LC..
Berdasarkan rupa motor ni nampak gayanya memang serupa macam Yamaha Jupiter MX macam kat Indonesia. bagi aku ni design nyer agak serabut, tapi yang lain ada improvement.......
Apa yang best pasal motor ni:
-135LC yang tak ade class hanya 4 kelajuan warna hitam,merah dan putih.
-135LC yang ade class pulak baru la 5 kelajuan di sertakan dengan brake disc belakang hanya mengeluarkn 2 warna hitam merah dan putih merah..
-Perbezaan antara 135LC lama dengan 135LC baru hanyalah penambahan 1 gear untuk yang berclass, cover body belah depan,lebar tayar belakang yang lebih besar, panel meter, mudgud depan, kunci utama safety lock, lampu belakang dan mudgud belakang belah dalam seperti 125z..
Secara kasar, rupanya masih sama dengan LC sedia ada tapi jika dilihat dari dekat nyata sangat berbeza dan garang. Lampu depan diubah sedikit dan banyak lengkungan pada cover set depan untuk lebih aerodinamik. Lampu belakang pula diberi nafas baru.
_______________________________
Tip-tip Penjagaan Motor empat lejang
(Yamaha 135LC)

Ni cara jaga Paling basic..
jagalah minyak hitam, plug, oil filter, spoket rantai, air coolant.
mahal murah ikut la. nak sedap beli yang elok memang mahal.sume moto kene jage dengan elok kalu nak pakai lame..bende asas tayar wajib di servis bile sampai waktunye. Kat bawah ni saya sertakan beberapa panduan..
_______________________________
1)Servis minyak hitam.
1st time servis minyak hitam... Kalo ikut buku manual memang patut tukar minyak ketika 500km.. Motor yang baru biasanye akan ada serpihan serbuk besi dalam enjin So kene tukar cepat sebelum benda-benda merosakkan permukaan dalaman enjin anda...disuggestkan guna mineral based 4t ajer dulu.. 1000km tukar minyak hitam dan oil filter. sebenarnya ikut manual tukar minyak hitam kelikatan 20w-40/50 6000km n oil filter 12000 skali tukar. Kalau emel customer servis yamaha, dia akan bagi info dalam bentuk powerpoint, 6000km atau 6bulan, oil filter 12000km atau stahun. tapi ada gak oarang buat tukar minyak hitam bergantung kepada milleage perjalanan. sebagai contoh,no ganjil mcm 1000, 3000, 5000. pastu oil filter tukar setiap 2 kali tukar minyak hitam ( senang nak kira) terpulang pada korang lah yerr..Tetapi ada Segelintir pngguna yang terlalu sayangkan LC mereka selalunya akan kerap menukar minyak hitam mereka.Ada juga yang tukar setiap sebulan...
_______________________________
2)Minyak pelincir 4t
Jenis-jenis minyak pelincir terpulang atas individu brdasarkan bajet yang ada sebagai contoh Shell VSX, AGIP, Castrol GOLD POWER 1, MOTUL ..Pemilihan minyak hitam bergantung kepada perjalanan. biasanya perbezaan 4t ni akan terasa bile kita buat penukaran gear, ride long distance (enjin panas), time enjin sejuk (start pagi), kelancaran bila ride dalam speed maintain samada laju @ slow (smoothing) dan pada pick up/top enjin korang..

-Sintetik contoh sae 10w-40, 5w-40
-Mineral base contoh 20w-50 dan 20w-40..

contoh - 10w-50 w
= wet @ winter.. 10
= kelikatan semasa sejuk 50
= kelikatan sewaktu panas.. semakin besar nombor tu semakin likat & tahan suhu minyak tu..
cuba bandingkan minyak 5w-40 dgn 15w-50 mana lebih likat ?? sudah tentu 15w-50..dan gred ni akan menjadi likat ssehingga tahap 50 apabila mencapai suhu panas..

3) Oil Filter
Oil Filter ikut manual 1200km atau setahun..dan ada orang buat 2-3 kali lepas tukar minyak enjin 4t tukar oil filter sekali. senang ajer nak tukar oil filter ni.. ada 3 nut saiz 8 oil filter bawah sebelah kanan enjin(cover clutch) ...
_______________________________
4) Spark Plug
Spark Plug kalau boleh cuba yang performance punye NGK 'G' POWER, NGK'R', DENSO biasanya yang mahal sikit dari standard biasa punya yang murah tu, pasti sedikit berbeza dari segi performancenye..
_______________________________
5) Coolant..

Cara penjagaan 'coolant' motor aku syor kan korang pakai yang warne merah dan gunakan air mineral, gasket ko akan rosak kalau pakai warne hijau. selalunya 6-7 bulan tukar air coolant baru . coolant cari yang long life kalau pure pati coolant tu kene tambah air nisbah 50:50.

_______________________________

6)kipas radiator..

Kipas radiator harus pastikan berfungsi, untuk pastikan samada berfungsi atau tidak,hidupkan enjin 5minit,kemudian pulas sedikit throtle keadaan statik dalam suatu tempoh masa.kemudian leh dgr sendiri bunyi kipas tu dan haba pon terasa keluar ikut lubang dkt cover suit sblah kanan tu..

_______________________________

7) Lain-lain ..

-air bateri kena check selalu sebab cepat kering

-Periksa brek sama ada masih okey atau tidak

-lampu signal (takut-takut mahu ke kanan tapi lampu menyala ke kiri pulak)

-Air filter Standard punya klu kotor ckit2 tembak dgn angin compressor je klu ada compressor klu takde pi kedai motor klu dh kenal taukenya pinjam jap air gun compressor tu tembak je sampai bersih,klu dh kotor sgt beli je baru.. Kalau ada duit lebih sikit tukar air filter K&N sebab ada liquid cleaner nya & washable(boleh cuci/basuh) sebab tu mahal harga nya

-pastikan set sprocket dan rantai EX5 anda tidak haus. Jika ianya haus, adalah perlu anda menukar baru. Bagi menjamin mutu dan keselamatan ketika pemanduan.. Letakkan pelincir pada rantai kapcai anda. Pakai Standard je ( rantai jenis o-ring) Namun pemilik motosikal boleh menukarkannya kepada rantai yang lebih baik seperti rantai jenis x-ring.Penggunaan rantai x-ring banyak didapati diarena perlumbaan termasuklah cubprix di negara kita. Selain tu motor-motor berkuasa besar sudah tentu cenderung menggunakan rantai jenis x-ring kerana ketahanannya lebih tinggi daripada rantai 0-ring.

Yang paling penting tukar sporket bila mata sporket dah tajam..Pastikan ketegangan rantai motor sesuai..Ketatkan rantai motor yang longgar..orang perlu tukar set rantai bile rantai dah rosak..rantai rosak tulah penyebab sporket tajam.. Pastikan sporket dan rantai selalu bubuh minyak agar melicinkan pergerakkan..
-Jika ada tukar CDi Racing seperti BRT, ReXToR & sebgainya,pastikan ada buat setting semula angin dan minyak . Jika tidak, lapisan carbon akan terhasil pada bahagian spark plug korang..Ini akan memberi efek terhadap performance mahupun enjin motor korang.
-Setting carburator ( petrol dan angin yg cantik ) dan TPS ( trottle positioning system ) memang ramai yang buat untuk dapatkan speed yang maksimum..
-tayar cukup angin atau tidak untuk mengelakkan ketidakseimbangan pada motorsikal kita.

motor rosak,,again!!!!
Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..

56 comments:

NOOR FATIN said...

lengkap dan padat! saya suka naik LC :)

Yastro said...

Aku kalau dpt Lc ni...tak de nak modipied dahh...cuma rantai besi je nak kene tambah....hehehe

Miss Tira said...

Motor LC ni memang jadi kegilaan muda mudi zaman sekarang. Long distance amat bagus sebab ada dilengkapi sistem radiator dan ada kipas radiator padanya.

ayie said...

servis tu leh praktik kat motor abah ni..hehe

Woofer Storm said...

thnak bro atas infonya,tapi ini last ke pasal motor kapcai.hehee

*kalau bro blh jawap,sy nak tnya tapi mgkn sulit kot bro nak jawap..bro keja mana ea?dapat infomasi pasal bnda ni dari mana??or dari pengalaman sndri..blog ini diupdate oleh bro sorang ke?kalau sudi,jawaplah..

*nak tanya pasal kereta pulak, antara kereta mpv yang murah,yang manakah satu menjadi pilihan bro?tak kiralah brand apa,janji harga standrd la.heheee dan mengapa?

Alan said...

motor LC sekarang smart weii..Nak pulak kalau modified balik.

Ayie said...

kalau aku beli LC baru 5 speed tuh, terus aku tukar masuk set LC lama.. Set LC baru tuh tak smart laa.. Lampu belakang pun mcm hapa aku tgk.. LC lama lagi style..

Shamsuddin Amin said...

ak reti je nek motor...
rtapi x tau nak baiki bile rosak...
x tau nak jage...

info2 ni best tuk ak... hoho

Ibnushukran said...

haha.. yang ni baru info yang kena ngan sy.. LC.. bnyak jgk y agak baru tahu, ni nk kne servis ni.. heheh

End Wan said...

xde LC la pulak.. TT__TT

Mohd Ridhuan said...

uhuhhhuhu...
nak beli lc la...
duit xde la...

Fadzli Amir said...

LC pun best gakkan...kena tangkap satu ni..hehehe

aQimie Ceplos said...

waaaa!! terbaik la bro entry ni..
byk info2 yg aku dpt ;)
papepon, LC terbest, tp aku lbh prefer lc lame.. ehehe

AngahSayang2314 said...

motor nie kena pandai jaga

lalink7 said...

lama xmerempitt..suka bunyi enjin Lc..senyap sunyii..kalau kene curi pun senyap sunyi jugak..ahaks...alahaii

nabilah_2908 said...

melopong je mulut baca entri ni..ala2 sedang baca encyclopedia tentang motor.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak ;
JAJAN

comel said...

dan akhirnya pengguna fz jugak melopong sebab yamaha ni akan manjakan moto2 yang bagi profit kat diowang

hahahahah
for sure fz 5 gear pon boleh cecer dgn lc baru

:(=

Adha said...

lc lama mmg dah takde keluar lagi ke skrang?
smua kedai dah xde stok...mana mau cari ni?

abdul hafiz said...

salam,nk tanya sikit..npe moto LC 2011 ni cm lembap cket..dkt highway da pulas habis dpt cecah 130 km/j je..npe ya?pndpt tuan2?

Don Slyfox said...

ok la tu..lc aku 115 km/j je..turun bukit cecah la 120 km/j..hangin gak aku..ke sebab aku ni berat sgt kut :) nk tukar spoket bagi kecik, tukar cdi, spark plug..bleh laju kut??

izatt said...

x sangka gamba aku pn masuk ye yg last tu.. :)

media one resources said...

Padat nak idup..... Sape2 nak make up motor, gune sticker potong. Leh email kapada saya.

Nak cat bodi n rim. email saya.
Nak buat sticker vutting limited punye... email saya

ape email saya ; snndewani@gmail.com
019-240 3653

Area meru, klang, kapar dan sedekat dengannya

Farid said...

kepada yg bertanya pasal meter tu, meter LC baru memang agak berat cikit berbanding ngan LC lame..
120km/j tu kire same la ngan 140km/j
klu 130 tu memang kire laju la gak...

khatgrafik said...

Setuju dengan Farid, meter baru memang berat. Cuba set ngan meter ex5..

Fitri Ishak said...

WAH..saya minat moto LC135 nih...best naik...first time naik lc135 abg...tahun ni nk amik lesen moto...beli moto lc135...konvoi LC135~~!!

uchiha said...

perghhh..Lc mmg terbek...!!!...ats highway bezz giler pecut...tp takat 130km/j.....meter berat...

Sky8Men said...

mne nk dptkn toyota life coolant tu bro..?moto aku da nek lampu merah da ni...kering sgt air coolant

Asrool said...

alhamdulillah..dpt jgk lc.n tenkiu aaa tuan tanah utk info2.penting utk nubi mcm aku ni...huhu...^__^

Afiqah Miswan said...

Salam. . Kawn2 semua. . Ak na tnye la. . .Ak ad lc bru. . .first ak tkar mnyak htam ak pkai shell. . .ak dgr crte motul oke gakk. . .N ak pn tkar mnyak htam ak pkai motul. . .Skarg nh dyowg kap pkai yamalube ag oke bub ori mto pn soh pkai yamalube. . .Tp harga nye murh brbndg yg sblum nh ak bli cm shell n motul. . .
Ak na tnye lw kte brtkar tkar mnyak htam ad problm ta mtor?? . . .Minyak hitam yamalube tuhh oke ta?ak takot tiruan. . .Tolg bg pndapt yea?n ag satu na bndgkn shell,motul n yamalube?mne lagi bgaek tok enjin?ak na enjin lc ak senyap. . .Plizz bg pendapt?
Ak naek pnink pki psal mnyak nh. . . .

INTELECT ZONE KAFE said...

Nak tanya mcmmana nak set carburator LC135 5 speed ni ye lepas masuk Cdi racing ada tak kedai2 yang boleh buat di KL atau di Selangor ni, kawan nak try buat kat LC kawan la... nak tengok jugak kalau2 boleh dapat 160 pon kira ok la kalau top speed kat highway...

Shamsul Azlan said...

Salam. Mohon kebenaran untuk kongsi artikel bermanfaat ni. Tq

mohd hanafie mohd aini said...

kawan2 yang pakai LC..sila tolong saya..motor LC saya saya mngalami kerosakan.ade bunyu bising di dalam casing enjin sbelah kanan.mulanya saya ingat bnyi rod dah jahanam.tapi bkan bunyi rod sbab enjin bleh hidup dngan mudah...adakah itu bnyi auto dah rosak atau spring auto rosak??dan ape yg prku dtukar...??

E-CHAM AZMIE said...

kawan2 yang pakai LC..sila tolong saya..motor LC saya saya mngalami kerosakan.ade bunyu bising di dalam casing enjin sbelah kanan.mulanya saya ingat bnyi rod dah jahanam.tapi bkan bunyi rod sbab enjin bleh hidup dngan mudah...adakah itu bnyi auto dah rosak atau spring auto rosak??dan ape yg prku dtukar...??

Are Peace said...

Salam... moto lc nii mmg best untuk long distance... aku dh sampai Phuket, Thailand 2 kali dgn moto nii....

Metalasia said...

Rujuk entry MBC untuk s0alan2 k0rank .tQ :-)

man sor said...

Bro aku nak tanya sikit...la bro, selama aku beli motor ni , aku x tahu lak..motor ni keluaran pertama ke atau tidak. Tarikh beli 2006 bulan ogos..

muhamad ashraf said...

kalau tukar cdi resing memang kena set blik ka angin dan karburator....ada setengah org ckp xkna seting apa dh,bbuh n naik ja trus, betul atau salah....ce komen ckit....


said...

pe tu Coolant?

Mat Ise said...

Aku masih setia pd Krissku yg satu :D

Khairul Zahieruddin said...

Nk tya ckit la kn... Lc 1st model.. Kaburetor le cuci ke x? Sbb tye kdai.. Kdai kte xle...

Khairul Zahieruddin said...

Nk tya ckit la kn... Lc 1st model.. Kaburetor le cuci ke x? Sbb tye kdai.. Kdai kte xle...

Khairul Zahieruddin said...

Nk tya ckit la kn... Lc 1st model.. Kaburetor le cuci ke x? Sbb tye kdai.. Kdai kte xle...

Khairul Zahieruddin said...

Nk tya ckit la kn... Lc 1st model.. Kaburetor le cuci ke x? Sbb tye kdai.. Kdai kte xle...

Kashaf IzahRy said...

Kalau tak tahu pasal motor, hantar kedai utk servis pun boleh kan ? 2-3 bulan sekali eh ?

Kashaf IzahRy said...

Kalau tak tahu pasal motor, hantar kedai utk servis pun boleh kan ? 2-3 bulan sekali eh ?

afik kidal said...

Camne nk sukat minyak enjin yg kita tuang tu telebih atau tkurang..moto lc 5s

Prakash Singh said...

Bro tumpang tanya i skrg pakai lc135 clutch...motor i selalu clutch plate habis cepat dan bunyi tak bagus...skrg i pakai block fz150 curborater standart...cdi uma racing...sah lebih 5 kali overhaul. ..nak tanya boleh tak i tukar clutch ke auto clutch?kalau boleh berapa harganya kalau nak tukar...

Prakash Singh said...

Bro tumpang tanya i skrg pakai lc135 clutch...motor i selalu clutch plate habis cepat dan bunyi tak bagus...skrg i pakai block fz150 curborater standart...cdi uma racing...sah lebih 5 kali overhaul. ..nak tanya boleh tak i tukar clutch ke auto clutch?kalau boleh berapa harganya kalau nak tukar...

~DinaDeen~ said...

assalamualaikum, saya ade dapat satu esaimen dari lecturer saya, dye mintak ktorg selesaikan masalah, andai rantai motor rosak semase dalam perjalanan ke sasuatu destinasi. apa yang harus dilakukan sementare nak tunggu motor tersebut ditukar rantai..please..tolong saya..

izzat shahrul said...

Aku punya baru angkat 2minggu.,,jadi awek ke2 aku dlm jgaan..haha

Blackudin2 said...

Boleh dpt 160 tukar spocket 15,36 pakai cdi racing mmg dh cun

Blackudin2 said...

Nak laju senang , tukar cdi , spocket kecik , servis 1 kali sebulan tukar oil filter , tukar plug pastuh merembatlah.. Kt highway bru rasa pergi dia mcm mana.. Lc nie mmg cerewet sikit - lc lame xde cut off sbb tuh laju dri lc bru

ain ogy said...

service coolant mahal x

Dolly De said...

bile kene tukar coolant ?

Dolly De said...

bile kene tukar coolant ?

Hariz Rahman said...

sy ada motor lc 1st model 2006..beli 2nd hand pada tahun 2012..masa tu nk pakai motor lc sgt2..motor sy ni ada masalah semput..hampir 6 kedai saya pergi xboleh buat..sy dah habis rm 1.5k tuk..mohon pencerahan