Thursday, August 25, 2011

Masalah Ignition Motorsikal Tak Hidup


Soalan yang diajukan..

azmi_arif:Motorsikal aku stahun dah tesadai...tak dpt start..tekan starter xde bunyi kcing2 starter, x ade rase terhenjut2.. dah hantar repair pastuh dalam sehari die kondem balik...takde karan...takleh start...Hantar balik repair.. Masa tengah bawak, tetiba dia mati sendiri. Pastu, try start balik guna e-starter. Tak hidup. Sampai bateri weak la. Pastu guna kickstart pulak...pun sama, tak Pas2 mati2 tengah jalan knape ye? Pening2 aku dibuatnye. betul ke CDI racing ni tak bagus?

Jawapan kami..
Thanks pada yang bertanya azmi_arif .. Maaf lahh sebab agak lama tak berblog ni sibuk sikit lah... Ini entry terakhir pasal motorsikal pada bulan ni.. sebenarnya aku tak pandai langsung nak jawab pertanyaan ni.. Sebaiknya hantar bengkel dan rujuk pomen balik tapi aku bagi sedikit padangan secara ringkasnya seperti dibawah..
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Masalah Ignition Motorsikal Tidak Boleh Hidup
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Proses pembakaran petrol di dalam enjin motosikal (ignition) dilakukan oleh palam pencucuh (spark plug) yang menerima arus voltan yang tinggi dari Koil Magnet (Magnetic Coil) melalui Kabel Berpenebat. mungkin ada masalah pada beberapa part ignition motorsikal tersebut .. ni kena buat pemeriksaan terperinci


1- Pemeriksaan Pada Bateri

Periksa bateri mana tau dah kong atau air bateri kurang kena tambah dan cas balik..Tapi klu moto start tak guna batari boleh tapi semput lah. Kadang tu start langsung tak boleh hidup gak. Bateri dah kondem


2. Periksa Fius

Periksa fius pastikan tak terbakar.Kadang tu memang tak perasan dah fius terbakar.. kalau fuse ni terbakar, connection untuk ignition switch dah terputus. kalau fuse putus pun tak boleh start jugak.


3. Periksa Starter Relay

Starter relay berada kat bahagian kanan motor.kat dalam set motor tu.ko tekan starter tak ade bunyi la..relay ko da kong kot.. Kalau bunyi ktik ktik tu starter relay ada problem.. short kan pakai wayer pada bateri...sebelum tu kunci kasi on..tengok dia ada crank ke tidak..


4- Periksa Starter Motor

Starter motor ni memang penting untuk hidupkan motorsikal korang. Mungkin Starter motor dah rosak. Nak kena buka checking apa masalah dia.Keluar starter motor dan test dengan bateri. mungkin carbon starter ajer kotor kena bersihkan dulu ..

5- Periksa Spark Plug

Kadang tu Spark plug pun ye jugak motor tak boleh hidup .. Cuba buka plug motor tu dan check spark plug dia..... hitam legam atau bersih? kalu hitam teruk, maksudnya pembakaran tidak sempurna.. Kebarang kalian plug terlalu lama dan perlu tukar.
_______________________________
Coil Api
Coil ada dua jnis satu coil letrik dalam enjin sebelah magnet moto dan satu lagi coil spark plug.. Api datang dari "coil magneto".....lepas tu baru dia gi "coil plug"....dan last gi ke "plug".....
-klu single phase ,
dari coil magnet > cdi > coil plug. (ac operation)
dari coil magnet > rectifier> cdi > coil plug. (dc operation)
-klu 3 phase, coil magnet > rectifier /batery > cdi> coil plug

6- Periksa Ignition Coil

Cabut plug dari head start enjin sambil sentuhkan body plug tu kat head, ada tak nampak api karen warna biru keluar. pegang dengan tangan pun ada tak rasa karan. kadang mungkin percikan ada tapi tak kuat sangat.


7- Periksa Coil Magneto

Buka cover belah magneto tengok celah lubang magneto pada "coil api mangeto"..klu "coil" tu ada tanda hitam semacam aje confirm dah kong.. Cuba ganti "coil api" kat magneto....


8- Periksa Katab / rectifier

Katab ader dua jenis litar iaitu rectifier dan regulator... litar pengubah arus ulang alik ke arus terus(arus yang digunakan oleh bateri motor, kereta dan sebagainya) namanye rectifier... kalau litar nie tak rosak, lampu masih dapat dinyalakan... kalau lampu boleh dinyalakan tapi terlalu terang dan menyebabkan lampu bakar bermakna litar regulator rosak.... fungsi regulator nie untuk mengawal voltan supaya tidak terlalu tinggi... kalau regulator rosak bateri cepat rosak dan menyebabkan bateri tak dapat menyimpan cas.. kalau rectifier rosak, bateri langsung tak dapat cas .katab ni kalau kong dia tak boleh cas bateri..dan bateri jadik weak. klu biarkan pakai katab/ rectifier rosak pun boleh jahanamkan bateri Sebab ade kebocoran arus.


9- Pemeriksaan CDI

CDI (Capasitor Discharge Ignition) inilah yang menentukan timing spark untuk spark plug. Ada setting advance , ada setting retard. kalau CDI dah tukar tapi masih takleh start bermakna kemungkinan besar voltage bateri tak masuk atau keluar dari CDI. mungkin ada wayar putus.... Kalau dah buat penukaran CDI standart kepada CDI Racing. memang selalu dengar CDI tu cepat rosak berbanding kalau pakai CDI Standart. Ini kerana Chip IC didalamnya dipasang dengan unit yg lebih berkuasa (menguatkan dan menetapkan arus sentiasa tinggi). pro nya ialah 'api' akan jadi lebih kuat. kontra nya, apabila 'api' jadi lebih kuat, haba pun meningkat. jadi, ia akan mencairkan perumah CDI unit dan merosakan Chip IC didalamnya. sebab tu CDI racing jarang tahan lama.


10- Pemeriksaan Wiring motorsikal

Kena cari wireman dan detect tang mana karan takde. paling penting adakah karan dari bateri sampai ke suis, sampai ke CDI atau komponen penting untuk hidupkan enjin. Mungkin juga wiring motorsikal ada problem.. Mungkin short ni kena hantar pomen buat pemeriksaan check satu-satu

_______________________________

Adengan tak mau dialami..

Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks

46 comments:

I wong (依之汉) said...

Blogwalking di sini. Membalas jasa bro yang selalu melawat blog saya. :)

Teguran Membina

p/s: thanks for dropping by.

encikReza said...

salam;

terima kasih atas segala komen² + semoga komen² itu akan berterusan
~insyaAllah

* pasni blh wat gathering kot ^^

nway,
would like to wish u
Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir & Batin

Prince Halilintar said...

prince klu xpakai motosikal tapi selalu gak start moto tu kasi panas enjin sikit..

Edy Zaidi said...

aku ngeri betul klau ada yang tolak motor macam tu...

Edy Fee said...

style ambah diolog pada gambar tu.ehhee
hurmm
aku tau tukar plug je..yg lain lau rosak tolak smpai workshop la.kiki

selamat hari raya bro!

kayrul-shah said...

tengok bateri tue, tiba2 teringat yg bateri kereta tak check lagi...aduh...

asrul rae x said...

Thanks untuk entri.

Nizam Ijam said...

entru yang bagus :D

Ct Arina said...

ni bagus bagi adik aku bace. nak hebat je repair motor. penyudahnye jahanam.

nabilah_2908 said...

hmm..mcm tu yer.. :)

Selamat Hari Raya...!! :)

asrul rae x said...

entri last ogos? saya harap ade lagi satu entri biasa, bukan pasal motor, tapi pasal puasa dan ramadan.

dan pasal raya.

contoh mcm entri lama, http://firestartingautomobil.blogspot.com/2010/09/pagi-syawal-antara-burasak-lepat-loi.html

IMANSHAH said...

Sebelas bulan kita kejar dunia,
Kita turuti nafsu angkara.
Sebulan penuh kita berpuasa,
Kita bakar segala dosa.
Sebelas bulan kita sebar dengki dan prasangka,
Sebulan penuh kita tebar kasih sayang sesama.
Dua belas bulan kita berinteraksi penuh salah dan khilaf,
Di Hari suci nan fitri ini, Kita cuci hati, Kita buka pintu maaf.
Selamat Hari Raya Idul Fitri, mohon maaf Zahir dan batin...

Imanshah, Ipoh-Tumpat, 26 Ramadhan 1432 H

khairul said...

berapa lama jangka hayat bateri motorsikl bro?

logorithm said...

Dah lama tak naik motor dah. Dah lebih sepuluh tahun kot...

Pernah jugak tolong tolak motor kawan style macam dalam gambar tuh. Penat kaki ooo... :-)


Terbaru dari Logokoko:

[13SX] Ketiak

[U] Amoi comel

[U] Kentut durian

APAN said...

walaweh...banyak gak kemungkinan kalau x boleh idop ye...aku kalau bab2 ni mmg fail.nak senang hanto pomen je...kalau buat sendiri tah jadi cam mane la nanti...
:)

selamat hari raya gak kepada tuan blog... :)

Yastro said...

Hahaha....bro, aku klau dh kene situasi camnih...mmg same gak la kes ngan apa tu....tp penah gak la sekali motor aku tak idup disbbkan plug murahan....siot tul laa...padehal baru tuka 2 ari...last2 skg nih aku guna ngk jerr...alhamdulillah takat ni okeh jekk...

Apepun bro...selamat hari raya aidilfitri buat ko...maaf zahir batin kira aku ada buat salah ngan ko ehhh....

ABU said...

aku rasa motor aku kadang susah nak idop sbb salah satu masala di atas..fuhh!! nice info btw..

nas said...

salam ramadhan n salam aidilfitri n salam merdeka bro!
thx 4 info best sangat untuk mat motor cm aku nih
hehehe
kadang2 susah nak stat moto...
suh kawan tengok...
n bila aku stat balik ok da
tp xbest la xtau apa punca

http://nash121.blogspot.com/2011/08/info-lagu-lagu-raya-yang-korang-perlu.html

Eazy Izzuddin said...

motor kdg2 pagi2 susah nak start..
tp kejap je da boleh start..
pernah merasa ditolak moto begitu..
:)

ayie said...

haha..klu tetibe motor mati tengah jalan lagi pelik..hehe

Fadzli Amir said...

salam aidilfitri bro...memang membantu aku yg ada motor ni...

alif haris said...

haha ari tu baru je tolong tolak motor orag sbb motor mati ..bukan rosak .. minyak habis hahaha

btw nk ucap selamat hari rya bro ..:) thanks salu datag blog sy

Alan said...

selamat hari raya maaf zahir batin :)

Faisal Admar said...

kadang kseian tengok org kena tolak motor kan.

paling senang call ja "pomen".

hehe.

aziekz said...

selamat berhari raya bro,,,,
semoga gumbira bersama keluarga tercinta,,,,

aziekz said...

thanks info motor...
mmg ngeri kna tolak motor,.,malu pun ada,,,lg2 pompuan..
prnh tolak,,kes tak der mnyak,,hahah,,,meter rosak,,so xder signal mnyak mintak diisi...ampeh kna tolak..pnat woi,,

Saiazuan said...

salam aidilfitri sahabat :D

MataHati @ MH said...

selamat menyambut hari raya aidilfitri 1432H

Edy Fee said...

membalas lawatan...hehehe komen lagi
hurmm balutan loi bugis tu unik wlau tak penah jumpe

Ahmad Termizi said...

apa sal Plug tidak kuat Spark? susah mau kick start lama2 mau hidup.. apa hal?

afterc said...

entry yg sangat bagus. terima kasih.

Che' wAN said...

Assalamualaikum...bro,saya nk tnya sikit psal harga cdi & rectifier utk honda ex5. Agak2 berapa hargenye?? Dekat kdai mne boleh dpat murah punye?

nur liyana said...
This comment has been removed by the author.
nur liyana said...

Haihh.. Moto sy dh tak boleh start ni. Search kt google jumpa jgk info. Finally.. Masalah masalah.. By the way, thanks bro.

zakhuan09 said...

Bro tlong ajar nk wat single wiring utk lagenda bole?

zakhuan09 said...

Bro tlong ajar nk wat single wiring utk lagenda bole?

Cikgu Abu Kasim Md Jani said...

bro saya pakai vulcan 800. masalahnya ialah bila dah jalan 15-20 minit enjinnya meragam.. tersenggut-senggut.. macam jalan satu piston jer... bunyi meletup-letup pulak tu.. bila sejuk dia ok.. dah antar pomen tapi masalah tetap sama. tolong beri pandangan apa yang patut diperiksa/diganti atau apa-apa cadangan lain. Karbvuretor dah cuci...

Aling Mohamed said...

Hi,sy ade msalah ngn motor cbr 150..motor sng hidup tp bila jln x smpi 5 minit da mati..pastu da x bole idup..ini sebab he tu sy tuk cdi racing dan carburator..tp sy da tukar standart..dan jd masalah gini..bole bg pndngn..tq

Aling Mohamed said...

Hi,sy ade msalah ngn motor cbr 150..motor sng hidup tp bila jln x smpi 5 minit da mati..pastu da x bole idup..ini sebab he tu sy tuk cdi racing dan carburator..tp sy da tukar standart..dan jd masalah gini..bole bg pndngn..tq

singorez said...

Salam bro semua, Selamat Hari Raya, tumpang tanya, wa punya LC 135 2010 dah lama tak naik & lama tak servis, kekadang ja naik, itu pun buat pergi buang sampah, hehe… sekali LC wa tak boleh start la bro, dia punya engkol loose, masuk gear boleh tolak selamber saja (tanpa start). Tolong bro… any komen?…

Squard Wave said...

salam bro... motor saya lampu depan n dada tak boleh menyala.. jadi bila tukar coil magnet ok dah.. selang berapa hari tak menyala juga... bateri saya terus kong.. tak leh start lepas tukar bateri boleh start tp lampu tak menyala juga

InMineDotCom said...

Salam bro, saya pakai motor srx. api ok tp xboleh start. xde apa2. da cuba tukar carb tp sama jugak. rectifier atau bateri masalah ker

COOLFM Radio Station said...

elegan 150 aku tak hidup....maybe bateri. tak tahu kat mana bateri terletak kt moto tu...ada sesiapa boleh bagi tau tak,

seven said...

Assalamualaikum geng2 pakar moto ~
ni mau tanye, moto ak 125z ttbe jadi semput dan snng mati. Klu mula2 dihidupkan, okey je tp kalau dah gerak sana sini, nnt senang mati. RPM dulu selalu range 1k klu idle tp skrng bwh 1k tu yang cpt mati. Problem yang terlintas aku pikir,memula ialah api tak cukup. Sehari sblm kene, cun je moto. Ttbe keesokkannye terus jadi camtu. CDI dah tuka pun still sama gak. Ni ignition coil punye problem ke ? Tu la problem yang aku ingin katakan, harap geng2 dpt tlng aku.

Muhammad Syamsul said...

Assalamualaikum Blogger :) Tumpang tanya *saya newbie* saya pakai motor Lagenda 110z 3rd edition . Kenapa motor keluar asap eh? dekat depan keluar asap dekat ekzos pun keluar asap. Terima kasih. :)

cahaya said...

as salam.saya ada ambil gambar dari blog ini dan telah kreditkan juga.terima kasih
-cahayacinta.com