Tuesday, March 27, 2012

Masalah Alternator Kereta


 
Pertanyaan yang diajukan
encik Cool said...nk tanya!kereta saya kalau tak start 2-3 hari mulalah susah nak start..apa sbbnya ek..hari tu baru cas batery..pun sama juga 2-3 tak start mulalah kena jumper!!
Jawapan kami
Thanks pada encik Cool bertanya.. Sebenarnya rasanya saya bukan orangnya yang sesuai untuk jawab pertanyaan ni… Cuma saya dapat berikan sedikit pandangan berkaitan masalah tersebut..
Kat sini saya rasa ada kemungkinan
1) Masalah Bateri tidak mampu menyimpan voltan lagi
2) Masalah alternator tidak boleh mengecas semula bateri 
 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 Masalah Alternator Kereta
 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Kalau bateri cepat kong. Lepas hantar cas kat kedai, dalam masa 3 hari terus kong balik. kalau korang tukar bateri baru pun still sama. mesti altenator rosak tak boleh cas bateri..
Bateri
Tugas Bateri hanya sebagai penghidup sementara enjin  semasa kereta bergerak
Alternator
Tugas alternator adalah sebagai electrical energy storage untuk mengecas semula bateri untuk enjin terus bergerak.. Selagi enjin hidup, selagi tu bateri akan di cas.
Alternator ini berfungsi bersama sama dengan bateri untuk menghasilkan eleterik ketika enjin dihidupkan.
-Hasil yang dihasilkan oleh alternator adalah tegangan AC
-Yang kemudian ditukar/diubah menjadi tegangan DC.
OK... Selalunya alternator kita kurang mengambil perhatian terhadap komponen ini selain periksa tension belt sahaja. Kita tidak pasti sama ada alternator kita memberi charge yang mencukupi atau tidak. 
Tanda-tanda awal alternator problem
1) Enjin kereta anda sukar dihidupkan
2) Lampu hadapan kereta kelihatan malap
3) Bateri kereta selalu kong
4) Radio akan ter'off' dengan sendirinya
5) Tanda lampu Electrical Fault Light dekat dashboard kereta akan menyala.
6) Kereta macam tak cukup power letrik tersengguk-sengguk (sedikit sentap bila pertukaran gear rendah ke tinggi)
Cara nak periksa alternator tu kong atau masih Ok.
-Hidupkan enjin ..
-Biarkan running dalam 1-2 minit.
-Off kan kesemua radio, aircond, lampu
-Buka hood depan, Cabut kepala bateri
-Kalau enjin masih hidup, alternator ok lagi..
-Kalau dalam beberapa minit selepas cabut enjin kereta tu mati, alternator dah nak rosak lah tu 

Multimeter
-Boleh guna multimeter checking pada bateri ..
-Hidupkan enjin kereta
-Setkan multimeter pada voltan arus terus (DC)
-Sambung wayar multimeter pada terminal positif dan negatif bateri kereta (tidak perlu tanggalkan wayar terminal bateri).
-Alternator yang baik mesti menunjukkan sekurang-kurangnya Bacaan yang sepatutnya diperolehi adalah sekitar 13V hingga 14.5V. 
-Sekiranya bacaan kurang daripada 12.5V, itu menunjukkan alternator anda menghadapi masalah.  

Volt Meter
-Volt meter ni sesetengah kenderaan ( kereta-kereta lama) memang dah ada pasang meter nih sesetengah kenderaan tak ada...
-Kalau boleh.. Seelok-eloknya pasangkanlah Volt meter
-Pemasangan volt meter adalah satu cara yang paling wajar sebabnya kita boleh pantau selalu volt meter ni.. So dapatlah kita tahu lebih awal sama ada alternator berfungsi dengan baik dan memberi charge yang mencukupi.
-Charge yang normal kalau tak di on switch lampu , wiper dan sebagainya adalah sekitar 13.5 – 14.5 volt. 
-Kalau jarum voltage meter yang kurang dari 12 volt atau melebihi 15 volt menandakan bahawa alternator rosak dan perlu di perbaiki 
-Kalau jarum Voltage meter terlebih Contohnya kalau overcharge selalunya indicator light bateri takkan menyala.. Kalau sesiapa guna bateri jenis basah, bateri akan terlebih cas dan boleh meletup..
 Indicator Light
Kena sentiasa peka tanda lampu penunjuk dekat dashboard kereta... 
-Kalau lampu charge warning lamp indicator (gambar bateri) merah menyala tu memang ada problem lah tu...Jika lampu indicator menyala  kita masih ada beberapa kilometer sebelum bateri kehabisan charge.
-Ni yang susah adakalanya charge warning lamp tidak menyala bagi menunjukkan alternator tidak berfungsi. Tau-tau jer kereta mati tengah jalan..

Sila bawa kereta anda ke electrikal woksyop kenderaan yang berhampiran untuk diperiksa.... mungkin  dah tiba masanya untuk servis alternator
Biasanya cuma tukarkan karbon brush ajer ataupun adjust bersihkan sikit karbon brush sikit... alternator anda akan bertugas seperti sediakala ... Alternator yang diselenggara dengan baik boleh mencecah bertahun-tahun malah puluhan tahun tanpa ada masalah...Tapi kalau korang nak tukar baru atau recond. ade mahal sikit harganya...Kalau ambil alternator kedai potong pulak ikut nasib.
 ***Ada beberapa jenis kategori alternator kalau nak tukar seketul..
1. Alternator Recon Malaysia
2. Alternator Recon Japan
3. Alternator Original
Seharusnya kalau beli alternator ni kita kena tanya warranty berapa lama.. Jangan ambil kalau tak ada jaminan warranty..

Komponen Alternator yang biasanya rosak..
Buka alternator dan hantar pegi kedai yang boleh buat repair service alternator dan stater motor.. nanti dia buka dan cerai-cerai kan alternator tu.. pastu dia cuci  alternator pastu mana-mana part rosak akan digantikan misalnya carbon brush, rectifier diodes atau ic ragulator..
1. Carbon Brush dah haus.... 
Kalau carbon brush starter tu dah haus...enjin masih boleh hidup, tapi susah sikit... sampai masa...dia takmau hidup terus... Kena jugak tukar carbon brush....Benda ni ada sesetengah kedai je yang sanggup tukar carbon brush kebanyakkannya akan suruh tukar seketul.... kalau kita nak suruh tukar carbon brush pun dia akan cakap harga mahal..sama macam beli recon punya..... 
Sebenarnya kalau kita buat sendiri tukar carbon brush je sepasang.murah je....
Kos carbon brush dalam lingkungan RM15 sahaja...kan jimat duit.. Cari kat kedai alatganti kereta atau hardware yang jual mesin.
2. Rectifier Diod dah kaput
Rectifier Diode= Tugasnya untuk menukarkan tenaga elektrik AC ke DC. Gabungan diode lebih dari satu diode yang disambungkan disebut sebagai rectifier.. Diode tu yang convert jadi arus DC.Kadang kala satu diode ni dah kaput dan perlu di tukar ..
 
Nak tau macamner diode tu kaput boleh periksa mengunakan ohmmeter .. hubungankan pada terminal Positif(+) dengan terminal Positif(+) lain kemudian terminal negatif (-) dengan terminal negatif (-) lain...kena buat satu persatu.. jika tidak terdapat hubungan rectifier maka diode harus di ganti....Diode ni nak kena solder kalau nak tukar...
 

Selain itu Check ohmmeter pada stator coil dan juga grounding dan juga Check ohmmeter pada rotor coil dan juga grounding sama ada  terdapat hubungan rectifier
3. IC ragulator (Cut-off) sudah rosak. 
IC ragulator (intergrated Circuit) = Tugas IC nih tak nak 
1- Undercharge - dimana alternator tak mampu nak cas bateri
2- Overcharge - bateri akan di cas berlebihan
dan mengontrol nilai output voltage iaitu 13-14V dia akan maintain voltage yang bersesuaian dengan spesifikasi kereta . 

contohnya
"Jika regulator ini tidak berfungsi dengan baik ia akan mengeluarkan voltage yang tinggi dan akan menyebabkan lampu kereta akan terlebih terang pada satu ketika dan padam, serta menyebabkan komponen elektronik yang lain tidak berfungsi di mana fius telah blow atau terputus disebabkan peningkatan arus. Masalah kereta berkaitan sistem elektrik dan elektronik ini perlu troubleshooting yang rumit dan banyak kemungkinan boleh menyebabkan kerosakan"
kalau IC nih rosak. terus tukar baru.....
Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment

84 comments:

Alan said...

dulu kereta lama renault bapak aku ada volt meter..canggih kereta tahun 60an..kereta sekarang semua hampeh..sampai meter rpm pun kedekut nak pasang.

ayunda maajis said...

citer psl jumper..incik nizam ni penah tlg sy bg lokasi nk beli jumper..hahahah tengkiu incik nizam.

Papa Mifz said...

thx for the info bro...

tehr said...

kereta lama aku pernah alami hal macam ni
Lepas tukar altenator tu, ok semuanya

dhiera said...

good info~ baru tahu!

ayie said...

takut plak klu tetiba tak leh start kete..huhu

encik Cool said...

tq encik beri info yg detail!!

Edy Fee said...

aku mmg tak reti la bab susah2 ni...anta kedai je.huuhuu bengong kan aku

Yas y said...

Alternator ni jrg rosak...tp kalau keta tu dh berusia 10 tahun keatas, kena jugak ambik tau laa...aku pernah kena ngan mende alah nih...ingatkan bateri keta rupa2nya alternator daa....

khairul said...

TQ bos

Zack Hazze said...

thanks bro bg info...byk belajar pasal kereta n motor kt blog ni...teruskan lg berblogging bro...

Woofer Storm said...

kereta sy ari tu masalah dari bteri..bila dah tukar bateri alhamdllah dah okey dah..cuma skg ni dah bnyak tnda2 kereta sy nak semput dah..adehhh

Mohamadazhan.com said...

salam bro, kembali berkunjung ke sini...kalau sudi boleh ceritakan perbandingan kereta Proton Preve, City dan Vios...perbandingan yang terbaik =)

Edy Fee said...

mlawat lg.ehehhe detail betul menjawab soklan..terbaiikkk

logorithm said...

Uiks? Ini serupa macam simptom-simptom yang kereta I tunjukkan sekarang nih. Adoi... jangan lah rosak alternator tuh... :~(


Terbaru dari Logokoko:

[U] My Backyard Extension Phase 1

[U] Malang menanti si buta di hadapan!

[18SX] Tak dapat merompak, rogol pon jadilah...

YaZid PakAndak said...

Bro, tq. aku sdg hadapinya, sbb tu aku jumpa page ko nih. Apapun, tqvm, mmg byk membantu.

Ahn said...

salam.bro, mase aku on kete, aircond automatically on jugak.pdhl sblm tu mmg aku off siap siap.tu pn mslh alternator jgk ke ek?

mr.kylephytrie said...

kalau enijn kereta hidup pastu aircond on...tetibe enjin camm nak mati dan current seolah2 drop(lampu jam jadi sangat malap)

MOHAMAD ZAILANI JAYA said...

Tk alternator. Ilmu tu utk semua. Jangan kita kena tiau kedai sje. Tk

miey said...
This comment has been removed by the author.
miey said...

kreta saya mengalami masalah kurang caj bateri. masa on kunci hanya 10v, masa enjin hidup hanyan sekitar 11v. sy dah tukar Alternator, tp sama jgk cajnya. apa punca kalau masalah mcm ni?

azrikoee said...

Tuan. Kete kenari saya baru tukarkan carbon brush..akan tetapi kadangkala ia mengecas..kadangkala tidak..apakah berkaitan dgn masalah lain?.tk

sofia said...

Tq for the info..tersangat detail n mudah difahami...tq!!!!

shahrilHazrie hazrie said...

Like...ni Antara blog terbaik yg boleh dijadikan panduan para pemilik kereta utk lebih mengenali kereta mereka..ilmu yg sgt berguna.. Good job tuan tanah..

Mohd Yusuf said...

Kalau pandu kereta melebihi 130km/j and then jd semput, adakah ianya juga berpunca dari masalah alternator?

Mohd Yusuf said...

Kalau pandu kereta melebihi 130km/j and then jd semput, adakah ianya juga berpunca dari masalah alternator?

Mohd said...

Boleh share bengkel kereta yg boleh servis altenator tak area KL. X sanggup la nk tkar alternator lagi..tq

MELLY SYAFINAS said...

kereta saya selalu rosak alternator. setahun sampai lima kali rosak. kalu mcm ni apa puncanya?

MELLY SYAFINAS said...

kereta saya selalu rosak alternator. setahun sampai lima kali rosak. kalu mcm ni apa puncanya?

jamal firdaus said...

Kalau selalu rosak alternator tu,try tukar fius alternator tu. Pernah jugak setahun 3-4 kali tukar alternator,smpai pomen tu pun pelik. Dia tukar fius,alhamdulillah,dh masuk 6 bln dah pakai alternator ni.

facebookdummy said...

Kereta saya sekarang ni dah mati balek. Mula- mula mati tengah jalan kat Bidor, tukar alternator baru rm700. Jalan 30 min kat highway, mati tengah jalan, tukar battery baru pulak rm400 campur service. Jalan 20 min mati pulak kat Ipoh. Sbb dah malam, cari hotel dan tow sampai hotel. Sekarang ni tengah pening kepala nak buat camne. Ingat nak bawak famili cuti, belum apa apa dah beribu habis, jauh dari rumah 2 jam lebih kat hiway kalau nak balik. Dan kereta masih rosak!!! Tolong bagi idea, plis!

facebookdummy said...

Kereta saya sekarang ni dah mati balek. Mula- mula mati tengah jalan kat Bidor, tukar alternator baru rm700. Jalan 30 min kat highway, mati tengah jalan, tukar battery baru pulak rm400 campur service. Jalan 20 min mati pulak kat Ipoh. Sbb dah malam, cari hotel dan tow sampai hotel. Sekarang ni tengah pening kepala nak buat camne. Ingat nak bawak famili cuti, belum apa apa dah beribu habis, jauh dari rumah 2 jam lebih kat hiway kalau nak balik. Dan kereta masih rosak!!! Tolong bagi idea, plis!

mr brohan said...

facebookdummy said...

Kereta saya sekarang ni dah mati balek. Mula- mula mati tengah jalan kat Bidor, tukar alternator baru rm700. Jalan 30 min kat highway, mati tengah jalan, tukar battery baru pulak rm400 campur service. Jalan 20 min mati pulak kat Ipoh. Sbb dah malam, cari hotel dan tow sampai hotel. Sekarang ni tengah pening kepala nak buat camne. Ingat nak bawak famili cuti, belum apa apa dah beribu habis, jauh dari rumah 2 jam lebih kat hiway kalau nak balik. Dan kereta masih rosak!!! Tolong bagi idea, plis!

Salam..try tukar kepala bateri pula..sebabnya tuan dah pun tukar alternator n bateri baru..harganya kepala bateri x mahal..RM5 je..bukan apa..kot2 la kan..x masuk cas disebabkan kepala bateri dah x elok..x salah mencuba..kalau berjaya.alhamdulillah

muhd nazirruddin said...

Nak tanya kat mana boleh servis alternetor nie... Kereta saya smlm mati sbb alternetor tak fungsi.. Mohon bantuan... Saya tnggal kat kawasan batu caves...

muhd nazirruddin said...

Nak tanya kat mana boleh servis alternetor nie... Kereta saya smlm mati sbb alternetor tak fungsi.. Mohon bantuan... Saya tnggal kat kawasan batu caves...

muhd nazirruddin said...

Nak tanya kat mana boleh servis alternetor nie... Kereta saya smlm mati sbb alternetor tak fungsi.. Mohon bantuan... Saya tnggal kat kawasan batu caves...

muhd nazirruddin said...

Nak tanya kat mana boleh servis alternetor nie... Kereta saya smlm mati sbb alternetor tak fungsi.. Mohon bantuan... Saya tnggal kat kawasan batu caves...

jiwa kacau said...

As'salam,spe yg brminat nak servis alternator blh whatsapp 0178838802
area sungai buloh n rawang

Afez Irna said...

sy dah cek mmg alternator problem..bila tukar je alternator tu charging kembali normal.macammana nak padam warning light tu klu alternator dah tukar

Yusriputra Yunan said...

Thanks for info bro...

Yusriputra Yunan said...

Thanks for info bro...

Lia Azlia said...

T.q bro..good info..saya pengguna serena c23..tahun 98.. Bateri mmg cepat kong..lepas tu lampu handbreak sentiasa menyala walaupun dah turunkan handbreak..tak pandai bab enjin serena nie..maklumlah..kete lama..

fadila hanum said...

keta sy bru nk masuk 4tahun da rosak alternator.nak tau kt mna dptkn alternator original yg murah utk vios.tq

fadila hanum said...

bengkel tepi jln di antara jln kolam air panas n perumahan rejang

Emmjay said...

Saya tgh menghadapi masalah ni skrg. Huhu. Punyala gabra kete tiba2 mati kat tgh jln dpn trafic light.sblm tu radio tiba2 off & enjin tersengguk2. Dlm panik cari akal tinggalkn keta cari workshop. Nasib baik jumpa & mekanik ckp alternator rosak. Waduh 350 katanya cost bikin. Penin2 walhal keta saya wira 1.5 auto jek

Tisha Vetha said...

Agaknya berapa harga nak repair alternator utk myvi 1.3ezi....

Abg Zuls said...

Salam...sy mau bertanye.. bila alternator ni hampir2 rosak adakah muncul bunyi2 pelik di skitar belting...1 lg adakah kerosakan alternator ni akan menyebabkan aircond x sejuk...atau kejap ada kejap xde..minta pandangan..

Ahmad alif Abas said...

Saya baru je tukar alternator utk kereta vios 2008 dgn harga RM 1k bagi alternator ori toyota katenya..saya telah pon bawa balik alternator lama sbb nk bedah siasat kat kedai servis alternator.pihak bengkel bagi tahu kalau spare part toyota original toyota mmg x de warranty..saya agak ralat dgn statement tuh..jadi soalan saya
1. Betul ke brg ori toyota x de warranty?
2. Kenapa hayat alternator saya x panjang cuma 6 tahun
3. Mcm mana sya nk tahu yg alternator baru tukar tuh ori ke tidak
4. Mcm mana nk elak supaya tidak ditipu ttg harga spare part?

Klu soalan saya agak kurang masuk akal maaf kan saya dan TERIMA KASIH di atas info yg telah anda kongsikan.sangat bermanfaat dan berguna..TERIMA KASIH

Hazrul Izwan said...

Salam bro.alternator vios memang ada bearing ka? Da tukar belt still bunyi macam langsuir

ke le said...

Salam tuan, hyundai matrix 1.6 thn 2007, bile start x mau hidup, check plug ade api, fuel rail pun minyak sampai. Tp bile check fuse r/w diode dgn cable bateri negative jd panas. Ape masalah tu ye.

eL Hidayat said...

Salam.. good info bro..sy bru je kejap tdi hntr kete wira sy ke kedai..batery bru seminggu tukar baru alih2 smlm nk start gi keje xleh psl dh kong! ni tdi hntr kedai tukar alternator baru rm235 siap jln ..tp tulaa lupa nk suh dia cek dulu alternator lama tu kot2 just kena tukar carbon brush je kn jimat sikit xla melayang duit kluar dating aku ngn awek hehehe tp dh lmbt daa psl bru je tau ni psl alternator bila terbaca blog n info dri bro huhuhu..

Terpuji Sempurna said...

Ebooster boleh merosakkan alternator? Tq.

Lawrence Amy said...

hrga altenator skrang brapa ya kwn2

Ajang Jok said...

hi...slmt ptg..
sy nk share psl pegalmn sy,1st time kena ni..
tgh drive thg hri slmn,tba2 je ada signal colr merah bateri keluarvkt dashboard,bunyi engin keras,stering ssh nk handle,,tp kereta ttp jln,,
blh minta pandangan?

Rizal Jts said...

info yg sangat berguna.. terima kasih..

Qira Otami said...

hi..aslm..kjadian br blaku pagi td sblm nak pegi kje..try stat kete tp x hdup skdr bunyi ms nk stat je..lampu smua ok..sy tak tahu adakah punca dr alternator @ bteri? cz check air bteri still ada lagi..utk makluman kereta altis tu dr tahun 2008.tau ke mana2 bgkel area rawang-selayang yg blh serve murah alterntor ni?dan nak tnya lagi alternator rosak ada kaitan ke ngn bnda lain ??cth nya xtkr myk htam @ apa2 yg bkaitn ?

qiz qhayliz said...

hi askuk wbt.. masalah alternator sy sebulan sekali tukar.. bila dah tukar bawa keta sangkut2 mcm api tak ckup kuat.. skrg ni alternator ke 2 baru pun dah rosak.. kete tersadai dkat highway pg..minx tlg bantuan dan cadangan plss.. sy buntu akal..

Kamarulhisham bin Haron said...

Info yang bagus. Saya baru sahaja menghadapinya.

Boneka Tua said...

Hi..saya pakai kereta vios 2009..ada masalah bila long distance..bila lepas gerak jauh dan berhenti off enjin..bila saya nk hidup kn kereta, baru kunci letak di 'on' position enjin dh hidup..bila saya start kereta dlm keadaan enjin hidup time kt 'on' tu, starter akan bunyi walaupon saya dh off kunci..terpaksa cabut bateri utk stop kn starter tu.. tp bila saya biarkan kereta dlm setengah hari..kereta elok mcm biasa..bila long distance akan jd balik..

Turui Ku said...

kta punya iswara 1997,semasa cabut smbungan wire bateri (-)enjin pun padam. apabila masa nak hantar ke workshop utk repair(ingat alternator rosak) kita cuba lagi dgn cara yg sama,kali ini enjin tak pula mati.Apa masalah blh tolong bg idea!!!

Ahmad Zakuwan said...

Saya pakai iswara 1.5.alternator saya bergegar...kadang2 ok...apa masalahnya

GENERASI TOK JED said...

saya mencari recond atau alternator savvy amt kete potong.

Juman Shah said...

Bro ...bgus bnr rsenya blog ni...dpt ilmu manfaat...tp bro nk tya...rectifier tu klo ad hbungn ngn ground mksudnye Ok @ Xok...

bateriku.com said...

masalah bateri better check betul2 sbb kkdg bateri bole je pakai lagi..mcm kt area kl n s.alam ada je servis percuma mcm bateriku sdn bhd..check n pemasangan percuma jer..servis pon pcma..no dorg 0122458027..skdr bkongsi ..TQ

Ahmad Syahmi said...

salam. terima kasih bagi info. sangat berguna. saya selalu mengikuti blog tuan. sekarang saya nak mintak dengan tuan supaya post pasal cara nak maintenance sendiri part yang paling kritikal, kompresor aircond. sebab sekarang semua harga naik. kita nak berjimat. jadi diy ni konsep yang bagus untuk menjimatkan duit. susah boleh belajar. kompresor ni pomen cadang suh tukar baru ajer kejernya. kite poket berlubang. jadi itulah..saya nak belajar servis sendiri kompresor. terima kasih.

Munawir Wildan said...

Terima kasi boss....
Sangat membantu saya

Munawir Wildan said...

Terima kasi boss....
Sangat membantu saya

Unknown said...

klau altenetor kerap rosak ape masalah nye ye..
saya baru tukar semlm asok nye dah rosak
tuka yg baru pon same rosak jugak?
ade kah wayering ade masalah?

Muk Min said...

klau altenetor kerap rosak ape masalah nye ye..
saya baru tukar semlm asok nye dah rosak
tuka yg baru pon same rosak jugak?
ade kah wayering ade masalah?

hafiz_saheb said...

Saya baru tukar alternator n bateri baru tp bila tinggal kereta 3 jam lebih dh kong...
Apa masalahnya tu. Boleh kongsikn

hafiz_saheb said...

Saya baru tukar alternator n bateri baru tp bila tinggal kereta 3 jam lebih dh kong...
Apa masalahnya tu. Boleh kongsikn

Zulkifli Bakar said...

Salam semua. Pengalaman saya dgn kia spectra..dri tahun 2009 hingga 2015 dah 5 kli tukar alternator. Paling lama bertahan cuma 17 bulan. Beli yg recond rm230 waranty 3 bulan. Yg ori..rm1300 waranty 6 bulan.

Jay said...

Very good info brother..I had my vios2b007 cannot start....cuma dengar cranking sound saje...so I try tukar battery baru..semua ok boleh start seperti biasa...tetapi dalam masa 3 hari xblh start lagi. Sy bawa ke kedai utk check. Rupa Rupanya alternator yang problem. So kena tukar alternator. Battery x dpt dicharge semula oleh alternator untuk start enjin kereta.

Jay said...

Very good info brother..I had my vios2b007 cannot start....cuma dengar cranking sound saje...so I try tukar battery baru..semua ok boleh start seperti biasa...tetapi dalam masa 3 hari xblh start lagi. Sy bawa ke kedai utk check. Rupa Rupanya alternator yang problem. So kena tukar alternator. Battery x dpt dicharge semula oleh alternator untuk start enjin kereta.

Razana Fattah said...

Bro.. masa tukar bateri tu kete hidup ke x?

Razana Fattah said...
This comment has been removed by the author.
man5165 said...

Saya ada masalah tentang lampu kat panel meter.. gambar bateri tak nyala bila on kan kunci. Saya dah check mentol... mentol ok jer boleh nyala...
Kes ni berlaku sebab saya tinggal lama lebih kurang 2 minggu kereta tu tanpa dihidupkan. Bila nak dihidupkan bateri pulak kong.. saya hantar bateri gi cas dan pasang balik..
Bila on kunci ...lampu gmbr bateri tak nyala.. saya terus start enjin.. hidup..
Tapi perasan was2 timbul.. saya cabut wayar kat terminal negatif.. enjin mampus...
Adakah masalah alternator .. mentol kat panel meter tak nyala

afix 91 said...

Saya ada mslh bateri kembung dan air bteri kluar.bateri bru pkai 4 bln,dan da tkr altenator bru pkai 5bln.da cek wiring xde msalh da cek bteri pn xde mslh.adakh altenator overcas bteri jd kmbung dan kluar air.

Tukang Rumah said...

Saya pernah kena macam tuan. Puncanya kereta kancil Saya pakai battery ns60. Sepatutnya pakai battery ns40. Saiz battery yang besar menyebabkan alternator mudah rosak.

Hassim Peno said...

Saya punya kereta problem kadang2 tak boleh start dan alarm terus menyala bila jumper hidup kemudian boleh start seperti biasa dua 2-3 minggu kemudian masalah yg sama berulang ada sesiapa boleh membantu terima kasih

anoymous said...

Saya baru beli van buatan china,masaalahnya setelah diguna lebihkurang tiga bulan,tiba-tiba enjin tak boleh dihidupkan,saya bawa ke pusat servis setelah enjin dihidupkan dengan menggunakan "jumper".Selepas diperiksa mekanik mengatakan alternator dan beteri juga masih dalam keadaan baik,beteri yang digunakan sebenarnya sudah dirukarkan oleh syarikat kereta tempat saya membeli van itu.Enjin tidak boleh dihidupkan berlaku lagi...saya jadi bingung...sàya bawa van ke kedai lain pula untuk diperiksa....menggunakan voltmeter,setelah enjin dihidupkan dan semua peralatan dibuka seperti penghawadingin dan lampu,voltan menunjukkan bacaan 12.8v sahaja,menurut mekanik keadaan alternàtor dah tak berfungsi dengan baik walaupun belum rosak terus....jadi mungkin saudara ada jawapan lain atau sama dengan mekanik yang kedua yang memeriksa van saya ini...

azeo laxerz said...

Ak bli preve CFE. 2012. Sekarang April 2016..Alternator da problem...
Mulenye oil host pecah lepas mileage xsmpai 35 000. Sbulan lpas tu alternator pulak problem. Kereta baru usia 4 taon lebih. Pendekkan cerita. Preve antara kereta terburuk proton dan langsung xde kualiti

Unknown said...

Salam. Sy nk tya knp alternator sy jd panas bla enjen hidup dn bla tekan miyak lampu warning akn menyala bla.dn akn padam blik bla enjen pelahan balik. Mtk tlg jelas kn

Marzuki 86 said...

Salam. Sy nk tya knp alternator sy jd panas bla enjen hidup dn bla tekan miyak lampu warning akn menyala bla.dn akn padam blik bla enjen pelahan balik. Mtk tlg jelas kn