Tuesday, September 1, 2009

Panduan & tips penjagaan tayar



Adekah anda tahu ape maksud tulisan kat tayar korang ?
Kenali kemampuan tayar kenderaan anda melalui maklumat dengan cara membaca yang tulisan pada tayar (sidewall)
Maklumat penting pada dinding tayar yang perlu diketahui
1. Logo ECE (European)
2.Logo DOT -DOT Serial Number - Identifies the plant, manufacturer, and date of production
3.Logo MS (Malaysian Standard),
4.Tanda paras amaran botak/haus
contoh: cetakan 205/50 VR 16 membawa maksud tayar itu mempunyai kelebaran 205 milimeter (mm), ketebalan tayar daripada rim ke permukaan jalan adalah 50 peratus dari kelebaran 205 mm dan untuk kegunaan rim berdiameter 16 inci. VR bermaksud tayar sesuai untuk kelajuan sehingga 240 kilometer per jam (km/j) tanpa menjejaskan kekuatan dan ketahanan tayar.
indeks Kelajuan
Q - 100 mph 160kph R - 106 mph 170kph
S - 112 mph 180kph
T - 118 mph 190kph U - 124 mph 200kph
H - 130 mph 210kph
V - 149 mph 240kph
W - 168 mph 270kph
Z - more than 168 mph 270kph

Adakah anda guna sport rim 14 inci atau 15 inci? Penting sekali memilih tayar yang bersesuaian dengan keupayaan kereta. Jika kereta berenjin 1.3, cukuplah jika menggunakan rim sport bersaiz 14 inci (35 sentimeter). Jika anda menggunakan sport rim bersaiz 15 inci, kekuatan pecutan kereta akan menurun, speedometer tidak merekodkan bacaan yang tepat, memendekkan jangka hayat peralatan penyerap hentak dan meningkatkan penggunaan petrol.

Petua keselamatan & penjagaan tayar ?
-Pastikan tayar yang dibeli mempunyai logo ECE atau DOT atau MS
-Periksa tekanan angin setiap seminggu sekali..periksa tayar setiap kali sebelum memulakan perjalanan
-Lakukan aligment dan balencing tayar setiap 10,000km perjalananjika tidak bermasalah sekali pun..
-lakukan aligment dan balencing segera jika bermasalah iatu jika stereng berasa gegar atau kenderaan lebih cenderung ke satu arah ajer
-Hindari daripada beli tayar terpakai yang telah melepasi tanda aras amaran botak (TWI)
-Elak beli tayar toreh / korek
-Jangan mengangkut lebih muatan dari kemampuan tayar.. Rujuk pada indeks had muatan..

Tanda-tanda tayar perlu ditukar.... Penyambung permukaan bunga ialah 1.6-2.0mm min. Kurang dari tu ... kena tukar tayar baru. Jangan gunakan tayar sampai botak....perhatikan antara setiap corak bunga.. ada penyambung.. jika bunga & penyambung dah sama rata... juga mesti tukar pada tayar baru..
Tip mudah mengesan kehausan tayar
Ambil duit 20 sen letakkan di antara selah-celah jalur tayar tersebut.. lihat jika tulisan sen tak kelihatan bungga tayar masih elok.. tetapi jika tulisan sen itu jelas kelihatan, bunga tayar sudah wajib tukar dengan yang baru.. disebabkan lapisan bunga tayar sudah nipis..

Tahukah anda, tayar digalakkan ditukar kedudukannya setiap tiga bulan. Caranya, tayar depan kiri ditukarkan ke kanan belakang dan tayar depan kanan ditukarkan ke kiri belakang (sesuai untuk empat tayar bersaiz sama)

1)Jika bunga tayar pada bahagian tepi tayar lebih cepat haus (menipis), bermakna tekanan udara dalam tayar tidak bersesuaian.
2)Jika bahagian tengah lebih cepat haus, maksudnya tekanan terlalu tinggi dan
3)jika haus pada bahagian luar saja, ini bermakna keselarian tayar perlu diperbetulkan.
4)Jika bunga tayar yang haus tidak sekata (turun naik), maka penyerap hentakan (absorber) perlu diganti.
5)Tayar haus tidak sekata... selalu tengok tayar botak kat tepi ? Ni sebab tekanan tayar tak cukup.... Kalau tayar botak tengah ? ni simptom selalu isi angin melebihi paras yg di tetapkan.

Ape yang perlu kita perlu ambil tahu semasa nak menukar tayar?
Perhatikan pula bahagian tepi tayar. Jika diperhatikan betul-betul, terdapat rangkaian nombor yang seperti dicetak tenggelam ke permukaan tepi tayar. Sebenarnya rangkaian nombor ini memberikan kita maklumat mengenai tarikh tayar dikilangkan (minggu dan tahun). Mengikut piawaian tayar antarabangsa, tayar hanya boleh bertahan selama dua tahun selepas dikilang. Justeru, pastikan anda membelek tarikh tayar dikilang. Mengenai saiz tayar, perhatikan pula rangkaian nombor dan huruf yang bercetak timbul pada permukaan tepi tayar.

perhatikan 4digit XXXX pada tepi tayar tersebut... itu kod manufacturing week... 1st XX = Minggu ...2nd XX = Tahun.. contoh :- 0808 = Bulan Feb, Tahun 2008 tayar tu dikilangkan..Jgn ambil tayar yg melebihi 52 minggu.....
Lebih keras bunga tayar lebih tahan penggunaannya. Tapi harus ingat kurang pula cengkamannya...
Lebih lembut lebih baik utk pemanduan dalam hujan atau jalan lecak... Cuma pendek jangka hayatnya (lifespan)... dan sedikit bising (berdengung)
Hanya gunakan tayar yg sama brand & model sahaja. Ramai org suka tukar tayar 2 bijik (biasa depan)... harus di ingat setiap jenis tayar di buat dgn charector nyer sendiri... dan corak bunganya pun tak sama.... So, kalau nak tukar pilih yg sama brand.. atau tukar semua..

Berapa Tekanan angin tayar yang sepatutnya?
Sentiasa pastikan angin tayar betul. " Periksa sendiri Pressure setiap 2 minggu.. WAJIB.... kalau ada pressure gauge sendiri lebih baik.. (beli yg bentuk mcm pen tu murah jer..)presure tester menunjukkan sampai aras "3" tekanan angin tayar dikira mencukupi ,

Tekanan angin tayar untuk kerete 1.3 cc & 1.5 cc tekanan angin dalam lingkungan 190 kpa hingga 230 kpa ..contohnya kalau rim 15' tayar 55 siri. (Standard Gen.2 r waja)Tayar depan letak 210/3o.Tayar belakang 190/29. kalo kereta kancil rasanya around 180-200 kpa.
Yang pasti kebanyakkan orang pump tayar kereta dengan tekanan 210 kpa..

4 comments:

Faarihin said...

salam.. baru saya tau setiap perkataan tu ada maksud... ingtkan saje2 je.. hehehe.. (^__^)
penuh informasi lah.. nanti sy mai lagi.. nak paham bebetul.. la ni.. tgk skali imbas je.. (^__^)

||| PöJìé PööH ||| said...

wahhhhh Pojie suker giler ngn en3 nih..
penuh info..
tq so much!!!

abang besi said...

info yg perlu utk dikongsi bersama...tq.
=)

haza sabili said...

salam tuan, isi yang penuh info bermaklumat dan berguna. terima kasih. cuma kalau boleh saya cadangkan, penggunaan warna font tu ,beri impak pada mata. :)