Tuesday, March 13, 2012

Diy Pemasangan StickerBomb kereta

Pertanyaan yang diajukan..
aZWan said salam bro bleh terangkan mcm nak pasang stiker boom tk? nk try pasang kt spoiler & tempat lain kete? bleh bagi contoh tk?
Jawapan kami..
Thanks bertanya pada azwan.. Maaf agak lambat nak balas.... Saya tak dapat banyak info pasal sticker Bomb ni tapi saya cuba beri secara ringkas seperti di bawah ni..
 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 Diy Pemasangan Sticker Bomb
 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Sejarah "Sticker Bomb"
Asal usul Sticker bomb merupakan seni jalanan (street-art) di negara barat pada awalnya bermula disebabkan banyak sticker ( ibarat macam sticker iklan ahlong ) ditepek sembarangan di merata tempat seperti di dinding bangunan , papan tanda dan kaki lima lorong-lorong jalan
Sehingga bila dah terlalu banyak tempek sticker berlapis-lapis dengan penataan dan kombinasi warna sampai menarik perhatian orang ( tetiba orang tengok cantik plak…) dan akhirnya di angkat menjadi salah satu dari karakter seni jalanan. Sebenarnya Sticker Bomb ni adalah hasil seni gabungan antara Kartun animasi, Funky, featuring illustration, graffiti, dan graphics..
Pada tahun 2008 terdapat usaha dari seorang penerbit buku iaitu RackGaki dari Studio Rarekwai yang mengekplotasi seni graffiti di Jepun telah mengumpul lebih 250 gambar sticker hasil seni street-art tersebut kemudian beliau membukukan hasil seni tersebut ..kemudian buku tersebut diterbitkan oleh  Laurence King Publishers..
_______________________________ 

Teknik Tampalan Sticker Kecil pada Kereta  
Sepertimana yang korang tahu "Sticker Bomb" ni asalnya popular dari budak-budak kereta negara barat dengan "USDM Trend". (united state domestic market). Ciri utama Sticker Bomb adalah dengan menampal  satu panel penuh selalunya pada bahagian fender, hood, lip, skirting atau spoiler kereta dengan sticker-sticker kecil beraneka warna, mengunakan sticker-sticker yang ada pada buku Sticker Bomb Studio Rarekwai tersebut atau sticker-sticker lain yang ada dengan kreativiti mereka... Pada awalnya tampalan sticker dilakukan macam dibawah ni...
A) Pada Bahagian fendar kereta
Tampalan sticker kecil berlapis-lapis secara tidak teratur … Tapi nak guna banyak keping sticker kecil untuk memenuhi  setiap panel body..
B)  Pada Bahagian Dashboard kereta
Pada bahagian dashboard pun sama boleh tampalan sticker kecil berlapis-lapis secara tidak teratur …
C) Pada bahagian Hood/ Bonet Kereta
Pada bahagian Hood depan atau bonet kereta memerlukan lebih banyak sticker kecil berlapis-lapis secara tidak teratur untuk menutup permukaan bonet
D) Pada bahagian Sport Rim Kereta
Pada bahagian Sport rim kereta pun boleh guna sticker kecil di tampal menutupi permukaan bibir sport rim tersebut…. 
  _______________________________
Teknik Tampalan Sticker Bomb digital printing Kereta  
Kalau korang perasan makin banyak kereta yang tempek “Sticker Bomb” dah nampak macam satu trend pulak…. Zaman sekarang ni pulak dah senang  ”Sticker Bomb” dah dibuat secara teknologi digital printing sticker. Beberapa foto atau desaign sticker digabung-gabungkan dengan software edit gambar, macam photoshop. barulah dilakukan printing. Dan hasinya permukaan taklah nampak bertumpuk-tumpuk tapi tetap seperti kumpulan sticker.. Tetapi permukaannya licin dan rata lahhh...
 “Printing Sticker Bomb” harga lebih kurang 1 kaki = RM10 atau 1 roll (4'x5')= RM180.. Boleh didapati di kedai potong printing sticker atau sekarang pun dah ada jual kat kedai aksesori kereta..
 1) Dapatkan segulung printing sticker bomb, felt edge squegee dan mata pisau tajam
2) Potong sticker bomb mengikut ukuran bentuk bahagian part supaya senang untuk di tampal
3) Tampal “Sticker Bomb” pada bahagian part kereta yang nak di lekatkan..
 4) Gunakan felt edge squeegee untuk meratakan “Sticker Bomb” dari gelembung udara.. 
 5) Potong lebihan Sticker dan buang lebihan Sticker tersebut dengan pisau tajam.. 
 6) Setelah lebihan Sticker dibuang sila raba-raba dengan tapak tangan pada permukaan untuk mengesan gelembung udara yang terperangkap (Air buble) dalam sticker.. 
 7) Masalah air buble ni boleh diatasi dengan cucuk Air buble dengan hujung pisau utk keluarkan gelembung udara di dalamnya.. Atau gunakan air release tool cucuk pada kawasan air buble buang gelembung udara .. 
 8) Kalau nak lebih kemas dan colour lebih tahan lama lagi.. Bolehlah  sembur ngan spray clear pada permukaan part.. Tapi kena tengok jenis dakwat ink sticker bomb tu... ada sesetengahnya akan rosak bila spray dengan clear..
 _______________________________
Contoh Sticker Bomb pada Part kereta 
Contoh Sticker Bomb pada motorsikal
Kebanyakan sticker Bomb di pasang pada motorsikal jenis motorcross.. Tapi pada motorsikal kupcai ada juga tapi tak banyak dan begitu popular untuk di pasang.. 
Contoh Sticker Bomb pada helmet motorsikal
 
Sticker Bomb di pasang pada permukaan helmet motorsikal.. cuma nak pasang kasi rata tu agak susah sikit nak buatnya.. selalunya ramai yang buat untuk tutup calar pada permukaan helmet..

Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment  

17 comments:

Unknown said...

dah banyak ketera pakai sticker ni skarang..

tehr said...

pening aku nengok gambar beraneka warna ni

Fakhruddin said...

apasal buh kat enjin...siapa nak tengok?hehehe

nabilah_2908 said...

oh..ini yg dinamakan sticke bomb..

dah jadi trend eh skrg ni...bnyk dh sy nampak.. :)

hananotgojes said...

kalau sticker pooh ok tak broo? tapi kete hana dah pink. ehhe. tak sesuai pulak eyh bersticker

Zack Hazze said...

thanks bro...bleh try ni...
blog ni mmg best laa...
sempoi2x...app FB bro...nk tnya byk bnda ni pasal motor...

dhiera zainudin said...

banyak benor sticker ye.. nampak messy.

Unknown said...

Dengan usia aku yg dh cecah 40an nih...dah tak sesuai lagi nk buat camni dah...he3x!!!

Unknown said...

ado gak tgk kete pakai sticker mcm nih..mcm menarik jer...

Unknown said...

trend terkini ni bro

logorithm said...

Oh! Baru first time I dengar pasal 'sticker bomb'.

Iye ker ini trend sekarang? Tak pernah pulak I tengok kereta dengan sticker bomb.

Bagi I, memang nampak cool kalau ditampal pada satu bahagian kecil sebagai highlight atau 'feature'. Tapi bila dah penuh merata-rata, I rasa macam over pulak. Sakit pulak mata nih...


Terbaru dari Logokoko:

[13SX] Raba opismate

[U] Gambar anjing tembus pagar

[18SX] Isteri curang DEMI suami tercinta

ayie said...

dulu kecik kecik cita cita nak kumpul stiker dragon ball tampal kat kereta..rasanya kalau tengok ni boleh terlaksana cita2..hehe

Abu Bagi said...

nampak smart la pulak wey..

Unknown said...

in my opinion, sticker boom n klu letak ckt2 jek cantik.. klu letak byk2..nampak serabut.. aku ade letak gak.. tp letak kt interior jer.. hehe pape pon good post, siap ade history lg tu.. hehe

vendoline said...

byk gak org pasar ni dh aku tengok...ase mcm nak psang kat motor

Unknown said...

brother bro boss,
nak tanya, di mana ada jual machine printing sticker nih? brapa harga? kalu boleh nak tahu jugak harga plotter machine skali.. amacam boleh tolong bro? terima kasih.

Sound Deadening Store said...

Nice article buddy...
soundproof matting for floors