Sunday, May 16, 2010

Belajar Memandu Motosikal

Buat lesen memandu bukan hari-hari, sekali dapat lesen, simpan sampai mati
Mari Masuk Kelas Memandu Motorsikal
Semasa proses pembelajaran, kamu semua perlu juga mengikuti dan memahirkan diri dengan langkah-langkah yang telah ditetapkan oleh pengajar.
Semasa ujian nanti, kamu akan melalui dua bahagian ujian praktikal iaitu:
1. Ujian praktikal bahagian 2:
Pusingan angka 8
Meniti di atas papan
Menunggang di antara kon
Brek kecemasan
Menunggang di selekoh tajam
2. Ujian praktikal bahagian 3:
Menunggang di jalan raya

Ape yang perlu kita buat semasa ujian memandu motosikal ni

Mulakan dengan bacaan "Bismillah..." baca doa agar kita tak gugup dan tenang lancar untuk meneruskan ujian memandu ni...
Menggunakan topi keledar dengan betul
Tidak menghidupkan enjin dalam gear
Menyalakan lampu hadapan dan belakang Melihat ke belakang, kiri dan kanan sebelum bergerak.. pastikan signal elok dan brack dalam keadaan yang memuaskan...
Baru boleh pulas minyak gerak pelahanlahan dulu....
1) Pusingan angka 8,Pusing-pusing jangan sampai pening kepala..... Pusing up town kiranya tu... tujuannya membiasakan diri kita membuat belokan di jalanraya nanti.
Pergerakkan sentiasa bermula dari sebelah kiri
Tidak melanggar benteng
Buat 1 1/2 pusingan
Tidak terjatuh atau roda hadapan tidak terangkat.
2) Ujian memandu atas Titi

Yang betul-betul mahir je boleh lepas. Ramai jugak peserta ujian yang awal-awal dah jatuh titi. Malah ada yang tergolek atas titi, sian betul. Kemudian kita kena meniti di atas jambatan, masa yang diberikan 7 saat aje, so hati-hati jangan terlampau laju atau terlalu pelahan. Tujuan meniti ni adalah untuk memastikan kita ada keseimbangan dalam menunggang (aku pun adakalanya tak lepas hahahaha), pengiraan saat bermula dari kita naik jambatan sehingga kita turun jambatan di hujungnya (ada yang lebih 10 saat). Kita juga boleh mengira didalam hati dengan cara kira bermula dari 1001, 1002...dan seterusnya untuk memastikan kita dapat meniti diatas jambatan tersebut melebehi 7 saat.
Roda tidak terkeluar dari jambatan
Kaki tidak mencecah atau pijak jambatan
Tidak jatuh dari motosikal
Tidak kurang dari 7 saat

3) Menunggang di antara KonTujuannya membiasakan diri mengelak di kawasan yang sempit.
Tidak melanggar Kon
Tidak menyentuh atau melanggar benteng
Kaki tidak mencecah atau terpijak jalan
Tidak terjatuh atau tayar hadapan tidak terangkat Jangan gabrah kecoh-kecoh tak tentu hala... tenang dan dalam keadaan bersedia... ingat kaki mana yang akan jatuh kat tanah dulu... selalu orang gagal kat sini.. nampak senang tapi payah nak lulus..
4) Brek Kecemasan tujuannya mengajar kita sentiasa berwaspada bila berada di jalanraya.
Disini motosikal di sarankan bergerak dalam kelajuan 35-40km/jam sebelum membrek.
Cara bagi memastikan kita brek dengan betul ialah bila kita berada di garisan mula brek,
Turunkan pulasan minyak sertamerta dan jari-jemari (4 jari atas) bersedia di brek tangan (brek roda hadapan) manakala gunakan hujung sepatu (kawasan jari kaki) tekan brek roda belakang sekuat mungkin (jangan lepaskan) pastikan tayar belakang terseret sehingga hampir berhenti baru tarik brek tangan (brek roda hadapan) bagi memberhentikan motosikal tersebut secara total. Setelah berhenti sepenuhnya baru boleh turun kaki kiri dahulu bagi menampung motosikal supaya tak tumbang.
Tidak jatuh dari motor atau salah satu roda tidak terangkat
Membrek didalam kotak yang disediakan
Tidak melebihi garisan berhenti
Menggunakan brek kaki (brek roda belakang) dan brek tangan (brek roda hadapan)
5) Selekoh Tajam
Bahagian menunggang di selekoh tajam, keluar simpang dan menunggang di jalan lurus yang ni kena dapatkan informasi di sekolah memandu.
Meh kita Imbas kembali...
akhir sekali sebelum ujian menunggang di jalan raya, apa yang perlu kita ingat:

Beri keutamaan kepada kenderaan di Jalan Utama/Besar
Memberi isyarat dengan betul
Enjin tidak mati lebih 3 kali (dalam ujian le)
Menggunakan gear yang sesuai
Memandu di sebelah kiri jalan sahaja
Berhenti mengikut peraturan pemanduan berhemah
Kaki tidak mencecah jalan
Tidak melanggar benteng
Ingat isyarat tangan; Pelahankan kenderaan guna tangan kanan buat lambaian
3 kali lambaian; Beri laluan guna tangan kiri hulur secara melintang ke sisi
Tidak terjatuh dari motor
Tidak terlibat dalam kemalangan
Insya Allah kalau anda dapat kertas keputusan... Anda Tidak Kandas....

Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..

25 comments:

ZulHilmi said...

selamat hari guru. lu macam -macam lah sekolah memandu pun ade beb... mmg ko ni bagus betul macam-macam ade kat blog lu ni. Gua ade lesen penuh gak beb.

Beb Gua selalu jumpa lu tapi tak sangka lu belajar sekolah tinggi gak ye... patut lah lu hebat bro.

Tapi apasal lu bukak bengkel aje tak ambik bidang lain. lagi besar gaji lu dapat.

Marzukie said...

Awe... kawe bukan cekgu. Tapi Demo tu cekgu sekolah memandu. Demo ni siap ajar memandu pulok kat blog ni. Bagus bagi yang tak dok gapo lesen nok ambik lesen biar dia belajor kat demo punya blog dulu. bagus info demo.

Demo belajar merata tempat rupanya. sekolah demo tinggi pulok tu. patut demo punya ilmu mmg dah ado.

Selamat hari guru pada semua guru-guru.

fik-autoz said...

slmt hari guru.....hehe

NAZ said...

bro gua dah lulus pun wey. takkan lu baru lulus kot haha

mazru said...

salam.

sy da lulus lesen motor pada tahun 1995 lg..huhu masa tu senang je nak lulus..

Selamat hari guru,tanpa mereka siape lah kite.

Unknown said...

Fuyooo...kawe raso cam baru belajor motor pulok rase..hehe

Unknown said...

selamat hari guru tuk semua cikgu2 sekolah memandu...hehe

Fazleyatul Aini said...

susahnye lesen moto
x suka moto
hhuhuuu
samat hari guruuu

s h a said...

selamat hari guru juge pada sume guru2 yg manyak berjasa...

hehe...detail tu berkenaan ujian moto...nice2... (^_~)

aShaBuLz said...

hahahaha....tutorial camni mmg bagus..bagi ilang cuak budak2 baru nak amik lesen..

HUD AIKARA said...

wahhh..artikel yang sangat berguna.:)

dmx said...

hii..
seronoknyerr..
biler...guru2 dihargaii
moga kiter,sumer dberkati Allah..amen

Azri said...

dh lame ade lesen bro...B full je blom..trgkn skit

irwanmiswan said...

diharap cekgu2 tak kire disekolah mahupun di university, dapat mendidik & mengajar anak bangse kite dengan penuh kesabaran dan jujur dalam tugas.. sesungguhnye tugas & amanah seorg guru tu berat jadi buatlah yg terbaik.....terime kaseh cekgu!!!!

Fit said...

pergh..memang detail la penerangan tu bro..aku ingat lagi mase nak amek ujian moto tu, aku main rem2 kat bulatan 8 tu..mengamuk gak rr cikgu tu.."woi, jangan nak rempit sgt kat sini!!" hahaha

selamat hari guru..

jejaka anggun said...

sumpah x reti bawak motor. blh tlg ajarkan?

MR.Z said...

panjang betul entri ni, btw bagus info ni..
paling boring tahap gaban time nak dengar ceramah tu.. haha

shinigami said...

tumpang tanya..... kawasaki er6 tu kt mane???

starwalker said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Good call bro.. Xlokek ilmu

Unknown said...

Good call bro.. Xlokek ilmu

Unknown said...

Susah ke nak belajar naik motor ni

Unknown said...

Kalau lepas brek kecemasan tu, enjin mati. Still boleh teruskan or not?

Unknown said...

Esok saya nak pergi belajaran motor lulus atau tak lulus

Sound Deadening Store said...

I hope you liked this my comment because this is very unique content. I really liked and appreciate this content. Thanks for sharing this information. thermal insulation for van and car