Tuesday, July 5, 2011

Diy servis brake kereta


Pertanyaan yang diajukan
manhaza :bro..nk tnye ape nk wat kalo handrake dah turun tp jammed kt tayar blkg kancil..

Jawapan Kami..
Thanks bertanya... tentang pertanyaan ni seperti sedia maklum saya mmg kurang arif hal-hal kerosakkan kereta ni beb... Apa pun saya cuba bantu manhaza seperti dibawah ni yerr...
Kemungkinan yang berlaku??
1) Masalah tersebut ada kemungkinan caliper yang tolak brake pad untuk handbrake tu dah tak main (rosak) atau ada masalah dekat kabel handbrake dekat sistem brake tu.

Kalau ikutkan handbrake ia ada satu caliper yang menolak brake pad untuk lekat mencengkam terus masa handbrake ditarik.


2)Mungkin juga brake piston dah jemmed kat dalam..kebiasaannya pada mulanya kalau semasa kita drive kereta akan terasa berat daripada biasa kemungkinan piston brake mana-mana caliper telah jem, tidak dapat keluar masuk dengan sempurna. Kalau dibiar lama.. mungkin piston tu terus lekat jemmed atau tak leh main dengan sempurna..


3)Mungkin juga ada kebocoran dalam sistem hidrolik atau terdapat ’udara’ dalam sistem. Apa pun cuba servis balik semula sistem brake kereta anda..
Maka langkah mudah rasanya, sudah sampai masanya untuk diservis caliper khususnya pada bahagian piston yang bermasalah disebabkan oleh dust cover yang rosak atau sebagainya....Cuba servis dulu yerrr kereta kamu tu...
_______________________________
DIY Servis Brake Kereta
_______________________________
A) Bahagian Brake Caliper Hadapan..

1) Sediakan peralatan nak buka part yang diperlukan.. Spanar, player , minyak gris dan lain-lain.. First buka nut-nut yg perlu di buka.. Tanggalkan caliper brake tu..


2) Pastu keluarkan piston dengan cara memusing lawan jam sehingga keluar sepenuhnya...


3) Boleh gunakan Spray brake parts cleaner yang digunakan untuk mencuci sistem brek dengan lebih berkesan


4) kalau ketat bermakna kekotoran bahagian tepi piston telah berlaku. Terpaksalah congkil dengan screw driver..Kalau nak mudah semburkan dulu dgn brake parts cleaner ..


5)Cabut sekali piston kecil yg menggerakkan caliper semasa membrek.. Periksa
getah caliper.. Pastikan getah caliper masih elok, kalau dah koyak ganti baru..


6) Bersihkan piston tersebut sebersihnya..sapu dengan gris masukkan ke tempat asal


7) sapukan juga gris di sekitar permukaan getah dust cover..Pastu masukkan piston dan pusing dengan menggunakan playar tirus mengikut arah jam
_______________________________

Tukar Pasang Pad Baru

8)Tanggalkan brake pad lama… Pastu bersihkan bhg dalaman dgn brake parts cleaner ..


9) Kalau nak senang masuk brake pad sebelah dlm gunakan pengapit mcm kat gambar tu.. Pastu masukkan piston dan pusing mengikut arah jam


10) Kemudian lekap pula brake pad sebelah luar… Pasang semula set caliper ditempat asal
_______________________________

B) Bahagian Brake Drum Belakang

1)Untuk brake drum belakang pula.First buka nut yg ada tanggalkan cover drum tersebut


2) Kalau Brake pad tu masih tebal lagi.. Cuba gosok dgn kertas pasir halus pd permukaan


3)Cuba lihat perbezaan sebelum brake pad nampak licin, dan selepas gosok kertas
pasir permukaan tersebut menjadi kasar sedikit supaya brake lebih mencengkam kuat lagi..


4)Bersihkan kotoran habuk yang melekat dengan semburkan dulu dgn brake parts cleaner. jangan sampai terkena permukaan Brake pad Bersihkan drum brake cover pula


5)Pada bahagian cover brake drum juga cuba bersihkannya dgn brake parts cleaner .. Kemudian pasang balik
_______________________________

Tukar Pasang Pad Baru

6)Tanggalkan spring dengan menggunakan playar grip macam dlm gambar tersebut



7)Bersih kan dari debu kotoran … lebih mudah tanggalkan nut pengikat di bhg belakang


8)Kalau boleh bersihkan dengan berus kotoran yg melekat.. Bersihkan piston d sapu g
ris


9)Pasang balik perumah piston tu di tempat asal … Ambil brake pad baru untuk dipasang


10)Dah siap pasang brake pad tersebut semula, siap je pasang balik cover drum tersebut..


Akhir sekali...Proses bleeding hendaklah dibuat untuk memenuhi dalaman piston dengan minyak brek

Kalau nak senang hantar ajerrr kat bengkel baiki kereta lagi senang.....
Apa pun ini hanya pandangan saya sahaja... kalau apa-apa yang salah harap maaf dan sila perbetulkan kesalahan yang ada...
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks..

16 comments:

LiFe KaMi said...
This comment has been removed by the author.
Faisal Admar said...

ya allah susah nya!

servis brake pun boleh diy ke?

LiFe KaMi said...
This comment has been removed by the author.
LiFe KaMi said...

sori bro..line prob tadi apa yg kami comment terdelete plak..huhu
mmg payah pun nak buat sendiri..anta kedai le jawabnya..:)

cikguden said...

tak mampu buat sendiri

Alan said...

hantar kedai je..leceh buat sendiri hehehehe

en_me said...

kata tak arif tapi sampi tunjuk bukak brake segala.. ahaks

Prince Halilintar said...

leceh jugak kan..hantar kedai je la jawabnye..hehe

ParkAir said...

Rumit wei, kancil aku dulu masalah disk. Asal brek mesti gegar stereng..

afendi ariff said...

kalu aku mmg aku htr bengkel je...
heh!
er...assalamualaikum!

Yastro said...

Buat sendiri memang besh jugak...cuma masa je yang x de ...hehehe
yg sebenonya aku maleh broo...so "kaye"kan toke kedai je la jawabnya....hehehe

A'IM said...

klu ini terjadi..memang hantar kedai lah.. memang fail sikit tempat2 kat macam tu..haha

za'im said...

Assalamualaikum....
kenapa apabila kita tekan brek...
rpm jatuh...
brake booster rosak k?
hos dh tukar......

najib lancer said...

salam, soalan nye: kereta sy jadi berat dan pedal break jd tggi (keras), piston jem atau angin yg masuk??

zam zaini said...

Salam.. Kereta kelisa break jem bila pasang aircond ape masalah? Master pump dah tuka.. Servo dah tukar 3x(barang halfcut) tapi masih sama.

zam zaini said...

Salam.. Kereta kelisa break jem bila pasang aircond ape masalah? Master pump dah tuka.. Servo dah tukar 3x(barang halfcut) tapi masih sama.