Sunday, July 24, 2011

Tip nak tinggikan kereta.


Pertanyaan Yang diajukan

adda salam. keta neo saye nih lowered bebenor ..boleh tlg cadangkan camne nak bg kereta tinggi skit dan brp expected cost? tq!

Jawapan kami...
Thanks bertanya pada adda.. maaf agak lambat sikit nak jawab...Selalunya orang sebut lowered kan kereta kali ni lain pulak ( nak tinggikan kereta pulak dahh...) sebenarnya saya tak tau nak jawab camner ..memang tak arif bab ni... cuma saya hanya dapat bagi sedikit pandangan ajerr..
_______________________________
Tip nak tinggikan kereta sikit
_______________________________
Hanya Pandangan Saya..
Pergi kedai tayar boleh buat macam kat bawah untuk kasi tinggi kereta korang...
1) Bahagian depan -hanya tambah Coil Spring buffer (jarang nampak orang tambah spring bush kat depan pasal kereta akan nampak tak cun jadinyerr..)
2) Bahagian belakang -Boleh pasang Coil Spring buffer and spring bush(kalu slalu kereta naik ramai) bush atas 1 inchi, bawah 1 inch dah kira ok dah.. kalau 2 inch lebih kurang 5 jari boleh masuk.. tinggi sangat lahh...

Spring Bush
kalau letak spring bush ..bentuknya macam alas spring la...adalah nampak tinggi sikit..Dipasang pada atas atau bawah spring...(selalu klu budak-budak yang nak main concept rally dorang tambah getah sampai 2 inch lebih sampai kerete jadi tinggi semacam.) harga dalam RM20-RM40 rasanyer jerk...


Yang lecehnya kalau pasang bush belah depan kena buka leraikan spring dan absober sebelum pasang Spring bush ni... banyak kerja sikit...

Tapi kalau bahagian belakang sesetengah kereta ada senang sikit just hanya letakkan pada bahagian atas dan bawah saje pada spring tu...

Coil Spring Buffer
Coil Spring Buffer diperbuat dari meterial getah or silicon... Coil Spring buffer nih dia terletak pada tengah-tengah spring...Kalau tambah buffer nih tinggikan kereta sikit ajer tak sampai beberapa inch pun...Tapi kerete akan rasa selesa sikit..... Kalau tak silap harga untuk depan RM 40 untuk belakang RM 30 kot nyer lah harganyerr...

Basically spring buffer ni untuk menyerap tekanan pada spring kereta anda. Kebanyakan kereta yang dah lowered ke, atau tukar ke rim yg lebih besar akan mengalami masalah sagat tayar terutama kalau full load. Jadi dengan ada spring buffer ni, dapat mengatasi atau mengurangkan masalah tersebut



Adjustable Absorber
Penukaran 'adjustable absorber' mungkin dapat mengatasi masalah tersebut .. terpaksa korang beli absober yang boleh adjust tinggi punya tapi bajet kos tinggi lah ... Kalau amik adjustable, baik yang betul-betul branded cam HWL & Titan brand luar baik punya dalam RM2000++ la. kalo adjustable yang Malaysia keluarkan seperti GAB,HWL,HOTBITZ harga bawah RM2000 sahaja...Tapi ni memang kompom OK. Pilih ajer nak yang camner , nak HI/LOW atau SOF/HARD cuma kebanyakan 'adjustable absorber' bergantung pada spring yang kita pilih. Kangkadang tu 'adjustable absorber' kita beli memang siap dah ade spring lagi.

Jika kereta anda rendah,boleh tinggikan sedikit dengan menggunakan adjust wrench tool..Kalau pandai buat adjustable nie memamg kite leh adjust sendiri...kalo kat kedai...upah adjust nak bagi tinggi/rendah sebatang dia charge RM30...bukan susah pun...bukak tayar...pakai alat yg dia sediakan masa beli adjustable tu...

Contoh macam aku pakai adjustable GAB HA series.boleh adjust 2 cara..adjust spring dan tapak.so untuk kesan cengkaman yang best,kita kena bagi sama tinggi or rendah depan dan belakang..contohnya aku set jarak antara tayar & fender 2 1/2 jari.depan belakang kena sama.kalu korang nak tinggi lagi contohnyer 5 jari, so depan,belakang pun kena 5 jari gak.

Sport rim / Tayar besar
Mungkin ada yang cadangkan gunakan Sport rim/ tayar yang lebih besar sama ada 16 inch...17 inch untuk meninggikan sedikit kereta korang... rasanya tak banyak membantu meninggikan kereta korang, Ini bukan jalan penyelesaian yang sesuai... Elok lagi gunakan rim dan size tayar asal lagi...Kalau guna Sport rim besar tentu tayar tukar size besar gak.. sagat tetap akan sagat pada body, boleh rosak bunga tayar.. Pandai-pandai lah korang yerr ketuk fender tu bagi rata..

Andai kata korang nak gak tukar sport rim yang jauh lebih besar ( 16 inch...17 inch ) maka bearing asal kena tukar baik punya sebabnya bearing asal itu pastinya tidak mampu bertahan lama... Jika guna sport rim yang terlampau besar plak berkemungkinan drive shaft tak dapat nak handle.. performent kereta korang juga mungkin berkurangan juga..

Heavy duty Spring
Pakai spring sport bawah asyik sangkut je dengan bonggol.. Kalau korang dah tukar absober Boleh lah korang cari heavy duty spring (spring nie keras lebih kurang cam supertoring) ..

Carilah yang bersesuaian dengan performant kereta korang sama ada cari kat kedai potong body, kedai tayar atau oder kedai spare part.. kena tengok jugak, cuba kira berapa lingkaran lebih berbanding spring stendard sedia ada tu...Walau pun rasanya tak banyak membantu meninggikan kereta korang ... heavy duty spring agak keras... mesti tak selesa nak buat drive.. begitu juga sebaliknya kalau lowered.. spring lembut....

Penukaran Absorber
Yang sebenarnya absorber yang menentukan tahap ketinggian atau kerendahan sesebuah kereta. kalau nak tau absober tu tinggi atau lowered ke tak, kita check dan ukur tinggi antara kaki absorber dengan mangkuk yang nak tutup spring tu.. Ketinggian kaki absorber dengan mangkuk spring tu tak sama tinggi antara satu jenama dengan jenama lain...

Adengan yang tak best...

Memang diakui terdapat banyak kebaikan membina bonggol dilengkapi papan tanda serta garisan kuning. tetapi ada kalanya bonggol itu dibina terlalu tinggi, tidak rata dan sekali gus membahayakan pemandu kenderaan .. kereta standard ajerr pun tak lepas bonggol... bukan salah keretakan...
Apa pun ini hanya pandangan saya sahaja... kalau apa-apa yang salah harap maaf dan sila perbetulkan kesalahan yang ada...
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks.

28 comments:

tehr said...

aku pakai rim asal je
sebab banyak kelebihannya
terutama sekali bajet
hehe

A'IM said...

haha..tak suka keta tinggi2.pelik jer..

bro..pasal link kat komen tu setelah diselidik dan dikaji secara menyeluruh buat masa ni takder problem.. hanya beberapa komen yang mengikut standard spam je yang boleh diband oleh blogspot.com..so buat masa ni takder masalah..

Edy Zaidi said...

biasa total cost brape?

Alan said...

orang suka tinggi belakang tapi aku tinggikan depan..sebabnya aku pakai spring sport sebab nak loweredkan kereta.

bila tukar bumper baru, bumper tu seinci je dari nak sapu jalan..habis semua sampah atas jalan dia heret sekali.

so aku pakai spring bush kat depan.tinggi lah sikit bumper depan.

tak minat kereta tinggi..ntah macam apa..tapi sebab jalan kat malaysia ni baik sikit je dari jalan kat afganistan, terpaksalah pakai kereta tinggi.

malaysia negara maju tapi jalanraya bertaraf negara mundur kelas ketiga.hancur berlubang macam kena bom

NOOR FATIN said...

bila kena langgar bonggol tu yang parah tu.. hehe

Admin P@P said...

Assalamualaikum.
Biasa kita tengok kereta di 'lowered'. Atau maintain yang original. Kalau nak bagi tinggi lagi, rasanya sesuai nak digunakan sebagai offroad.

TQ

aziekz said...

thanks,,,,bnyak info dlm blog ni,,,syabas buat bro...sentiasa berusaha memuaskan hati kkwan yang bertnya..

ayisy said...

Bagi pengguna motor macam aku, teringin nak tukar mono belakang yg tinggi sikit kasik tonggek. Hehehe...

nabilah_2908 said...

kalau kena dgn gaya..mmg cantik.. tapi yg biasa sy tgk...tak cantik..tongek je montot kete tu..something wrong somewhere huhu... :)

ABU said...

oh canggini rupanya..aku selalu dengr orng cakap jak..tp tak pernah tahu pasal ni..

Ad Rifza said...

Takleh wat sendiri nih..hehe

ayie said...

nak sangat tinggikan kereta.. senang xyah fikir benda bawah..lunggah je..haha

Papa Mifz said...

x brp minat kat kete terjungkit jungkit nih...

Prince Halilintar said...

xtahan sbb kdg2 ade byk bonggol tinggi kat kawasan area rumah tu..rosak bwh kete..

Nazz@Purple said...

Absorber keta nazz memang patut ditukar..tp tak tukar2 lagi..budget xcukup lgi..melendut je le keta..(T_T)

Ct Arina said...

aku mcm nak rendahkan kete sket. sbb sentap bile kazen aku kate kete aku mcm jenjang pelamin sbb tinggi. taw r kan saga blm cane. agak tinggi. tp aku benci plak bile sangkut kat bumper nnt. haih

ABU said...

wah nice tips..tq bro

IMANSHAH said...

tak tahulah apa kelebihan kereta lowed ni..takut nengoknya

azhar said...

kpd sesape yg guna wira nk tggikn sng jek 1)absober dpn pakai wira 1.6(buatan malaysia,original proton) 2)spring dpn wira 1.6 'high performence'
3)sng citer absorber dpn fully wira 1.6 la termasuk ngan mangkuk atas sekali...budget dlm rm4++ la.
4)absober blkg plak guna waja punye,fully waja.
5)getah atas amek 2"inci dh cukup tinggi,kalau nak lg tinggi guna 3"inci,kompom jd rally car..budget dlm rm2++ gitu..
6)ni sume aper yg aku pakai kat keta aku skrg ni,tp aku cume pakai sport rim 15 je(205/65/15)
7)rasanye tu jek yg aku ingat...

kebaikan keta tnggi ni:-

1)setakat banjir sikit2 air susah nk masuk.
2)boleh pnjt divider kalau jln jem,xpayah nk U turn jauh2..
3)setakat bonggol sume bole sapu je,xpayah nk senget2 keta..
4)kalau pakai tayar tebal blh kurang gegaran dlm keta(biasa la buatan malaysia)...

keburukannye lak:-
1)kelajuan keta berkurangan(sblm tnggi speed blh smpai 160km/h,lps tinggikn speed max hanya smpai 140km/h) nak cecah 150km/h meter macam dah cut off..ni terjadi pd keta aku la mase on the way blk kmpg ikut highway PLUS...
2)xblh nak main corner lap maximum,kang xpsl2 total lost plak..hehehe
3)lg 1 nak bwk org pun yg sdg2 bole ler,kalau badan besar2 keta jd berat sgt..

so far ni je la yg dpt aku kongsikan ngan korang

terpulang korang untuk menilaikannya....

Muhammad Izwan b Salleh said...

salam bro mane lebih baik dari segi perfomens???

Guna adjustable Absorber dengan spring sport? ataupun guna adjustable Absorber tp kekalkan spring asal kereta?

wanna b said...

Nak tnya pd yg arif lg bijak..sy mmg blur psl keta ni..
1.Macam mane nak tau time bile nk kena tukar absober..?
2.absober standart hrga brape..?
3.tmasuk gan spring ke klu kite tkr absober..

Sory la sy bru pkai keta so mmg clueless.

koie1234 said...

ari tu aku tuka spring sport tapi lowerd depan...bile nk turn bukit je...sagat habis...bini aku da memekak sbb die da takut nk bawak ..dulu corner x sedap..trun bukit sedap..skunk corner sedap..trun bukit cam gam..ng...

koie1234 said...

ari tu aku tuka spring sport tapi lowerd depan...bile nk turn bukit je...sagat habis...bini aku da memekak sbb die da takut nk bawak ..dulu corner x sedap..trun bukit sedap..skunk corner sedap..trun bukit cam gam..ng...

koie1234 said...

ari tu aku tuka spring sport tapi lowerd depan...bile nk turn bukit je...sagat habis...bini aku da memekak sbb die da takut nk bawak ..dulu corner x sedap..trun bukit sedap..skunk corner sedap..trun bukit cam gam..ng...

instanua said...

mana nak dapat pelapik untuk spring depan, nak tinggikan depan

aibizi w said...

Salam

Kat mana area usj boleh pasang spring bush depan proton wira. Byk kedai dah tanya kata tak leh buat...nak psg buffer x leh masuk pulak. Belakang ok ada bush dah.

Helmy Ibrahim said...

boleh tak kereta biasa (cth: wira,myvi) pakai sport rim 4x4 punya?

Evil Samurai said...

as salam dn salam sejahtera,
sy nk tye mcm ane nk tonggekkan kereta proton sy,spring standet...br ni dah lapik bush atas 2 inci bwh 1 inci...tp x nmpk tonggek,dan kete nmpk senget sebelah(rendah sebelah kanan) cadangan dan pndgn boleh hamtar ke email sy,terima kasih.
evilsamurai666@gmail.com