Monday, October 17, 2011

Generasi Kereta Proton


Pertanyaan yang diajukan.
guest: Mohon bro bntu sy cite skit model2 kluaran kete nasional Malaysia Proton & Produa utk Tesis Project, Smester ni brkenaan bidang automotif . sy amat sgt mgharap ptolongan terima kasih.
Jawapan Kami.
Terima kasih pada guest ( entah tak tau namanya pulak) atas pertanyaan tersebut.. Cuma agak lewat sedikit saya jawab balas .. Rasanya saya tidak berapa sesuai untuk dirujuk tentang pertanyaan tersebut.. Kerana ianya begitu umum dan amat meluas.. Saya cuba berikan sedikit maklumat secara ringkas diharap ianya dapat membantu kamu..
Buat permulaan saya cuba mulakan dengan Perusahaan Otomobil Nasional Berhad (Proton) dahulu…
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Generasi Kereta Proton
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Senarai kenderaan/kereta keluaran PROTON ( Secara ringkas) adalah seperti berikut:


Proton Saga (1985)
Generasi Pertama
Mitsubishi Lancer Fiore menjadi asas kepada penghasilan first model Sedan
kompak Proton Saga berenjinkan 4G13 (1.3 L) dan 4G15 (1.5 L) Proton Cuma tukar depan dan belakang sikit. Kemudian pada tahun 1987 keluar model hatch back Proton Knight kemudian dikenali sebagai Proton Saga Aeroback.

Proton Iswara (1992-2008)
Pada tahun 1992, model Sedan kompak Proton Saga di tukar sebagai Proton Iswara enjin 1.3L dan pada tahun 2003 facelift di ubahsuai sedikit menjadi Proton Saga LMST.


Generasi Kedua
Proton Saga BLM ( 2008 - sekarang)
Pada 2008 model Saga lama digantikan dengan pengganti yang direka semula sepenuhnya, dikodkan sebagai Proton BLM (Base Line Model) enjin Campro 1.3 liter dan pada 2009-2010, keluar model Proton Saga SE .. Kemudian pada Disember 2010 telah keluar model Sedan kompak BLM FL 1.3 liter kemudian pada bulan April 2011 keluar pulak model BLM FLX 1.6 liter dilengkapi ABS ( Anti Lock Braking System) , EBD ( Electronic Brake Force Distribution) dan CVT ( Continous Variable Trasmission)
_______________________________


Proton Wira (1993 - 2000)
Proton Wira merupakan kereta Sedan kompak diperkenalkan pada tahun 1993 berasaskan kereta Mitsubishi Lancer/Colt. Proton dan Mitsubishi kongsi modal Bahagian tengah dikongsi bersama. Depan dan Belakang, design asing-asing. Lampu depan dan belakang share sebab nak kurang kan cost. Hasilnya Proton Wira-Mitsubishi Lancer.
-Dengan pilihan enjin petrol
4G13 (1.3 L), 4G15 (1.5 L), 4G92 (1.6 L), 4G93 (1.8 L) dan 4D68 (2.0 L) diesel ..
-Pada tahun 1993 keluar Wira 1.3 dan 1.5, 1994-2003, Proton Wira Aeroback
dan 1996, Proton Wira 1.8 Sedan
-
Sebenarnya ramai pemilik kereta ini telah modifide dengan menggantikan enjin asalnya kepada enjin 4G92 Mivec, 4G93T GSR dan 4G63 Mitsubishi Lancer Evolution.
-Proton Wira dilancarkan dengan pilihan 2
displacement iaitu model 1.6 XLi dan gak 1.5 GL. Model 1.6 XLi ialah model full-spec dengan enjin SOHC 16 injap 1.6L (4G93) yang pakai fuel injection dan hanya terdapat dalam transmisi automatik 4 kelajuan. Model 1.5 GL lak time tu still pakai enjin Magma Megavalve lagi dan still pakai karburetor. Model 1.5 GL auto lak setakat pakai gearbox 3-speed auto, tak macam 1.6 XLi yang pakai 4-speed auto.
-Pada tahun 2004-2007, sedikit pengubahsuaian di lakukan menjadi Proton Wira SE.
_______________________________

Proton Arena (2002)
Proton Arena merupakan sebuah trak utiliti mini ( pikap) enjin 1.5L yang juga dipanggil sebagai Proton Jumbuck di UK dan Australia.Sebenarnya ia ialah Proton Wira yang diubahsuai.
_______________________________

Proton Satria Generasi pertama (1995-2006)
Proton Satria adalah model kereta hatchback 3 pintu keluaran Proton. Generasi pertama Proton Satria adalah berasaskan model Mitsubishi Mirage Cyborg, dikeluarkan pada tahun 1995 sehingga tahun 2006.
-Boleh didapati dalam pilihan enjin
1.3 L (4G13) 1.5 L (4G15) menggunakan enjin Mistubishi Orion yang turut digunakan dalam Proton Saga, manakala 1.6 L (4G92) turut digunakan pada Proton Wira1.6L dan 1.8 L (4G93) untuk Proton Satria GTI . Semua model didapati dalam pilihan transmisi manual manakala pilihan transmisi automatik pula didapati pada model 1.5L (3 kelajuan) dan 1.6L (4 kelajuan).

-Proton Satria GTi telah di lancarkan pada tahun 1999-2002,.. Ianya merupakan Hatchback sport 3 pintu. Merupakan percubaan Proton untuk mengeluarkan versi sport dan market hatchback berkuasa tinggi. Amat popular di Malaysia dan mempunyai pengikut yang ramai di Australia. Digerakkan oleh enjin 4G93 berkuasa 4 silinder 1.8 liter DOHC.

-Satria R3 merupakan versi terhad spek perlumbaan untuk Satria dengan hanya dikeluarkan sebanyak 150 unit. Merangkumi kerangka chasis ringan dan enjin 4G93 yang ditala semula.
_______________________________


Proton Satria Generasi kedua (Satria Neo: 2006-sekarang)
Proton Satria Neo dilancarkan pada Jun 2006 sebagai pengganti kepada generasi pertama Proton Satria. Digerakkan oleh enjin Campro, model ini boleh didapati dalam 2 piilhan enjin iaitu 1.3L dan 1.6L.
-Model high-line 1.6L turut menawarkan ciri keselamatan seperti beg udara,ABS dan EBD. Semua model Satria Neo boleh didapati dalam pilihan transmisi manual & transamisi automatik . -Mulai tahun 2009, model high-line 1.6L kini menggunakan Enjin Campro CPS dengan teknologi pemasangan injap boleh laras yang menawarkan peningkatan kuasa sehingga 125 hp berbanding 110 hp pada enjin sebelumnya. Enjin Proton Neo adalah kejuruteraan hasil usaha sama Proton dan Lotus . Mengguna pakai enjin Campro.
-Campro adalah singkatan nama Cam profile. Antaranya memberi hasil output yang lebih baik dan menepati ciri-ciri terkini. Pada ketika ini, Cam Pro adalah nadi penggerak kereta keluaran proton tempatan yang dimuatkan di dalam keluaran model Waja, Gen2, Pesona dan Satria Neo . CPS (Cam Profile Switching system) adalah teknologi yang dibangunkan untuk meningkatkan prestasi enjin Cam Pro. Kebanyakan keluaran model terbaru proton dilengkapi teknologi CPS.
_______________________________

Proton Putra (1995)
Proton Putra ialah sebuah automobil coupé 2 pintu pada tahun 1995 untuk model pertama dan berakhir pada tahun 2000, tetapi dikeluarkan semula dalam bilangan terhad pada tahun 2004-2005 di luar Malaysia. Menggunakan enjin Mitsubishi 1.8L 4G93P DOHC engine 4 cylinders, 4 valves dan MPi fuel system.
_______________________________

Proton Perdana (1995–2010)
Proton Perdana merupakan kereta Sedan kompak berasaskan Mitsubishi Galant Eterna. Proton Perdana Sei 1995-1996 dengan menggunakan enjin 4G63 SOHC 2.0 L manakala Proton Perdana V6 menggunakan enjin V6 2.0 L Mitsubishi 6A12 dan sedikit pengubahsuaian kit front grill seakan Alfa Romeo-esque .
_______________________________

Proton Juara (2001 - 2003 )
Proton Juara merupakan sebuah microvan yang ringkas dan kecil berasaskan Mitsubishi Town Box dan berenjin 1.1 Liter dengan Enjin Depan Pacuan Belakang
_______________________________

Proton Tiara (1996 - 2000)
Proton Tiara merupakan sebuah kereta kompak berasaskan Citroën AX, direka di bawah lesen Proton dari 1996 hingga 2000.Pasal dulu-dulu lahh Proton tiara 1.1 GL nie diorang ada kerjasama dengan citroen.kalau nak kirakan enjin citroen berkongsi platform yg sama kira teknologi Perancis..cume rekabentuk body,chasis dan dalaman saje yg berbeza....Asalnya model Tiara merupakan keluaran DRB...Pastu Proton ambik model tu dan tukar cop je proton ....
_______________________________

Proton Savvy (2005 - Sekarang).
Proton Savvy adalah sebuah kereta supermini yang menggunakan enjin 1.2L DOHC 16-injap yang dihasilkan Renault, sama seperti enjin yang digunakan oleh Renault Twingo dan Clio.Kereta Malaysia paling jimat minyak, mampu bergerak sejauh 24km dengan hanya seliter atau ada yang kata 5.7 liter untuk100km..
_______________________________

Proton Waja (2000 – 2006 )
Model Sedan kompak Proton Waja berpandukan casis Mitsubishi Carisma. First Proton Waja tahun 2000 menggunakan enjin Mitsubishi 4G18 (1.6L) . Pada tahun 2005 Proton Waja Chancellor menggunakan enjin 6A12 (2.0L V6 ) sama dengan enjin Proton Perdana..Tapi tahun 2002 Proton Waja ada menggunakan enjin 1.8L digerakkan oleh enjin Renault F4P.. Dan pada tahun 2006 barulah enjin 1.6 L Proton Campro S4PH digunakan..
_______________________________

Proton Gen-2 (2004 - Sekarang)
Model Sedan kompak Proton Gen-2 dilancarkan pada tahun 2004. Model ini adalah model pertama keluaran Proton yang menggunakan enjin buatan Malaysia sepenuhnya iaitu Enjin Campro S4PE 1.3 L dan1.6 L
_______________________________

Proton Persona (2007 - Sekarang)
Model Sedan kompak Kereta sedan Proton Persona berenjin Campro CPS 1.6 bagi menggantikan model Proton Wira
_______________________________

Proton Inspira (2010 - Sekarang)
Pada tahun 2010,Proton telah melancarkan Model Sedan kompak Proton Inspira pada asalnya dibangunkan dari model Mitsubishi Lancer yang dijual di negara ini. Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) menjual dua varian model itu iaitu Lancer EX dan Lancer GT. kodnya P390A, adalah model baru untuk menggantikan Proton Waja yang dikeluarkan oleh Proton berasaskan Mitsubishi Lancer GT . Ia adalah sebahagian daripada perjanjian pemindahan teknologi antara Proton dan Mitsubishi Motors
-Proton Inspira menggunakan enjin siri 4B 16 DOHC MIVEC dari Mitsubishi seperti mana yang boleh dilihat pada model Mitsubishi Lancer EX dan GT. Varian 1.8 menggunakan enjin 4B10 dan 4B11 untuk varian 2.0. Kepada penggemar-penggemar kereta sedan berprestasi tinggi, enjin tersebut yang dilengkapi sistem MIVEC sudah tentu antara jenis enjin yang diidam-idamkan, tambahan pula reputasi dan populariti sistem MIVEC hampir sama dengan sistem VTEC dari Honda.Tiga varian dikeluarkan di kilang Proton iaitu 2.0 liter CVT dengan kawalan paddle shift yang mengawal enam kelajuan maya, 1.8 liter CVT dan 1.8 liter manual. bagi model 2.0 liter CVT. Model pertengahan juga adalah model 1.8 CVT.
_______________________________

Proton Exora( 2009 - Sekarang)
Pada tahun 2009 , Proton Exora merupakan model MPV digerakkan oleh unit enjin berkapasiti 1.6 liter yang dihasilkan sendiri oleh pihak Proton. Enjin Campro CPS (Cam Profile Switching) yang dilengkapi dengan sistem VIM (Variable Intake Manifold) itu juga digunakan pada model sedan Proton seperti Gen2 CPS serta Waja CPS.
-Biarpun tidak menggunakan pintu jenis gelongsor, penumpang masih boleh keluar masuk dengan mudah kerana bukaan pintunya yang luas.Ruang dalaman untuk 7 penumpang yg amat selesa memang agak luas.. Kalau ambik yang H-line.. Ada LCD, DVD player, built in hands-free, 2nd and 3rd row a/c blower, leather seat, GPS dan lain-lain..
___________________________________________________________
Bersambung Bahagian Kereta Buatan Produa
Generasi Kereta Perodua (Klik ajer )
___________________________________________________________
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks

15 comments:

khairul said...

dr dulu sampai skrg dok pki proton lagi

Alan said...

julai 2011? ni dah nak masuk 2012 tapi takde pun jual Exora turbo.

proton patut buat semula kereta putra.tapi entahlah dalam kepala orang korporat proton ni suka sangat buat kereta oldskool.

Bigdaddyz said...

kalau ada banyak model lagikan bagus barula boleh bersaing sakan dgn model honda toyota...

Fadzli Amir said...

Memang mantopp..!!fuh caya lah bro...cenggini nyer penerangan memang AA++....

MR.Z said...

menarik bila melihat kembali sejarah proton dari 1st pengeluaran mereka.. lepas ni rasanya yg terbaru akan keluar pula persona R..

kayrul-shah said...

terperinci betul ejarah tentang kereta proton nie..

ayunda maajis said...

wah abg nizam tolong student wat tesis lah...baiknyew

Ct Arina said...

aku mampu pakai saga BLM je. haha.

Madd said...

banyak perubahan kereta keluaran proton...

APAN said...

sampai bila la nak ada design sendiri...aku tertanya-tanya gak...erm...

Coolman said...

wira adalah keluaran terbaik proton..manakal juara yg paling buruk!!

ayie said...

huhu orang kata beli barangan proton tak tahan

Woofer Storm said...

sy suka proton saga blm n persona,tapi tak mampu nak beli..heheeee

Alex said...

salam encik, boleh x recommand bengkel utk kereta iswara area bandaraya jb. terima kasih.

Apit89 said...

Knapa proton tuah, jebat, kasturi, lekir & lekiu x dipasrkn??
Asyik myuk pamern jew.....