Wednesday, December 7, 2011

Convert Enjin Daihatsu YRV ke Perodua


Pertanyaan yang diajukan
Ifwat bro, leh tak wat post tentang enjin yrv ni? sbb aku tengok kelisa kalu masuk yrv ni mmg TIPTOP!
Jawapan kami..
Thanks bertanya.. Sebenarnya saya bukan pomen enjin pun.. Nak jawab tu tak pandai nak terangkan. Tapi saya cuba berikan sedikit maklumat macam kat bawah ni..
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Convert Enjin Daihatsu YRV ke Perodua
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
First kena ambil tahu dulu serba sedikit dengan Daihatsu YRV dulu

Daihatsu YRV
Production Daihatsu YRV bermula sekitar 2000-2005 dalam bentuk mini MPV. YRV bermaksud (Young Recreational Vehicle) atau Kenderaan rekreasi untuk muda mudi. Enjin ni lebih kurang dengan enjin perodua myvi tapi YRV ni dilengkapi dengan sistem turbo.Ia juga dikenali sebagai K3-Vet kod enjin K3VET (LA-M201G) 1298cc dengan 4 Silinder in line 16V intercoler Turbo.


Sebenarnya terdapat 2 versi iaitu Turbo dan NA,
a)YRV Turbo(k3vet) - 4PK 1720
b)YRV Na (k3ve) - 4PK 1755

Versi Turbo dengan transmisi automatik dan option Tiptronik ( tukar gear dengan butang +/- dekat stereng bermaksud enjin ini campuran auto dan manual, menjadikan penukaran gear lebih cepat dari manual. Untuk versi turbo batang gear terletak kat stereng (macam lori) hanya versi turbo RS yang menempatkan gear ditempat biasa..


Kalau pandai cari dapat lah halfcut untuk YRV ni budget dalam lingkunga RM5500- 6500..Semenjak jepun dilanda tsunami tempoh hari harga halfcut agak melambung tinggi... Dulu YRV rasanye halfcut boleh dapat dalam RM4500 jer..

Tentang endorse JPJ hanya yang 1.0 jer lepas nak masuk puspakom. kalau viva,myvi,kelisa 1.0 memang terbaik tak ada masalah kalau asal enjin kereta kita 1000 cc diupgrade kepada 1300 cc .. Tetapi kalau enjin asal kereta kita 660 atau 850 naik terus ker 1300 memang confirm tak lepas..

Upgrade sistem brek adalah keutamaan.. kita kene pastikan sistem brek,suspension dan chasis tu berpadanan dgn kemampuan enjin... Tak guna kerete laju tapi brek kantoi..satu lagi sistem brek menjadi peranan penting dlm keselamatan dan element utama utk pegawai puspakom nk luluskan time inspection/endorse.
_______________________________

Ok kat bawah ni contoh-contoh Modifikasi enjin YRV ni
Sebenarnya sekarang ni halfcut YRV ramai yang cari untuk di modifide masuk paling senang kat Kelisa dan Kenari.kerana tak banyak modifikasi yang harus dilakukan.Ia juga boleh dimasukkan ke body Myvi dan Viva.Ada juga yang memasukkan YRV ni ke dalam kancil dan Kembara.


YRV masuk kancil.. Memang confirm tidak lepas endorse JPJ..
Rasanya gear box kena tukar dan kena modified mounting jadi mounting biasa..
_______________________________


YRV ni paling senang nak masuk kat Kelisa. kalau Kelisa 1.0 kemudian nak upgrade 1.3 lepas boleh endorse JPJ.
YRV mounting besar sikit. Tapi ada jugak yang guna original engine mounting kelisa je. kaki screw mounting semua sama ...
_______________________________


Sama juga YRV ni pun senang nak masuk kat Kenari..
Enjin YRV boleh masuk terus ke kelisa/kenari, mounting tak payah ubah..
_______________________________


Kalau Viva 850 tak lepas endorse JPJ.. kalau viva, 1.0 boleh lepas endorse JPJlahh..
Sepertimana yang korang tau YRV mounting point dia kat subframe, tapi viva kat chasis so kalau nak masuk kena buat custom la bracket mounting.
_______________________________


kalau MYVIi mounting memang tidak ngam.. kerana mounting MYVI adalah berlainan.. mounting MYVI rasanya macam kat atas.. MYVI convert YRV tidak memakai subframe, sebab MYVI memang tak ada subframe,
Cuma saya tak tau nak buat camner, jangan tanya tau..
_______________________________


kalau tengok gambar atas ni Alza tersebut pakai enjin K3 VET 1.3 turbo tiptronic engine. cuma input berkenaan pemasangan enjin tersebut saya tak pasti..

Lagi satu benda yang saya tertarik nak cakap iaitu bodypart YRV budak-budak yang pakai kenari suka kacuk menjadi kenari Move YRV..
Contohnya Dashboard YRV tu diorang masukkan kat kenari..
_______________________________
Dashboard YRV pada kenari


Kebanyakan diorang potong dashboard YRV.. ditrim pada sebelah tepi
Ubahsuai kaki pada konsol tengah dan Kaki pada stering diubah, kemudian cuba try masukkan dashboard rapat ngam-ngam..
_______________________________
PESANAN KAMI..
Menjadi satu kesalahan bagi pemilik kenderaan yang membuat pengubahsuaian terutama pada enjin tanpa kebenaran JPJ dan akan dikenakan tindakan. “Bagi mengelakkan tindakan diambil, pemilik kenderaan diminta supaya sebelum menukar enjin, berurusan dengan JPJ dan membuat permohonan terlebih dahulu bagi memastikan pengubahsuaian itu dilakukan mengikut piawaian ditetapkan,"Awas Kereta Anda Boleh Disita….
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks

21 comments:

Yastro said...

waa bro...pas ni besesub la bebudak gi cari engine h/cut YRV...gamaknya total cost ade cecah tak dlm 10k??

Alan said...

yrv jarang orang guna kat tempat aku..mungkin sebab kelisa pun orang tak pakai sangat kat sini.

kutoOobambOo / ericoanaci said...

kutooo pakai wira nak convert apa yerk?

Papa Mifz said...

den minat keto standard jer...huhu

logorithm said...

Menarik! Teringat satu program kat TraxxFM dengan tetamunya Cik Mat yang pakar menjawab segala pertanyaan pendengar pasal permotoran. Cik Mat tuh = bro Afzainizam ker? Hehe...


Terbaru dari Logokoko:

[18SX] Telurnya mana?

[U] Pakcik kitar semula menunggang secara berbahaya demi sesuap nasi

[U] Video detik-detik keruntuhan Jambatan Tenggarong!

tehr said...

aku ni tak reti nak pikir pasal ubah2
pakai yang asal je

KizZ said...

Pergh giler arh..muat-muat je tu kot...huhu...aku reti bawak je..ejas cket2 bleh r..


bTw, kancil aku baru je patah no flat ntah sape kurang ajor sangat tak reti nak undur kete sendiri..

Woofer Storm said...

bro,kalau ubah mesti nampak gempak ni kan..

*jgn nak ubah sebarang tanpa kebenaran,takut duit melayang kereta pula menjadi mangsa saman..hehee

dhiera said...

menarik jugak ea. tapi semua tu guna duit aih~

MataHati @ MH said...

kekadang terpikir gak knp ramai diluar sana yg susah susah modified perodua kpd daihatsu.. kan senang kalau beli brand daihatsu terus.. haha

Nuraizat said...

bro.. bleh tanyer x? mcm mane na tukar bodypart kelisa ke coure? boleh buat sendiri or ade something kite kene adjust?

Miey said...

Bolt On Turbo adakah ianya menjadi kesalahan di mata penguatkuasa JPJ ? Blok enjin dan cc enjin juga tidak berubah...

Jimat Minyak\Tingkat Kuasa Kuda said...

ada sapa2 tau jawab! jika engine na modifikasi bolt on turbo.... jpj kacau tak!!??? tQ

gerald chiam said...

itu kancil mana punya org?

Azli Ayah said...

Salam..minta tolong...knp kereta alza auto aku bila masuk gear undur...gearnya mlompat..mcm mengejut...lps tu air con hnya kipas je pusing...tak sejuk..satu lagi..auto lock bila pijak brek..juga tak bfungsi..knp ya

abu sayyaf said...

Tumpang tnya. Apesal kete myvi sy lau off enjin pastu buang kunci dr port, die akan auto lock?

Mohd Rashid Sujari said...

salam.. nak tanya... Enjin YRV ni leh masuk kat AVANZA 1.3A tak? ada plan nak tukar enjin sedia ada (1.3A) kepada yang lebih berkuasa, 1.5 ke... fuel consumption camner yer klu masuk yrv turbo nih? kawan ni bukan kaki lari... just nak sedap drive je... harap sudi memberi pandangan.

xXMALAYAXx said...

salam bro.. kelsia 850 kompom2 tak lepas jpj endorse ke kalau sumbat yrv?? ada cara lain tak?? takkan nak jual kelisa 850 pastu beli 1.0 punya semata2 nk sumbat yrv..

Kenneth Lau said...
This comment has been removed by the author.
supermama said...

Salam...
Nk tmpang tnya...klu naza sutera 1.1manual nk Guna yrv k3vet ni OK x?
2.APA Tu enjin yrv I7&I9
3.mcm MNA proses nk mhn PD jpj

supermama said...

Satu lg.Kat jb MNA nk cr n Kedai mna blh wat ni....Kat kulai Ada ke