Saturday, January 7, 2012

Excess caj RM 400 Insurans Kemalangan Kereta



Pertanyaan yang diajukan...
Eyfaaamin : salam , bru ney krta sy excident , ms nak amek kat bengkel kene caj rm400 sbb pemandu bwh 21 tahun , sy nak tnye sama de duit rm400 tu dpt balek atau tidak
Eyfaaamin :Bagaimana sy nk claim insuran kete yang melanggar tue sedangkan kete tue x ada roadtax ( insuran pon x ada gak, lesen pon x ada)? Bole ker saya claim?
Eyfaaamin : tak sbb , sy xdpr ape2 pn dri pihak insurans , krta yg lgtr kami pn x byr ape2 insrns pn , blh x terangkan sikit
Jawapan Kami...
Terima kasih pada Eyfaaamin bertanya. maaf lambat balas jawapan tersebut... saya cuba terangkan secara ringkas seperti di bawah ini...
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Sebab dikenakan Excess caj RM 400
Insurans Kemalangan Kereta
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Apabila kereta kita terlibat kemalangan yang melibatkan pemandu yang berisiko... Biasanya dalam kes sebegini, kita boleh claim kerugian dari insurans kereta tersebut.... Tetapi kena bayar excess sebanyakRM200 (minima) dan RM400 (maksima). Ia ada dinyatakan jelas dalam polisi insurans ( tertakluk pada peraturan Bank Negara endorsement 2F )
Excess caj perlu dibayar sendiri oleh owner sekiranya :-
-pemandu yang tidak dinamakan dalam Polisi Insurans
-pemandu bawah 21 tahun
- pemandu berpengalaman kurang 2 tahun
-atau pemandu lesen P

A) Back to the point pertanyaan
Eyfaaamin ..
'Excess caj' ( RM 400) memang kena bayar kat syarikat insurans (Duit tu memang tak boleh dapat balik..) disebabkan anda memandu di bawah umur 21 tahun..

Sesetengah orang nak mengelak kena bayaran tambahan tersebut terpaksalah membuat report palsu dengan mengaku diri sendiri iaitu penama (driver) di dalam cover note sebagai orang yang terlibat dalam kemalangan tersebut.. Ada pulak yang pakat-pakat dengan adjuster bengkel bayaranRM400 tu masuk dalam claim insurans dorang ..
_______________________________


B) Akta undang-undang jalanraya mewajibkan semua kemalangan jalanraya perlu dilaporkan kepada polis dalam tempoh 24 jam, tanyakan pada pegawai penyiasat berkaitan tentang surat keputusan polis. bila ada surat rasmi dari polis menyatakan kereta tersebut bersalah maka anda boleh anda boleh buat tuntutan dari insuransnya..

kita masih lagi boleh buat tuntutan pihak yang melanggar anda walaupun kereta yang melanggar tanpa road tax. tetapi jika kereta tersebut tidak mempunyai perlindungan insurans, maka kita tidak boleh claim apa-apa darinya. pihak polis akan keluarkan saman, itu aje. dalam kes sebegini, maka kita terpaksa buat claim sendiri (dipanggil OD atau Own Damage)


OD KFK atau Own Damage Knock-For-Knock. bermaksud, anda claim insurans anda, dan insurans anda akan claim semula dari insurans lawan. cara ini lebih mudah dan cepat.
_______________________________

C) Kalau ikut pada apa yang anda kata tu seharusnya Kereta yang salah tu yang akan bayar dengan insurans dia .Cuma seperti yang saya kata seperti diatas kalau insurans 1st party ni... insurans kereta kita akan bayarkan dahulu, pastu insurans kereta kita akan claim balik dengan insurans orang yang salah tu.. Sila rujuk pihak bengkel tersebut minta penjelasan sejelas-jelasnya supaya kita benar-benar faham..

Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment

20 comments:

Unknown said...

Tengs bro...aku pun tak tau sangat pasal claim mengcalim insuran ni. Tp bagi kes kat atas tu yg tak de insuran keta...peh buat repot je laa...bia sama2 kene baru puas hati.Err tp buat repot pun kene baya kan bro?? rm300 tak silap aku kalau salah sendiri...

ayie said...

huhu nasib baik dah atas umur sikit

Pendekar Pajam said...

Salam.Bro,boleh terangkan secara terperinci mengenai pasang bumper sport lebih ok ataupun pasai skirting?mane lebih ok?cat skirting brape RM agaknya?tq - pendekar pajam

tehr said...

tak pernah tahu sebelum ni ada caj rm300 atau 400 ni
mungkin kerana telah diselesaikan oleh pihak bengkel

Abu Bagi said...

oh dammmn.. ni yang malas kalau ada kes kes macam ni...btw, nice info.. serius, kalau jadi apa apa blog ni la yg aku first cari.. selain tanya2 mmber..

Unknown said...

tumpang tanya yg KFK (knock for knock) kan.. adakah insurance company kita yg akan claim utk third party..sbb bila bus langgar saya from behind workshop claim from insurance saya sendiri (AMAssurance) and kata AMassurance yg akan claim from bus..tapi bla saya call AmAssurance dia suruh saya sendiri yg submit form kat bus insurance tuu.. kalau tak pakai insurance saya sendiri.. adakh mmg processnya begitu?

Alan said...

perghh x paham pasal insurans hehe

Woofer Storm said...

sy dah lebih 21 thun.hehe

#namun kena hati2 bila memandu,jangan memandu ketika diri mengila^^

nabilah_2908 said...

boleh pulak yer kereta yg melanggar tu tkde insurans & road tax...berani betul...

bila dah accident mcm ni...kan susah...hmm...

Unknown said...

bab2 claim insurance nih biaso den suruh abg ipar settlekan...

logorithm said...

Good info! Tak pernah lagi terlibat dengan eksiden serius, tapi pernah tergesel kereta orang. Calar sikit jer tapi mamat tuh macam nak merompak semua cash dalam wallet. Even duit Singapore Dollar tuh pun dia nak ambik! Tapi I tak kasi. Dekat RM200 dia ambik. Nak buat camner... lain kali kena lebih berhati-hati.

Pernah jugak sebelum tuh orang langgar bontot I sampai nak tercabut bumper, tapi I lepaskan jer. I suruh dia lain kali berhati-hati.

Hurm... buat baik tak semestinya dibalas baik ye?


Terbaru dari Logokoko:

[U] Salah pakai stokin

[U] Hujan

[10PG] Lawak pilihan #5: Sweet Seventeen

Unknown said...

saya lak baru pas eksiden...saya langgar bontot keta org...wat report dh kena saman..dh dlm proses claim.pastu tadi ada syarikat insuran claim dr saya 1% dari value keta iaitu rm290 kerana excess cas...sy tak paham nape kena byr...sedangkan sy dh umur 27taun,dah 6 taun bwa keta,insuran pun ada nama saya sebagai org kedua,dan saya bukan lesen p lagi...dia kata kena bayar masa mau angkat itu kereta..ape nih..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Salam admin . Sy owner ke 2 pkai nouvo lc sy yg skg ni . Satu je penyakit dia yg sy akan tension bila pikir . Asal kena hujan je . Bila da mati kan enjin . Da tak nak start . Kenapa ek ? Batri baru tukar . Minyak hitam pun da tukar . Boleh tak tolong bg pendapat ? Sedih la macam ni . 😐 nak p kerja pun susah

Unknown said...

nak tanya sikit.. baru2 ini saya eksiden dgn bas..bas yg bsalah. so dah hntar ke bengkel dan claim pakai bas punya insurans. tp mmg saya sendri ke yg kluar duit utk ambil adjuster. dia minta 600..tnya sbb. pihak bengkel ckp sbb insurans syarikat pdagangan mmg mcm tuh. saya kena kluarkan duit sendri utk panggil adjuster. skian

Unknown said...

🆘 ACCIDENT INSURANS CLAIM 🆘
*ASSALAMMUALAIKUM*
*SELAMAT SEJAHTERA*
# _Jika Ada Kemalangan Melibatkan Seperti Berikut_
# # # # # # # # # # # # # # #

🚨 Kereta Excident 🚨
> > > > > > > > > > > > > > > > >
*_..Diri Sendiri, Keluarga, Saudara, Kawan, Orang Awam.. Sila Whatsapp Atau Call Saya Terus Bila Berlaku Dan Untuk Keterangan Lebih Lanjut Lagi.._*
----------------------------------------------
🔛Call Atau Whatsapp🔛

📲 MR.AMIRUL

www.wasap.my/60167736440 24H/7

KAMI SEDIA MEMBANTU ANDA, PERCAYA ATAU TIDAK ATAS DIRI ANDA, ANDA TIDAK PERLU BUAT APA - APA DAN TIADA BAYARAN DIKENAKAN MENGIKUT TERMA&SYARAT💲💲💲. Dan anda hanya dikenakan caj jika ada masalah yang berlaku antaranya *TOW OUT,UNDER INSURED,EXCESS,TOWING OUT OF AREA*.

yunus said...

hello..nk tanya saya baru2 ni eksiden dgn bus..bus langgar lalu lintas..so hntar ke bengkel utk claim insurans..masalahnya perlu ke saya bayar adjuster fee sbanyak rm600..pihak bengkel sruh bayar adjuster fee n nnti dia bayar blik slpas claim insurans..sekarang dah 7 bulan xda info pasal nk bayar balik..soalan saya perluka kita bayar adjuster fee?

Unknown said...

mohon pncerahan

adakah benar cas akses perlu d bayar ke pada workshop slpas kereta siap sepnuh nya? pemandu mmg bukan nama yg ttulis d polisI.

diey said...

Salam, baru2 ni sy terlibat kemalangan motosikal berkuasa besar dgn motosikal kapchai. Kesalahan pada penunggang motosikal kapchai..Sy buat tuntutan insurans pada syarikat insurans motosikal kapchai tersebut. Soalannya pihak bengkel meminta bayaran excess damage claims sebanyak rm625 sedangkan sy pemilik kenderaan yg kemalangan tersebut yg sah dan telah memiliki lesen kenderaan lbh 25 tahun. Minta pencerahan tuan

Sound Deadening Store said...

Nice and great work buddy...
sound deadening