Friday, November 18, 2011

Honda Civic 1.6 VS Mitsubishi Evo 6



Pertanyaan yang diajukan..
HBO Salam,antara Honda Civic 1600 Vtec 2nd hand dgn Mitsubishi Lancer evo 6 2nd hand,mana yg lbh berbaloi utk dibeli? Dr segi enjin,harga n mantainence.
Jawapan kami..
Terima kasih pada HBO bertanya... Maaf saya lambat balas yerrr... dah agak tertanguh lama lahhh.. Sebenarnya saya tak berapa sesuai untuk menjawab soalan tersebut.. cuma saya hanya dapat bagi pandangan sedikit ajer secara ringkasnya..

Honda dan Mitsubishi sangat mendapat tempat dikalangan masyarakat di Malaysia. Permintaan kedua-dua kereta ini sangat laris di pasaran samada di wakil jualan kereta baru atau terpakai. Di sini timbul satu tanda tanya kepada kita semua apakah keistimewaan kedua-dua teknologi ini..
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Honda Civic 1.6 VS Mitsubishi Evo 6
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Kalau nak buat perbandingan di antara kedua-dua teknologi ini kena melalui beberapa aspek. Aspek-aspek tersebut ialah keupayaan bergerak, keselesaan pemanduan, saiz kereta dan harga pasaran kereta tersebut. Berdasarkan perbandingan ini kita akan perolehi teknologi paling terbaik di antara honda atau mitsubishi.

Back to the point, tentang pertanyaan saudara HBO
First kena kenal sejarah Honda dan Mitsubishi ni dulu

Honda Civic 1.6
1) Model Honda Civic yang mula-mula pakai enjin DOHC VTEC B16a iaitu model Honda Civic EF9. Tahun 1988 – 1991 . Model ni kat malaysia ada yang panggil civic mayat

2) Model Honda Civic EG Tahun 1992 - 1995. kat malaysia juga dikenali dengan panggilan 'civic bullet' atau 'civic dolphin'. Di jepun ianya pakai enjen B16a 1.6cc DOHC...kat malaysia pakai enjin D15b SOHC (ada juga model sohc vtec). Ada model 4 pintu dan juga 2 pintu. Kalu model 4 pintu chassis codenya ialah EG9 juga dipanggil CIVIC FERIO. Kalu 2 doors pulak EG3 dan EG6..

Model ferio dalam keluarga civic ni setakat ni ada kat model EG dan EK sahaja..
yang dikatakan model ferio ni ni ialah civic EG/EK yang 4 pintu.Yang model 2 pintu tidak di panggil ferio

3) Model Honda Civic EJ , EK Tahun 1996 – 2000- Ada beberapa versi yang perlu kita ketahui terlebih dahulu .
-EJ6 (model tahun 96 - 98) ialah Model 4 pintu. enjin D16y sohc(malaysia) /non-vtec
-EJ7 (model tahun 99 - 2000) enjin 1.6cc D16y sohc(malaysia) /non-vtec
-EK3 model dari Jepun ada dua jenis enjin 1.5 dan 1.6 sohc
-EK4 berenjinkan 1.6cc DOHC VTEC.
-EK2 model 2 pintu enjin D16y, 1.6 sohc
-EK9 enjin B16b DOHC VTEC type R (model yg hanya dijual di Jepun). Tapi ada juga yang pasang B18C







Ok, Honda Civic EK dikeluarkan bermula tahun 1996 sehingga tahun 2000. Selain EK, model EJ juga dikeluarkan pada tahun yang sama, bezanya model EJ agak lower specnya tak banyak beza...spoiler EK4 agak tinggi ....kalau EJ rendah je spoilernya. Lampu signal belakang cuma beza pada warna..kalu EJ warna kuning...kalu EK warna putih. Pastu lining pintu kalu EJ colour chrome kalau EK colour hitam plastik.

Harga pasaran semasa sekarang ni dah drop dengan banyaknya. Kalau korang ada luck, korang boleh beli dengan harga lingkungan RM 25,000.00 dan semuanya bergantung kepada spec dan setakat mana modified yang telah dilakukan. Cuma dari segi tahun agak rugi membeli sesebuah kereta yang berusia melebihi 15 tahun ni.. Lagi satu harga spare part dan mantainence mahal . tambah-tambah kaki modified. Kalau tak percaya pergi la beli halfcut..
_______________________________
Mitsubishi evo 6
Bila sebut Mitsubishi Lancer evo 6, Sememangnya saya terbayang contribute untuk zaman kegemilangan 'Tommi Makkinen Edition 6.5' (TME).. Pengeluaran Mitsubishi Lancer evo 6 sekitar tahun 1999 - 2001 dan merupakan kesinambungan model GSR dari Evo 4 dan 5 kerana body adalah sama.. Enjin 4G63 ini ada 3 jenis variasi 1.8,2.0 dan2.4. walaupun codenya sama tapi power lain-lain. tetapi spesifikasi asas model ini ialah enjin 4G63T( DOHC ) bersasaran 1997 cc, enjin Aluminum, 16v inline 4 cylinder Fuel Injection. Sebenarnya enjin 4G63 digunakan dari versi Evolution1 hinggalah 8, sebelum enjin 4G63 ini digantikan dengan enjin 4B11 pada versi Evolution 9 . Cuma pada Mitsubishi Lancer evo 6 perubahan lebih tertumpu kepada sistem penyejukan, turbin jenis titanium-aluminida serta ketahanan enjin dan sedikit perubahan ketara pada bamper hadapan sahaja.


Yang atas ni versi asal Mitsubishi Lancer evo 6

Yang ni pulak versi Tommi Makkinen Edition 6.5' (TME) pernah popular dengan gaya ala rally zaman dahulu..

Kalau nak beli kereta Mitsubishi Lancer evo 6 terpakai pun masih harganya sangat mahal..kereta tahun 1999 2nd hand pun dekat RM60,000 lebih... Ni kan pula nak cari spare part kat half cut melampau giler harga enjin evo kalau nak banding harga half cut enjin VR4 .. Dari segi mantainence lebih mahal sebab CBU kalau nak banding Honda Civic punya..

OK, Mitsubishi Lancer evo 6 ada 3 versi- Iaitu Lancer evo 6 gsr, Lancer evo 6 RS ( racing spec) dan Lancer evo 6 TME.. ketiga-tiga versi ni dari segi enjin semua sama ajer tetapi cuma diubahnya top gear ratio tu saje.. Lancer evo 6 gsr dan TME pun sama tapi part TME banyak masuk barang rally..

Kalau nak kirakan tak berapa adil lah nak buat perbandingan yang tepat dari segi model dan kualiti kereta antara Honda Vtec 1.6 dan Mitsubishi evo 6... ( kalau nak compare biarlah Honda civic 2.0 barulah OK) kalau kereta Standart dengan standart (tiada modifide enjin ) Jauh bezanya wehhh...Mitsubishi mempunyai keupayaan yang cukup hebat iaitu 280 hp pada 6900 rpm. Manakala Honda Civic 1.6 pula mempunyai 150 hp pada 7600 rpm.. Dalam erti kata lain, Mitsubishi Lancer Evolution 6 mampu meninggalkan jauh sebuah kereta Honda Civic 1.6 pada awal-awal pecutan lagi.

Rasanya kalau nak beli sangat antara kereta tersebut... baik ambik Honda Civic la.. Kalau ikut perbezaan Honda dan Mitsubishi Evo maintenance tidak lah banyak sangat, spare part boleh kata murah Honda dari Mitsubishi Evo, pastu barang senang carik. Lagipun service centre honda lagi banyak berbanding mitsubishi ni. Tapi kalau compared to Mitsubishi evo, memang la performance dia lebih dan keseronokan memandu lebih terasa. . Tapi korang tau-tau aje la, Nak bayar insurance pun tinggi, pastu kalau accident ke perrgghhh sakit beb..
_______________________________
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks

18 comments:

khairul said...

sy prefer Evo lagi

tehr said...

aku ada kawan yang sangat tak suka kereta honda
katanya harga cepat sangat jatuh, banyak pulak tu

Yastro said...

aku suka proton aku lagi buat masa sekarang ni bro...hehehe

ayie said...

saya pilih honda sebab bapa saya dlu ada honda

Papa Mifz said...

support la produk Malaysia..hehe

Daddylicious said...

honda mudah layan brg tak mahal sangat...

Alan said...

kalau banyak duit ambik je terus Evo..baru ada standard.turbo ke tak, maintenance dia sama je..jaga elok2 insyaallah memang tak ada masalah.

kereta yang penting jangan gatai tangan ubah itu ini.bawak cara biasa..kalau nak lumba baik beli satu keta stok racing terus hahahaha.

MataHati @ MH said...

secara peribadi, lebih menyukai brand honda berbanding mitsubishi kerana spapepart nya tak mahal dan senang nak cari..

lagi best rasanya kalau bandingkan honda civic type R dgn evo..

Woofer Storm said...

suka mitsubishi evo..hehe

*tapi kan bro,kalau dapat free ni mana2 diberi sy amik je..hahaaa

Prince Halilintar said...

prince lbh minat honda...brg die pun xde la mahal mane pon..

dhiera said...

lagi suka honda tapi tak mampu~ ok. diam!

afzainizam said...
This comment has been removed by the author.
shahneeda said...

HELLO BRO...BOLEH X SHARE SIKIT PERBEZAAN ANTARA EVO 7 DENGAN EVO 8...HOPE BULEH AR EH GTAU APE PERBEZAAN DUA KETE NI EH..NK TAU LEBIH TENTANG DUA KETE NI...HOPE BRO BOLEH AR TOLONG SHARE EH...THANKX...

Burn Dol said...

Saya prefer Honda. Walaupun stock engine Honda vs Mitsubishi, Honda kalah. Tapi, lepas modified VTEC Turbo, engine GSR Turbo Mitsubishi dah tak boleh chelen. Lagipun reka bentuk Civic EK lagi lawa and sporty berbanding Evo. Saya pernah naik kereta EK kawan, racing dengan GTi, 270kmh kat Federal Highway

mohd Khairuddin said...

Evo terbaik la tp lbh berbangga dgn proton saga first model aku ni.tak pernah rosak tngh jln

nenosahaja said...

pembetulan bro.4B11T stat pakai pada evo 10,chasis evo 4 berbeza dgn evo 5 6 sebab wide fender arch dia. evo 4 chassis dia CN9A,evo 5 dan 6 pula CP9A.nak tanya sket bro 4G63 yg variasi 2.4 digunakan dkt kereta model apa??klo Hyundai Sonata pon head 4G63 dia ada kacuk dgn block 4G64.enjin tu pon dituka nama jadi G4JS .pening jap.huhuhu

Jac Ahb said...

pada sape yg nak kereta free,sy ada jalan nye,rugi besar klu tak datang tgk sendiri cara nya...ramai yang dah pakai evo,bmw,audi,honda,yang terkini baru ada yang dapat gtr skyline..!! nak tau wassapp sy 0173801604...jac

Hafiza Humaira said...

Honda cc kcik pun HP dah besar gak. Patot r power cc 1.5 ivtec sohc 16v pun dh 120hp blom 1.6 vtec dohc 16v g mybe dlam 130-135hp. 1.8 ivtec sohc 16v dlam 140-145hp 2.0 ivtec dohc 16v stndart 155-160hp kalau 2.0 FD dlam 230-250hp gak 2. Evo 1.8GSR dlam 170-185hp 2.0T dalam 230-240hp n kalau 2.4T dalam 260-280hp besar. Tpi cmni r. Lebih/kurang r smua tu. Den pkai proton je t ada modal ingt nk msuk enjin 2.4 kalau boleh tpi cmni jelah utk xyah pnig pale.Kalau pndapat den amik je sportcar ni tpi 2 pintu r klau nk HP besar hrga murah amik je Nissan Fairlady 350Z 270-290hp V6 24V mmg laju. Stndart2 dah ok blom masuk turbo/masuk enjin R35 lagi power boleh dpt hngga 500hp huhu. Tgah dlam prancangan nak amik sedan car cc besar sma ada accord 2.4/camry 2.4/ slyphy 2.0/ lain2.