Wednesday, October 28, 2009

Suzuki Phanter,TXR 150R & Suzuki RG Sport/ RGV


Kali ni saya nak ceriter pasal motor buatan Suzuki... Suatu masa dulu suzuki merupakan jentera yang pernah menempa nama dan kegemilangannya tersendiri di kalangan mat motor... Tapi kini amat jarang sekali motor dua lejang ini dapat di lihat di atas jalan raya... Zaman dah berubah orang dah tak minat lagi motor dua lejang sebaliknya motor 4 lejang menguasai pasaran... Entry kali ni kami cuba mengimbas kembali motor suzuki ini...

Model Motor Suzuki TXR
1-Jerung-motor ni asal PDRM punya
2- panther - ni otek2 atau mata2 lama pakai, kaler hitam..
3- TXR150 - ni yg orang ramai pakai, jadi trend/havoc sekitar tahun 92/93 camtu
4- Gamma - sekitar 95/96 ,design tangki, cowling depan, ekor, coverset lain.. dengar2 kurang power dari TXR

Suzuki Panther
1st model dikenali sbg Suzuki Panther. tanda pengenalannya adalah Chasis nya yg bewarna perak (silver). bodyset nya bewarna merah & hitam (Walter Wolf Racing scheme colour). Terdapat juga beberapa scheme colour yg lain spt corak warna warni crayon (bodyset putih & hitam) dan stripe 2-tone Hyper-Sport.

Suzuki Panther
1st model dikenali sbg Suzuki Panther. tanda pengenalannya adalah Chasis nya yg bewarna perak (silver). bodyset nya bewarna merah & hitam (Walter
Wolf Racing scheme colour). Terdapat juga beberapa scheme colour yg lain spt corak warna warni crayon (bodyset putih & hitam) dan stripe 2-tone Hyper-Sport

Suzuki TXR150...
2nd model dikenai sbg TXR150R. Tanda pengenalannya ialah Chasisnya yang bewarna Grey. Corak stripe nya pula pelbagai. Terdapat juga Special Production release yg dikenali sbg 'Jerung'. chasis ini mempunyai tapak braket utk memuatkan front cowling 'Jerung', namun, tiada apa perubahan pada struktur enjin nya. Ianya dikeluarkan sbg 'penghormatan' kpd model yg amat laris jualannya di Thailand.
Kedua-dua model ini dikuasakan dgn bateri 6v. 3rd model adalah model yg terakhir dikenali sbg TXR150Rr.

Suzuki Gamma....
Abjad "r" itu mewaili simbol Gamma. perubahan ketara dpt dilihat pada rekabentuk front cowling, tank, body-panel & tail. Pistonnya telah direkabentuk semula demi meningkatkan lagi ketahanannya. Model ini dikuasakan dgn bateri 12v.Kesemua model ini telah ditamatkan perkhidmatannya pada akhir 1997.

Enjin suzuki tu.. kalau perati ada tulis SSS, itu ler tandanya keluaran first model. yang model gamma dah takde dah SSS tu dia letak lebal suzuki

Lain lain perbezaan antara Phanter, Jerung Dan Gamma
1)Panther - bateri 6volt
2)Jerung - bateri 6volt n breket untuk tapak lampu jerung datang sekali dgn body...(kebanyakan yg skrg nie byk yg modifide welding sendiri...tu bezanya antara yg ori dgn yg lokal)
3)Gamma - bateri 12volt n tank berbeza dgn yg lain
Motosikal RG Sport Dan RGV

Salah satu jentera Suzuki yang mempunyai era kegemilangan yang panjang...
Model RG/ RGV pernah menempa nama di litar lumba...

Motor RG Colour Putih Pearl... Smart gakMotosikal RG yang di air brush berbelang harimau macam motor Motor Celoreng Kembara Mahkota Johor...Puas aku cari motorsikal Suzuki RG yang coverset di airbrush.. ni je yang ade...Motor RG Colour Kuning... eeeemmm lain macam je...Motor RGV Colour Hijau.... eeeemmm korang tengok exzos pipe dia ... foooyoooMotor bergaya Coca Cola..... Motor bergaya Red Bull... Yang ni pun sponser punya Red bullMotor RG mencanak dia punya exzos pipe naik ke langit...Motor RG yang di Convert ngan Coverset yang aku sendiri tak kenal pasti... cantik gak..

Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thank

71 comments:

Fadhilah said...

nice pic..=)

Unknown said...

Semua tue nostalgia...dulu orang panggil mat motor...xsusahkan orang sangat...

skang mat rempit...memang jahanam cam haram

Unknown said...

cover set yg orange tu smart bro

Abg Din said...

to azli : suzuki dari dulu memang kureng top, yg top yamaha tapi kala tu abgdin pakai AR125, gerek ooo... awek ramai yg melekat..hehehe..

kadir said...

tgk pic moto ni..teringat kat housemate aku..dia eksiden semalam main lap...ni da patah bahu n koyak lutut...padahal arini paper final exam dia baru start..kenala extent sem..sian aku tgk dia...so jgn merempit ye..buang masa je

Naz said...

model kenangan silam ni... aku minat gler dng moto model Gamma tu dulu. nak beli x der duit. so, pinjam kawan punya round2 hostel. tu pun aku rasa dah cukup suka dah... hehehe...

bagus Azli ko wat n3 mcm ni. boleh mengimbau jenis2 moto2 sedekad yg lalu... teringat zaman muda2.. hehehe

Faarihin said...

salam..

teringat hari tu.. first2 blajau bawak motor guna motor suzuki.. pergh.. berat betul.. rasa tak larat nak angkat.. tapi bila enjing dah start.. cam ringan plak motor tu.. huhuhu.. (^__^)

Jalaks said...

bro..lu bukan calang2 oang nih..mmg tak salah gua usha blog lu..hahaha..lu jgn kembang sgt..akakaka..

lu kaki moto..mesti lu leh usha kan helmet ntuk gua..leh tak?kalu gua serius nak angkat lu leh tlg dapat kan tak?yang paling logik harga nya..

Ram 3 stout..tu je helmet gua carik..malas nak carik kat runner laen..

Anonymous said...

salam azli..
mekasih ye wt n3 ni..
siap ad edisi khas lg...hik3..

semua pic2 ni..dpt mngimbau knangan kami ms single dulu...
abng ngn TXR&RG..
akak lak pernah xcidnt ms merempit bwk RG dulu..huhuhu..
knangan x dpt dlupakn tu..

acap said...

aku cukup berkenan la jerung...skunk tgah kumpul duit nk mk kuar sebijik....dh borink pakai rxz....x syok..hehe...da papa cll la aku 0147467306...anak antu seberang jaya....tabik spring sama suzuki laaahhhhhhhhhhhhhhh...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

epi2701 said...

hai..aku ader jugak sebijik RG SPORT kelauran 1996...dulu,abang aku yang pakai..sekarang dah jatuh ke tangan aku...dah banyak convert daripada design yamaha 125zr...nak cerita banyak sangat..nak antar gambar tak reti...boleh share jugak..

Alam Roulan said...

Bro...ada sebiji lagi edisi RG ko tinggal... RGX @ Satria... yang tu ko pulas.... mmg pegi.... 125z leh cicir... top speed 185kmj....

METAL said...

yg pic last skali tu, coverset kat depan tu gune cover suzuki fx125 ..

http://img40.imageshack.us/img40/1097/60277972.jpg

naimredsun said...

slm..nk tnya mn dpt gmbr motor rg yg putih pearl tu???tu aku punya motor la..heran jg cmna tb2 leh ada kt cni..

rilsyam said...

suzuki best aku ade lagi. bapak aku beli tahun 1989. kena sindir dgn member, motor sembur nyamuk. hahaha, makan asap org belakang.

nazzrul15 said...

cantik woo RG convert 125 tu . aku skrang pakai suzuki best jea . aku ingat nak convert jadi rg moto aku . tp bahagian luar je la . dalam taknak usik . sesape tau nak buat ajar ehhh .

Afwan said...

macam mana nak setting timing
suzuki RGV bagi lama enjin beroperasi?

Unknown said...

gamma dgn panther aku sudah 16tahun berhidmat dgn aku

cha ichie said...

Stuju2...

cha ichie said...

Cerita pasal suzuki best xde ke??
Moto lame jgk 2..
Perlu di dedah kn pada generasi skunk..

lalala said...

wuhuu...bru gear 4 naik 150..blom msuk gear 5 lg tu..tu pun time mto tgh prob..rod bnyk,pston ring bnyk..settng dgn 125 n rxz..mkn asap die org haha!klau dh ovrhaul rg110 aku?hmm..phm2 je la..mmg xnmpk byg la jwbnye..long live suzuki

Eone said...

Haha bro kenangan aku ngan moto kesayangan aku rg sport sampai skrg ni aku masih lagi pakai bro. mula beli tahun 1996 masa tu zaman wazi menang cupprix kat melaka dan sewaktu ngannya.. aku terus kuarkan duit simpanan aku beli moto rg sport bru koyak plastik. mmg best moto gua jln jauh sambil berlumba kat highway enjin mmg best.. dan sampai la kesaat ni moto rg aku masih lagi aku guna kan pegi keje ngan sekali kala aku lepas gian gak set ngan moto yg bru2 skunk ni.. so far so good.. korang nak tahu enjin moto aku bersih dan masih kuat lagi macm blok piston dan lain2 lagi brg yg ade kat dlm tu masih elok dan bwrfungsi ngan baik..nak tahu tak rahsia minyak ape yg aku gunakan sampai skunk ni.. ok minyak hitam aku gunakan minyak jenama castrol magnetik yg kete punya tu.. dan 2t aku gunakan sheel advance vsx.. mmg best bro .. tak caya . cuba la hari.. minyak castrol sesuai yuk enjin yg lasak macam moto aku ni dan tuan dia haha .. so lu pikir ar sendiri.. Walau pun umur kin menigkat. jiwa aku tetap bwrsama rg sport aku ni.. biar la ape org nak kate pun . moto timbg kati ke ape ke. g mampus la .. yg penting aku tak berhutang ngan kedai moto.. ade gran lagi.. skunk ank bini aku pun duk jaga moto aku tu.. diaorg ckp ini moto susah mau dapat ooo zaman skunk ni zaman old school.. hahaha klu nak tanya ape2 pasal rg sport leh tanya aku.. nak lajukan ke ape ke leh tanya rg sport la senang nak modified .. tak yah wat byk . sikit je dah cukup main blok ngan karbor dia je set sporket minjet ngan pilot jet set mesti ngan punya pastu try ar set ngan 125 comfirm cicir 125 .. hahaha...

Eone said...

Ape pun bro aku sokong sangat ko wat blog cmni atlist leh tahu otai2 yg pakai rg skunk ni duk ade lagi. cm aku ni long live rggggggg

Unknown said...

Biar hilang ditelan zaman,rg tetap menjadi pujaan hatiku..hehe

Justkilltimeforfun said...

Bro eone..minta tunjuk ajar siket..hehe..
justkilltimeforfun@gmail.com

Unknown said...

Nk mintak id sosial ape2 bole x.. Nk tnye pasal moto..

Unknown said...

Nk mintak tunjuk ajar..
Luqman_ridzwan42@yahoo.com

yakyeeay said...

Aku peminat yamaha . Tapi aku amat kagumi suzuki . Sekarang aku pakai suzuki belang.

Unknown said...

sama , sekarang aku pengguna suzuki fx125~~

Unknown said...

sama , sekarang aku pengguna suzuki fx125~~

Unknown said...

Aku pengguna jerong ..aku nk minta bantuan ajar aku set panther..ni no fon aku 0177814498. .tolong aku ya

Testing said...

Bro Eone, minat sama pasal rg... contact aku bro, wassapp... 018-3545401 Bro Zan... Kota Damansara... Hope dpt bersilaturrahim dlm minat yg sama...

Testing said...

As Salammmm pd brade2 yg sudi sms sy kini... Maaf saya x dpt balas sms tu krn kekurangan kredit... namun begitu, kalo brade ada whatsapp, sekrg gak boleh berborak panjang ngan brade sbb sy pakai unifi... thanks pd brade suzuki txr150 krn sudi sms sy ketika ini... tak pasti samada brade Eone atau brade2 yg sudi menjalinkan silaturrahim demi minat yg sama pada jentera suzuki... Saya miliki 2 jentera suzuki... Shogun RR125 dan RG Sport Auto Clutch... Ingin dapatkan khidmat nasehat brade2 malaya yg punyai pengalaman dlm menaikkan kuasa jentera2 yg sy miliki kini...

Testing said...

Oooo brade meo jaly jerong yg sms sy, maaf brade, sy tak dpt bls sms brade... hihi... whatsapp okkk... 😊

Testing said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

assalam nak tanye...rg sport 5 cluth je kan? kalau rgv 6 ke..same mcm 125?

Unknown said...

Assalam nk tnye..kt mne nk cari coverset rg sport area KL & nk thu brape harge coverset ??

info said...

tank rg or rgv .sape ade nk jaul.tolonggggg

Unknown said...

I love suzuki.. setting power senang.. lg2 xde cdi.. moto sekarang ada cdi.. dh la ada cdi pastu ada cut off.. cm jilake..

azrul said...

Oi..sapa sana..hehe assalamualaikum.hadeih nk guna rg jugak lah.topspeed 2++kmh.ntah la org kate.hmm wa pon nk try wat rg plak lah.

Unknown said...

saya beli dari kawan dalam tahun 1996 sampai hari ini cuma sekali je masalah lpas tu so RG 110 the best of my freind yang tak sampai sabah dan serawak dan lain dlm semenanjung cool no problem walau pun dan ketinggalan oleh 125Z

Unknown said...

assalamualaikum guys... mekasih blogger ni.. aq bce smua ni buat aq smngt nk buat blk 'rgv legend' aq....huhuhu... terimbau knangan lalu.. mngusik emosi beb..

Unknown said...

Bro ajar ckit.. saya pun suzuki tegar juga.... ashmella8288@yahoo.com

Unknown said...

Bro ajar ckit.. saya pun suzuki tegar juga.... ashmella8288@yahoo.com

Unknown said...

salam bro, saya ada sebijik rg sport nk antr wt bole x? area p.j, wssp no ni klu ok 018 8721075

Rambo said...


asslm
..sy pn pemilik dn penunggang jentera RGV120 sejak tahun 2002

Unknown said...

Katne nk dpat kan coverset rgx 125 eh,

Unknown said...

Salam bro semua ..aku sokong pasal suzuki punya enjin ..memang tiptop ..aku ade sbuah rgv 6speed ..mantapp ..yg penting suzuki di hati bro ...nak share gmbr pun tak reti ni hahaha..

Unknown said...

shgga kini aku msh bersama RGV dan Panther..muahhhh..

Unknown said...

shgga kini aku msh bersama RGV dan Panther..muahhhh..

Unknown said...

Saya rancang nk angkat rg 110 atau 120.. moto nk wat g keje.ade bengkel x nak modified area kl.. 014 8412479

Unknown said...

Saya rancang nk angkat rg 110 atau 120.. moto nk wat g keje.ade bengkel x nak modified area kl.. 014 8412479

Unknown said...

Bro eone area mne tu?tunjuk ajarku sifu..acap dr melaka 0134568436

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Adoooi..teringat terus aku pada si belang.. Sebenaqnya rgv belang rimau tu rgv aku tuu.. Legend sekitar tahon 2003 di kuala ketil kedah.. Kaq3430.. aku pn xtau mcmna la gmbq ni blh ada dlm google search..tapi xpa la sekurang2nya ada jgk kenangan utk kwn2 seperjuangan dulu... Huuuuu

Unknown said...

Aku baru nk siapkan RG 110 yg ke 3 ni. Siap convert luaran RGV. Hari ni nk gi angkat carburetor yg lebih besar dan air filter payung. Klu ada yg korang nk bagi cadangan blh la wasap aku ek. 0145348888

Unknown said...

Aku baru nk siapkan RG 110 yg ke 3 ni. Siap convert luaran RGV. Hari ni nk gi angkat carburetor yg lebih besar dan air filter payung. Klu ada yg korang nk bagi cadangan blh la wasap aku ek. 0145348888

Unknown said...

Assalamualaikum... Jom wat group wassap moto panther & rg rgv....
Aq bole tunjuk ajar nk wat sedap....
Spart part pun aq ada...
Aq org johor...
Wassap 019 7659711
Jommm....
Yg penting kita kwnnn...

06 hitam putih said...

Salm..aku bru lepas restore semula,penter aku dkt kg yg tersadai belkng rumh..alhmdllh siap smla restore..tp boleh tahan jgk modal nk restore..maklumlh skrg brg mhl sgt..penter tgh naik lak tu..

Unknown said...

Salam semua...aku pun peminat tegar suzuki...dri pakai rg110 jdm4556 waktu belajar dkt ipoh dh kena jual tanpa diketahui...skrg ni pakai balik..tp suzuki belang...dlm cadangan nk mencari txr 150 sebiji buat temankan sibelang..bru lps deal ngan sorang bro india ni..harap2 jd lah dia jual....

Unknown said...

Gua pun pakai rg jugak bro..
Sejak tahun 2000 smpi sekaram
Enjin masih ok mcm dulu
Gua pakai tuti dan 4t 'Hi Rev'

Unknown said...

Barang2 rg sport dan rgv masih banyak bro
Kedai sparepart moto
Lu orang cari la smpi jumpa

Kuantan ada
Wakaf bharu kelantan (dekat roundabout) ada
Chabang empat tumpat kelantan (nama kedai 'VNK') ada
Kota bharu (dekat roundbout jam) ada

Update lg sapa tau kat negeri lain

Unknown said...

Salam bro saya ada 1 biji rg sport cuma skrang ni minta tunjuk cam mana nak tongge kn blakannya...nak nampak tinggi sikit la dri standart...

Shariman Dato'Yusoff said...

Suzuki memang lejen satu masa dahulu dan yang paling aku minat ialau Suzuki Panther 150. Memang laju, nak modified tak perlu buat banyak sikit saja dah macam lipas kudung pickup dan ujung dia, memang bagus.

Unknown said...

Dh ada cucu skg tp bru je bli panther reban rm400 pstu restore smla genap sthn bru siap sb cari smua part ori.sskali flashing msa ngete gn kwn2 sbaya.smpai ank bujang aq & mnntu jeles tgok moto aq pkai paip AHM..Rsa bgga bla dpt pkai smla moto legend dgn part rare..mr Romo kluang.

Unknown said...

Sempoi2

Unknown said...

Harga Rim bintang baru kedai bole tahan dia punya harrga

Yana said...

Assalamualaikum nk bertanya..sy pnguna mtr txr150..nk brtnya klu mtr letup2 dan sebu mcm berat apa maslah ye..harap dpt membantu

Unknown said...

mana nk cari moto Suzuki Panther txr150 skrg nie?!

Ruben Su said...

ni bagus banget kak
http://arkanafinance.co.id/id/suka-travelling-ayo-ambil-asuransi-perjalanan/

Unknown said...

Siapa boleh tolong share gambar original panther/jerung/gamma