Tuesday, May 24, 2011

Vespa Naza LX150 , GTV250, GTS300


Pertanyaan yang diajukan
LiFe KaMi said...
kami minat kat moto vespa keluaran terbaru naza tu le, kalau bole bro tolong post pasal vespa tu..thanks..:)
Jawapan kami...
Mohon maaf kerana kami begitu lambat untuk menjawab pertanyaan tersebut... Akan tetapi seperti biasa kita kena kenal sejarah dan perkembangan motor vespa dahulu. Tak kenal maka tak dapat lah kita menghayati vespa ni..Vespa Piaggio dikatakan paling stylish, chic dan nostalgia, bertepatan sekali dengan era 60-an. Mengimbas kembali, pada 1960, vespa adalah kenderaan asas, popularitinya membuatkan vespa antara kenderaan idaman. Model-model Vespa adalah "best-selling motor" sepanjang masa jauh meninggalkan motor lain
______________________________________
Sejarah Vespa
Vespa merupakan motor berjenis skuter yang berasal dari Itali. Penciptaan awal vespa semasa perang dunia pertama meletus tahun1884 di Itali oleh Rinaldo Piaggo.. Sebenarnya Rinaldo Piaggio merupakan kilang pembuatan kapal terbang. Pada masa itu penaklukan dunia oleh pemimpin nazi Jerman, Adolph Hitler.Tahun 1938, Rinaldo Piaggio meninggal, meninggalkan dua kilang pesawat di Tuscany kepada Enrico Piaggio, 33, dan adik laki-lakinya, Armando, 31.
Tahun 1945
Pada akhir Perang Dunia II, kilang Piaggio di bom oleh pesawat sekutu. Enrico Piaggio ( anak kepada Rinaldo Piaggo) telah mengambil alih kilang tersebut.Di dalam syarat-syarat persetujuan damai dengan sekutu , Enrico Piaggio dilarang dari membuat pesawat .dengan dibantu oleh ahli pesawat terbang Corradino D’Ascanio merupakan seorang aeronautical engineer , membangun, dan menerbangkan helikopter modern pertama di dunia. Enrico Piaggio menciptakan sebuah design kenderaan dua roda dengan inspirasi dan teknologi dari pesawat terbang. suspension monoshock di ambil dari roda pesawat terbang, bahkan produk pertamanya benar-benar menggunakan roda depan pesawat terbang. Starter dibuat dari bahagian komponen bom, serta bodynya dihasilkan dari alumunium seperti body pesawat terbang. Dengan kelajuan Top speed : 60 km/jam 2 stroke single silinder diperbuat daripada besi

Vespa” berasal dari kata ”Wesp” yang bererti " lebah”. Ini model kedua bentuk dia macam lebah 2 stoke single sylindre Top speed :37.28 mph head diperbuat dari besi.. Adalah perubahan nampak sikit bentuk motor..

Pada tahun 1948-1950
Penambahan kecepatan dari sebelumnya mencapai speed : 80km/jam - 98 cc racing 100km/jam 2 stroke dan single sylindre, dengan sylindre terbuat dari besi dan Alumunium head
Tahun 1954-1955
Kelajuan Vespa di tambah menjadi 125cc dan reka bentuk semakin baik..

Dalam perkembangannya, Vespa tidak hanya di pasarkan di Itali, tetapi juga laris di Perancis, britain, Jerman, Spanyol, Brasil serta India. Selain Vespa, pada masa itu juga lahir berbagai kenderaan roda dua jenis seperti vespa ini, seperti Lambreta, Zundap, Heinkel dan NSU.Pada saat itu banyak negara lain yang mencuba membuat produk serupa, tetapi ternyata mereka tak sedikit pun mampu menyaingi Piaggio.

Lambretta, sebenarnya dibuat lebih tua dari Vespa, tetapi terhenti pembuatan. Tatkala Vespa terberhenti pengeluarannya, Lambretta pun keluar semula. Hanya, enjin yang membezakan dengan Vespa. Vespa bermesin di sisi, sedangkan Lambretta enjinnya di tengah.
Untuk yang buatan Jerman, jenis motornya bernama NSU Prima.
kemudian keluar model Zundap dan Heinkel
____________________________________________

Berbalik pada pertanyaan Life kami
Bermula Januari 2011 Naza Premira Naza Premira, salah satu syarikat di bawah NAZA Group telah dilantik sebagai pengedar eksklusif jenama Vespa yang merangkumi skuter, alat ganti, aksesori dan barangan di Malaysia.
Vespa LX150cc
Dengan pelantikan ini pelbagai produk berkaitan Vespa akan ditawar kepada pasaran dan model yang dijangka popular ialah Vespa LX150cc yang berharga lebih kurang RM10,800. LX 150 menawarkan enam pilihan warna antaranya perak, kuning, biru dan hitam

Model diimport sepenuhnya daripada Vietnam..Vespa LX150 ini menggunakan enjin silinder tunggal empat lejang dan berbeza dengan model terdahulu yang menggunakan dua lejang.Ia dijana enjin sesaran 150 cc dan memberi tahap penjimatan bahan api serta lebih mesra alam kerana tidak mengeluarkan asap seperti model Vespa dua lejang sebelum ini.Kuasa maksimumnya mencecah 11.66 hp .

Jika dilihat pada bahagian hadapan, lampu dan cermin sisi berbentuk bulat membuatkannya tampak klasik serta mempunyai gaya tersendiri.Sayap depan yang lebar serta dilengkapi lampu isyarat memberi gambaran menarik selain berfungsi melindungi kaki daripada percikan air hujan.Lambang Vespa krom depan juga menyerlah jenama model ini . Panel meternya sangat unik apabila mempunyai penyukat kelajuan kilometer sejam (km/j) dan batu (mph) serta dilengkapi jam digital bagi memudahkan penunggang melihat masa. Dilengkapi penghidup automatik menggunakan transmisi automatik untuk memudahkan menunggangnya.
_______________________________________

Vespa GTV250 & GTS300
Turut dijual ialah versi kapasiti lebih besar iaitu Vespa GTV250 dan Vespa GTS 300.

Bagi model GTV 250 (RM34,300) warna GTV 250 hijau..

GTS 300 (RM35,900). GTS 300 warna merah, hitam dan putih

Yang pastinya wahhh.... manyak mahal woo...boleh buat belanja kawin dah ni.,aku tak mampu memilikinya. Sebenarnya bagi aku lah sejarah pembuatan vespa ni lah yang paling mahal.. Nilai klasik dan sejarahnya begitu lama itulah harga sebenar motor vespa ni..
Bagi Pertanyaan lain harap bersabar yer tunggu jawapannya.. sabar yer.. next entry saya jawab satu satu dulu...harap maaf
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks"

31 comments:

Prince Halilintar said...

ramai yg nk beli vespa ni sebab die klasik dan antik =)

Unknown said...

aku suka vespa...walaupun nampak oldskol tp buat aku bertambah macho..ngeh ngeh ngeh

p/s : dah lama xmenjengah blog ni...ampunkan diriku...hehe

faiz said...

xberbaloi lgsung beli harga mahal camtu..

Alan said...

sekarang ada vespa baru..tapi LC juga tetap menjadi kegemaran hehehe

mrs kayrul said...

klasiknya vespa2 tue...1st version paling klasik

Unknown said...

Kisah vespa juga ttp dlm ingatan aku...
dalam era 70an, arwah bapa aku membeli sebuah vespa bersama2 dgn jiran sebelah umah...

yg paling bestnya no plat pun berjiran jugak..hehehe
cl 5615 no jiran tuu...
cl 5616 no arwah bapak aku..

nabilah_2908 said...

sy pun suka tgk vespa yg baru ni...comel je... :)

Madd said...

smart r vespa...
hehehhe,...

Santan Berlada said...

wow...
vespa yg canggih...^^

Noor Fatin said...

xpenah lagi naik vespa. ada rasa mcm naik skuter x? hehe

logorithm said...

Wow... cantik Vespa model asal! Macam siput! Hehe...

Abu Bagi said...

vespa kecik je..aku tak pernah naik vespa lagi..klasik.:D

LiFe KaMi said...

terima kasih banyak2 bro..
kami duk cari kat google takde yang penjelasan detail mcm ni,
mmg minat giler kat vespa ni,
ingat nak beli vespa LX150cc yg warna kuning tu..
doakan cita2 kami tercapai..:)

De Mois said...

Member aku ada jual vespa dalam 1000 beb. Sayang pulak aku tengok.


Revolusikan hidup dengan SuaraSendiri

Dilla Ady said...

dulu ade jiran (seorang atuk)yang pakai vespa nih..bile die bawak bini die, alamak...chumelnye..huhu

ParkAir said...

Tengok vespa mula2 atas tu sebijik macam gary siput spongebob.

Ingatkan dalam 6k je.. mahal wooo beli ex5 je la nampaknya..

Unknown said...

perkembangan vespa memang menarik..hehe..tapi harga pun menarik juga..!..berbaloi ke?bagi kita yg..bagui lagi beli kriss 2 buah..hehe..pape pun tq..baru tahu sejarah motor jenis vespa ini..apa dah jadi!!sebuah fan page facebook menghina islam

Unknown said...

harganya dah buat aku menelan air liur... boleh beli kereta proton sebijik tu

iwan_dextrous said...

x sajak rasanya law ak yg pakai..haha

Anonymous said...

mahalnya vespa GTS ngan GTV tue. dah macam harga superbike second dah.

ayie said...

cantik la..abah suka kat vespa..nanti bila duit lebih ada nak hadiah satu vespa la..vespa naza stylo gak

Admin P@P said...

Assalamualaikum.

Arwah ayah saya dulu ada memiliki vespa [tahun 80an]. Malangnya ia telah dijual tanpa pengetahuan arwah oleh arwah datuk saya.

Sekarang susah nak cari vespa versi lam seperti itu. Pada saya vespa yang baru kurang tarikan kerana 'wajah' yang telah dimodenkan.

TQ perkongsian sejarah vespa.

TQ

ayisy said...

Dapat yg 250cc tu fuh... best2. boleh buat jalan jauh. cuma harga jek kurengg... boleh beli kawasaki 650cc. hehehe...

s h a said...

suke tgk vespa...comel... :)

tehr said...

dulu2 pernah gak naik vespa ni
memang best

sekarang ni berangan juga nak dapatkan sebijik
hehe

tehr said...

dulu2 pernah gak naik vespa ni
memang best

sekarang ni berangan juga nak dapatkan sebijik
hehe

tehr said...
This comment has been removed by the author.
Al Tokmoh said...

kalau rupa ja cantik, enjin xpower buat apa....air yg tenang jgn disangkakan tiada buaya...

Unknown said...

saya memenangi hadiah vespa lx 150 tajaan samsung.madalahnya,startup waktu pagi amat susah,bila dah boleh start hanya mampu bergerak sekitar 400 meter,pastu mati macam minyak habis.Rehat jap,start lagi lebih kurang 15 minit baru hidup ,pastu jalanlah,enjin tak mati .balik rumah ,start pada waktu malam,jadi balik macam tadi.apa masalahnya,bila pulas trottle minyak,meter minyak turut bergerak,pening.nak hantar kat agen hanya di KL,di perak tiada,jaminan setahun.ahirnya vespa lx 150 saya jadi hiasan di rumah.Nak bawa risiko berhenti tepi jalan 10-15 minit pasti.

mimiey damia said...

Mne nk baiki motor piaggio vespa..body depan hancur..brpe range harga klau order body bru?

Sound Deadening Store said...

Nice information please share more of this type of information...
sound deadening material